Varför skaffar folk barn?

Medlem

Jag är inte emot varken barn eller befolkningsökning, däremot så ifrågasatte jag en del personers tajming när det gäller att skaffa barn. Om både är arbetslösa och dom redan har två barn, så kanske det vore lämpligt att åtminstone vänta med det tredje barnet tills i alla fall en av dom fått jobb. Men så tänker dom inte, dom skaffar ett och två barn till och sedan gråter ut i media där dom klagar på att det är så svårt att få det att gå ihop ekonomiskt. Vilket är samma sak som att (och nu kanske jag är taskig) gå ut i media och säga att man är en idiot som inte har vett på att planera lite när man inte har pengar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag är inte emot varken barn eller befolkningsökning, däremot så ifrågasatte jag en del personers tajming när det gäller att skaffa barn. Om både är arbetslösa och dom redan har två barn, så kanske det vore lämpligt att åtminstone vänta med det tredje barnet tills i alla fall en av dom fått jobb. Men så tänker dom inte, dom skaffar ett och två barn till och sedan gråter ut i media där dom klagar på att det är så svårt att få det att gå ihop ekonomiskt. Vilket är samma sak som att (och nu kanske jag är taskig) gå ut i media och säga att man är en idiot som inte har vett på att planera lite när man inte har pengar.

Det håller jag med om fullständigt... en del människor skaffar många barn trots arbetslösheten för du får ju trots allt cirka 1.100kr i bidrag per barn. Att skaffa fler barn för mer bidrag.. ja det kan jag inte förstå.
Men då är det också en helt annan diskussion än den TS skapade.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Njo, kanske var det lite off topic, men ändå relaterat. Iaf om man håller sig till tajming.

Om både har fullt upp och inte har tid åt barnen, skall man då ändå skaffa barn bara för att lämna bort dom till dagis/skola/vänner/etc (och därmed låta andra uppfostra dom också), eller bör man vänta lite, tills man får mer tid? Skall man skaffa barn först, sedan karriär, eller tvärt om? Eller är det Ok att överlåta sina barn till andra och se dom 2 timmar per dag för att båda vill jobba?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Det har ni helt rätt i, finns alldeles för många som skaffar barn utan att ha tid eller pengar till det, borde nästan vara straffbart! Min tjej är själv sugen på barn men jag har som krav att allting ska vara på topp innan för det kommer att slita, både psykiskt och ekonomiskt, sen finns det andra som skaffar barn efter varit ihop 1 månad och ingen har jobb då undrar man fan vad dom tänker med...mtvs 16 and pregnant är ju exempelvis helt sjukt.

Medlem
Skrivet av bent toe:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av bent toe:

Tycker det är lite tråkigt att vissa i tråden inte tycker att man ska skaffa barn... men tänk på att era föräldrar skaffade er på grund utav kärlek till barn.
Skulle ni vilja att era föräldrar tänkt om? Finanskriser, arbetslöshet, virus, naturkatastrofer etc.. sånt kommer alltid att finnas. Merparten utav jordens befolkning skaffar barn för kärlek och längtan efter barn..

Med det resonemanget som förs så var 90-talet en sällsynt dålig tid att skaffa barn på.

Vilket innebär att alla som är födda på 90-talet i den här tråden och motståndare till befolkningsökning borde inte vara födda då...

Precis. Givet det ekonomiska läget då så får man nog se det som extremt oansvarigt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av bent toe:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av bent toe:

Tycker det är lite tråkigt att vissa i tråden inte tycker att man ska skaffa barn... men tänk på att era föräldrar skaffade er på grund utav kärlek till barn.
Skulle ni vilja att era föräldrar tänkt om? Finanskriser, arbetslöshet, virus, naturkatastrofer etc.. sånt kommer alltid att finnas. Merparten utav jordens befolkning skaffar barn för kärlek och längtan efter barn..

Med det resonemanget som förs så var 90-talet en sällsynt dålig tid att skaffa barn på.

Vilket innebär att alla som är födda på 90-talet i den här tråden och motståndare till befolkningsökning borde inte vara födda då...

Precis. Givet det ekonomiska läget då så får man nog se det som extremt oansvarigt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av bent toe:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av bent toe:

Tycker det är lite tråkigt att vissa i tråden inte tycker att man ska skaffa barn... men tänk på att era föräldrar skaffade er på grund utav kärlek till barn.
Skulle ni vilja att era föräldrar tänkt om? Finanskriser, arbetslöshet, virus, naturkatastrofer etc.. sånt kommer alltid att finnas. Merparten utav jordens befolkning skaffar barn för kärlek och längtan efter barn..

Med det resonemanget som förs så var 90-talet en sällsynt dålig tid att skaffa barn på.

Vilket innebär att alla som är födda på 90-talet i den här tråden och motståndare till befolkningsökning borde inte vara födda då...

Precis. Givet det ekonomiska läget då så får man nog se det som extremt oansvarigt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Uppenbar anledning kanske, men tänker efter:

- Föräldrar skickar sina barn till dagis så snart det går - för de har inte tid att ta hand om dem själva

- Man skaffar barnvakt på helgerna så att man får "vara för sig själva" en stund

- Det nya begreppet "nattis" börjar diskuteras i olika kommuner där föräldrar kan lämna in sina barn även nattetid

Min enkla fråga är: Varför kan inte dagens föräldrar ta hand om sina barn idag? Är det för att samhället har blivit så stressigt att man inte har tid för någonting längre förutom att tjäna pengar? Varför skaffar man i så fall barn? Är det bara för att "man ska ha"? För att alla andra gör det? För att det är social skam att INTE ha barn?

Svaret på många av dina frågor kommer när du får barn själv. Men för att svara på dina frågor:

1. Barnen skickas på dagis pga hur samhället ser ut. Mat ska på bordet, hyran betalas, räkningar betalas. De betalar inte sig själv med fantasipengar, utan man måste iväg och jobba. Sverige är uppbyggt så att man inte klarar sig på en inkomst (såvida den inte är BRA) utan det krävs två inkomster i ett hushåll. Därför måste båda föräldrarna jobba, och det leder till dagis. I mitt hushåll är min fru hemma med barnen för jag tjänar OK, men vi går ändå på knäna ekonomiskt.

2. Denna punkt kommer du inte förstå förrän du har barn, men för att försöka beskriva det: Sluta med ALLA dina fritidsaktiviteter. Du får bara jobba, sedan gå hem och ta hand om ditt barn. Städa, laga mat, leka. That's it. Sen när det är slut ska du sova, för tro mig, om du bara gör det utan att ägna NÅGON tid till dig kommer du mentalt vara helt slutkörd. För att inte dö mentalt så måste föräldrarna få lite tid för sig själva, som de kan ägna åt antingen sina hobbies eller varandra. Annars kommer förhållandet troligtvis sakta självdö tills man är robotar som utför sysslor.

3. Nattis är för folk som jobbar natt, antingen heltid eller deltid tex sjuksköterskor, lagerarbetare och poliser. Utan nattis kan dessa personer inte jobba längre, och vi vet alla att jobb inte växer på träd i Sverige direkt...

Sedan som svar på dina frågor: Man skaffar ban för man vill ha barn (hoppas jag, det är iaf anledningen jag och min fru skaffade våra). Det är ALDRIG rätt tid att skaffa barn (pga ekonomi, karriär, färgen på himlen, den där sura tanten på våning 3, etc, etc) så när båda är överrens så är det bara att köra.

Jag har under större delen av mitt liv avskytt barn och hållt mig undan dem. Livet förändras totalt när man får sina egna. Känslan kan inte beskrivas utan för att dra en kliché: The Matrix cannot be described, you have to see it for yourself.


signatur

I drank what?

Medlem

Ser man det krasst, så är själva skälet till liv och den största drivkraften, att reproducera och skapa nytt liv för att ersätta det som förgås.

Det är en utav få sanningar om man ser helheten i livet som en enhet..reproducera och dö, i oändlighet. Den saken går att utläsa ifrån de minsta ljusen till de största ljusen och vi som lyser klarast (här) är de enda som är i stånd att ifrågasätta detta.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Jag skaffade 2 ungar av en anledning. Någon jag kunde spöa i fighting spel.
När snorungarna väl lyckas slå mig åker dom ut direkt och får klara sig på soc!

Signerad Pappa Nars.


signatur

Bara gör det.

123
Skriv svar