Spelar spelvåld roll?

Robot
Spelar spelvåld roll?

Bulletstorm ökar antalet våldtäkter och Wordfeud lockar pedofiler, enligt medierna. Varningarna kring spel fortsätter. FZ träffar de stridande sidorna i en infekterad debatt – och forskaren som tror att larmen i sig utgör den verkliga faran.

#call-of-duty-modern-warfare-2, #manhunt


Medlem
Spelar spelvåld roll?

klippet på slutet sammanfattar det ju ganska bra ska nog köra lite MK2 nu


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Det är samhället som skapar dem så kallade "kriminella".................. inte dataspel.


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Mycket bra artikel. Ibland kan man undra vad det är för forskare som gör det fundamentala misstaget med att blanda ihop korrelation med kausalitet i sina slutsatser.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv

nu ska jag gå och spela lite så jag blir surprise pedofil och meja ner hela min skola med en MP40 efter det

Medlem

roligt att se att dom inte anser carmangeddon att vara våldsamt

Medlem

Bra skrivet. Många av dessa teorier går i alla fall inte att tillämpa på mig!

Jag skulle gärna vilja se att man drog in våldet i deckarromaner som säljer betydligt mycket mer än spel i en liknande debatt. Det känns inte som om många "forskare" är opartiska i allt det här, jag undrar lite över deras agenda och har svårt att ta det på allvar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Vad spelarna säger... aj aj aj, jag stannar nog ute imorgon


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Bra artikel. En sak som inte riktigt framkommer är att man studerar olika saker. Inom neuroscience så är man oftast intresserad av om detta kan få effekter på empati och eventuellt inlärning av beteenden. Hittar man det är det spännande av många skäl för att förstå hur vi människor fungerar. Att detta sedan leder till faktiska våldsbeteenden i samhället är något helt annat. Det kan till exempel vara som så att det finns andra saker med spel som väger upp och att summan därför är noll.

Men det kan också vara som så att vi förvisso övar in vissa beteenden och får sänkt empatitröskel, men att detta är domänspecifikt. Detta vore helt konskevent med annan forskning inom psykologi att det vi lär oss inte alltid spiller över till allt annat.

Med andra ord så kanske vår lägre empati och ökade aggression gäller i andra spel. Men i fallet med MW2 kanske den faktiskt gäller OM vi befinner oss i ett krig. I fallet med Skyrim kanske det är relevant OM vi måste börja slåss mot drakar.

Min poäng är alltså att det finns saker som vi lär oss i spel och som kanske trubbar av vår empati inom den kontexten. Men om den kontexten aldrig, i praktiken, upprepas så får det inga konsekvenser i verkligheten.

För att ta några konkreta exempel: Barn tittar på tecknat där man sparkas mycket. Kommer de börja sparkas på dagis? Ja troligen, för man lär sig saker som man sedan tittar på. Om de istället såg folk springa runt med kulsprutor vill de nog göra det istället.... Har de tillgång till kulsprutor kan det säkert vara spännande, har de det inte så händer inte så mycket.

Ur ett sådant här perspektiv borde man alltså fundera på om det man lär sig, och de scenarion där ens empati blir avtrubbad är relevant i samhället - i verkliga livet. För risken att det spiller över där är mycket högre än att det ger generella effekter.

Då hamnar vi i rätt mycket common-sense-resonemang. Dvs, vi accepterar spel med scenarion som inte mappar på folks liv, men vi tycker att det är dåligt med ett spel som går ut på att man ska droga ned och våldta kvinnor man träffar på krogen.

Börjar man kika på det så finns det nästan inga spel alls som lär människor att hantera situationer som de kan tänkas stöta på i verkliga livet. Utan spel har än så länge varit ren fiktion.

Medlem

Jag börjar bli våldsamt trött på alla undersökningar.

Medlem

Ehh, "vassp"... lol


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Tröttsamt debattämne, vänd på argumentationen istället, majoriteten av dom som begår våldsbrott sitter knappast hemma och spelar våldsamma spel hela dagarna. Ungefär som en värdetransportrånare skulle göra det han gör för att han spelat GTA.. fullständigt orimligt.

Medlem

Bah inget Moonstone?!

Medlem

Det gick en dokumentär om Okej på SVT för ett tag sedan där Sivert-klippet var med, det man inte får veta genom klippet är att Ander Tegnér mer eller mindre blev ditlurad för att man på redaktionen ville ha någon där fysiskt att kunna skylla på. Tegnér fick frågan om han ville vara med i en panel angående rockmusik och blev sedan placerad i en egen stol på "scenen"... Bra debatt det där....
Angående Breivik och hans spelande så måste man ju också påpeka att fanskapet också var djup troende i Melodifestivalen och schlagermusik, det om något borde påverka hjärnan negativt i nog alla aspekter...

Kvalitetsstämplarna...eller PEGI som dom också kallas, talar ju mest om ifall spelet är "spelbart" eller inte, ju fler stämplar desto bättre spel...

Sen kanske man kan självklart ifrågasätta vissa spel och dess våld men dessa är så få och oftast inte heller speciellt bra då man gjort dom så brutala man bara kan för att få uppmärksamhet i media.
Självklart ska vi också ha åldersmärkningar på spel och dessa ska följas precis som allt annat åldersbegränsat. Är det 18 år så är det och även om butiken säger nej så kommer inte mamma och pappa att göra det vilket är ett stort problem...speciellt när man som säljare blir utskälld för att ha sagt nej till en 14-åring som vill köpa BF3...

Men om man nu ska ta upp våld så känns det som om böckerna är dom största syndarna. Där är det ens egen fantasi som får måla upp våldet som beskrivs istället för att få en färdig bild uppspelad framför sig.
Det är också böcker som skapat flest krig...

Medlem

Intressant artikel. Relevant spelrelaterat material.

Medlem

Spelvåld vs Religion.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Intressant artikel. Kan hålla med lite om vad han Jonas Linderoth sa. Speciellt den parten av debattörer inte lyssnar på oss gamers och är opartiska.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

"Att tillbringa två timmar med en spelkonsol är jämförbart med att ta en lina kokain. Det är vår generations tysta mördare"

Detta borde snarare tala för en lagalisering av kokain än ett förbud av dataspel. Om nu kokain är så ofarligt som två timmar dataspel.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

finns inget att debattera.

Inaktiv
Skrivet av lapa:

finns inget att debattera.

+1

Känns som att man inte orkar försvara sin hobby mer utan dom som är rädda får fortsätta att vara det, inte mitt problem och jag hoppas att det aldrig blir det heller.

Medlem

Min själv drivs av våld.

Medlem

ekationen är enkel:

SOPA vs sunt förnuft = SOPA wins
Moralfags vs ACTIVITON/EA/UBISOFT = *ja, gissa utgång"

Medlem

Prova att jämföra antalet gamers per invånare från 1970-2012 och antalet våldsbrott.under samma period. Tro det eller ej men våldsbrotten minskar.

Kanske är det så att spelandet helt enkelt har en inkapaciterande effekt? Våldsamma människor är kvar hemma istället för att banka ner pensionärer. Eller om vi ska vara jätteradikala så kanske det är så att spel inte påverkar brottsligheten varken positivt eller negativt trots att det är lika farligt som kokain?

Medlem

Stämmer delvis tror jag. Men de flesta gamers är ju bara arga bakom skärmen.
Beviset: FZ.se

Medlem

Jag tror att våldsamheter mer beror på (om vi nu bara pratar sverige) samhället, de kostar för *** 100:- att åka fram och tillbaka till stan t.ex. SJ lägger om järnvägarna när dom vet att folk åker mer tåg och allt var de är.... spel är kul och för många ett sätt att avreagera sig på, vilket betyder att spel drar ned våldsamheterna? Hur många får verkligen lust att sno en bil när dom spela GTA i några timmar, blir snarare gladare efter jag spelat de än före. Men de kanske bara är jag...


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Det man inte kan göra i verkligheten, det kan man göra i spel... Det är mitt motto lol. Det kanske finns en minoritet som blir kriminella genom våldsamma spel men jag tror att det ligger mycket i hur man blir behandlad i verkligheten. Har man fått en taskig uppväxt med knäppa föräldrar och en jobbig skolgång så tror jag det bidrar mer till att man blir kriminell än våldsamma spel.

Medlem

Först var det rockmusik, sen video, nu tv spel. Har säkert glömt något emellan... När ska föräldrar, skola och politiker första skylla ifrån sig ansvaret för sina barn?

Medlem

jag är så jävla trött på dessa diskutionerna...

Medlem

Spelar fruktansvärt mycket datorspel, bland annat GTA serien och liknande.
Jag spelar rollspel och finner det intressant.

Enligt "forskare" och fundamentalister så skulle detta göra mig till en massmördare och våldtäcksman (faktiska ord av en fundamentalistisk kristen till mig)...

Ändå så är min favorit av världsledare ghandi och jag själv är pacifist i den graden att jag hellre tar strycken än att utdela den.

Nu vill jag gärna veta vad "forskarna" har att säga om det.
Visst, jag kan hålla med att våldsspel kan göra en avtrubbad, men inte våldsbenägen.
Och alla med en så basisk kunskap som det går med psykologi skulle veta om att det är en skillnad i dessa.

Du blir inte våldsbenägen av att vara avtrubbad, men om du är våldsbenägen och blir avtrubbad så kan det bli illa. Men, som sagt, det är skillnad.


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

12
Skriv svar