Nästa Battlefield kan kräva ett 64-bits-OS

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Javas:

Får se om nästa BF går att spela mer än 5 minuter innan det kraschar!

Shut up and leave my money alone, Dice!

Har du så mycket klydd? Jag har 300-400 timmars spelande utan vidare många krashar...

Lyckoost du är Jag ska installera spelet idag och kolla om det äntligen fungerar efter alla nvidia+bf3 uppdateringar, önska mig lycka till...jag sitter med Geforce 560 TI...kortet som spelet kraschar mest för^^

Jag hade samma sak, krashade efter 5 minuter konstant, men det finns en fix för det. Nu minns jag inte vart jag fann den, men det var en ändring i registret som jag gjorde och så har jag aldrig haft problem sedan dess.

Det var någon windowsupdate man kunde ta bort också har jag för mig jag läst


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Konstgit att det inte skett tidigare. Finns det någon 32bit processor som ens orkar starta battlefield 3? Då pratar vi ju ändå en äldre generation Pentium 4 samt AMD athlon (alltså inte athlon 64)

Medlem

Väldigt bra utveckling att kräva 64bit i spec direkt. Gick från wista ultimate till win 7 prof. O det var stor skillnad på stabilitet.
Men att behöva Win 8 är overkill. Det räcker långt med win 7 - 64
men köp inte de billiga home ver de är inte så bra. Så ni som kör xp bör hoppa typ 2 spel så har ni ett bra operativ.
Kommer nog själv hoppa win8 då win 7- 64 räcker långt så att skriva att det kräver win8 är bara trams.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Xixor:
Skrivet av morfin91:

nu är jag inte så jätte insat i skilnaden mellan 32 &amp; 64bits men är inte 64 mycket bättre om dom kan programera för det?
sen så är det väll mer och mer pogram som anpassas för 64bits mm??

Stora skillnaden är att 64-bit OS kan använda mer än 4gb ram (3.5gb) eller något sånt om man ska vara petig.

32 bitars OS kan använda 4GB totalt med så lägger du till grafikort och annan hårdvara blir det runt 3.5GB. Däremot kan ett 32 bitars program bara använda 2GB ram från det hela.

Fast den största skillnaden mellan 32 och 64bitar är att man kan hantera större siffror.

Medlem
Skrivet av Hymer:

Helt rätt. Skönt att se att någon aktör på pc marknaden driver den framåt.

Vet inte helt om jag skulle klassificera DICE som en PC-utvecklare längre....

*Host*

http://www.computerandvideogames.com/324517/battlefield-3-lea...

Medlem

"Nästa battlefield kan kräva ett 64-bits OS"


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av GurkaN021:

Sitter själv på Win 7 64bit var det första jag la in på denna dator när jag den av brorsan tog bort vistan o in med win7 skivan. Efter ca 12år i XP så kändes det jäkligt skönt att byta upp sig nu och ångrar inte en sekund att jag böt upp mig trivs med Win7.

Men lite synd att dem börjar med 64bitars spel med tanke på dem som kanske inte har råd att byta upp sig till en lite bättre dator. Men ska bli klart spännande att se deras nya spel.

Alla datorer som säljs över 3000 kr idag är 64 bit anpassade... eller tja, i princip.

Medlem

Done, köpte nyss ny dator

Medlem
Skrivet av ernstp:
Skrivet av maucau:

Den stora fördelen med 64-bits är att man kan räkna med mycket större tal. Eller större precision på flyttal. Jag antar att de ska använda det till fysikberäkningar.

Fel, 64-bitar har ingenting med flyttal att göra. 64-bitars flyttal har hanterats sedan urminnes tider, t.ex MMX. Det är att man använder 64-bitars heltal för att adressera minne, och att man kan räkna snabbt med 64-bitars heltal eftersom det blir bas-typen för heltal i processorn.

Det är klart att de har kunnat hantera större tal innan, men inte på en adressrad och inte med en operation. Utryckte mig väll lite luddigt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av warh0g:

Jag minns när Battlefield 2 släpptes, endast på DVD! Vilket ramaskri det var här på FZ haha.

Jag minns det som igår =)3


signatur
Medlem

Det förväntar jag mig!

Hoppas bara det inte redan är dags för BF4 utan bara en uppgradering av motorn inför andra spel där Frostbite används.

Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag minns när Battlefield 2 släpptes, endast på DVD! Vilket ramaskri det var här på FZ haha.

Minns att de största gaphalsarna var de med GeForce 4-kort, på grund av avsaknaden av pixel shader 1.4 gick det inte att köra BF2 alls fast man hade ett kort som i övrigt var kraftigt.

Medlem

Varför sitter vissa kvar med 32bits OS? Brist på pengar och kunnande är väl dom vanligaste orsakerna, men liksom allt annat så går utvecklingen vidare oavsett vad vissa envist "tycker" och "tänker".

Framtiden ----->
Obönhörligen.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av GurkaN021:

Sitter själv på Win 7 64bit var det första jag la in på denna dator när jag den av brorsan tog bort vistan o in med win7 skivan. Efter ca 12år i XP så kändes det jäkligt skönt att byta upp sig nu och ångrar inte en sekund att jag böt upp mig trivs med Win7.

Men lite synd att dem börjar med 64bitars spel med tanke på dem som kanske inte har råd att byta upp sig till en lite bättre dator. Men ska bli klart spännande att se deras nya spel.

Alla datorer som säljs över 3000 kr idag är 64 bit anpassade... eller tja, i princip.

Jo det är klart men det är väl knappast en spel duglig dator man får för 3k? Fast ja du sa ju även över nu men jag ska inte sitta o kasta skit nu är inte heller speciellt bra på datorer. Menar om man går till affären köper en dator för 3-4k hur länge tar det inte då man måste byta igen?

Sen får man ju alltid en massa onödig skit inlagt på datorn från tillverkarna. Men som sagt tycker det är ändå synd att de byter upp till 64bits spel nu med tanke på att det finns ungdomar/vuxna som kanske inte har råd till en hyffsat bra dator.

Men jag kommer iaf inte byta till Win8 när det släpps funkar fint fint med Win7 ultimate 64.

Medlem

Bara tio år sent!

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Äntligen! Jag önskar att fler spel kunde gå över till 64bit. De här 32-bit minnesbegränsningarna börjar kännas ålderdomliga.

Håller med, det var verkligen på tiden. Hoppas fler hakar på.

Det är 2012 e. Kr. och det är hög tid att gå vidare i utvecklingen och ej dröja kvar i gammaldags spelteknik...

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Javas:

Får se om nästa BF går att spela mer än 5 minuter innan det kraschar!

Shut up and leave my money alone, Dice!

Har du så mycket klydd? Jag har 300-400 timmars spelande utan vidare många krashar...

Lyckoost du är Jag ska installera spelet idag och kolla om det äntligen fungerar efter alla nvidia+bf3 uppdateringar, önska mig lycka till...jag sitter med Geforce 560 TI...kortet som spelet kraschar mest för^^

Jag hade samma sak, krashade efter 5 minuter konstant, men det finns en fix för det. Nu minns jag inte vart jag fann den, men det var en ändring i registret som jag gjorde och så har jag aldrig haft problem sedan dess.

God damnit, jag som precis avinstallerade spelet igen för det kraschade datorn efter 5 minuter xD Att Dice inte länkar sånt där man ser det på en gång

Det var inte en dicefix. Det var ett hemmabygge som jag testade på måfå, och det funkade. Så lite egen risk är det.

Ok, finns det risk inblandat så struntar jag i det, vill helst inte mecka med saker jag inte förstår Något mer EA spel kommer det inte bli på ett braaaaaa tag iallafall.

R.I.P. Battlefield

Låter ju mer som ett problem hos Nvidia. Dumt att dömma en utvecklare för att Nvidia/Msi/Andra underleverantörer av kortet satt det på för låg volt för klocken. Självklart krashar det.

Den fix som Dice släppt är med stor sannolikhet ett fps-tak lägre än tidigare.. så att kort som detta inte ska ligga och tugga i 100% hela tiden.

Tänk om tänk rätt.

Medlem
Skrivet av GurkaN021:

Jo det är klart men det är väl knappast en spel duglig dator man får för 3k? Fast ja du sa ju även över nu men jag ska inte sitta o kasta skit nu är inte heller speciellt bra på datorer. Menar om man går till affären köper en dator för 3-4k hur länge tar det inte då man måste byta igen?

Sen får man ju alltid en massa onödig skit inlagt på datorn från tillverkarna. Men som sagt tycker det är ändå synd att de byter upp till 64bits spel nu med tanke på att det finns ungdomar/vuxna som kanske inte har råd till en hyffsat bra dator.

Men jag kommer iaf inte byta till Win8 när det släpps funkar fint fint med Win7 ultimate 64.

Menade faktiskt inte bara spel här, alla program som släpps nu 2012 borde vara 64bit.. känns så jävla sugigt när man ser NYA spel som släpper sina spel i 32 bit.. då känner man bara att man har blivit lurad på pengar.

Det är som att ha en skitsnabb sportbil men i just din stad får du bara köra 30 vart du än åker.

Medlem
Skrivet av trasen:
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Javas:

Får se om nästa BF går att spela mer än 5 minuter innan det kraschar!

Shut up and leave my money alone, Dice!

Har du så mycket klydd? Jag har 300-400 timmars spelande utan vidare många krashar...

Lyckoost du är Jag ska installera spelet idag och kolla om det äntligen fungerar efter alla nvidia+bf3 uppdateringar, önska mig lycka till...jag sitter med Geforce 560 TI...kortet som spelet kraschar mest för^^

Jag hade samma sak, krashade efter 5 minuter konstant, men det finns en fix för det. Nu minns jag inte vart jag fann den, men det var en ändring i registret som jag gjorde och så har jag aldrig haft problem sedan dess.

God damnit, jag som precis avinstallerade spelet igen för det kraschade datorn efter 5 minuter xD Att Dice inte länkar sånt där man ser det på en gång

Det var inte en dicefix. Det var ett hemmabygge som jag testade på måfå, och det funkade. Så lite egen risk är det.

Ok, finns det risk inblandat så struntar jag i det, vill helst inte mecka med saker jag inte förstår Något mer EA spel kommer det inte bli på ett braaaaaa tag iallafall.

R.I.P. Battlefield

Låter ju mer som ett problem hos Nvidia. Dumt att dömma en utvecklare för att Nvidia/Msi/Andra underleverantörer av kortet satt det på för låg volt för klocken. Självklart krashar det.

Den fix som Dice släppt är med stor sannolikhet ett fps-tak lägre än tidigare.. så att kort som detta inte ska ligga och tugga i 100% hela tiden.

Tänk om tänk rätt.

Jag tror inte det är Nvidias fel. Ett flertal olika Nvidia kort kraschar med Bf3, dom har släppt flera nya rutiner sen bf3 releasen.

Jag kan självklart inte säga "det är Dice fel" och vara helt säker på att Nvidia inte har någonting med saken att göra. Men jag misstänker att EA inte bryr sig om att låta Dice fixa pc optimeringen utan vill att dom ska utveckla expansioner, patcher osv.

Sen när har storföretag som EA brytt sig om kunden efter att han betalat?


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av trasen:
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Javas:

Får se om nästa BF går att spela mer än 5 minuter innan det kraschar!

Shut up and leave my money alone, Dice!

Har du så mycket klydd? Jag har 300-400 timmars spelande utan vidare många krashar...

Lyckoost du är Jag ska installera spelet idag och kolla om det äntligen fungerar efter alla nvidia+bf3 uppdateringar, önska mig lycka till...jag sitter med Geforce 560 TI...kortet som spelet kraschar mest för^^

Jag hade samma sak, krashade efter 5 minuter konstant, men det finns en fix för det. Nu minns jag inte vart jag fann den, men det var en ändring i registret som jag gjorde och så har jag aldrig haft problem sedan dess.

God damnit, jag som precis avinstallerade spelet igen för det kraschade datorn efter 5 minuter xD Att Dice inte länkar sånt där man ser det på en gång

Det var inte en dicefix. Det var ett hemmabygge som jag testade på måfå, och det funkade. Så lite egen risk är det.

Ok, finns det risk inblandat så struntar jag i det, vill helst inte mecka med saker jag inte förstår Något mer EA spel kommer det inte bli på ett braaaaaa tag iallafall.

R.I.P. Battlefield

Låter ju mer som ett problem hos Nvidia. Dumt att dömma en utvecklare för att Nvidia/Msi/Andra underleverantörer av kortet satt det på för låg volt för klocken. Självklart krashar det.

Den fix som Dice släppt är med stor sannolikhet ett fps-tak lägre än tidigare.. så att kort som detta inte ska ligga och tugga i 100% hela tiden.

Tänk om tänk rätt.

Jag tror inte det är Nvidias fel. Ett flertal olika Nvidia kort kraschar med Bf3, dom har släppt flera nya rutiner sen bf3 releasen.

Jag kan självklart inte säga "det är Dice fel" och vara helt säker på att Nvidia inte har någonting med saken att göra. Men jag misstänker att EA inte bryr sig om att låta Dice fixa pc optimeringen utan vill att dom ska utveckla expansioner, patcher osv.

Sen när har storföretag som EA brytt sig om kunden efter att han betalat?

Av just den enkla anledningen till att hela systemet hänger sig med det kortet Sen att Dice ligger under EA's utvecklarträd är inte jag heller särskilt lycklig över, känns som att dom inte borde förnya sitt kontrakt nästa chans dom får.

I vilket fall som helst så ligger största ansvaret för just system-hangup på grafikkortstillverkaren, kortet klarar helt enkelt inte trycket. Interna crasher i själva spelet ligger dock till stor del hos Dice i form av struliga/ dåligt testade renderingsfunktioner och ibland dålig trace för fysik mellan klient och server. Lite ansvar ligger även hos Microsoft då dom måste se till att DirectX biblioteket ska vara up_to_date, vilket det inte alltid är i alla lägen.Det finns mycket annat som kan gå käpprätt men just dom bitarna är vanligast. Många variabler att tänka på

Enligt personlig erfarenhet så har BF3's största problem varit just ram-hanteringen, har en vän med 4gb ram installerat och har han ens igång firefox så blir det microstuttering för att ramet måste flushas.. det är även något jag också skulle vilja ha svar på, vad det egentligen är dom försöker lagra

Men rent generellt har jag ingen vetskap om stora problem nu för tiden.. eller har jag fel?

123
Skriv svar