E3 är irrelevant!

Medlem
E3 är irrelevant!

Jag skrev precis ett opinionsinlägg om E3 och dess betydelse, eller bristen därpå, på MCV Nordic. Jag ska inte gå in i detalj på vad jag skrev, men min slutsats är att E3 är irrelevant, utom för den försvinnande lilla del av mänskligheten som bryr sig om hardcore-spel, eller ens vet om att de existerar. Spel för gemene man är Angry Birds, Rumble och - möjligen - något gammalt Mario-spel från det tidiga 90-talet.

Och årets E3 var dubbelt irrelevant, eftersom det inte visades några nyheter. Visst, Ubisoft hade lyckats dölja att de jobbar på ett nytt IP, Watchdogs, som såg förbannat lovande ut. Och det visades mängder av spel som såg bra ut, spel jag vill spela. Men samtliga var också spel jag spelade för fem år sedan, fast lite snyggare. Det här är ett sant mellanår i spelbranschen, främst för att industrin fokuserar på konsoler, och i år släpps inga nya sådana. Jo, jag vet att Wii U förmodligen släpps till jul, men dels blir den dyr - annars hade någon nämnt ett pris vid det här laget, men det vågar man inte - och dels är den inte relevant för spelens utveckling. När den står i varannan mans och kvinnas hem är det redan gammal teknologi och gimmickspel, barntrams och gammal skåpmat inramade av en 3d-chatt snodd från 90-talets bambilikt stapplande Internet är inte ett steg framåt. Det är också mycket märkligt att de spel som faktiskt ÄR mainstream, sociala spel, mobilspel och liknande, är så totalt frånvarande.

Därför är det väldigt märkligt att så få utgivare snackar om PC. Nathan Grayson, på Rock, Paper, Shotgun, skriver en utmärkt krönika om det. Spel idag utvecklas på PC, ser bäst ut på PC och demas av just den anledningen på PC. Ja, ni som var uppmärksamma under Ubisofts presskonfa såg att Watchdogs låtsas-spelades (det är ingen som är dum nog att inte köra förinspelat på en presskonferense, utom kanske Reggie Fils-Aime, som får finna sig i att folk skrattar när hans zombiefejs ramlar av i livesändning) med en Xbox-kontroll. På en PC, givetvis. När du spelar på din Xbox eller PS3:a kommer det inte att se hälften så bra ut. Detsamma gäller alla andra spel som visas upp: det snackas bara om att de släpps på current-gen-konsoler, men praktiskt taget samtliga kommer till PC, och det är PC-versionerna som demas för haktappande journalister i svettiga, högljudda bås i Los Angeles. Det är live-motsvarigheten till photoshoppade skärmbilder i förhandstittar, helt enkelt.

Trots att E3 i år känns dammigt och trist, och trots att ingen vågar erkänna att den nuvarande konsolgenerationen är hopplöst efter dagens teknologi utan istället fejkar sina presentationer, så är jag hoppfull. Det kommer att bli en förbannat bra spelhöst, spelvinter och spelvår. Det blir bara inte en ny, fräsch sådan.

#blogg

E3 är irrelevant!

Uppföljaren till Wii är inte intressant ur mainstream-synpunkt? Oj.

Medlem

Håller med dig Mats! Det enda som var av intresse från årets E3 var annonseringen av "Watch Dogs".


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Håller med helt och hållet. Bra inlägg!

Bra skrivet. "The Last Of Us", "Watch Dog" + "ACIII" - är det enda som jag tycker verkar intressant. Om jag ser ett till spel med drakar och svärd kommer jag tyvärr kräka, för att inte säga om någon utannonserar ännu ett meningslöst MMO.

Nästa år blir det väl inte bättre, inte för PC-spelandet i varje fall?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Var det bara jag som gillade tekniken och möjligheterna med den interaktiva sagoboken? Seriös, det var en av nyheterna som gav mig hopp.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar