Bungie vill inte att du ska lämna mitt i matchen
Visst det är tråkigt när hela ens lag quitar och man står helt själv mot alla andra. Men vad ska de göra? Banna en? Som Boomer säger, tänk om man måste sluta pga mat eller något annat.
Men kommer du att göra det till en vana? Om du sticker för att äta mitt i en match någon enstaka gång tror jag inte att något allvarligt händer. I Halo 3 blev man väl bestraffad för att lämna också va? XP-relaterat stuff om jag inte minns fel.
Helt rätt Bungie, tidsbestraffningar har funkat bra i andra spel. Inför det i Reach.
tycker dom ska göra som i guild wars, smiter du från pvp så får du vänta xx/xxx antal minuter innan du kan spela igen
Det där låter faktiskt som en grymt smart lösning. För om man nu kanske måste dra iväg från en pågående match och har goda skäl så skadar det ju inte att man måste vänta innan man kan lira igen eftersom man kommer vara borta från sin konsol ett tag.
Men de som tidigare hade för vana att lämna ett pågående spel för att det inte gick bra och sedan fortsätta spela andra matcher skulle ju bli hårt straffade.
Jag tycker dock att Halo: Reach och även Halo 3 borde haft en inställning/game-mode som inte låste matchen efter att den startat. Alltså, att ha som i t ex TF2 där alla kan joina och leava när de vill.
Jag kan förstå att man vill ha låsta matcher när det är ranked och seriöst eller när man lirar spel som DotA där man levlar inne i matchen och en leaver kan rubba hela balansering i matchen. Men i ett spel som Halo 3 när man kör public så har jag svårt att förstå varför det är krav på att varenda jävla match ska låsas vid start.
Halo 3 kändes så tråkigt allvarligt när man joina matcher. Jag saknade verkligen en server browser där man bara kan hoppa rakt in i en pågående match och ha kul som man kan i de flesta PC shooters. Matchmaking borde förbjudas.
Kan bara referera till random konsolspel där ping inte visas och där folk teamkillar och leker rambo i något som ska vara teamrelaterade uppdrag...
Jag quittar direkt som jag ser att det inte pågår någon form av spel eller spelglädje på servern.
Att sluta spela för att det går dåligt bara är en annan sak men att hindra mig från att hitta en spelbar server gör bara att jag inte orkar spela ens. Finns mycket annat bra så fuck it.
Finns ett liknande system i HoN. En del servrar har "no leavers" igång. Har man lämnar ett visst antal matcher procentuellt så får man inte joina dessa servrar. Där å andra sidan är det kanske viktigare att alla är med matchen ut.
Tycker inte att det är speciellt bra.
Ibland kanske man lämnar ett spel kanske för att motståndet ligger på en betydligt högre nivå än en själv. Med en 0/8 kill/death ratio kanske det inte är så kul att spela längre. Det kanske kan betraktas som ragequit men om jag inte har kul så, bajs på dig liksom =/
Sen kan de ju vara en dålig miljö med en massa svärande, hyperaktiva, irriterande småungar som stör upplevelsen (vilket är oundvikligt i ett spel som Halo). Eller att någon/några motståndare kanske inte spelar "enligt reglerna", inte fusk per se, men inte vad man kommit överens om typ.
Man får väl hoppas att Bungies "straffa vana ragequitare"-idé fungerar, eller att de skippar idén fullständigt för att slippa tjafs och eventuellt krångel.
Bra, riktigt bra, det är en av anledningarna till varför jag inte kör MP...
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Då måste dom också se till att jag spelar med folk som inte laggar. Riktigt irriterande att sitta o vänta i 5-10m på att få ihop en match bara för att få den förstörd pga extrem lagg. Då tänker jag ju inte sitta där i 20-30min för att matchen ska ta slut liksom.
Men finns en väldigt enkel lösning på detta problem, SLUTA MED MATCHMAKING. Och se till att det finns dedikerade servrar där man kan hoppa in och ur som man vill. Du vet som multiplayer brukade funka i publik lir.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Då måste dom också se till att jag spelar med folk som inte laggar. Riktigt irriterande att sitta o vänta i 5-10m på att få ihop en match bara för att få den förstörd pga extrem lagg. Då tänker jag ju inte sitta där i 20-30min för att matchen ska ta slut liksom.
Men finns en väldigt enkel lösning på detta problem, SLUTA MED MATCHMAKING. Och se till att det finns dedikerade servrar där man kan hoppa in och ur som man vill. Du vet som multiplayer brukade funka i publik lir.
Bra talat
Avskyr även att man hela tiden måste rösta på vilken bana man vill spela...Att gång efter gång få köra de banor man själv hatar har bidragit stort till att jag drar därifrån
Om internetuppkopplingen bryts då? Att straffa någon som inte fullbordar en omgång känns bara väldigt fel, det finns ju fler anledningar till att disconnecta än att man bara är en dålig förlorare. Maten kanske är klart, de ringer, knackar på dörren, lagg, dålig stämning på servern pga omogna små kids som TK:ar osv...
Om internetuppkopplingen bryts då?
Bungie mäter ping och hur du disconnectas, inget du behöver oroa dig för med andra ord.
Att straffa någon som inte fullbordar en omgång känns bara väldigt fel
Läs hela nyheten.
, det finns ju fler anledningar till att disconnecta än att man bara är en dålig förlorare. Maten kanske är klart, de ringer, knackar på dörren, lagg,
Gör du det varje match det går dåligt?
dålig stämning på servern pga omogna små kids som TK:ar osv...
Finns en snabb-mute-funktion för varje spelare alt. möjligheten att stänga av all röstkommunikation. Blir du TKad mer än en gång av en person kan du kicka personen.
dom förnedrar hela Gamer-world!!!
Bungie mäter ping och hur du disconnectas, inget du behöver oroa dig för med andra ord.
Om jag drar ut nätverkssladden då?
Dessutom är det en väldigt dålig anledning att skylla på, har de dålig internetuppkoppling är det stor risk att det bryts för dem i nästa match också så därför vill jag vill inte spela mot dem igen.
Vad är detta för idioti??? Hur fan förstör det för andra om jag drar?
Det är ju ett spel, och inget FN-möte, för i helvete.
Om ett lag har säg 12 spelare och får lite halvhårt motstånd och två spelare lämnar så blir det ju bara ännu svårare för deras lag när de har 2 mans underläge, vilket ofta får ännu fler att ge upp och lämna, sånt här händer ofta innan autobalance hinner kicka in och servern töms.
Om jag drar ut nätverkssladden då?
Dessutom är det en väldigt dålig anledning att skylla på, har de dålig internetuppkoppling är det stor risk att det bryts för dem i nästa match också så därför vill jag vill inte spela mot dem igen.
Tror inte att en klassisk rage-quittare drar ut sladden bara för att åka ut och behöva stoppa i den för att koppla upp sig mot XBL igen för att kunna fortsätta.
This^
Låt folk ragequitta om de vill för fan. Det är väl inte så att någon blir fysiskt lidande av det:\
När halva laget försvinner i ett objective-läge är det jääääättekul. Join Session in Progress har aldrig funnits i matchmaking i Halo heller.
Det där var ju dåligt, visst är det illa med folk som ragequittar mitt i spel... Men för oss som bara gillar att spela korta intervaller? Ska vi straffas för att vi bara vill spela korta perioder?
"Korta intervaller"? Vill du bara spela 5-10min kan du spela i en FFA-playlist (där folk påverkas i en långt lägre grad än lagspel) eller Custom Games.
Besides, vad är poängen med att springa hem på kaffe-rasten för att spela ett halvt game?
Dom får straffa bäst dom vill. Inte fan orkar jag sitta kvar och spela om jag får andra och viktigare saker för mig än att spela klart. Brukar i princip alltid bara dra en quit. Inte rage quit då men ändå.
Du blir inte straffad om du slutar spela. Börjar du på en ny match däremot.
Notera att Bungie kan samla i princip all statistik om ungefär allting i Reach. Jag tvivlar inte en sekund på att Bungie inte kommer straffa "oskyldiga".
Nej, behöver du göra något annat och blir tvungen att lämna kommer du inte straffas såvida du inte gör det vääääldigt ofta.
Ja, ragequittar du bara för att fortsätta spela direkt efter tillräckligt ofta kommer du bli straffad på något sätt.
Nej, dör din internetuppkoppling kommer du inte straffas. Dör den för "ofta" kanske det är dags att kontakta din ISP eller sluta spela ändå.
Bungie kan exempelvis basera rage-quit på om du lämnar en match där du spelar mycket sämre än du brukar, fortsätter i samma playlist direkt efter. Kolla pingen i spelet för att se om du disconnectade pga lagg etc etc.
dom förnedrar hela Gamer-world!!!
Känner sig någon träffad kanske?
Kan det vara så att du är en liten ragequitter och vill fortsätta vara det?
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
Jag kan lugnt säga att jag ragequittat när någon medvetet TK'ar gång på gång på gång. Istället för att stanna kvar och bli TK'ad igen så byter jag server... eller om någon uppenbart fuskar med aimbot och det inte går att rösta bort spelaren.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
systemet straffar inte folk som gör det nån enstaka gång. utan sånna som gör det ofta när det går dåligt för dom. så quitar du för att du måste åka på affärn eller nåt nån enstaka gång ibland så händer inget. men systemet kommer "se" folk som quitar ofta när odm ligger under om jag fatta rätt.
Missar alla ordet "vanemässiga" eller vad är det som pågår?
Det handlar inte om att straffa folk som råkar bli tvungna att bryta en session, de är ute efter de som ragequittar regelbundet under för oss okända premisser...varje gång de är nära att få stryk eller vad de nu ska använda för att avgöra om det är en sådan.
Om ni inte _ALLTID_ quittar mitt i spelsessioner så kommer det antagligen inte att påverka er, om ni hör till gänget som inte tål förluster och lägger av vid minsta motgång så.. well.. bit ihop och använd pausen till att få ner blodtrycket lite
Kortversion:
Om du regelbundet (ca 10%) lämnar matcherna, får du en så kallad "Quit-ban". Denna medför att du inte kan söka/delta i matchmaking på 15 minuter. Fortsätter du med samma beteende, quitta/TKa/betray/AFK/hoppa konstant/gummiband runt kontrollen eller liknande ökar den till 30, 45 minuter.
Spela du hederligt, så minskar tiden och risken för ban, och som sagt drabbas bara de som gör det "ofta". Även om du är bannad kan du köra customs/FF/forge medan du väntar, allt utom Matchmaking.
Lämnar du matcher ofta åker du dock på ban, oavsett om internet strulkar, maten är klar eller huset brinner. Skaffa bra internet/klaga på din ISP, sluta köra trådlöst, tanka pr0n när du spelar, och liknande. Å andra sidan tar det ju minst 15 min att äta/gå till skolan/etc
Det är INTE synd om dig som "måste quitta", tyvärr. Det är synd om dina lagtkamrater som lämnas med färre spelare, medan du kan söka en ny match (p12-fasoner).
Detta gäller BÅDE i Social och Rankat. Drop in/out system hade varit trevligt, men ingen gillar att joina ett förlorande lag eller låta idioter som förstör matcherna gå fria.
Det ryktas också om en dold "shamelist" där folk som går AFK, TKar och liknande hamnar, och måste spela med andra puckon. Dock är det inget bungie bekräftat, och det enda sättet ut från en shamelist vore att spela hederligt.
Sen skulle du ändå inte veta om du hamnade där, förutom att du kanske märker att dina lagkamrater också endast är p12-or som TKar och snor vapen
Förytligande:
1. Du åker bara på en ban om du regelbundet sticker från matcherna. Du får alltså sluta spel pga skola, mat, dödsfall, dåligt lag eller vad du vill, så länge det inte är en vana.
Har hört något om att det krävs 10% lämnade matcher för ban, eller något i den trakten.
2. Den ban du får varar i första läget ca 15 minuter, 15, inte en vecka, inte en dag, inte ens en timme!
Om man fortsätter med samma "beteende" så förlängs den gradvis till 30, 45 minuter. (fortfarande inte för alltid). Om man inte "quittar" så minskar tiden (och risken) för ban allt eftersom
3. Även om du råkat ut för denna ban, kan du fortfarande använda Forge, spela customs, sitta i Firefight eller något annat medan du väntar ner de 15 minuterna.
Det enda du inte kan göra är att söka i matchmaking.
Men å andra sidan, om du stack pga mat, skola, toa eller annat så är 15 minuter heller inget problem
4. Quitban ska gälla i såväl Social som Rankat.
Den som lämnar sitt lag sviker dem, och det är minst lika irriterande och dåligt i Social som Rankat, speciellt i Reach.
När du spelar (social/rankat), så får du rang/credit beroende på hur bra du själv spelat, k/d-ratio och hur bra du spelat objektive.
DVS, om dina lagkamrater suger, så har du större chans att få bra poäng, till skillnad från Halo 3 där du står och faller med ditt lag.
5. Om ditt internet kastar ut dig oftare än var 10:e match så föreslår jag att du kontaktar din internetleverantör omgående, slutar tanka **** medan du spelar, eller satsar på trådbundet istället för trådlöst.
Själv köpte jag 25M nätverkskabel på tradera för 50kr, för att slippa trådlöst, och jag kan maxa min 100/100 lina utan problem. Trådlöst = problem, tyvärr.
Sen bör du ju tänka på alla andra som spelar också. DEt är väl synd om dig som missar matchen, men det är minst lika synd om dina 4-7 lagkamrater som hamnar i ett klart numerärt underläge pga du försvann. Det är i allas intresse att du stannar kvar hela matchen.
Det är "mer synd" om de andra spelarna än det är om dig om du försvinner. Du kan börja på en ny match inom någon minut, medan de kan måste spela i underläge i 15 minuter. :/