Vissna flashvideor?

Medlem
Vissna flashvideor?

Har vid några tillfällen märkt att de strömmande versionerna av spelfilmerna som läggs upp på FZ har ganska dålig kvalitet. I exempelvis denna länk har till och med en video från en högupplöst källa grova kompressionsartifakter.

Jag tycker om förhandsgranskningen, men den skulle vara bättre med bättre komprimeringsmetoder och/eller högre bitrate. Är bandbreddskostnaden för hög?

Jag undrar också om förhandsgranskningen enbart är en bekvämlighet, eller ett sätt att spara bandbredd genom att minska nedladdningen av de fullupplösta filmerna. Personligen skulle jag förmodligen låta bli att ladda ner fullversionen av filmerna om bara förhandsgranskningen var av högre kvalitet. Men jag är tyvärr inte alla :/


signatur

Aj, dina ögon!

Redaktör

Syftet med flashfilmerna är att ge snabb och enkel tillgång till i många fall stora filmklipp. Det har ingenting med bandbreddssparande eller dess kostnader att göra. Flash är som bekant ett komprimerande format, viss kvalitetsförlust måste man räkna med. Men den rulle du länkar till är av väldigt dålig kvalitet, jag vet faktiskt inte varför - vi brukar göra bättre ifrån oss än så.


signatur
Antikvitet

Resultatet att konverteringen till flashvideo är dessvärre olika beroende på komprimeringstyp i orginalformatet. All komprimering innebär kvalitetsförlust, och att komprimera en komprimerad film (som vi gör när vi konverterar) gör dessvärre att man får tumma på kvaliteten.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar