Lite synpunkter på det nya forumet

nj
Medlem
Lite synpunkter på det nya forumet

Efter ca ett års frånvaro från aktivt deltagande i FZs forum av diverse anledningar så är jag åter en gång tillbaka och överlag så måste jag säga att ansiktslyftet på sidan verkligen är bra gjort.
Dock så har jag en del synpunkter på några saker som jag saknar/tycker borde åtgärdas.

1) En sak jag verkligen saknar från det gamla phpBB-forumet var möjligheten att när man svarade på inlägg fortfarande få iaf ett visst antal inlägg från den tråd man besvarade listade så man slapp hålla på att hoppa fram och tillbaka om man tex ville svara på flera olika inlägg på en och samma gång, eller helt enkelt inte citerar det inlägg man svarar på så man därför behöver dubbelkolla vad som skrivits.

2) Sökfunktionen, det vore väldigt trevligt om det iaf fanns en länk till denna i själva forumet. Vet inte hur många gånger då jag scrollat upp för att trycka på sökknappen bara för att påminnas om att den inte finns där utan jag måste leta i menyn på vänster sida. Är ju rätt standard med att sökfunktionen har iaf en länk överst på forumsidan.
Det hade heller inte varit fel om sökfunktionen kunde integreras såpass i sidan att istället för att tas till en helt ny, separat, söksida så öppnas en liten "popup" meny direkt på sidan där man kan välja att göra en forumsökning och/eller söka i själva tråden.
Kanske inte bästa beskrivningen på det hela, men se forumet för Miranda IM där sökfunktionen jag menar finns.

3) Det nya kodsystemet för forumet. Det är onekligen trevligt att det blivit enklare att skriva, men när man är van vid att alla andra forum man besöker använder det "vanliga" kodsystemet (, , etc) och, iaf jag, nyttjar extensions till Firefox för att med några få musklick ha en länk, eller fixat till sitt inlägg med rätt formatering som man kan göra av gammal vana så måste man helt plötsligt editera allt här för att få det att bli som det ska.

W2k
Medlem

Tjo!

1) Inte en planerad finess, jag föreslår att du använder tabbar om du behöver kolla i tråden samtidigt som du svarar.

2) En vanesak. Man lär sig fort var länken finns. Just nu är det så att enbart saker som är relevanta för den aktuella sidan finns som knappar, och så skall det förbli för att hålla gränssnittet enkelt. Jag rekommenderar dig återigen att använda tabbar om du vill ha flera fönster öppna samtidigt. Sökning inuti trådar är inte en planerad finess i dagsläget.

3) Jag vet inte vilka forum du besöker, men långt ifrån alla jag besöker använder BBCode. Vi valde att inte slaviskt följa en existerande standard för att ha friheten att anpassa vårt system av koder efter FZ:s behov. Därför kör vi med något väldigt BBCode-likt, men med vissa avvikelser. Vi kommer hur som helst inte att byta system, då detta skulle vara en hel del jobb och skulle paja alla inlägg som är skrivna med det nuvarande systemet.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

1
Skriv svar