Världsekonomin är stabil yäy! Eller?

Medlem

tzar awesome.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Nej. Det är inte meningen att den ska vara det, hur skulle man annars tjäna pengar?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av MFC:

Rädda bankerna?... ja nu har man verkligen gjort ett bra jobb, pumpat in miljarder och biljoner i den ena o andra valutan så länder håller på att gå i konkurs.. bra jobbat.

Nåja, kan disktera detta i evigheter och faktum är att det är en komplicerad kedja av händelser som spelar in i allting. Jag tror tids nog att man kommer se vart alla stimulanser o stödpaket gick.........

https://www.youtube.com/embed/FfoQsZa8F1c

har inte sagt nåt om att rädda bankerna eller andra företag för den delen, men nu har man beslutat att pumpa in pengar i systemet för att rädda så mycket som möjligt. Då har bankerna en roll i det hela genom att låna ut pengarna. Vems är felet?

- Lånar ni ut pengar till företagen då kommer vi stå i god för att ni får tillbaka pengarna vad som än händer.

Vore ju dumt att avstå liksom..


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem

Bankerna som i första hand skapade finansiella produkter som de sålde till företag och fonder och till o med stater via statliga investeringsfonder. När politiker vill straffa bankrena så kommer bankerna och säger.. gör ni detta kommer vi sänka hela det finansiella systemet och ja.. bokstavligen talat har de gjort så.

Så .. "vad har bankerna gjort".. jo sabbat det finansiella systemet så det måste kollapsa innan vi kan bygga nytt..

Bra jobbat

Kan tillägga att de stora investmentbankerna i USA är så mäktiga så de kan rigga ett scenario, Sedan kan de spela mot detta scenario och casha in på det oavsett vilka råd de gett sina kunder. Finns många exempel på detta om man bara vet vart man ska läsa om det (en är http://www.zerohedge.com )


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Bankerna som i första hand skapade finansiella produkter som de sålde till företag och fonder och till o med stater via statliga investeringsfonder. När politiker vill straffa bankrena så kommer bankerna och säger.. gör ni detta kommer vi sänka hela det finansiella systemet och ja.. bokstavligen talat har de gjort så.

Så .. "vad har bankerna gjort".. jo sabbat det finansiella systemet så det måste kollapsa innan vi kan bygga nytt..

Bra jobbat

Kan tillägga att de stora investmentbankerna i USA är så mäktiga så de kan rigga ett scenario, Sedan kan de spela mot detta scenario och casha in på det oavsett vilka råd de gett sina kunder. Finns många exempel på detta om man bara vet vart man ska läsa om det (en är http://www.zerohedge.com )

Nu är jag inte så insatt. Men säg att det är så. Vi kan ändå inte göra nåt åt det.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:

Nu är jag inte så insatt. Men säg att det är så. Vi kan ändå inte göra nåt åt det.

Man kan alltid straffa bankerna genom att ta ut sina pengar o flytta dom till en mindre bank som faktiskt sysslar med det de ska göra.. sparande.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Bankerna som i första hand skapade finansiella produkter som de sålde till företag och fonder och till o med stater via statliga investeringsfonder. När politiker vill straffa bankrena så kommer bankerna och säger.. gör ni detta kommer vi sänka hela det finansiella systemet och ja.. bokstavligen talat har de gjort så.

Så .. "vad har bankerna gjort".. jo sabbat det finansiella systemet så det måste kollapsa innan vi kan bygga nytt..

Bra jobbat

Kan tillägga att de stora investmentbankerna i USA är så mäktiga så de kan rigga ett scenario, Sedan kan de spela mot detta scenario och casha in på det oavsett vilka råd de gett sina kunder. Finns många exempel på detta om man bara vet vart man ska läsa om det (en är http://www.zerohedge.com )

jo vi vet båda två vilka som är bovarna, men jag har hela tiden kommenterat artikeln som du länkade och där du baktalade bankernas intentioner. Jag ser fortfarande inte något fel med deras agerande.

Det blir däremot en helt annan diskussion om vi pratar om det gemensamma ansvaret eller regeringarnas ansvar.


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem
Skrivet av huxflux:

jo vi vet båda två vilka som är bovarna, men jag har hela tiden kommenterat artikeln som du länkade och där du baktalade bankernas intentioner. Jag ser fortfarande inte något fel med deras agerande.

Det blir däremot en helt annan diskussion om vi pratar om det gemensamma ansvaret eller regeringarnas ansvar.

I vilken annan bransch och sektor hade det bankerna gjort räknas som bedrägeri.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Det är bara att polisanmäla


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Det är bara att polisanmäla

Jag ringer nu så får vi se vad som händer:up:


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Skulle nog föredra om MFC gjorde det, han verkar ha en mer sansad syn på det hela...


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem
Skrivet av Nestor:

Skulle nog föredra om MFC gjorde det, han verkar ha en mer sansad syn på det hela...

It aint gonna happen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av huxflux:

jo vi vet båda två vilka som är bovarna, men jag har hela tiden kommenterat artikeln som du länkade och där du baktalade bankernas intentioner. Jag ser fortfarande inte något fel med deras agerande.

Det blir däremot en helt annan diskussion om vi pratar om det gemensamma ansvaret eller regeringarnas ansvar.

I vilken annan bransch och sektor hade det bankerna gjort räknas som bedrägeri.

Kan du förklara hur deras agerande är fel i det här fallet? Jag har kanske missförstått något..?


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av MFC:
Skrivet av huxflux:

jo vi vet båda två vilka som är bovarna, men jag har hela tiden kommenterat artikeln som du länkade och där du baktalade bankernas intentioner. Jag ser fortfarande inte något fel med deras agerande.

Det blir däremot en helt annan diskussion om vi pratar om det gemensamma ansvaret eller regeringarnas ansvar.

I vilken annan bransch och sektor hade det bankerna gjort räknas som bedrägeri.

Kan du förklara hur deras agerande är fel i det här fallet? Jag har kanske missförstått något..?

Swedbank och SEB redovisar inte kreditriskerna från Baltikum på ett hederligt och bokföringsmässigt korrekt vis. Vilket kommer att visa sig när kreditförlusterna skenar.

[http://www.e24.se/business/bank-och-finans/swedbanks-overvard...]

Långt allvarligare är det sätt länder i Europa försökta dölja sina skulder på med olika typer av s.k. "swap-avtal".. grekland är bara toppen av isberget enligt ordförande för Goldman-Sachs som nyligen fick försvara sitt tveksamma förfarande i Grekland.

Nåja.. OS-dags.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Nestor:

Skulle nog föredra om MFC gjorde det, han verkar ha en mer sansad syn på det hela...

It aint gonna happen.

Fegis!


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Nestor:

Skulle nog föredra om MFC gjorde det, han verkar ha en mer sansad syn på det hela...

It aint gonna happen.

Fegis!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av MFC:
Skrivet av huxflux:

jo vi vet båda två vilka som är bovarna, men jag har hela tiden kommenterat artikeln som du länkade och där du baktalade bankernas intentioner. Jag ser fortfarande inte något fel med deras agerande.

Det blir däremot en helt annan diskussion om vi pratar om det gemensamma ansvaret eller regeringarnas ansvar.

I vilken annan bransch och sektor hade det bankerna gjort räknas som bedrägeri.

Kan du förklara hur deras agerande är fel i det här fallet? Jag har kanske missförstått något..?

Swedbank och SEB redovisar inte kreditriskerna från Baltikum på ett hederligt och bokföringsmässigt korrekt vis. Vilket kommer att visa sig när kreditförlusterna skenar.

[http://www.e24.se/business/bank-och-finans/swedbanks-overvard...]

Långt allvarligare är det sätt länder i Europa försökta dölja sina skulder på med olika typer av s.k. "swap-avtal".. grekland är bara toppen av isberget enligt ordförande för Goldman-Sachs som nyligen fick försvara sitt tveksamma förfarande i Grekland.

Nåja.. OS-dags.

Jag hoppas du har fel. Annars har vi en mörk framtid. Jag borde sluta läsa den här tråden.. DU gör mig bara orolig.

MFC
Medlem

Genom att vara medveten om vad som händer kan man också förbereda sig.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv
Skrivet av MFC:

Genom att vara medveten om vad som händer kan man också förbereda sig.

Japp.

http://www.survivalequipment.us/exm/Equipment_List/

Medlem
Skrivet av MFC:

Genom att vara medveten om vad som händer kan man också förbereda sig.

Förbereda sig hur? Det enda man kan göra är att sälja sina fonder och låsa sina räntor på lånen så dom inte skenar iväg.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:

Genom att vara medveten om vad som händer kan man också förbereda sig.

Förbereda sig hur? Det enda man kan göra är att sälja sina fonder och låsa sina räntor på lånen så dom inte skenar iväg.

Ja då har man ju förberett sig lite iaf baserat på vad man tror kommer att hända. Finns ju fler saker man kan göra...

(egentligen utan inbördes ordning fast jag numrerar ändå)

1. Betala av ALLA [onödiga] lån och krediter i den mån det är möjligt.
2. Ta INGA nya [onödiga] skulder, lån och/eller krediter.
3. Sanera ekonomin, även om man idag har så man går runt.
4. Göra sig av med alla onödiga räkningar. Onödigt i detta fallet är allting man inte absolut behöver ha.
5. Spara pengar! En buffert.
6. Se till att ha kontanter på ett säkert ställe utöver eventuellt sparade medel.
7. Investera i något som kan tänkas stå emot inflation, exempelvis silver och/eller guld.
8. Se till att skaffa marginaler i ekonomin.
9. Om möjligt ställa bilen och börja cykla om man inte har för långt till jobb/skola.
10. Alltid ha en matreserv/ranson på några dagar eller en vecka.
11. Förbereda sig på att myndigheter och organisationer slutar fungera p.g.a stora geopolitiska händelser.
12. Se till att skriva ned på papper alla viktiga telefonnummer till myndigheter, familj, vänner och bekanta som man har lagrat i mobil och på andra ställen där det lagras digitalt.
13. Lita inte på banken! Var beredd på att flytta pengarna eller ta ut dom.
14. Om möjligt se till att ha en fast telefonlina, lita inte på Internet och mobilnätet!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

15. Se till att kunna fly från din position snarast möjligast, ha en väska packad med proviant och andra nödvändigheter.
16. Ha en plats du kan fly till som är förberedd med proviant och det som du behöver för att överleva en längre period, helst långt ifrån städer eller orter där en stor mängd människor är på.
17. Koka alltid vatten som du dricker.
18. Se till att ha ett vapen, med tillräckligt ammunition för att kunna försvara dig själv och även jaga.
19. Se till att ha tillräckligt med träning så att du kan träffa det du siktar på med det.
20. Kom ihåg att det handlar om att överleva.
21. Ta inga onödiga risker.
22. Dina vänner kan vara döda, se till så att din familj lever.
23. Ha alltid ett dugligt närstridsvapen till hands (hammare, kofot, basebollträ, golfklubba).
24. Sikta alltid mot huvudet.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

MFC
Medlem

24. Sikta alltid mot huvudet.

lol

EDIT: Har inte kommit så långt i min krisplanering än...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Greger:

15. Se till att kunna fly från din position snarast möjligast, ha en väska packad med proviant och andra nödvändigheter.
16. Ha en plats du kan fly till som är förberedd med proviant och det som du behöver för att överleva en längre period, helst långt ifrån städer eller orter där en stor mängd människor är på.
17. Koka alltid vatten som du dricker.
18. Se till att ha ett vapen, med tillräckligt ammunition för att kunna försvara dig själv och även jaga.
19. Se till att ha tillräckligt med träning så att du kan träffa det du siktar på med det.
20. Kom ihåg att det handlar om att överleva.
21. Ta inga onödiga risker.
22. Dina vänner kan vara döda, se till så att din familj lever.
23. Ha alltid ett dugligt närstridsvapen till hands (hammare, kofot, basebollträ, golfklubba).
24. Sikta alltid mot huvudet.

Låter exakt som filmen The Road.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Det mest spännande i det här är väl ändå att
1) "Folket" känner till hur otroligt miss-skötta många europeiska länders ekonomier är.
2) "De" ändå är positiva till att ansluta sig till euro-samarbetet.

MFC
Medlem

Tyskland svarar på Greklands "nazi"-anklagelser... med ett omslag!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Haha, älskar hur tråden genomsyras av 15-åringar som tror sig besitta mer kunskap än alla andra om den ekonomiska situationen. Trevlig läsning, minst sagt!

Medlem

Som fattig student har man inget att förlora och som härdad norrlänning är man mindre beroende av omvärlden, så jag är trygg i både fall 1 - 14 och fall 15 - 24


signatur

Metal is best served heavy.

MFC
Medlem
Skrivet av kebbe:

Haha, älskar hur tråden genomsyras av 15-åringar som tror sig besitta mer kunskap än alla andra om den ekonomiska situationen. Trevlig läsning, minst sagt!

beror på vem du syftar på med "än alla andra"


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Italien ska ha haft fuffens liknande det Grekland nu avslöjats med fast för Italien började det redan 1995... och det finns dokument från 2001 som avslöjar det men givetvis missade Eurostat att följa upp detta.

Epic fail


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

123
Skriv svar