Val 2010 - Partiledardebatter, valrörelsen och skitsnacket

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nä det är det säkert inte, och sådär kommer det bli i sverige om dagens regering får landet dit de vill styra.

Det är inte så i Sverige idag. Vi har haft en alliansregering under fyra års tid. Det kommer inte bli så om Alliansen får förnyat förtroende av svenska folket. Att måla fram skräckbilder av ett regeringsalternativ som faktiskt har regerat i fyra år är ännu sämre retoriskt än att försöka göra det av ett alternativ som suttit i opposition ett tag. Gör om, gör rätt.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Soulless:

Lägre löner, ingen trygghet, inga rättigheter, inga försäkringar och inga skyldigheter för arbetsgivaren. Arbetaren ska utan åsikt eller invändning göra precis som arbetsgivaren tycker annars ersätts man med omedelbar verkan.

Jo, det är inte roligt att bo i kommuniststater som Nordkorea. Men det har ingenting att göra med svensk inrikespolitik.

Nä det är det säkert inte, och sådär kommer det bli i sverige om dagens regering får landet dit de vill styra.

Själv tycker jag att röd och blå politik börjar vara så lika varandra att jag har svårt att se någon större skillnad. Jag förstår inte hur du kan få det att låta så dramatiskt.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Soulless:

Nä det är det säkert inte, och sådär kommer det bli i sverige om dagens regering får landet dit de vill styra.

Det är inte så i Sverige idag. Vi har haft en alliansregering under fyra års tid. Det kommer inte bli så om Alliansen får förnyat förtroende av svenska folket. Att måla fram skräckbilder av ett regeringsalternativ som faktiskt har regerat i fyra år är ännu sämre retoriskt än att försöka göra det av ett alternativ som suttit i opposition ett tag. Gör om, gör rätt.

4år är ingenting, jag säger inte att det är så i sverige idag eller att det kommer bli så om 4 år.
hur lång tid det tar är oviktigt.
Vad som är viktigt är viljan att genomföra förändringar som kan leda till detta mardrömsscenario, oavsett det är avsiktligt eller ej.

Ser inget fel med att måla upp en framtid baserad på en politik som den sittande regeringen vill genomföra, det är väl en av huvudfrågorna inom all regeringspolitik och något som alla gjort i alla tider. Vad kommer hända om vi gör såhär, vad händer om vi istället gör såhär?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vilka delar av Alliansens politik kommer leda till att Sverige blir Nordkorea 2.0?

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Soulless:

Lägre löner, ingen trygghet, inga rättigheter, inga försäkringar och inga skyldigheter för arbetsgivaren. Arbetaren ska utan åsikt eller invändning göra precis som arbetsgivaren tycker annars ersätts man med omedelbar verkan.

Jo, det är inte roligt att bo i kommuniststater som Nordkorea. Men det har ingenting att göra med svensk inrikespolitik.

Nä det är det säkert inte, och sådär kommer det bli i sverige om dagens regering får landet dit de vill styra.

Själv tycker jag att röd och blå politik börjar vara så lika varandra att jag har svårt att se någon större skillnad. Jag förstår inte hur du kan få det att låta så dramatiskt.

I de flesta frågor ja, ibland vet jag inte vad som skiljer dem åt, ibland vet jag inte vilket av alternativen jag egentligen överensstämmer mest med.

När det gäller något som direkt påverkar mig, t.ex. politik gällande arbetare/arbetsgivare så sitter mina åsikter ganska naturligt och det blir enkelt för mig att välja sida. Ingen av sidorna är jag helt överens med men min åsikt är att den högra politiken blir katastrofal jämnfört med den vänstra, sett ur en simpel elektrikers perspektiv.

Du har nog rätt i att jag låter överdrivet dramatisk, alla andra tidigare i tråden var överdrivet dramatiska och sarkastiska så jag drogs väl med i det hela.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av båtsman:

Vilka delar av Alliansens politik kommer leda till att Sverige blir Nordkorea 2.0?

FRA och IPRED lagen kanske.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Själv tycker jag att röd och blå politik börjar vara så lika varandra att jag har svårt att se någon större skillnad. Jag förstår inte hur du kan få det att låta så dramatiskt.

du kanske är färgblind?


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av båtsman:

Vilka delar av Alliansens politik kommer leda till att Sverige blir Nordkorea 2.0?

det var inte jag som drog referensen till nordkorea.

Men att avverka LAS och kollektivavtalen berövar arbetstagaren från sågott som alla rättigheter och motståndskraft. Det innebär att arbetsgivaren får fritt spelrum att behandla sina anställda hur denna vill.

Visst, om arbetsgivaren är dum är det väl ingen som vill jobba där? Men om samhället dessutom inte erbjuder någon plats åt de som inte jobbar så är det ju ingen som vill riskera att bli arbetslös och då är det bara att lyda arbetsgivaren oavsett hur illa man behandlas.

Det är ju bara att föreställa sig hur det KAN blir om arbetsgivaren får fritt att bestämma över löner, arbetstid, övertid, uppsägningar/uppsägningstid, jobb utanför hemort o.s.v. o.s.v.

Det är långt ifrån alla arbetsgivare som faktiskt bryr sig om hur sina anställda mår.

Hurvida detta är en spegelbild av nordkorea eller ej kan inte jag svara på, men om så är fallet är dagens regering mer lik Nordkorea än den kommunistiska motparten.

Men att börja jämnföra oss med extrema diktaturer är väl rätt löjligt, snart kommer nån o jämnför reinfeldt med hitler och då borde väl diskussionen ha nått en gräns där den borde stängas.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Du tror allvarligt alliansen vill avskaffa alla rättigheter som man har som anställd? Facken kommer alltid finnas och dom har massor med makt. De kommer aldrig finna sig i nåt sånt. Du e inte lite go du. Las kan ju man lika gärna skrota dock. Den gör nästan mer skada än den gör nytta.

Och jag vill aldrig se Lars Ohly i en regering. Killen är ju inte klok.

Och det är ingen som sagt nåt om att man ska avveckla kollektivavtalen... Ge gärna fakta på dom punkterna. Det är bara påståenden.

Medlem
Skrivet av ace84:

FRA och IPRED lagen kanske.

De hade alltså inte trätt i kraft om nuvarande oppositionen suttit vid makten?

Medlem
Skrivet av Fargo:

Du tror allvarligt alliansen vill avskaffa alla rättigheter som man har som anställd? Facken kommer alltid finnas och dom har massor med makt. De kommer aldrig finna sig i nåt sånt. Du e inte lite go du. Las kan ju man lika gärna skrota dock. Den gör nästan mer skada än den gör nytta.

Och jag vill aldrig se Lars Ohly i en regering. Killen är ju inte klok.

Och det är ingen som sagt nåt om att man ska avveckla kollektivavtalen... Ge gärna fakta på dom punkterna. Det är bara påståenden.

Ännu en gång; jag pratar om vad dagens regering skulle vilja uppnå, inte vad de kommer att uppnå för som du själv nämnde, folk skulle inte finna sig i det.

Men ja, jag tror på fullt allvar att om dagens regering fick bestämma så skulle kollektivavtalen avvecklas, fackförbunden läggas ner och en väldigt låg svensk minimilön lagstadgas.
Utan kollektivavtalen så har fackförbunden NOLL makt, och den anställde NOLL makt.

Självklart inget de säger rakt ut, skulle få förödande konsekvenser hos väljarna.

LAS är rättvis, finns inget mer rättvist. Sålänge alla inblandade sköter sitt jobb. Men eftersom du tycker LAS är så hemsk antar jag att du hellre ser 55-60 åringar bli arbetslösa så att 20-25 åringar kan få jobb?

Du är bra go du själv, bara för att jag inte delar din och din mysiga regerings åsikter så finns det ingen anledning för dig att vara nedlåtande mot mig. Inte för att jag tar illa upp av vad någon säger i en politiskt diskussion på ett spelforum på nätet, men kändes som allt vart lite småaktigt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Fargo:

Du tror allvarligt alliansen vill avskaffa alla rättigheter som man har som anställd? Facken kommer alltid finnas och dom har massor med makt. De kommer aldrig finna sig i nåt sånt. Du e inte lite go du. Las kan ju man lika gärna skrota dock. Den gör nästan mer skada än den gör nytta.

Och jag vill aldrig se Lars Ohly i en regering. Killen är ju inte klok.

Och det är ingen som sagt nåt om att man ska avveckla kollektivavtalen... Ge gärna fakta på dom punkterna. Det är bara påståenden.

Ännu en gång; jag pratar om vad dagens regering skulle vilja uppnå, inte vad de kommer att uppnå för som du själv nämnde, folk skulle inte finna sig i det.

Men ja, jag tror på fullt allvar att om dagens regering fick bestämma så skulle kollektivavtalen avvecklas, fackförbunden läggas ner och en väldigt låg svensk minimilön lagstadgas.
Utan kollektivavtalen så har fackförbunden NOLL makt, och den anställde NOLL makt.

Självklart inget de säger rakt ut, skulle få förödande konsekvenser hos väljarna.

LAS är rättvis, finns inget mer rättvist. Sålänge alla inblandade sköter sitt jobb. Men eftersom du tycker LAS är så hemsk antar jag att du hellre ser 55-60 åringar bli arbetslösa så att 20-25 åringar kan få jobb?

Du är bra go du själv, bara för att jag inte delar din och din mysiga regerings åsikter så finns det ingen anledning för dig att vara nedlåtande mot mig. Inte för att jag tar illa upp av vad någon säger i en politiskt diskussion på ett spelforum på nätet, men kändes som allt vart lite småaktigt.

* Kollektivavtalen har lett till sänkta reella löner
Bara skattesänkningarna den senaste tiden har lett till att vi fått ökad köpkraft.

*Finns en lag som säger att ingen kan tvingas att ingå ett avtal mot sin vilja, alltså anställer man bara icke-fackliga medlemmar, så behöver man inte ingå kollektivavatal. Detta gjordes redan under S tid.

* Fackförbunden har i princip redan NOLL makt. Det mesta är redan lagstadgat.
Numera verkar de stora fackförbunden mest se till sig själva, alltså toppen inom diverse fack.
Det enda de kan göra är att löneförhandla (vilket återigen skapar lägre reella löner.)
Tror du mig inte? Behöver jag säga AMF, Wanja LW? Samma sak inom IF Metall. Skor sig på medlemmars avgifter, ser mest till att sprida propaganda om hur dåliga regeringen är.

Verkar mest finnas till för att ge S så många röster som möjligt. Som Svenskt Näringsliv stöder M.

* Noll makt hos den anställde? Vad för makt talar vi om? arbetsköpare köper en tjänst av en arbetssäljare för att denne ska utföra ett jobb.
Arbetsköpare som inte betalar det arbetssäljaren vill ha, mister sin anställde till andra som är villiga att betala mer.

* angående LAS. Sist in först ut. En planekonomisk kvarleva från den tiden då många ansåg att staten skulle sköta alla företag.
Alltså, att arbetsköparen inte får välja vilka som han/hon vill ha kvar i sitt företag. Det är inte rättvist utan bara idioti.

Om ett företag går dåligt, vad är det bästa, att de som anses vara bäst får stanna kvar så att företaget har chans att överleva och i framtiden återanställa?
Eller att ta bort folk enligt LAS och låta företaget tappa kompetens, fortsätta att gå dåligt och kanske måste läggas ner?

* Personlig fråga, vad anser du om Laffer-effekten av skattesänkningar, dvs att staten får in MER pengar om skatterna sänks?

// GT

(EDIT: ja, Lars Ohly är inte klok...)

MFC
Medlem

Ingen tvekan om att facken och moderorganisationerna (LO/TCO) behöver reformeras. Wanja Lundby-Wedin och hennes motpart i TCO kommer få det svettigt kommande åren DET kan jag garantera.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Ingen tvekan om att facken och moderorganisationerna (LO/TCO) behöver reformeras. Wanja Lundby-Wedin och hennes motpart i TCO kommer få det svettigt kommande åren DET kan jag garantera.

Tveksamt.
Kan de sitta kvar och ha "medlemmarnas förtroende" (sure) efter de senaste årens skandaler så kan de sitta kvar många år till. Tror inte fackförbunden kommer att förändras märkbart.

MFC
Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av MFC:

Ingen tvekan om att facken och moderorganisationerna (LO/TCO) behöver reformeras. Wanja Lundby-Wedin och hennes motpart i TCO kommer få det svettigt kommande åren DET kan jag garantera.

Tveksamt.
Kan de sitta kvar och ha "medlemmarnas förtroende" (sure) efter de senaste årens skandaler så kan de sitta kvar många år till. Tror inte fackförbunden kommer att förändras märkbart.

För det första kan inte facken fortsätta vara så ineffektiva som de är, för det andra kommer medlemsraset att bli historiskt när finanskrisen förvärras o folk inte har råd att vara medlemmar.

Vet folk som väntat 3-4 månader på a-kassa, då ska man komma ihåg att även om a-kassa o fack inte är samma sak så har facken representanter som jobbar med a-kassan så detta kommer bli en fråga för facken mer framöver än vad det varit tidigare.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av MFC:

Ingen tvekan om att facken och moderorganisationerna (LO/TCO) behöver reformeras. Wanja Lundby-Wedin och hennes motpart i TCO kommer få det svettigt kommande åren DET kan jag garantera.

Tveksamt.
Kan de sitta kvar och ha "medlemmarnas förtroende" (sure) efter de senaste årens skandaler så kan de sitta kvar många år till. Tror inte fackförbunden kommer att förändras märkbart.

För det första kan inte facken fortsätta vara så ineffektiva som de är, för det andra kommer medlemsraset att bli historiskt när finanskrisen förvärras o folk inte har råd att vara medlemmar.

Vet folk som väntat 3-4 månader på a-kassa, då ska man komma ihåg att även om a-kassa o fack inte är samma sak så har facken representanter som jobbar med a-kassan så detta kommer bli en fråga för facken mer framöver än vad det varit tidigare.

Ganska självförvållat. De har inte hängt med alls i utvecklingen, utan stannat kvar i 1968.
Lyssna på deras uttalanden. Verklighetsfrånvarande till tusen. Bara som en sådan sak som att de verkar helt ha missat den globala finanskrisen...

Valfritt att vara medlemmar, och är priset för högt så får facken sänka avgifterna helt enkelt. Svårare än så är det inte.

Har också bekanta som fått vänta. Tråkigt, men det är snarare ett resultat av en fruktansvärt byråkratisk och ineffektiv offentlig sektor. Myndigheter har ju en förkärlek till att bara skicka papper fram och tillbaka utan tanke på effektivitet eller kundservice.
Resultatet av en inrättning utan konkurrens.

Tror det skulle vara effektivare om facken skapade helt egna akassor, utan koppling till stat eller offentlig sektor. Även privata alternativ skulle skapa bättre förutsättningar till att få ett fungerande system.

MFC
Medlem

När jag skrev att Wanja o hennes motpart i TCO skulle svettas menar jag inte att de satt löst på sina poster utan att de skulle få försvara den fackliga ideologin (om man kan kalla det så) som vi har i Sverige.

Jag är inte emot fackförbund generellt tycker de fyller en viktig funktion i vissa sammanhang. Jag är dock emot fackförbund och organisationer som lever i stenåldern vilket både LO och TCO liksom deras respektive medlemmar (fackförbund) gör.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Fargo:

Du tror allvarligt alliansen vill avskaffa alla rättigheter som man har som anställd? Facken kommer alltid finnas och dom har massor med makt. De kommer aldrig finna sig i nåt sånt. Du e inte lite go du. Las kan ju man lika gärna skrota dock. Den gör nästan mer skada än den gör nytta.

Och jag vill aldrig se Lars Ohly i en regering. Killen är ju inte klok.

Och det är ingen som sagt nåt om att man ska avveckla kollektivavtalen... Ge gärna fakta på dom punkterna. Det är bara påståenden.

Ännu en gång; jag pratar om vad dagens regering skulle vilja uppnå, inte vad de kommer att uppnå för som du själv nämnde, folk skulle inte finna sig i det.

Men ja, jag tror på fullt allvar att om dagens regering fick bestämma så skulle kollektivavtalen avvecklas, fackförbunden läggas ner och en väldigt låg svensk minimilön lagstadgas.
Utan kollektivavtalen så har fackförbunden NOLL makt, och den anställde NOLL makt.

Självklart inget de säger rakt ut, skulle få förödande konsekvenser hos väljarna.

LAS är rättvis, finns inget mer rättvist. Sålänge alla inblandade sköter sitt jobb. Men eftersom du tycker LAS är så hemsk antar jag att du hellre ser 55-60 åringar bli arbetslösa så att 20-25 åringar kan få jobb?

Du är bra go du själv, bara för att jag inte delar din och din mysiga regerings åsikter så finns det ingen anledning för dig att vara nedlåtande mot mig. Inte för att jag tar illa upp av vad någon säger i en politiskt diskussion på ett spelforum på nätet, men kändes som allt vart lite småaktigt.

* Kollektivavtalen har lett till sänkta reella löner
Bara skattesänkningarna den senaste tiden har lett till att vi fått ökad köpkraft.

*Finns en lag som säger att ingen kan tvingas att ingå ett avtal mot sin vilja, alltså anställer man bara icke-fackliga medlemmar, så behöver man inte ingå kollektivavatal. Detta gjordes redan under S tid.

* Fackförbunden har i princip redan NOLL makt. Det mesta är redan lagstadgat.
Numera verkar de stora fackförbunden mest se till sig själva, alltså toppen inom diverse fack.
Det enda de kan göra är att löneförhandla (vilket återigen skapar lägre reella löner.)
Tror du mig inte? Behöver jag säga AMF, Wanja LW? Samma sak inom IF Metall. Skor sig på medlemmars avgifter, ser mest till att sprida propaganda om hur dåliga regeringen är.

Verkar mest finnas till för att ge S så många röster som möjligt. Som Svenskt Näringsliv stöder M.

* Noll makt hos den anställde? Vad för makt talar vi om? arbetsköpare köper en tjänst av en arbetssäljare för att denne ska utföra ett jobb.
Arbetsköpare som inte betalar det arbetssäljaren vill ha, mister sin anställde till andra som är villiga att betala mer.

* angående LAS. Sist in först ut. En planekonomisk kvarleva från den tiden då många ansåg att staten skulle sköta alla företag.
Alltså, att arbetsköparen inte får välja vilka som han/hon vill ha kvar i sitt företag. Det är inte rättvist utan bara idioti.

Om ett företag går dåligt, vad är det bästa, att de som anses vara bäst får stanna kvar så att företaget har chans att överleva och i framtiden återanställa?
Eller att ta bort folk enligt LAS och låta företaget tappa kompetens, fortsätta att gå dåligt och kanske måste läggas ner?

* Personlig fråga, vad anser du om Laffer-effekten av skattesänkningar, dvs att staten får in MER pengar om skatterna sänks?

// GT

(EDIT: ja, Lars Ohly är inte klok...)

- Kollektivavtalen har lett till en högre snittlön

- Ingå kollektivavtal är frivilligt, men de flesta väljer att göra så. Säkert till stor del för att bli mer attraktiv för arbetssökande. Men situationen skulle förändras om kollektivavtalen tappar sin påverkan och sitt syfte.

- Vet inte vilket fack du syftar på men mitt fack på den ort jag bor gör ett mycket bra arbete. God kontakt med företagen, både arbetsgivare och anställda. Lägger sig i så fort något sker utanför avtalet, inom min bransch ofta orättvisor mot lärlingar och unga som inte vet vad de har rätt till och ej. De flesta frågot handlar om arbetsmiljö, traktamentesboende m.m. Sånt som kanske låter som småtrams för dig men för den som ska bo borta i 6-12 mån är det ganska mycket värt.
Dessa regleras av avtalet men bevisligen skulle arbetsgivaren gärna se att de anställda sover på bygget och betalar sin mat på resturang ur egen ficka.

Men jag håller med om att det är konstigt att folk accepterar hur kräken i fackens topp beter sig, ska de kämpa emot orättvisor och giriga svinerier så ka det straffa sig om de själva håller på så. Och om än jag delar denna arbetspolitik med den röda sidan så ogillar jag att jag måste förknippas med S för att jag är fackligt engegerad när det arbete jag utför åt facket är rakt av opartiskt.

-Den makt jag pratar om är att få säga emot sin arbetsgivare, få säga nej, utan att riskera att bli uppsagd. En elektriker, speciellt en ung elektriker är relativt enkel att ersätta och det blir ännu enklare om SN skulle få igenom sina förändringar inom branschen. Och det finns många andra branscher med anställda som är betydligt mycket enklare att ersätta.

-LAS. Är väl en av de saker jag är minst överens med facken om men förutsatt att arbetsgivaren anställer och behåller kompetent personal borde inget företag någonsin riskera att gå under pga LAS. Förutsatt såklart att all personal fortsätter att sköta sitt jobb karriären ut, vilket de flesta gör. Och de som börjar missköta sig kommer att bli uppsagda utan att facket lägger sig i.
Om alla på en arbetspalts sköter sitt jobb, men vissa sköter den lite bättre än andra, så ja då är LAS det mest rättvisa vid uppsägningar. Syftet är att förhindra favorisering och att gammal dyr arbetskraft byts mot ny billig.

-Laffer effekten var något nytt för mig, berätta gärna. Läser att det gäller förhållandet mellan statlig inkomst och skatt. Den grafiska kurvan föreslår en skatt på 50% för maximal inkomst, men sanningen är såklart annorlunda och diskuterad. Studier visar på allt från 20% till 70%

Och ja, Ohly är säkert inte klok.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

MFC
Medlem
Skrivet av Soulless:

Och ja, Ohly är säkert inte klok.

Jag korrigerar lite bara...

Och ja, Ohly är säkert inte klok


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Soulless:

- Ingå kollektivavtal är frivilligt, men de flesta väljer att göra så. Säkert till stor del för att bli mer attraktiv för arbetssökande. Men situationen skulle förändras om kollektivavtalen tappar sin påverkan och sitt syfte.

Förre ägaren till salladsbaren Wild´n Fresh i Göteborg does not agree.
Visst, det är frivilligt, men då får man räkna med att man utsätts för diverse maffialiknande metoder från facken.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Soulless:

- Ingå kollektivavtal är frivilligt, men de flesta väljer att göra så. Säkert till stor del för att bli mer attraktiv för arbetssökande. Men situationen skulle förändras om kollektivavtalen tappar sin påverkan och sitt syfte.

Förre ägaren till salladsbaren Wild´n Fresh i Göteborg does not agree.
Visst, det är frivilligt, men då får man räkna med att man utsätts för diverse maffialiknande metoder från facken.

Finns alltid dåliga exempel på allt.
Teamsters


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Fargo:

Du tror allvarligt alliansen vill avskaffa alla rättigheter som man har som anställd? Facken kommer alltid finnas och dom har massor med makt. De kommer aldrig finna sig i nåt sånt. Du e inte lite go du. Las kan ju man lika gärna skrota dock. Den gör nästan mer skada än den gör nytta.

Och jag vill aldrig se Lars Ohly i en regering. Killen är ju inte klok.

Och det är ingen som sagt nåt om att man ska avveckla kollektivavtalen... Ge gärna fakta på dom punkterna. Det är bara påståenden.

Ännu en gång; jag pratar om vad dagens regering skulle vilja uppnå, inte vad de kommer att uppnå för som du själv nämnde, folk skulle inte finna sig i det.

Men ja, jag tror på fullt allvar att om dagens regering fick bestämma så skulle kollektivavtalen avvecklas, fackförbunden läggas ner och en väldigt låg svensk minimilön lagstadgas.
Utan kollektivavtalen så har fackförbunden NOLL makt, och den anställde NOLL makt.

Självklart inget de säger rakt ut, skulle få förödande konsekvenser hos väljarna.

LAS är rättvis, finns inget mer rättvist. Sålänge alla inblandade sköter sitt jobb. Men eftersom du tycker LAS är så hemsk antar jag att du hellre ser 55-60 åringar bli arbetslösa så att 20-25 åringar kan få jobb?

Du är bra go du själv, bara för att jag inte delar din och din mysiga regerings åsikter så finns det ingen anledning för dig att vara nedlåtande mot mig. Inte för att jag tar illa upp av vad någon säger i en politiskt diskussion på ett spelforum på nätet, men kändes som allt vart lite småaktigt.

* Kollektivavtalen har lett till sänkta reella löner
Bara skattesänkningarna den senaste tiden har lett till att vi fått ökad köpkraft.

*Finns en lag som säger att ingen kan tvingas att ingå ett avtal mot sin vilja, alltså anställer man bara icke-fackliga medlemmar, så behöver man inte ingå kollektivavatal. Detta gjordes redan under S tid.

* Fackförbunden har i princip redan NOLL makt. Det mesta är redan lagstadgat.
Numera verkar de stora fackförbunden mest se till sig själva, alltså toppen inom diverse fack.
Det enda de kan göra är att löneförhandla (vilket återigen skapar lägre reella löner.)
Tror du mig inte? Behöver jag säga AMF, Wanja LW? Samma sak inom IF Metall. Skor sig på medlemmars avgifter, ser mest till att sprida propaganda om hur dåliga regeringen är.

Verkar mest finnas till för att ge S så många röster som möjligt. Som Svenskt Näringsliv stöder M.

* Noll makt hos den anställde? Vad för makt talar vi om? arbetsköpare köper en tjänst av en arbetssäljare för att denne ska utföra ett jobb.
Arbetsköpare som inte betalar det arbetssäljaren vill ha, mister sin anställde till andra som är villiga att betala mer.

* angående LAS. Sist in först ut. En planekonomisk kvarleva från den tiden då många ansåg att staten skulle sköta alla företag.
Alltså, att arbetsköparen inte får välja vilka som han/hon vill ha kvar i sitt företag. Det är inte rättvist utan bara idioti.

Om ett företag går dåligt, vad är det bästa, att de som anses vara bäst får stanna kvar så att företaget har chans att överleva och i framtiden återanställa?
Eller att ta bort folk enligt LAS och låta företaget tappa kompetens, fortsätta att gå dåligt och kanske måste läggas ner?

* Personlig fråga, vad anser du om Laffer-effekten av skattesänkningar, dvs att staten får in MER pengar om skatterna sänks?

// GT

(EDIT: ja, Lars Ohly är inte klok...)

För det första vill jag säga att det var inte någon som helst mening att verka uppkäftig eller ha dålig attityd jag menade inte att vara nedlåtande på något sätt.. För det ber jag i så fall om ursäkt.

Du har alltså teorier om vad du tror regeringen vill framföra?

Om det har hade varit för 10 år sen och följande regering satt hade jag trott på dig. Men partierna har ändrats. Dock inte Centerpartiet, dom skulle säkert genomföra samtliga saker du nämnde, men det skulle inga andra partier gå med på. Jag tror inte det här är någon stor konspiration där Alliansen vill praktiskt taget våldta varenda arbetstagare. Jag har väldigt svårt för att se det. Moderaterna har förändrats totalt. Dom är nästan som Sossarna fast dom vill sänka skatterna ist.

Min röst är dock färdig.

Det sista jag vill se i regeringen är en person med sympatier till Nord Korea och Kuba.

Skrivet av Soulless:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Soulless:

- Ingå kollektivavtal är frivilligt, men de flesta väljer att göra så. Säkert till stor del för att bli mer attraktiv för arbetssökande. Men situationen skulle förändras om kollektivavtalen tappar sin påverkan och sitt syfte.

Förre ägaren till salladsbaren Wild´n Fresh i Göteborg does not agree.
Visst, det är frivilligt, men då får man räkna med att man utsätts för diverse maffialiknande metoder från facken.

Finns alltid dåliga exempel på allt.
Teamsters

Säga vad man vill om Hoffa. Men han åstadkom vad arbetstagare bara drömde om.

Sen att han gjorde det med Maffians hjälp var en annan sak. Men mannen är en legend, han hjälpte arbetare att få bra villkor, Maffian hjälpte dom att pressa företag på att godta villkoren. Var det rätt? Kanske inte. Men företagen använde liknande metoder mot facket innan Hoffa kom in i bilden.

Jag rekomenderar att se filmen Hoffa. Huvudrollen spelas av Jack Nicholson. Den beskriver hela händelseförloppet som Hoffa var del av.

Salladsbaren? Kom igen.. Tjatar folk fortfarande om det. Det finns bra fack och så finns det dåliga fack. Så är det bara. Åh andra sidan förstår jag inte varför man inte skulle ha kollektivavtal. Det ser väldigt oseriöst ut.

Ibland missbrukar folk sin makt. Jag kan dock stolt meddela att jag är med i ett bra fack som får in bra lönehöjningar varje år (och det är såklart inte allt som genomför). Utan att backa för någonting. Att facken inte längre skulle ha makt är rent skitsnack.

Kollektivavtal ger sämre lön?. LOL! Om det inte vore för kollektivavtal hade de flesta arbetare tjänat bra mycket mindre.

Medlem

@Fargo
Tack för din ursäkt

Jag har teorier om vart jag tror vi hamnar med den politik som dagens regering verkar vilja genomföra, men jag tror verkligen inte att alla dessa politiker är av ondo och njuter av andras misär (om än det kan verka så på mina tidigare inlägg).

Jag tror inte på någon konspiration eller ondskefull plan. Det finns säkert folk inom regeringen med en elakartad agenda, men rötägg finns överallt och det ska inte få befläcka ett parti i helhet.

Jag måste basera min åsikt efter vad jag tror kan bli bra kontra dåligt, bättre kontra sämre. Men är väldigt härligt att få läsa seriösa inlägg från olika håll, många av er säkerligen mycket mer insatt i frågorna än vad jag själv faktiskt är, jag är som nämnt endast måttlig engagerad och då i de frågor som står mig nära i vardagen d.v.s. främst mitt arbete och min situation som arbetstagare.

Ska passa på och se Hoffa du tipsade om.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

@Fargo

Ska passa på och se Hoffa du tipsade om.

Det bör du absolut göra. Länktips: http://www.filmtipset.se/film/hoffa.html

Medlem
Skrivet av Soulless:

det var inte jag som drog referensen till nordkorea.

Men att avverka LAS och kollektivavtalen berövar arbetstagaren från sågott som alla rättigheter och motståndskraft. Det innebär att arbetsgivaren får fritt spelrum att behandla sina anställda hur denna vill.

Visst, om arbetsgivaren är dum är det väl ingen som vill jobba där? Men om samhället dessutom inte erbjuder någon plats åt de som inte jobbar så är det ju ingen som vill riskera att bli arbetslös och då är det bara att lyda arbetsgivaren oavsett hur illa man behandlas.

Det är ju bara att föreställa sig hur det KAN blir om arbetsgivaren får fritt att bestämma över löner, arbetstid, övertid, uppsägningar/uppsägningstid, jobb utanför hemort o.s.v. o.s.v.

Det är långt ifrån alla arbetsgivare som faktiskt bryr sig om hur sina anställda mår.

Regeringen vill inte avskaffa LAS.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Avskaffa facket?, briljant ide, endast en snorunge som inte vet historian bakom facket som skulle komma på den.
Idioti, facket sköts inte ordentligt, men inte det det handlar om.


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Golvis:

Avskaffa facket?, briljant ide, endast en snorunge som inte vet historian bakom facket som skulle komma på den.
Idioti, facket sköts inte ordentligt, men inte det det handlar om.

Håller med. Facken har en otroligt viktig roll för många i arbetslivet som vill se förbättrade löner och villkor. Dessutom erbjuder dom fri juridisk hjälp vid en tvist med arbetsgivare. Nu händer inte sånt ofta men att ha den säkerheten känns skönt. Sen finns det bra och dåliga fack. Vissa fack skulle behöva lite omstrukteringar medans andra fack funkar väldigt bra.

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Fargo:

Du tror allvarligt alliansen vill avskaffa alla rättigheter som man har som anställd? Facken kommer alltid finnas och dom har massor med makt. De kommer aldrig finna sig i nåt sånt. Du e inte lite go du. Las kan ju man lika gärna skrota dock. Den gör nästan mer skada än den gör nytta.

Och jag vill aldrig se Lars Ohly i en regering. Killen är ju inte klok.

Och det är ingen som sagt nåt om att man ska avveckla kollektivavtalen... Ge gärna fakta på dom punkterna. Det är bara påståenden.

Ännu en gång; jag pratar om vad dagens regering skulle vilja uppnå, inte vad de kommer att uppnå för som du själv nämnde, folk skulle inte finna sig i det.

Men ja, jag tror på fullt allvar att om dagens regering fick bestämma så skulle kollektivavtalen avvecklas, fackförbunden läggas ner och en väldigt låg svensk minimilön lagstadgas.
Utan kollektivavtalen så har fackförbunden NOLL makt, och den anställde NOLL makt.

Självklart inget de säger rakt ut, skulle få förödande konsekvenser hos väljarna.

LAS är rättvis, finns inget mer rättvist. Sålänge alla inblandade sköter sitt jobb. Men eftersom du tycker LAS är så hemsk antar jag att du hellre ser 55-60 åringar bli arbetslösa så att 20-25 åringar kan få jobb?

Du är bra go du själv, bara för att jag inte delar din och din mysiga regerings åsikter så finns det ingen anledning för dig att vara nedlåtande mot mig. Inte för att jag tar illa upp av vad någon säger i en politiskt diskussion på ett spelforum på nätet, men kändes som allt vart lite småaktigt.

* Kollektivavtalen har lett till sänkta reella löner
Bara skattesänkningarna den senaste tiden har lett till att vi fått ökad köpkraft.

*Finns en lag som säger att ingen kan tvingas att ingå ett avtal mot sin vilja, alltså anställer man bara icke-fackliga medlemmar, så behöver man inte ingå kollektivavatal. Detta gjordes redan under S tid.

* Fackförbunden har i princip redan NOLL makt. Det mesta är redan lagstadgat.
Numera verkar de stora fackförbunden mest se till sig själva, alltså toppen inom diverse fack.
Det enda de kan göra är att löneförhandla (vilket återigen skapar lägre reella löner.)
Tror du mig inte? Behöver jag säga AMF, Wanja LW? Samma sak inom IF Metall. Skor sig på medlemmars avgifter, ser mest till att sprida propaganda om hur dåliga regeringen är.

Verkar mest finnas till för att ge S så många röster som möjligt. Som Svenskt Näringsliv stöder M.

* Noll makt hos den anställde? Vad för makt talar vi om? arbetsköpare köper en tjänst av en arbetssäljare för att denne ska utföra ett jobb.
Arbetsköpare som inte betalar det arbetssäljaren vill ha, mister sin anställde till andra som är villiga att betala mer.

* angående LAS. Sist in först ut. En planekonomisk kvarleva från den tiden då många ansåg att staten skulle sköta alla företag.
Alltså, att arbetsköparen inte får välja vilka som han/hon vill ha kvar i sitt företag. Det är inte rättvist utan bara idioti.

Om ett företag går dåligt, vad är det bästa, att de som anses vara bäst får stanna kvar så att företaget har chans att överleva och i framtiden återanställa?
Eller att ta bort folk enligt LAS och låta företaget tappa kompetens, fortsätta att gå dåligt och kanske måste läggas ner?

* Personlig fråga, vad anser du om Laffer-effekten av skattesänkningar, dvs att staten får in MER pengar om skatterna sänks?

// GT

(EDIT: ja, Lars Ohly är inte klok...)

- Kollektivavtalen har lett till en högre snittlön

- Ingå kollektivavtal är frivilligt, men de flesta väljer att göra så. Säkert till stor del för att bli mer attraktiv för arbetssökande. Men situationen skulle förändras om kollektivavtalen tappar sin påverkan och sitt syfte.

- Vet inte vilket fack du syftar på men mitt fack på den ort jag bor gör ett mycket bra arbete. God kontakt med företagen, både arbetsgivare och anställda. Lägger sig i så fort något sker utanför avtalet, inom min bransch ofta orättvisor mot lärlingar och unga som inte vet vad de har rätt till och ej. De flesta frågot handlar om arbetsmiljö, traktamentesboende m.m. Sånt som kanske låter som småtrams för dig men för den som ska bo borta i 6-12 mån är det ganska mycket värt.
Dessa regleras av avtalet men bevisligen skulle arbetsgivaren gärna se att de anställda sover på bygget och betalar sin mat på resturang ur egen ficka.

Men jag håller med om att det är konstigt att folk accepterar hur kräken i fackens topp beter sig, ska de kämpa emot orättvisor och giriga svinerier så ka det straffa sig om de själva håller på så. Och om än jag delar denna arbetspolitik med den röda sidan så ogillar jag att jag måste förknippas med S för att jag är fackligt engegerad när det arbete jag utför åt facket är rakt av opartiskt.

-Den makt jag pratar om är att få säga emot sin arbetsgivare, få säga nej, utan att riskera att bli uppsagd. En elektriker, speciellt en ung elektriker är relativt enkel att ersätta och det blir ännu enklare om SN skulle få igenom sina förändringar inom branschen. Och det finns många andra branscher med anställda som är betydligt mycket enklare att ersätta.

-LAS. Är väl en av de saker jag är minst överens med facken om men förutsatt att arbetsgivaren anställer och behåller kompetent personal borde inget företag någonsin riskera att gå under pga LAS. Förutsatt såklart att all personal fortsätter att sköta sitt jobb karriären ut, vilket de flesta gör. Och de som börjar missköta sig kommer att bli uppsagda utan att facket lägger sig i.
Om alla på en arbetspalts sköter sitt jobb, men vissa sköter den lite bättre än andra, så ja då är LAS det mest rättvisa vid uppsägningar. Syftet är att förhindra favorisering och att gammal dyr arbetskraft byts mot ny billig.

-Laffer effekten var något nytt för mig, berätta gärna. Läser att det gäller förhållandet mellan statlig inkomst och skatt. Den grafiska kurvan föreslår en skatt på 50% för maximal inkomst, men sanningen är såklart annorlunda och diskuterad. Studier visar på allt från 20% till 70%

Och ja, Ohly är säkert inte klok.

* Löneökning, se upp med att se till sifferökningen endast! Det är köpkraft som är det väsentliga.
Om alla får 10 kr mer i månaden så betalar företagen ut ca 13 kr totalt sett (inkl arbgavg mm), av dina 10 kr så dras källskatt, ca 3 kr.

Således har kostnaderna ökat med 13 kr, köpkraften med 7 kr.
Så i stället för en löneökning på 10 kr så får vi en lönesänkning på 6 kr.

Kollektivavtalen skapar alltså tvärtom lägre köpkraft, vilket leder till sämre konsumtion, lägre produktion, färre jobb osv.

Stig Malm satt i morgonsoffan i Gomorron Sverige en fredag i somras (tror jag det var) och var stolt över att han mfl inom de fackliga organisationerna lyckats få bort Låglönejobben från Sverige genom att tvinga fram löneökningar.

Exempel: Ett företag har 30 anställda. facket kräver en löneökning på 3%. Företaget får större utgifter. Det innebär två alternativ:
1. företaget måste öka omsättningen dvs ta fler marknadsandelar för att täcka upp kostnaden
2. Företaget måste göra sig av med 1 tjänst för att täcka kostnaderna.

Det vi vet är att färre jobb skapar större utgifter för staten och därmed högre skatter. (vilket i sin tur ger ännu lägre köpkraft)

Så kollektivavtalen skapar lägre köpkraft samtidigt som skatterna blir högre.

Sveriges utvekling de senaste 40 åren. (lite kortfattat)

* Varje företag är unikt, har olika förutsättningar och det går därför inte att dra alla över en kant.
Så istället för stora fackförbund vore små individiuella förbund vara att föredra.

Jag har inget emot fackförbund som ser till arbetarnas bästa, vilket jag anser att tex LO och IF Metall INTE gör. utan verkar som sagt har stannat i 1968 års tankebanor.

* Att arbetare skulle bli överkörda utan fackförbund tror jag inte.
Som sagt är det mesta redan lagstadgat, och arbetsgivare är inte onda. förutom vissa få undantag, men de som beter sig illa får ingen kompetent personal och kommer aldrig att överleva.

MEN (och det är ett stort MEN) om arbetsmarknaden regleras mer, skatterna höjs och det blir lägre omsättning/låg aktivitet av jobb och nya jobb, alltså orörlig marknad där ingen vågar anställa mm så kommer det att skapas dåliga förhållanden när man är rädd att inte få något annat jobb.

Tillägg:(Att smussla undan arbetslöshet i offentlig sektor genom att skapa myndigheter som skyfflar papper fram och tillbaka är ingen lösning)

* Så för att sammanfatta, fri arbetsmarknad, lokala fackförbund, låg skatt på arbete (helst ingen skatt på inkomst), inga kollektivavtal (alt helt frivilliga avtal, alt lokala överenskommelser), liten offentlig sektor,

det tror jag ger bästa förutsättningarna till ett bra samhälle.

* LAS har jag endast negativa erfarenheter av, då jag sett på nära håll hur duktiga, men nyanställda, får gå och gamla mindre kompetenta får stanna kvar. Bör göras om.

* Personligen så tycker jag att Laffer är mycket intressant att titta på.
Det är alltså förhållandet mellan skattetryck och skatteintäkter.
Som jag förstått det så är varje land unikt, och därför varierar den optimala skattesatsen något, men att den bör ligga på runt 35% för de flesta.

När ett land har nått denna optimala punkt, dvs maximala skatteintäkter, så kommer ytterligare skattehöjningar att initialt skapa högre skatteintäkter, men som snabbt övergår till att ge mindre skatteintäkter.

Sverige, som det högst beskattade landet i världen, skulle må bra av ytterligare skattesänkningar. Effekten av att det aldrig finns pengar och att skatten hela tiden måste höjas, är ett typexempel på vad Sverige gått igenom de senaste 40 åren.

Samtidigt är det skrämmande när Mona och Co vill höja skatterna, för att "säkra" välfärden. Dvs återgå till den negativa spiralen som gjort att vi tappat global köpkraft, numera 1/5 av vad den var 1970. Dvs, 1 Euro skulle kosta ca 2 Sek, om vi varit på samma nivå nu som då.

EDIT:
Eftersom vi är på en GamerSite så måste jag ju bara dra paraleller med SimCity. Om ni kommer ihåg. Där finns/fanns ett bra exempel på laffereffekten, om du höjde skatterna för mycket så försvann företagen och ingen ville bo i din stad, och du hade inga pengar i stadskassan.

(Oj vad mycket text det blev..)

Medlem

Att det skulle ge ökade löner utan kollektivavtal är bara en teori. Du kan inte veta med 100% säkerhet att så vore fallet. Bara för att företag har mer pengar över betyder det INTE att anställda får mer lön.

Jag håller med om att skatterna måste sänkas mer så det blir mer lönsamt för företag att anställa, men att avskaffa kollektivavtal är inget land jag vill leva i. Lyckligtvis vill inte alliansen avskaffa varken las eller kollektivavtal.

Citat:

Exempel: Ett företag har 30 anställda. facket kräver en löneökning på 3%. Företaget får större utgifter. Det innebär två alternativ:
1. företaget måste öka omsättningen dvs ta fler marknadsandelar för att täcka upp kostnaden
2. Företaget måste göra sig av med 1 tjänst för att täcka kostnaderna.

Så det är bättre att det är 50 st anställde som lever på existensminimum än att det är 25 anställda med bra lön som räcker till det mesta? Skulle inte tro det. Folk förlorar jobb varje dag, o dom hittar också nytt. No big deal.

Du kanske vill att vi ska avskaffa tjänst-pensionen med? Tänk vad många personer företag skulle anställa då när det blir så billigt! Går alltid göra saker för att göra det lättare att anställa men man ska inte gå för långt. Ta bort kollektivavtal är att gå FÖR långt.

LO ska jag inte uttala mig om. Är inte med i LO.

Citat:

* Att arbetare skulle bli överkörda utan fackförbund tror jag inte.
Som sagt är det mesta redan lagstadgat, och arbetsgivare är inte onda. förutom vissa få undantag, men de som beter sig illa får ingen kompetent personal och kommer aldrig att överleva.

Skitsnack. Du känner inte varje arbetsgivare i Sverige. Allt är inte lagstadgat. Det finns rötägg vare sig du tror det eller inte. Du har dessutom större chans att försvara dig juridiskt med ett fack istället för utan. Jag kan dra flera exemepel där arbetsgivare försökt fista arbetare på deras ackord-ersättning m.m. Utan facket hade dom aldrig fått sina pengar som dom hade laglig rätt att få.

Ingen skatt på inkomst? Visst det vore trevligt men det är totalt orealistiskt.

Sverige är för övrigt inte det land med högsta skatter längre. Det är Danmark.

Och åter igen. Håller med om att skatterna behöver sänkas för att säkra mer jobb. Men bara på en sån nivå att inte för mycket försvinner av det som finansieras av skatten som skola sjukvård F-kassan.

En sak till. I Kina har de nu startat ett fackförbund. Ägs av staten visserligen (inga private fackförbund är tillåtna) men dom har hjälpt arbetare att få upp sina löner nåt enormt. Men du kanske tycker det är bättre att dom tjänar 1kr/månaden där så fler jobb kan skapas.

MFC
Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Samtidigt är det skrämmande när Mona och Co vill höja skatterna, för att "säkra" välfärden. Dvs återgå till den negativa spiralen som gjort att vi tappat global köpkraft, numera 1/5 av vad den var 1970. Dvs, 1 Euro skulle kosta ca 2 Sek, om vi varit på samma nivå nu som då.

Alla valutor har förlorat i värde sedan 70-talet. Vissa mer än andra men Euron fanns ju inte ens då så .. ja jag antar att du syftar på inflationen (som för övrigt mäts helt fel numera).


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Skriv svar