USA vs. Kina, Googlewars! Who will win? place your bets!

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av bjosarn:

Jag gillar Goojje mer än Google.

Visar ju åter igen hur Kina har noll respekt för någon. Men så fort nån talar illa om Kina då jävlar!

Kina har fått höra rätt länge vad omvärlden tycker om deras förtryck...

Ger dom inte rätt att kopiera varumärken. Och kritiken Kina fått är rättfärdigad. Kina är dubbelmoralens land. Dom har en fri marknad (nästan) men tillåter ingen att göra någonting utanför det. Att partiet fortfarande kallar sig kommunister är ju skrattretande.

MFC
Medlem

USA kallar sig demokrati.. än mer skrattretande tycker jag.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

USA kallar sig demokrati.. än mer skrattretande tycker jag.

Verkar vara en betydligt sundare kontroll av de demokratiskt valda representanterna i USA än i Sverige.
Tänker främst på utfrågningarna i Senaten.

Och på vilket sätt menar du annars?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av MFC:

USA kallar sig demokrati.. än mer skrattretande tycker jag.

Demokrati är relativt. USA är ändå mer demokratiskt än diktatur. Kina är mer i en gråzon än ens i närheten av kommunism.

Skrivet av Nestor:
Skrivet av MFC:

USA kallar sig demokrati.. än mer skrattretande tycker jag.

Verkar vara en betydligt sundare kontroll av de demokratiskt valda representanterna i USA än i Sverige.
Tänker främst på utfrågningarna i Senaten.

Och på vilket sätt menar du annars?

Så sant så. Skulle hellre ha deras system med Jury också. Istället för nämndemän. Aldrig förstått varför nämndemän ska komma från olika politiska partier. Känns inte så opartiskt.

Medlem

Jury i en domstol är inget jag ser fram emot.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jury i en domstol är inget jag ser fram emot.

Så politiker från olika partier är bättre då?

Medlem

Ja. Och i Sverige förs ett arbete för att rekrytera även utanför de politiska partierna, vilket kanske skulle kunna hamna närmare en jury. Jury existerar i (tror jag) i mål där tryckfrihetsbrott är på agendan. Men jag ser ingen anledning till att övergå till ett jurysystem.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Ja. Och i Sverige förs ett arbete för att rekrytera även utanför de politiska partierna, vilket kanske skulle kunna hamna närmare en jury. Jury existerar i (tror jag) i mål där tryckfrihetsbrott är på agendan. Men jag ser ingen anledning till att övergå till ett jurysystem.

Varför skulle det vara sämre med att ha "vanliga" människor istället för politiker i en domstol? Hur opartiskt kan dom döma fall där dom har en annan politisk övertygelse?
Upplys mig.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av bjosarn:

Ja. Och i Sverige förs ett arbete för att rekrytera även utanför de politiska partierna, vilket kanske skulle kunna hamna närmare en jury. Jury existerar i (tror jag) i mål där tryckfrihetsbrott är på agendan. Men jag ser ingen anledning till att övergå till ett jurysystem.

Varför skulle det vara sämre med att ha "vanliga" människor istället för politiker i en domstol? Hur opartiskt kan dom döma fall där dom har en annan politisk övertygelse?
Upplys mig.

Juryn skulle behöva isoleras strax innan rättegång för att inte låta sig påverkas av media, har vi dom resurserna?.....

Jag kanske efter några öl skulle tycka att ett jurysystem vore bättre än vad vi har idag med nämndemän o annat. Sedan tänker jag lite och kommer på att vanligt folk är ganska stora kålsupare.

Har ingen egen lösning. Mina lösningar varierar efter mentalt tillstånd, humör, lufttryck och väder.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av bjosarn:

Ja. Och i Sverige förs ett arbete för att rekrytera även utanför de politiska partierna, vilket kanske skulle kunna hamna närmare en jury. Jury existerar i (tror jag) i mål där tryckfrihetsbrott är på agendan. Men jag ser ingen anledning till att övergå till ett jurysystem.

Varför skulle det vara sämre med att ha "vanliga" människor istället för politiker i en domstol? Hur opartiskt kan dom döma fall där dom har en annan politisk övertygelse?
Upplys mig.

Juryn skulle behöva isoleras strax innan rättegång för att inte låta sig påverkas av media, har vi dom resurserna?.....

Jag kanske efter några öl skulle tycka att ett jurysystem vore bättre än vad vi har idag med nämndemän o annat. Sedan tänker jag lite och kommer på att vanligt folk är ganska stora kålsupare.

Har ingen egen lösning. Mina lösningar varierar efter mentalt tillstånd, humör, lufttryck och väder.

Nämndemän är lika lättpåverkade. Dom är ju politiker för tusan.

Haha du är för go.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av bjosarn:

Ja. Och i Sverige förs ett arbete för att rekrytera även utanför de politiska partierna, vilket kanske skulle kunna hamna närmare en jury. Jury existerar i (tror jag) i mål där tryckfrihetsbrott är på agendan. Men jag ser ingen anledning till att övergå till ett jurysystem.

Varför skulle det vara sämre med att ha "vanliga" människor istället för politiker i en domstol? Hur opartiskt kan dom döma fall där dom har en annan politisk övertygelse?
Upplys mig.

Juryn skulle behöva isoleras strax innan rättegång för att inte låta sig påverkas av media, har vi dom resurserna?.....

Jag kanske efter några öl skulle tycka att ett jurysystem vore bättre än vad vi har idag med nämndemän o annat. Sedan tänker jag lite och kommer på att vanligt folk är ganska stora kålsupare.

Har ingen egen lösning. Mina lösningar varierar efter mentalt tillstånd, humör, lufttryck och väder.

Nämndemän är lika lättpåverkade. Dom är ju politiker för tusan.

Haha du är för go.

ja man skulle kunna resonera så men en nämndeman utses ändå på grundval av de egenskaper som gör honom lämplig att kunna dömma utan att influeras av media och utomstående. Om vi ska ha en jury men svennebanan så är det nog bäst att Aftonbladet stänger ner ELLER att personen stängs in tills rättegången är över..

http://www.domstol.se/Publikationer/Namndeman/roll_och_uppgif...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Då var det dags!

Google har börjat omdirigera trafik i Kina till sin Hong-Kong-sida istället och därigenom är Google i Kina just nu ocensurerad.

Skrivet av Market Watch:

Google Inc. said Monday it has stopped censoring results on its Chinese search engine after weeks of negotiations with local authorities over the matter, effectively shutting it down in a dramatic move that could imperil the company's presence in the world's largest Internet market.

Källa:
[http://www.marketwatch.com/story/google-re-directs-traffic-aw...]

Nu, ordet över till Kina...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Haha. Klockrent. Go Google! Dont be evil!

Medlem

"Trots Googles besked var tidigare spärrade sajter fortfarande blockerade på tisdagen, och vissa sökord censurerade. Samtidigt fungerade samma sökningar från datorer i Hongkong, vilket visade att statliga kinesiska brandväggar aktiverats i fastlands-Kina."

http://www.dn.se/ekonomi/googlesokningar-fortsatt-censurerade...

Kina 2, Google 1?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

MFC
Medlem
Skrivet av bjosarn:

"Trots Googles besked var tidigare spärrade sajter fortfarande blockerade på tisdagen, och vissa sökord censurerade. Samtidigt fungerade samma sökningar från datorer i Hongkong, vilket visade att statliga kinesiska brandväggar aktiverats i fastlands-Kina."

http://www.dn.se/ekonomi/googlesokningar-fortsatt-censurerade...

Kina 2, Google 1?

Blir svårt för Google att kvittera. Fler gjorda mål på bortaplan räknas inte heller.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

MFC
Medlem

Detta var mycket intressant. Onekligen ett resultat av senaste G20-mötet i kombination med det politiska spelet mellan USA och Kina.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

123
Skriv svar