Vargjakten, en idioti som gått över styr

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Som jag och många andra redan har sagt: Har boskapsägaren såna problem med att vargar fäller deras djur så finns det återgärder man får ta. Staket, vakthundar, osv. Full ersättning? Det ges ju inte ens till mig om jag får en buss i ryggen och blir förlamad. Ersättning får de genom försäkringar, precis som alla andra.

Staket skulle bli alldeles för dyrt att införskaffa.
Vakthundar är inte heller något alternativ, man får inte ha hundar lösa och vad skulle en hund i koppel kunna göra? Förresten skulle träningen bli alldeles för dyr.
Verkar nästan som att du tror att försäkrings pengar kommer från ingenstans. Om försäkringsbolagen måste betala mer pengar till bönderna pga vargen kommer bönderna självklart få en höjd avgift.
Inget bra argument för att släppa vargen fri.

Skrivet av bjosarn:

Om det skulle vara så att hela vargstammen är så skadad av inavel så kan man ju skjuta av 200 (eller 40 som nämnts i svängen) djur istället för 20? Vilka är det som hävdar att det är så sjukt stor inavel att hela stammen är hotad och behöver räddas av jakt? Naturskyddsföreningen verkar ju inte tycka det?
Den "naturliga invandring" som nämns av vissa (främst förespråkare av jakten) är självfallet överdriven. Enligt Naturskyddsföreningen är denna "invandring" inte säkerställd. Det finns ingen kontinuerlig eller naturlig kontakt mellan vargstammen i Finland och den i Sverige (dvs. att antalet som invandrar inte ligger på samma nivåer från år till år).

Då alla vargar födda fram tills 2007 kommer från enbart 3 individer från början så förstår man att inavel och gensjukdomar KOMMER att bli ett problem. Finns väl ingen anledning att Inte försöka uppmuntra invandringen från annat håll?
Och då vi inte ska ha fler vargar än 210 måste vi självklart skjuta av varg samtidigt.

Skrivet av bjosarn:

Och vilka får sista ordet? Jägarna så klart, igen... De bevisar ju bara att jägarna inte bryr sig ett skit om vad de säger sig vilja "skydda" utan bara är ute efter blod och troféer.

Vilka menar du med "jägarna" egentligen?
En väldigt stor del av bönderna och annat gelsbygds folk har jaktlicens.
Och de flesta bryr sig inte om blod och troféer.
Sen att de flesta rötägg som hörs i media är storpampar utan verklighets anknytning är väl en annan femma.
De gör vad de kan och vill för att de har pengar.

Skrivet av bjosarn:

(Varg har dödat en människa på 300år.)

200 år sen, Gysingevargen härjade på tidiga 1800-talet, hade ihjäl 12 människor och skadade 15.
Dock så är den ganska betydelselös då den hade hållts fången av människor och senare rymt.
Ett specialfall så att säga.

Medlem

Osgen vem säger detta ? "Då alla vargar födda fram tills 2007 kommer från enbart 3 individer från början så förstår man att inavel och gensjukdomar KOMMER att bli ett problem. Finns väl ingen anledning att Inte försöka uppmuntra invandringen från annat håll?
Och då vi inte ska ha fler vargar än 210 måste vi självklart skjuta av varg samtidigt."

Någon källa du har eller bara nått som du anser?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Osgen vem säger detta ? "Då alla vargar födda fram tills 2007 kommer från enbart 3 individer från början så förstår man att inavel och gensjukdomar KOMMER att bli ett problem. Finns väl ingen anledning att Inte försöka uppmuntra invandringen från annat håll?
Och då vi inte ska ha fler vargar än 210 måste vi självklart skjuta av varg samtidigt."

Någon källa du har eller bara nått som du anser?

Länkade den här förut i tråden:
http://www.second-opinion.se/so/view/801

"När det gäller genetiken handlar frågan om inavel eftersom alla svenska vargar som fötts fram till 2007 härstammar från endast tre individer. På sikt skulle det kunna leda till allvarliga genetiska problem, redan nu ser vi flera typer av missbildningar, säger Olof Liberg."

Medlem

Naturvårdsverket säger bland annat:

Citat:

I beslutet ingår tillfällig begränsning av varg¬stammens tillväxttakt och åtgärder för att stärka vargstammens genetiska status. Licensjakten inleds 2 januari och senare kan det bli flyttning av vargar med östligt ursprung.

Citat:

Naturvårdsverkets uppdrag från riksdagen är att balansera stammen på max 210 individer samtidigt som 20 kullar ska födas årligen.

Citat:

– Det är viktigt att värna de östliga vargar som under senare år kommit in i Sverige och Norge och även att värna deras avkomma. Därför tillåts ingen jakt i och kring Galvenreviret i Gävleborgs län.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/For-press/Pressm...

Citat:

Riksdagsbeslutet innebär att vargstammen ska förstärkas med max 20 vargar av östligt ursprung fram till 2014. I första hand kommer åtgärder vidtas för att underlätta naturlig invandring av varg. I andra hand ska förutsättningar skapas för flytt av naturligt invandrade vargar till området söder om renskötselområdet. Slutligen kommer även vargar med östligt ursprung, föras in i landet.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-naturvard/Jakt-o...

Inaktiv

Om nu nollåttorna är så kåta på vargar så gör det väl inget om vi släpper dem lösa i stockholm och i andra samhällen.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

"...på uppdrag av Svenska Jägareförbundet"


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Om fler vargar skjuts tänker jag börja skjuta lamm och får 10 st för varje varg. Ett löfte som jag står för.


signatur
Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:

Om fler vargar skjuts tänker jag börja skjuta lamm och får 10 st för varje varg. Ett löfte som jag står för.

Mmm, lamkött!


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Bjosarn, nu ligger det till så här.

För det första så rörde det sig om 12 000 anmälningar till vargjakt. Det betyder INTE att 12 000 (eller 27 000 som du säger) jägare springer runt i skogen exakt sammtidigt.

För det andra så är avskjutning ett måste. För att lära vargen att människan är farlig så är det viktigt att skjuta av vissa individer. INGEN vill ha varg springandes runt husknuten, inte i byarna och inte i städerna.

För det tredje, så rör det sig om EN skjuten varg för mycket, inte om flera och så vitt jag vet bara i Dalarna. Ordet PÅSKJUTNING betyder att ett djur har blivit beskjutet, men att man inte kunnat bekräfta träff eller bom.

Och för det fjärde så är många lantbor jääääävligt lessa på att folk i städerna, som aldrig någonsin kommer att få se en vilt levande varg, kommer med så starka åsiker om vargens rätt att existera i deras skogar och runt deras byar.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Högerklicka och välj visa bild om det är svårt att läsa.

Medlem

Jag kan hålla med om att vargvalparna kanske inte är det största problemet. Men enligt Naturvårdsverkets utsända "kontrollant" förra veckan i Tv4s Nyheter var det en frisk valp som hade skjutits (i det reportaget). Risken, som både Naturskyddsföreningen och Rovdjursföreningen varnade för, att man skulle skjuta av så kallade "Alpha-par" besannades (antagligen) i Gävleborgs län. Det kan leda till föräldralösa valpar i området. Vad kan det innebära? Jo, antingen att valparna svälter eller (hör och häpna) söker sig till tamboskap.

Sven Nilsson, veterinär hos Statens Veterinärmedicinska Anstalt vilka har och ska obducera vargarna för att undersöka dels om de skjutits på rätt sätt samt det kanske viktigaste - om de var sjuka. Han kommenterar de dödade djuren (de fem som hittills kontrollerats) såhär:
- Hittills har vi inte sett något avvikande.
Med det menar han att det inte finns några tecken på att någon har skjutits på fel sätt eller lider av några sjukdomar.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

5/27 är rätt så acceptabla förluster.


signatur

Allah är stor men jag har större

Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

5/27 är rätt så acceptabla förluster.

Hade det vart acceptabelt om det hade vart snack om förluster av människor?


signatur
Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

5/27 är rätt så acceptabla förluster.

Hade det vart acceptabelt om det hade vart snack om förluster av människor?

Varg = Människa?!

Hur många biologilektioner har du missat?


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

5/27 är rätt så acceptabla förluster.

Hade det vart acceptabelt om det hade vart snack om förluster av människor?

Om du seriöst jämför människor med vargar (eller vilket djur som hellst), så menar jag att du nått en moralisk botten.


signatur

Metal is best served heavy.

Skrivet av Red_warning:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

5/27 är rätt så acceptabla förluster.

Hade det vart acceptabelt om det hade vart snack om förluster av människor?

Om du seriöst jämför människor med vargar (eller vilket djur som hellst), så menar jag att du nått en moralisk botten.

Vargar har också känslor. Tänk om du skulle bli jagad av 12000 pers med gevär utan att kunna få hjälp någonstans?


signatur
Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

5/27 är rätt så acceptabla förluster.

Hade det vart acceptabelt om det hade vart snack om förluster av människor?

Om du seriöst jämför människor med vargar (eller vilket djur som hellst), så menar jag att du nått en moralisk botten.

Vargar har också känslor. Tänk om du skulle bli jagad av 12000 pers med gevär utan att kunna få hjälp någonstans?

Och det har myggor och alla kvalster du mosar varje natt du ska sova, jävla mördare!:evil:
För att inte tala om den stackars nedmalda kossan du käkar på donken!


signatur

Allah är stor men jag har större

Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

5/27 är rätt så acceptabla förluster.

Hade det vart acceptabelt om det hade vart snack om förluster av människor?

Om du seriöst jämför människor med vargar (eller vilket djur som hellst), så menar jag att du nått en moralisk botten.

Vargar har också känslor. Tänk om du skulle bli jagad av 12000 pers med gevär utan att kunna få hjälp någonstans?

Och det har myggor och alla kvalster du mosar varje natt du ska sova, jävla mördare!:evil:
För att inte tala om den stackars nedmalda kossan du käkar på donken!

Vargen är mer lik människor än kossor, som sagt hur skulle du känna det att bli jagad av lite drygt 12000 insnöade idioter med kikarsikten. Samtidigt som ingen hjälp finns att få?


signatur
Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

5/27 är rätt så acceptabla förluster.

Hade det vart acceptabelt om det hade vart snack om förluster av människor?

Om du seriöst jämför människor med vargar (eller vilket djur som hellst), så menar jag att du nått en moralisk botten.

Vargar har också känslor. Tänk om du skulle bli jagad av 12000 pers med gevär utan att kunna få hjälp någonstans?

Och det har myggor och alla kvalster du mosar varje natt du ska sova, jävla mördare!:evil:
För att inte tala om den stackars nedmalda kossan du käkar på donken!

Vargen är mer lik människor än kossor, som sagt hur skulle du känna det att bli jagad av lite drygt 12000 insnöade idioter med kikarsikten. Samtidigt som ingen hjälp finns att få?

Nu är du allt rasistisk mot kossorna, hur skulle du må av att leva i en liten hage för att sedan bli slaktad utan en chans att fly?


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

5/27 är rätt så acceptabla förluster.

Hade det vart acceptabelt om det hade vart snack om förluster av människor?

Om du seriöst jämför människor med vargar (eller vilket djur som hellst), så menar jag att du nått en moralisk botten.

Vargar har också känslor. Tänk om du skulle bli jagad av 12000 pers med gevär utan att kunna få hjälp någonstans?

Sådana argument funkar inte. Tänk om du var en liten cancersvulst, och att någon elak doktor försöker döda dig med cellgift? Fy vad nedrigt.


signatur

Metal is best served heavy.

Skrivet av Red_warning:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

5/27 är rätt så acceptabla förluster.

Hade det vart acceptabelt om det hade vart snack om förluster av människor?

Om du seriöst jämför människor med vargar (eller vilket djur som hellst), så menar jag att du nått en moralisk botten.

Vargar har också känslor. Tänk om du skulle bli jagad av 12000 pers med gevär utan att kunna få hjälp någonstans?

Sådana argument funkar inte. Tänk om du var en liten cancersvulst, och att någon elak doktor försöker döda dig med cellgift? Fy vad nedrigt.

Det är en jävla stor skillnad på cancer organsim och en varg/människa.


signatur
Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

5/27 är rätt så acceptabla förluster.

Hade det vart acceptabelt om det hade vart snack om förluster av människor?

Om du seriöst jämför människor med vargar (eller vilket djur som hellst), så menar jag att du nått en moralisk botten.

Vargar har också känslor. Tänk om du skulle bli jagad av 12000 pers med gevär utan att kunna få hjälp någonstans?

Sådana argument funkar inte. Tänk om du var en liten cancersvulst, och att någon elak doktor försöker döda dig med cellgift? Fy vad nedrigt.

Det är en jävla stor skillnad på cancer organsim och en varg/människa.

Samt det är skillnad på en varg och en människa.


signatur

Allah är stor men jag har större

Inaktiv

Vargnas hjärnor är som hundar. Båda djuren har mer välutvecklade hjärnor än myggan och cellen som inte har någonhjärna alls. Sen är vargar mycket mer värdefulla än vissa människor.

Människa
Utroninghotat djur
djur
skade djur
100% Windowser(man kan inte hjälpa att ha Windows på jobbet eller på sin väns dator eller liknande)
virus(lever inte btw)


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Red_warning:

För det första så rörde det sig om 12 000 anmälningar till vargjakt. Det betyder INTE att 12 000 (eller 27 000 som du säger) jägare springer runt i skogen exakt sammtidigt.

För det andra så är avskjutning ett måste. För att lära vargen att människan är farlig så är det viktigt att skjuta av vissa individer. INGEN vill ha varg springandes runt husknuten, inte i byarna och inte i städerna.

För det tredje, så rör det sig om EN skjuten varg för mycket, inte om flera och så vitt jag vet bara i Dalarna. Ordet PÅSKJUTNING betyder att ett djur har blivit beskjutet, men att man inte kunnat bekräfta träff eller bom.

Och för det fjärde så är många lantbor jääääävligt lessa på att folk i städerna, som aldrig någonsin kommer att få se en vilt levande varg, kommer med så starka åsiker om vargens rätt att existera i deras skogar och runt deras byar.

Man kan ju säga så här: 12000 registrerade jägare. Bara jaktledaren måste registreras. Du kan multiplicera jägare ganska friskt per anmälda alltså.

För det andra så får man lära sig som jägare att man inte skjuter på ett djur och missar. Visst, det kan hända men inte 5 gånger på 2 dagar.. Skjutningarna skedde i Vansbro, Rättvik, Leksand och två i Äppelbo.
Efter att ha varit med i jaktsällskap i hela mitt liv så kan jag med största sannolikhet säga att ett dussintal vargar har rykt enligt skjut, gräv och tig under årets jakt och åtskilliga fler blivit påskjutna. Detta får oändliga konsekvenser senare, alltifrån brottsutredningar till livskvaliten hos djuren osv.

Jag är lantis och har alltid haft både varg och björn runt husknuten och jag trivs med naturen, annars skulle jag flytta in till storstan.

@Cedric, vargen inte utrotningshotad? Alla involverade forskare i riksdagens utredning är överens om att vargstammen i Sverige måste vara minst 500 för att vara livskraftig...

Medlem

Skönt att höra från någon som har lite koll


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Red_warning:

För det andra så är avskjutning ett måste. För att lära vargen att människan är farlig så är det viktigt att skjuta av vissa individer. INGEN vill ha varg springandes runt husknuten, inte i byarna och inte i städerna.

Vilket jävla idiotiskt argument. Vargen är redan rädd för människan. Om du stöter på en varg i skogen är det med högsta sannolikhet att den flyr från dig. Lär dig lite mer om vargen innan du uttalar dig. Om man sedan nu inte vill ha vilddjur runtomkring sig så kan man flytta in till storstaden. Vi har ingen rätt alls att skjuta av ett utrotningshotat djur bara för att stilla ett par sjuka lustar.

Skrivet av Red_warning:

För det tredje, så rör det sig om EN skjuten varg för mycket, inte om flera och så vitt jag vet bara i Dalarna. Ordet PÅSKJUTNING betyder att ett djur har blivit beskjutet, men att man inte kunnat bekräfta träff eller bom.

Hur vet du det? Dessa sjuka individer som jagat varg kan mycket väl struntat i att ens rapporterat ett antal vargar de skjutit av. Vem vet vad som försigår i dessa sjuka hjärnor.

Skrivet av Red_warning:

Och för det fjärde så är många lantbor jääääävligt lessa på att folk i städerna, som aldrig någonsin kommer att få se en vilt levande varg, kommer med så starka åsiker om vargens rätt att existera i deras skogar och runt deras byar.

Chansen att lantborna ser en livslevande varg själva är också den väldigt liten. Men somsagt, hade du kunnat någonting om vargen så hade du insett att de är rätt så skygga. Vargen utgör absolut inget hot mot människan. De som utgör hotet är snarare de "individer" som väljer att kalla sig jägare. Skjutkåta galningar med gevär i handen...

Jag vill inte ha sådana existerande runt omkring mig. Får jag då gå och skjuta ett par st? De är mycket mindre värda än vad vargar är. Ska vi säga tex; 100jägare=1varg. Nånting sånt va? Så jag ska nu alltså få skjuta 2700 jägare med tanke på att de sköt 27 vargar! Jippie!

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

5/27 är rätt så acceptabla förluster.

Hade det vart acceptabelt om det hade vart snack om förluster av människor?

Absolut! Jag anser att vi lobbar för att få igenom ett förslag där vi ska få skjuta av inavlade lantisar(dvs jägare) eftersom de är sjuka och behöver ha in lite nytt blod. Så bästa sättet är ju då att DÖDA dessa.

Medlem

Hehe, det är ingen idé att argumentera med dig kamp.
Du har enorma fördomar och är så otroligt insnöad så det finns antagligen ingenting man kan säga för att du ska ändra uppfattning

Men läs gärna igenom tråden en gång så kanske du kan få lite mer grepp om frågan.

/inavlad lantis

Inaktiv
Skrivet av Red_warning:

Det är fortfarande inte troligt att antalet jägare som aktivt deltog i vargakten ens kommer i närheten av 12 000, då många anmälde sig i rent protestsyfte. Sedan att vissa tjuvskjuter kan jag inte kommentera, det får de som sysslar stå för. Att vissa människor skjuter och bommar är beklagligt, men vad mer kan man säga? Shit happens.

Jag som följer debatten ganska noga vet att staten har för avsikt att plantera in ny varg från östra Europa, och ens om inte så var fallet så är våran Svenska vargstam så inavlad att det knappast kan bli värre.

Och nej, vargen är inte utrotningshotad. Man kan dock säga att våra Svenska vargstam ligger risigt till, men att påstå att vargen som art är utrotningshotat är ren lögn.

Min egen åsikt kring vargen i Sverige är att det borde vara folkomröstning i kommunerna, eller länen, om folket vill ha varg. Staten kan locka med bättre kompensation för vargdödad boskap och lite extra klirr i kommunkassan. Folk folket inte ha varg, så ska den väck. Det enda argumentet för att behålla vargen mot folkets vilja skulle väl vara att den berikar våran svenska fauna, men då bör man också ta i akt att det kommer kosta många bönder en rejäl summa pengar att stängsla in (och underhålla) boskapen där det är vargtätt. Och min synpunkt på det hela är helt enkelt att människans intresse går först, så länge arten som helhet inte är akut hotad.

Nja, det beror på hur man menar. I stort sett varje jaktlag har en egen hemsida (det finns ett antal till) där man skriver vart vargarna befinner sig och man har tillgång till de vargar som bär spårare. Om man sen räknar tredjehandsuppgifter (varför inte) så var varje liten jäve..jägare med att om att jaga aktivt.
Att vissa tjuvjagar hör i högsta grad till hur man ska bedöma om jakten gått bra eller om den har missköts, likaså att vissa siktar lite dåligt på fyll.. jakten. Naturvårdsverket räknade naturligtvis med att en jägarexamen skulle vara tillräcklig utbildning.
om regler ska skrivas om får de som bestämmer tycka till om. Mina åsikter i frågan kan jag hålla för mig själv.

Det är sant att man ska plantera in individer men tänk på att det kan innebära trauma för djuren och psykiskt ostabila individer brukar bita tillbaks med jämna mellanrum. Svenska vargar påminner nog lite om det lugna området vi har här.. några riktiga hårdingar från Sibirien skulle nog göra alla rednecks till stadsbor.
Jag har heller aldrig påstått att vargen är utrotningshotad.. även om det mycket väl kan vara så. Det är inte bara att ta en varg från yellowstone och placera den i Norge, det är inte samma ras (duh!)
Såklart att den Svenska vargen var i kris, den består av 200 vargar när SOU klart och tydligt säger att den måste bestå av 500 individer.

En folkomröstning vore bra.. för vargen. Vet du förresten hur många omröstningar vi har haft och hur många gånger det har blivit som folket ville?
Det finns så mycket man skulle kunna rösta om. Som att dra in bidragen till bönder eller dirigera om pengar från diverse EU-projekt som borde gå till något vettigt för sörlänningar (majoriteten) i stället.
Varför inte ta bort rennäringen. Renskötare som får "sitt" djur påkörd av tåget, han ska minsann ha ersättning från staten.
Nä, tänk om.

Medlem
Skrivet av Aquilalore:

Såklart att den Svenska vargen var i kris, den består av 200 vargar när SOU klart och tydligt säger att den måste bestå av 500 individer.

Vart står det att stammen måste bestå av 500 individer?
Jag ögnade igenom utredningen och kunde inte hitta något sånt påstående.
Visa gärna var.

Skriv svar