Medlem

Jag såg ej filmen i 3d men jag är grymt nöjd, det var självklart mycket ögongodis men jag anser ändå att filmen hade ett visst djup och den känslan man fick av planeten var ju nästintill rörande.

Det är vad jag tycker! Men jag valde inte heller att bara tänka på när nästa explosion eller specialeffekt kom, nä filmer blir bättre om man inte har några förväntningar.

Medlem

Hej.

Har ej sett filmen men jag tyckte den verkade väldigt lovande när jag läste eller hörde om att Cameron skrev detta under 90talet då han var som hetast. Vilket man kan gissa till att det inte bara blir en ögongodis film då. Efter läst i denna tråden verkar allting sitta perfekt, ska ta någon helg och skutta till Bion, Synd bara att Svenska Bio salonger är så värdelösa. Någon Stad som har en bra bio salong med ordentliga stolar med mycket utrymme?

Medlem
Skrivet av nils45:

Hej.

Har ej sett filmen men jag tyckte den verkade väldigt lovande när jag läste eller hörde om att Cameron skrev detta under 90talet då han var som hetast. Vilket man kan gissa till att det inte bara blir en ögongodis film då. Efter läst i denna tråden verkar allting sitta perfekt, ska ta någon helg och skutta till Bion, Synd bara att Svenska Bio salonger är så värdelösa. Någon Stad som har en bra bio salong med ordentliga stolar med mycket utrymme?

Googlade lite på biografer i Stockholm och fann detta:

http://www.cine.se/artikel.php?id=25

"Man ser och sitter enormt bra i hela salongen men ifall man haft tur sitter man någonstans nära rad 10-11 långt bak under ett relativt lågt tak som är späckat med långsamt och anonymt blinkade ljus som påminner om en stjärnhimmel. Stolen och benutrymmet gör nästan att man känner sig som att man är på en utomhusförställning en ljummen sommarnatt."

om "Grand"

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av nils45:

Hej.

Har ej sett filmen men jag tyckte den verkade väldigt lovande när jag läste eller hörde om att Cameron skrev detta under 90talet då han var som hetast. Vilket man kan gissa till att det inte bara blir en ögongodis film då. Efter läst i denna tråden verkar allting sitta perfekt, ska ta någon helg och skutta till Bion, Synd bara att Svenska Bio salonger är så värdelösa. Någon Stad som har en bra bio salong med ordentliga stolar med mycket utrymme?

Googlade lite på biografer i Stockholm och fann detta:

http://www.cine.se/artikel.php?id=25

"Man ser och sitter enormt bra i hela salongen men ifall man haft tur sitter man någonstans nära rad 10-11 långt bak under ett relativt lågt tak som är späckat med långsamt och anonymt blinkade ljus som påminner om en stjärnhimmel. Stolen och benutrymmet gör nästan att man känner sig som att man är på en utomhusförställning en ljummen sommarnatt."

om "Grand"

Ser helt ok ut, tack så mycket för tipset. Jag gick en gång på en biograf i Monaco där man fick ungefär nästan som en egen fåtölj samt mycket stor salong vilket nästan aldrig blev fullsatt vilket gjorde att man kände att man fick sin eget liten spot att kunna göra vad man vill på. Hände dock att man tittade runt lite då och då för att se så man inte sitter ensam. SF bio salonger i Sverige är ett skämt.

Medlem

Bästa filmen jag sett! Såg den på 3D bio!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Såg den i 3d,satt på andra raden i en fåtölj ;). En av de absolut bästa filmerna jag sätt...vilken värld!!!! Kan inte berätta så mycket mer förutom att det känns som något i filmvärlden som man bara måste se :). en klar 10 av 10. Såg slumdogmilionere (stavning) nästa dag, en 10 där med.

Medlem

Tyckte första delen av filmen var bäst, framtidsvisionen att kunna resa ut i rymden, och så vidare. Den förlorade dock sin charm med den förutsägbara andra halvan av filmen.

Helt klart underhållande! Men att jämföra denna med draman och andra "djupa" filmer är ju väldigt onödigt och värdelöst. Som att jämföra Cod med t ex Gothic eller något annat rollspel av den lite djupare "karaktären"...

Medlem

Grymt bra handling och bra animation. Världen var helt underbart vacker.

Grät faktiskt under filmen vilket inte händer alltför ofta.

Medlem

Tekniken och storyn var fantastisk, jag önskar att jag bor på Pandora istället för den här skitplaneten.

Medlem

Nog bara jag som säger detta, DEN SÖÖÖÖG -.- satt och kollade på min klocka hela tiden och hoppades den skulle sluta -.- animationerna va bra men filmen va dåligt enligt mig

Medlem

IMO så måste man vara en empatilös människa om man inte kan uppskatta och förstå handlingen.

Jag tycker filmen framför en viktig poäng som alla människor borde ta till sig.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Såg den på premiären och ångrar det verkligen inte, helt klart förra årets bästa film. Är grymt sugen på att se den på 3D men självklart är jag inte ensam om detta så det blir till att vänta...

Avatar har haft mycket hype att leva upp till och lyckas väldigt bra med att leverera det som utlovats. Det kanske inte så banbrytande som det framstår som i media men tveklöst är den väldigt välgjord och animationerna är i världsklass=).

Medlem

Avatar är en bra film. Men bra? Njae, den är absolut inte värdig av en IMDb Top 250-placering iallafall.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Medlem
Skrivet av ingolson:

oavsett om den är det eller inte så har i alla fall jag aldrig sett animationer som för en gångs skull ser verkliga ut. Detta var något jag verkligen imponerades av enormt. Det råder ingen tvekan om att Avatar satt en ny standard när det kommer till CGI och andra kommer utan tvekan att göra filmer på samma sätt.

Medlem

Pocahontas var också bra...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

LoL bjorsan

Själv blev jag inte imponerad av filmen. Efter att ha spelat spel ett tag så är vackra animationer och grafik inget som imponerar.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av ingolson:

Att använda Alex Jones Infowars.com som källa i diskussioner om den påhittade NWO är ungefär som att använda Mein Kampf när man diskuterar Förintelsen.

Kan du med egna ord berätta för oss sheeps vad exakt det är i Avatar som är NWO-propaganda?

Men filmen var riktigt bra. Lite copy-paste i den stil som Bjorsan hänvisar till får man leva med.
Lite Deus Ex Machina med.

Men men, överlag en jäkligt bra film som gav mig precis vad jag begärde från den; underhållning.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Lite Pochahontas på steorider är det ju. Men ändå bästa filmen jag sett på länge. Oxå den enda bion jag nånsin känt va värd alla de 100 spänn jag la ut.
Fan va trist allt kändes när filmen va slut och man kom ut i den tråkiga riktiga världen. Snö och skit... Usch.

Inaktiv

Såg filmen igår, klart imponerande!
Lätt värdig en plats i top 250 på IMDB.com


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Såg filmen igår, klart imponerande!
Lätt värdig en plats i top 250 på IMDB.com

ptja, en trettionde plats (i skrivande stund) är inte dåligt tycker jag.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

"When all the hype and hullabaloo about Avatar calms down, we will be left with a film that’s no masterpiece, but still well worth seeing."
Från en kommentar på rottentomatoes.com.
Tycker det summerar Avatar riktigt bra. Självklart ska man se den, men inte fan är det ett mästerverk (och knappast värt en 30:e plats på imdb, men så gillar jag inte imdb så mycket heller).


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Oavsett om filmen är ett mästerverk eller inte så ger jag James Cameron en rejäl komplimang då han lyckas skapa kassako efter kassako. Konceptet i Avatar hade jag inte sett förut. Pocahontas har liksom glidit mig förbi så även om handlingen i Avatar är copy/paste på Pocahontas så gav den mig en fin upplevelse utöver det vanliga.

Fram med uppföljarna nu bara:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Såg den ikväll i 3D. Kan kortfattat säga att det är en fantastisk upplevelse. Storyn är banal men funkar utmärkt när man är så absorberad av det visuella.

I en tid då "hemmabio" blir allt vanligare så är digital 3D tveklöst biografernas räddning! Det var lääääänge sen jag var på bio sist och ännu längre sen jag kände att en film MÅSTE ses på bio. Gå och se den! Förvänta er inte en intrikat story utan lev er in i en annan värld. Det visuella intrycket är helt enkelt unikt, svårt att beskriva på annat sätt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Funfact: Orginalmanuset skrevs 1994, alltså innan pocahontas släpptes.

Hoppas verkligen att de tänker att släppa en directors cut version av filmen på Blu-ray. Tycker att de en hel del grejer kunde blivit bättre i konverteringen från orginalmanuset. Orginalmanuset skulle förövrigt kunnat göra en 5h lång film så det är förståligt att de har klippt en hel del.

Medlem

Disney filmen var ju inte direkt första pocahontas filmen

Medlem

XaaR: Fun fact: (Pocahontas fanns på riktigt). Finns två animerade filmer "om" Pocahontas. En som släpptes 1994 och en som släpptes 1995, vilket antyder att produktionen pågått även innan?
I vilket fall som helst så kvarstår faktum att filmen bygger på kolonialtänk, varesig det visar sig att "infödingarna" är bra eller inte. Så behandlar den fortfarande "infödingarna" som infantila som måste kalla saker för allting. Vilket jag störde mig fruktansvärt mycket på.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

efter jag såg den här filmen så fick jag tillbacka mitt hat för västvärlden


signatur

Jävla Borgare

Medlem
Skrivet av narrashade:

efter jag såg den här filmen så fick jag tillbacka mitt hat för västvärlden

LOL


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av krqkan:

Nog bara jag som säger detta, DEN SÖÖÖÖG -.- satt och kollade på min klocka hela tiden och hoppades den skulle sluta -.- animationerna va bra men filmen va dåligt enligt mig

Om du verkligen menar allvar med det här så måste jag bara få fråga vad du har för filmsmak?

Jean Claude Van Damme in "the big tokyo fight", eller vadå?

Avatar är en av de bästa filmerna jag sett under hela mitt liv. Och den känslan är jag inte direkt ensam om att dela. Och jag vill också tillägga att jag är en stor film entusiast. Jag ser väl omkring 10-15 filmer per vecka. (Om jag har tid och lust.)
Och jag ser allt från Chuck Norris skräp till storfilmer som Titanic etc. Så jag har koll på vad som är skräp och inte.

Eftersom 9 av 10 av alla som sett Avatar tyckte att den var skit bra så börjar man ju fundera på vad folk har för filmsmak, det är ju nästan pinsamt... Ok om du sa att den var halvbra, men att rent ut utrycka att den "SÖÖÖÖG" är väl lite att ta i? Och även om du skulle ha tyckt att den var halvbra så skulle även det vara ett stort mysterium för mig.

Det kanske tom. är så att du inte förstod filmen. Idé, tanke kring historian. Poängen. För det första så visar den ju hur grym människan kan vara när det gäller andra raser mm. Som i vårat fall i verkliga livet när det gäller djuren och regnskogen. Så fort pengar är inblandade så gör det inget om något annat i våran existens drabbas. Människorasen i ett nötskal.

Men som sagt, du förstod nog inte filmen på det sätt som folk som gillade den gjorde. Hade du sett poängen i det hela så hade du nog resonerat i ett helt annat mönster.

Det var allt jag hade och säga.

Ha det gott!


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Skriv svar