R.I.P SAAB, eller kanske inte...

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av 7an:

USA don't got any fockin talent!

300+ Nobelpristagare does not agree.

Många av deras nobelpristagare är egentligen födda i något annat land. Problemet är att väldigt mycket av världens forsknings pengar finns i USA där forskningen äger rum.

Och om man amerikanskt (ni förstår vad jag menar, geografibesserwissar) medborgarskap är man en amerikan.

Din poäng är?

Att USA inte kan få all ära för att utbilda flest nobelpristagare och att USA inte är naturligt mycket smartare än oss andra.

Citat:

Varför är det ett "problem" att USA lägger mest pengar på forskning?

Det är ett problem för alla som inte bor där eftersom vi då inte gynnas av intäkterna från uppfinningarna i samma utstreckning

Skrivet av huxflux:

dock tillverkas de antagligen inte i usa utan i något billigare land. Vilket egentligen är usas största problem, de har för lite export.
Jag föreslår istället att vi köper mer amerikanskt för att de inte ska gå under.

!

signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Det är ett problem för alla som inte bor där eftersom vi då inte gynnas av intäkterna från uppfinningarna i samma utstreckning

Ja. Synd om alla. Orättvist och elakt.
Men nu är det så att livet är förbannat orättvist. Det är ett faktum man får acceptera.

Om USA har mer pengar att lägga på forskning som kommer de egna invånarna till nytta så är det ju kul för dem :=)

signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av 7an:

USA don't got any fockin talent!

300+ Nobelpristagare does not agree.

Många av deras nobelpristagare är egentligen födda i något annat land. Problemet är att väldigt mycket av världens forsknings pengar finns i USA där forskningen äger rum.

Och om man amerikanskt (ni förstår vad jag menar, geografibesserwissar) medborgarskap är man en amerikan.

Din poäng är?

Att USA inte kan få all ära för att utbilda flest nobelpristagare och att USA inte är naturligt mycket smartare än oss andra.

Nej, men i USA har smarta/arbetssamma människor bättre förutsättningar för framgång.

Inaktiv
Skrivet av Nestor:

Ja. Synd om alla. Orättvist och elakt.
Men nu är det så att livet är förbannat orättvist. Det är ett faktum man får acceptera.

Om USA har mer pengar att lägga på forskning som kommer de egna invånarna till nytta så är det ju kul för dem :=)

Indeed kul för dem. Bara för att det är att faktum betyder det inte är det är bra.

Jag tror inte heller att USA (i.e. regeringen där) lägger så himla mycket mer pengar än vad vi gör (CERN och ESA). Jag tänkte mest på företagen i landet.

Skrivet av TobbeW:

Nej, men i USA har smarta/arbetssamma människor bättre förutsättningar för framgång.

Det får stå för dig. Tänk bara på att barn till låginkomsttagare har väldigt mycket sämre chans att lyckas än oss andra oavsätt intelligens/viljan att arbeta. Det är statistiskt sätt svårt i Sverige men ännu svårare i USA.

Om inte det vore för WW2 kanske till och med Europa fortfarande varit den ledande kontinenten inom forskning. Vad man tror sig kommer hända nu är att Kina blir nästa land.

Källa på det här och det tidigare(inte det där med Sverige dock) är Venkatraman Ramakrishnan(Årets vinnare i Kemi(ribosomer)) i någon invetvju som sändes i svt.

signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

MFC
Medlem

Saab hade ingen chans, ens om regeringen välsignat Saab. Saab är en mycket liten del i ett större fulspel för GM, Amerikanska regeringen och relationerna mellan dem och Kina. Det är numera Kina som dikterar villkoren för USA och jag kan ge mig fan på att SAABs utrustning för den kvarvarande utrustningen kommer att hamna i Kina (har ju figurerat sådana uppgifter tidigare dock förnekats) tillsammans med tidigare utrustning.

För att injicera lite skitsnack i mitt inlägg så sägs det att USAs och Obamas "cash for clunkers" togs fram för att få in bilar som kunde skeppas till Kina för att återanvända stålet. Har absolut inga källor till detta men det finns mycket annat jag KAN ge källor till som visar att USA är Kinas biatch och med råge.

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Varumärket SAAB? Kanske!
Anställda.. knappast

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Fackföreningarna är ju så sinnessjukt godtrogna och naiva.

signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Odin:
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av MarkusWolf:

Vigde 14 år av mitt liv i monteringen på Saab i Trollhättan. Jag har klarat mej ifrån att bli uppsagd 3 ggr men nu så blir det en fet stövel i röven från GM.

Jag vill tacka den sittande regeringen för allt de har gjort, snackat skit om bilmärket, hävdat att Saab har dålig kvalite, inte trott på Saab som en framtida bil trots nya bilar och nya drivmedel och motor altenativ har funnits i pipeline, och tillsist gjort ca 8.000 människor arbetslösa, jag har alltid röstat blankt men dock ej nästa gång, Maud och hennes blåa små lögnare till regering får se mej rösta rött!

Vad ska regeringen göra? SAAB har producerat dåliga bilar jämfört med japanerna och européerna. Det är givetvis regeringens fel att du är arbetslös. Det har självklart ingenting med GM att göra. *suck*

Fråga en random SAAB-expert och h*n kommer med all säkerhet säga att nedläggningen var inte oväntad. Den var faktiskt trodd att ske några år innan.

Tråkigt att du blir arbetslös och tråkigt att du inte förstår varför.

Du var mig en okuning sate tråkigt men sant.

Snälla, förklara för mig varför SAAB läggs ned då? För sist jag kollade rådde det blandekonomi i Sverige. Men jag antar att jag är okunnig. Sanningen går trots allt inte att neka.

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Det får stå för dig. Tänk bara på att barn till låginkomsttagare har väldigt mycket sämre chans att lyckas än oss andra oavsätt intelligens/viljan att arbeta. Det är statistiskt sätt svårt i Sverige men ännu svårare i USA.

Fair enough. Men tänkte mest på redan hyfsat framgångsrika personer som flyttar till US och avancerar betydligt snabbare där borta.

Men jag håller med dig på den punkten.

MFC
Medlem
Skrivet av Nestor:

Fackföreningarna är ju så sinnessjukt godtrogna och naiva.

sinnessjukt är helt rätt ord i sammanhanget...

signatur

Medlem

"Spyker köper Saab av GM. Det är nu helt klart erfar Rapport."

http://svt.se/2.22620/1.1860503/saab-affaren_klar

ITS ALIVE!(?)

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

MFC
Medlem
Skrivet av bjosarn:

"Spyker köper Saab av GM. Det är nu helt klart erfar Rapport."

http://svt.se/2.22620/1.1860503/saab-affaren_klar

ITS ALIVE!(?)

I liek milk

EDIT: Okej... lite långsökt men jag tror du fattar vad jag menar med mjölkko...

signatur

MFC
Medlem

Kan tillägga att EIB inte godkänt lånet än...

Blir detta ännu en EPIC FAIL?

signatur

Medlem
MFC
Medlem

Hur var det nu... såld... inte såld...?

höhö

signatur

Medlem

De står nog på ungefär samma ställe som i går:

Citat:

Förväntningarna på någon form av besked steg när GM kallade till presskonferens på måndagskvällen.

/.../

- Vi har inte ändrat oss när det gäller avvecklingen och vi har ingen uppgörelse att presentera, sade Whitacre.

Om och när de "långt framskridna samtalen" med Spyker Cars leder någon vart kommer kommer GM att meddela det, slog han fast.

http://www.dn.se/ekonomi/nya-fragetecken-stoppade-spykers-kop...

DN har även en temasida om SAAB: http://www.dn.se/tema/saab

Även DI skriver kort om läget:

Citat:

"Det blev en tvärnit i maskineriet sedan GM satte stopp då frågor om finansieringen kommit upp igen."

/.../

Det mesta talar dock för att det blir ett avtal - kanske redan på tisdagen - även om förhandlingarna kärvat i slutskedet.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2010\01\26\36...

MFC
Medlem

Ehm... LOL

Skrivet av di.se:

Förhandlingarna mellan GM och Spyker om en försäljning av Saab har ännu inte gett något resultat. En av huvudfrågorna är hur finansieringen av köpet ska lösas. Men nu dementerar den holländske investeraren och mångmiljardären Marcel Boekhoorn att han skulle vara en av finansiärerna.

Källa:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2010\01\26\36...

Undrar om det var Spyker själva som spred ryktet så deras aktie kunde stiga med 30-40%....

signatur

MFC
Medlem

Jahapp,

Spyker handelsstoppad i Holland. Då är det klart med SAAB-affären då.

signatur

Medlem

Då får vi se när det kommer ett uttalande.

MFC
Medlem
Skrivet av GM:

DETROIT – General Motors and Spyker Cars NV today confirmed that they have reached a binding agreement on the purchase of Saab Automobile AB.

"Today’s announcement is great news for Saab employees, dealers and suppliers, great news for millions of Saab customers and fans worldwide, and great news for GM,” said John Smith, GM vice president for corporate planning and alliances.

“General Motors, Spyker Cars, and the Swedish government worked very hard and creatively for a deal that would secure a sustainable future for this unique and iconic brand, and we're all happy for the positive outcome,” Smith said.

As part of the agreement, Spyker intends to form a new company, Saab Spyker Automobiles, which will carry the Saab brand forward. The sale will be subject to customary closing conditions, including receipt of applicable regulatory, governmental and court approvals. Other terms and conditions specific to the sale will be disclosed in due time.

The Swedish government is at present reviewing the transaction and the related request for guarantees of a Saab Automobile loan that has been requested from the European Investment Bank. Assuming quick action, the transaction is expected to close in mid-February, and previously announced wind down activities at Saab will be immediately suspended, pending the close of the transaction.

“Throughout the negotiations, GM has always had the hope to find a solution for Saab that would avoid a wind down of the brand,” added Nick Reilly, president, GM Europe. “We’ve worked with many parties over the past year, including governments and investors, and I’m very pleased that we could come to such a good conclusion, one that preserves jobs in Sweden and elsewhere. GM will continue to support Saab and Spyker on their way forward.”

Källa:
[http://media.gm.com/content/media/us/en/news/news_detail.prin...]

Nu räknar vi dagarna till Spyker börjar flytta tillverkning av rattmuffar till Holland/belgien

signatur

Medlem

Detta kommer onekligen bli intressant! Trodde inte att SAAB skulle lyckas bli sålt, men tydligen gick den an. Nu återstår som sagt vad Spyker kommer ta till för knep för att få SAAB-bilar att sälja igen.

MarkusWolf: Ja, heja!

Medlem
Medlem

*erinrar mig de politiska viljorna i Belgien/Nederländerna att skapa en lokal biltillverkningsindustri*

signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag gläds för de anställda och alla de berör.
Förhoppningsvis håller det i det långa loppet.

Är dock tveksam till själva sportbils snacket.

Medlem

Hoppas det håller nu! Ska bli intressant att se vad det är för bilar dom ska tillverka.

signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av MFC:

Varumärket SAAB? Kanske!
Anställda.. knappast

Knappast? Så Trollhättans invånare firade med skumpa bara för skojs skull?

signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:
Skrivet av MFC:

Varumärket SAAB? Kanske!
Anställda.. knappast

Knappast? Så Trollhättans invånare firade med skumpa bara för skojs skull?

SAAB kan knappast pumpa ut lika mycket bilar nu som de kunde förr. Hela situationen har fått många nervösa bilköpare att välja bort märket och även om det kanske kommer vända uppåt igen så kommer det säkerligen ta ett bra tag innan de når siffrorna de hade innan hotet av nedläggning (då de även där gick minus).

Jag tror helt enkelt inte Spyker har råd att gå minus med Saab lika mycket som GM hade. Spyker har nog planerat stora förändringar, och varsel därtill är säkert att vänta.

signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

http://www.gp.se/ekonomi/1.298472-von-koenigsegg-vi-hjalpte-s...-

von Koenigsegg: "Vi hjälpte Spyker"

Han är ett sånt jävla PR-svin.

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

MFC
Medlem
Skrivet av bjosarn:

Han är ett sånt jävla PR-svin.

+1

Viktor Muhler och Christian von Koenigsegg ska ha haft täta kontakter under GM/SAAB affären vilket föranleder mig att tro att GM arrangerat hela budgivningen för att hålla skenet uppe av att det faktiskt fanns intressent, när ingen seriöst aktör nappade så lät man dom äta det som fanns kvar av kadavret..

Jag har absolut inget emot SAAB, vill verkligen inte att företag som människor jobbar på ska läggas ner så vi får en hel hord av arbetslösa, men hela den här affären luktar rutten hästskit. Dessa s.k. investerare och köpare har enligt mitt tycke inget intresse av att driva företaget såsom det ser ut idag. Fast givetvis måste man hålla skenet uppe......

signatur

Skriv svar