Sverige är först i världen med 4G

Medlem
Sverige är först i världen med 4G

Jajjemen, lilla Sverige slår Japan, USA och alla andra hightech-länder. Telia har lanserat 4G i Stockholm och Oslo vilket betyder ett enormt kliv i hastighet för mobilt bredband.

http://www.e24.se/business/it-och-telekom/telia-forst-i-varld...

Den stora fråga är bara, när kommer de att bli standard? För ett månadspris på 600kr så skriker ju den snåla sidan inom sig för livet.

Inaktiv

synd bara att dagens mobiler är värdelösa.
kör du något av alla dessa msn och facebook och whatnot, så dör batteriet på en dag.

sen kommer det här inte användas fullt ut ändå.
Japan kanske inte är lika next-gen som Sverige (wat), men dom använder sitt när till fullo och mobilerna orkar mer än en dag.
I Sverige har vi väll iofs sms biljetter man kan använda på tåg och så vidare. Det är väll så hightech och användbara dom blir utöver röstsamtal och sms (sms som f.ö ingen använder i U-länder som Japan, använder mail liknande, något som kan se ut som mms on crack), men då måste du ändå visa upp mobilen och sms'et för kontrollanter.
Vart är sensorerna som läser av din mobil och låter dig gå på tåget? det behöver inte Japanerna 4G för att åstadkomma.

men men, kul I guess. ska det bara byggas ut så alla andra än dom som står på plattan får ta del av det.

kan 4G fixa så det inte tar 10 sekunder att touch-navigera sig till att skriva ett sms eller ringa nån på en mobil som inte pallar att hänga med på ens inputs pga bling bling och flash istället för teknologi, so much the better.

Medlem

Mitt 3 abonnemang åker åt fanders så fort detta dyker upp i trakten. Fy för att surfa a'la 56k på laptopen.

Medlem

Det som Telia byggt upp är ett LTE-nät (och därmed 3.9G, inte 4G... Vanlig missuppfattning...).

LTE gör det möjligt att köra med högre dataöverföringshastigheter, men det sker på bekostnad av kapacitet. Man kan (som operatör) välja att köra i lägre hastigheter. Då kan man klämma in fler användare per basstation. Troligen kommer det att komma varianter av LTE abbonemang där överföringshastigheten styr hur mycket det kostar.

I dagsläget finns inga mobiler med LTE stöd, och modem finns (mig veterligen) bara från en tillverkare. Personligen skulle jag vara mer imponerad den dagen jag kan få fullständig 3G täckning i min lägenhet och på vägen till jobbet (bor i Sthlm, jobbar i en förort).

F3D: skaffa en iPhone! Supersmidigt, snabbt interface. Stänger du av 3G, drar ned ljussturkan och låter bli allt som kräver dataöverföring så får du bra standbytid. Håller med om att det skulle vara bekvämt om sverige blev bättre på att utnyttja mobilen vid betalning... Känns klumpigt att behöva visa sin biljett på skärmen när det finns bra stöd för trådlös överföring av data.

Medlem
Skrivet av lave:

Det som Telia byggt upp är ett LTE-nät (och därmed 3.9G, inte 4G... Vanlig missuppfattning...).

LTE gör det möjligt att köra med högre dataöverföringshastigheter, men det sker på bekostnad av kapacitet. Man kan (som operatör) välja att köra i lägre hastigheter. Då kan man klämma in fler användare per basstation. Troligen kommer det att komma varianter av LTE abbonemang där överföringshastigheten styr hur mycket det kostar.

I dagsläget finns inga mobiler med LTE stöd, och modem finns (mig veterligen) bara från en tillverkare. Personligen skulle jag vara mer imponerad den dagen jag kan få fullständig 3G täckning i min lägenhet och på vägen till jobbet (bor i Sthlm, jobbar i en förort).

F3D: skaffa en iPhone! Supersmidigt, snabbt interface. Stänger du av 3G, drar ned ljussturkan och låter bli allt som kräver dataöverföring så får du bra standbytid. Håller med om att det skulle vara bekvämt om sverige blev bättre på att utnyttja mobilen vid betalning... Känns klumpigt att behöva visa sin biljett på skärmen när det finns bra stöd för trådlös överföring av data.

4G bygger på LTE och är i dagsläget inte gjort för mobiler utan för laptops och mobilt bredband.

För er som bor i centrala Stockholm så kan ni gå in här http://www.telia4g.se/

4kr/mån under testperioden samt gratis modem är väl inte helt fel?

Medlem

jag höll på att beställa, sen kom jag på vad jag skulle ha det till. 3G räcker gott och väl till det lilla jag kollar på i mobilen på väg till jobbet/hemmet. Annars har man ju tillgång till nätet på jobbet/hemma

Jag är lite främlingsfientlig mot 3g också, tycker det kostar onödigt mycket och har för många begränsningar.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av lave:

kloka saker

4G bygger på LTE och är i dagsläget inte gjort för mobiler utan för laptops och mobilt bredband.

För er som bor i centrala Stockholm så kan ni gå in här http://www.telia4g.se/

4kr/mån under testperioden samt gratis modem är väl inte helt fel?

/pedantisk surgubbe
LTE är inte del av fjärde generationens mobilnätverk, utan kommer som en (omfattande) uppgradering till tredje generationen.

Från wikipedia:
Today's 3GPP Long Term Evolution (LTE) technology, released during the spring 2009, is often branded "4G" but does not fully comply with the IMT-Advanced requirements. LTE Advanced (Long-term-evolution Advanced) is a suggestion for IMT-Advanced standard, formally submitted by the 3GPP organization to ITU-T in the fall 2009, and expected to be released in 2011. 3GPP LTE Advanced has higher targets than the ITU requirements.

LTE advanced kommer att vara 4G, däremot...
/pedantisk surgubbe end

kul med snabbare mobilt bredband! hoppas att vi kommer ikapp oslo snart bara ;)....

Inaktiv

En iPhone användare som kan något om telefonen. Det är inte varje dag man ser en sån. Kanske min första och sista gång lave! Väldigt lustig combo om man tänker efter.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

En iPhone användare som kan något om telefonen. Det är inte varje dag man ser en sån. Kanske min första och sista gång lave! Väldigt lustig combo om man tänker efter.

Förstår inte, varför skulle en Iphone-användare förstå mindre av telefoner än någon som använder något annat märke? Eller är det någon konstig fördom du har?

Du kommer med jäkligt konstiga påståenden hela tiden.

Medlem

skulle vara kul om G4 kommer fungera, så man kan helt skippa en fast telefon/lina och köra med trådlöst


signatur

R.I.P The_maxx

1
Skriv svar