Mobilt bredband

Medlem
Mobilt bredband

Det är så att jag och tjejen ska flytta upp och jobba i fjällen hela vinterhalvåret, men där ute finns det tydligen inte fast bredband så enda alternativet för internetanslutning verkar vara mobilt bredband.

Min fråga är därmed vilket mobilt bredband som är det bästa och hur bra det egentligen funkar? Det som behövs är att kunna surfa smärtfritt och även spela en del WoW, eller funkar inte sådant?

Och vad är det här med trafikvolym, varför finns det en sån gräns för de flesta operatörer? Den enda operatören jag hittat som inte verkar ha något tak är Telenor.

Har som sagt egentligen ingen koll alls på hur bra mobilt bredband funkar i jämförelse med fast nät.

Tack!

Medlem
Skrivet av Fraizer:

Det är så att jag och tjejen ska flytta upp och jobba i fjällen hela vinterhalvåret, men där ute finns det tydligen inte fast bredband så enda alternativet för internetanslutning verkar vara mobilt bredband.

Min fråga är därmed vilket mobilt bredband som är det bästa och hur bra det egentligen funkar? Det som behövs är att kunna surfa smärtfritt och även spela en del WoW, eller funkar inte sådant?

Och vad är det här med trafikvolym, varför finns det en sån gräns för de flesta operatörer? Den enda operatören jag hittat som inte verkar ha något tak är Telenor.

Har som sagt egentligen ingen koll alls på hur bra mobilt bredband funkar i jämförelse med fast nät.

Tack!

En polare har 3´s mobila bredband,
duger väl att surfa med, men att lira spel online och ladda ner en massa gig är väl ingen direkt hit,

lira wow kan du nog glömma med mobilt är jag rädd.

Medlem

Det första du ska tänka på är att skaffa ett abonnemang utan tak, eftersom du ska använda det ganska mycket.
Sen skulle jag råda dig att försöka kolla med folk som bor i närheten av vad ni ska göra upp i bergen. Jag har fått uppfattningen om att det är väldigt varierande på täckninge/hastigheten beroende på vilken operatör man har och vart i Sverige man är.
Ofta brukar det finnas 3G-master vid lite större skidanläggningar, men alla operatörer kanske inte hyr in sig i just den masten som ligger nära er.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Har 3's mobila bredband på laptopen.
Ladda hem saker och spela funkar inget vidare alls vill jag säga, bortsett från typ Starcraft och nedladdning utav mindre filer såsom streams som funkar helt okej.

Tankar max 20 gig per månad sedan sänks hastigheten rejält.
Marknadsfört som 7 mbit, men 4 mbit är nog närmare sanningen.

1
Skriv svar