Electronic Arts marknadsvärde sjunker drastiskt

Robot
Electronic Arts marknadsvärde sjunker drastiskt

En av förklaringarna till det kraftigt minskade värdet är Star Wars: The Old Republic.

#electronic-arts, #star-wars-the-old-republic, #bioware, #activision-blizzard


Electronic Arts marknadsvärde sjunker drastiskt

"Activision Blizzard, däremot, har ett marknadsvärde som ligger stadigt. I nuläget har de tre gånger så högt värde som konkurrenten Electronic Arts." Läste detta som en stor fet jävla diss till EA, garva

Medlem

I den bästa av världar så lönar det sig inte att sänka sin ambitionsnivå vad gäller kreativitet.

Följande är saxat från Wikipedias engelska sida om EA:

"EA's aggregate review performance had shown a downward trend in quality over recent years and was expected to affect market shares during competitive seasons. Pacific Crest Securities analyst Evan Wilson had said, "Poor reviews and quality are beginning to tarnish the EA brand. According to our ongoing survey of GameRankings.com aggregated review data, Electronic Arts' overall game quality continues to fall...Although market share has not declined dramatically to date, in years such as 2007, which promises to have tremendous competition, it seems likely if quality does not improve."

EA had also received criticism for developing games that lack innovation vis-à-vis the number of gaming titles produced under the EA brand that show a history of yearly updates, particularly in their sporting franchises. These typically retail as new games at full market price and feature only updated team rosters in addition to incremental changes to game mechanics, the user interface, and graphics. One critique compared EA to companies like Ubisoft and concluded that EA's innovation in new and old IPs "Crawls along at a snail's pace," while even the company's own CEO, John Riccitiello, acknowledged the lack of innovation seen in the industry generally, saying, "We're boring people to death and making games that are harder and harder to play. For the most part, the industry has been rinse-and-repeat. There's been lots of product that looked like last year's product, that looked a lot like the year before." EA has announced that it is turning its attention to creating new game IPs in order to stem this trend, with recently acquired and critically acclaimed studios BioWare and Pandemic would be contributing to this process."

Detta, skulle jag säga, är en starkt relaterad faktor till vad vi nu ser hända med deras marknadsvärde. Och det är exakt av denna anledning fler och fler spelare skyr EA som pesten.

Dom saknar företagskulturen att våga vara först med fräscha koncept.

Inaktiv

Det blir nog inget mer mmo som kan bli lika stort som World of Warcarft.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Oculon:

I den bästa av världar så lönar det sig inte att sänka sin ambitionsnivå vad gäller kreativitet.
Följande är saxat från Wikipedias engelska sida om EA:
"EA's aggregate review performance had shown a downward trend in quality over recent years and was expected to affect market shares during competitive seasons. Pacific Crest Securities analyst Evan Wilson had said, "Poor reviews and quality are beginning to tarnish the EA brand. According to our ongoing survey of GameRankings.com aggregated review data, Electronic Arts' overall game quality continues to fall...Although market share has not declined dramatically to date, in years such as 2007, which promises to have tremendous competition, it seems likely if quality does not improve."
EA had also received criticism for developing games that lack innovation vis-à-vis the number of gaming titles produced under the EA brand that show a history of yearly updates, particularly in their sporting franchises. These typically retail as new games at full market price and feature only updated team rosters in addition to incremental changes to game mechanics, the user interface, and graphics. One critique compared EA to companies like Ubisoft and concluded that EA's innovation in new and old IPs "Crawls along at a snail's pace," while even the company's own CEO, John Riccitiello, acknowledged the lack of innovation seen in the industry generally, saying, "We're boring people to death and making games that are harder and harder to play. For the most part, the industry has been rinse-and-repeat. There's been lots of product that looked like last year's product, that looked a lot like the year before." EA has announced that it is turning its attention to creating new game IPs in order to stem this trend, with recently acquired and critically acclaimed studios BioWare and Pandemic would be contributing to this process."

Detta, skulle jag säga, är en starkt relaterad faktor till vad vi nu ser hända med deras marknadsvärde. Och det är exakt av denna anledning fler och fler spelare skyr EA som pesten.

Dom saknar företagskulturen att våga vara först med fräscha koncept.

För att det gör Activision?

Medlem

Det är väl för att EA inte har gått F2P?

Medlem

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

tror väl att ea's enda riktigt säkra kassakor är fifa och nhl, och battlefield


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Om räkne nissarna bestämmer vad som ska släppas så blir det så här...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Varför satsar man inte på många mindre projekt istället för gigantiska som swtor? Flera mindre mmo som är olika varandra, istället för ett enda i samma form som resten av spelen på marknaden.

Kreativitet! Våga!

Medlem

Själv föredrar jag stora projekt, swtor är enligt mej helt fantastiskt.

Det dom behöver göra för att rädda skutan är att skapa nya IP istället.

Dock, den största av alla åtgärder som skulle rädda EA är att sluta jävlas med kunderna, sluta upp med extremt mycket DLC och koder. Tänk om EA vore som CD Project. Hade nog sett helt annorlunda ut då.....

Medlem

När MMO'n använder sig av samma kvalitet som The Witcher 2 i både story och gameplay, fast en öppen och fin värld med många spelare och alla inte spelar som hjältar men som soldater, mercs och annat.. Då blir jag nog glad !

Aktierna har droppat ordentligt. Jag tippar att EA kommer byta ägare inom kort, säg 2 år.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Antar att det finns en gud? Drar till kyrkan i övermorn då ^^


signatur

Rwa?

ELF
Medlem
Skrivet av Annanaz:

Antar att det finns en gud? Drar till kyrkan i övermorn då ^^

Jag som såg bibeln och allt sådant som en bra saga. Men jag börjar nästan tro att det är på riktigt...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv

Tja, Blizzards succéspel tillsammans med Activisions mjölkande med sin CoD-serie lär du ge mycket pengar.

Inaktiv

Hahahaha!! Fan vad rätt alltså! Ner med skiten!

Inaktiv
Skrivet av anon_276063:

Hahahaha!! Fan vad rätt alltså! Ner med skiten!

Väldigt moget.

Medlem

Tror det helt enkelt är det att INGEN vill ha spel i still med world of warcraft mer, det är som om nån skulle släppa ett spel som quake idag, ingen vill ha sån gammal skit, det är 2012, world of warcraft släpptes 2004, det är EVIGHETER sen!

Medlem

Måste bero på att de börjat med reor. Sånt sänker ju värden som vi vet.

Medlem

Blankade själv aktien mellan feb och maj. Fick ungefär 13.000kr på det så är rätt nöjd. Dock osäker på hur länge den kommer att sjunka så sålde av och inkasserade vinsten. Bättre en fågel i handen.

Medlem

Alla tror att detta är pga. av att EA håller på med DLC och liknande. Tvärtom. DLC drar in enorma summor pengar till dom och höjer aktiekursen. Framförallt lågkonjunkturen men även brist på nytänkande och flera misslyckade spel ligger bakom.

Medlem

[quote=Heavenlaid]Själv föredrar jag stora projekt, swtor är enligt mej helt fantastiskt.

"Helt fantastiskt" menar du pve? Isåfall så har jag ingen kommentar. Men menar du pvp, så kan jag säga att väntetid för en pvp-match på 10-15min är oaccetabelt, punkt slut. Och det värsta är att det ska ta flera månader att åtgärda saken, inte konstigt att folk droppar, som jag. Gick tillbaks till trygga WoW

Skrivet av Fairfax:

Måste bero på att de börjat med reor. Sånt sänker ju värden som vi vet.

Precis


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Då kanske de börjar inse vad de gör för fel. Satsa på vettiga spel som är nyskapande och gör inte ett 745:e Fifa eller NHL. Det lönar sig inte längre.

Leta upp nya talanger och stötta något kreativt istället.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

"Activision Blizzard, däremot, har ett marknadsvärde som ligger stadigt. I nuläget har de tre gånger så högt värde som konkurrenten Electronic Arts." Läste detta som en stor fet jävla diss till EA, garva

Jag väljer EA framför ActivisionBlizzard any day måste jag säga. Sen är det väl som att jämföra pest och kolera iofs.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Blir glad utav att läsa detta, väldigt trevlig!

Medlem
Medlem

Skadeglädjen är den sanna glädjen ^_^

Medlem
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av edgren:

Hahahaha!! Fan vad rätt alltså! Ner med skiten!

Väldigt moget.

Bara för han avskyr EA, måste han vara PK och mogen? Låt honom säga det många andra tänker.


signatur

I drank what?

12
Skriv svar