Konspirationsfredag

MFC
Medlem

Den artikeln från Illustrerad vetenskap är från 2000 om jag inte läst fel. Vill inte säga emot men det har hänt mycket sedan dess.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Hittade tidningen nu, den finns på s54-59 i nummer 13/2009. Ny artikel alltså, men om ämnet redan tagits upp och framför allt - hur mycket man behöver oroa sig, vet jag dock inte...

// edit

Hittade länk till lite om det nummrets artikel: här finns även länkar till andra sidor.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av SuperTank:

<-----

Julutstyrsel och konspirationsskydd på samma gång. Varma applåder:up:


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av conthox:

En sak som är skrämmande ang den där "Jorden går under 2012"-teorierna är att det får stöd från forskare från olika håll.

Nej, det får inte stöd från forskare. Solstormen väntas någon gång mellan 2010 och 2012 och händer var elfte år, inget nytt under solen alltså.

Citat:

Denna strålning kommer först och främst påverka elektronik, ledningar i el-, telefon- och datanätet med mera. Alla fabriker, sjukhus, kommunikation osv kommer därmed att stanna av och det skulle enligt forskarna ta flera år, kanske årtionden innan vi fixat allt så det börjar fungera hyffsat igen.

Fel. Har vi otur kanske några satelliter och telefoner blir störda eller några av dem utslagna. Elnätet påverkas inte.

Citat:

Tyvärr har jag bara artikeln i pappersform just nu, en liten notis om den finns här. Jag skall se om jag kan hitta en bra källa online.

Illustrerad vetenskap är inte direkt en tidning att lita på.

En enkel FAQ om det hela finns här http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/2012-the...

Medlem
Skrivet av båtsman:

inget nytt under solen alltså.

I c wat u did thar


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av båtsman:

Nej, det får inte stöd från forskare. Solstormen väntas någon gång mellan 2010 och 2012 och händer var elfte år, inget nytt under solen alltså.

Med "stöd från forskare" menade jag just att det är forskning om solstormarnas påverkan och återkommande som gör att det finns bevis (om det som kanske kan hända 2012).

Skrivet av båtsman:

Fel. Har vi otur kanske några satelliter och telefoner blir störda eller några av dem utslagna. Elnätet påverkas inte.

Jag tog bara ur det som finns i artikeln som jag hänvisade till. Du säger bara "fel" och har inga källor alls. Eller är det FAQn nedan?...

Skrivet av båtsman:

Illustrerad vetenskap är inte direkt en tidning att lita på.

Nehe. Och dina länkar till Internetsidor är givetsvis mer pålitliga?....

Skrivet av båtsman:

"Vänta nu, om det står på Internet, då måste det vara sant!"

*suck*


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Med "stöd från forskare" menade jag just att det är forskning om solstormarnas påverkan och återkommande som gör att det finns bevis (om det som kanske kan hända 2012).

Sättet du säger det på får det att verka som om de scenarion du räknar upp har stöd bland forskare, detta är fel.

Citat:

Jag tog bara ur det som finns i artikeln som jag hänvisade till. Du säger bara "fel" och har inga källor alls. Eller är det FAQn nedan?...

FAQen var bara en lättöverskådlig guide, jag länkade sedan till bland annat NASA som ju borde ha lite koll i alla fall.

Citat:

Nehe. Och dina länkar till Internetsidor är givetsvis mer pålitliga?....

Med tanke på Illustrerad vetenskaps standard, troligtvis ja. Den tidningen är populärvetenskapens svar på Aftonbladet, sensationsjournalistik som inte bryr sig särskilt mycket om hur rätt de har.

Citat:

"Vänta nu, om det står på Internet, då måste det vara sant!"

*suck*

Du är inte mycket bättre som avfärdar något bara för att det råkar stå på internet.

Medlem

Om du tror på National Geographic, som ju är en tidning, så säger de samma sak här: http://news.nationalgeographic.com/news/2009/11/091106-2012-e...

Bland annat:

Citat:

Solar activity waxes and wanes according to approximately 11-year cycles. Big flares can indeed damage communications and other Earthly systems, but scientists have no indications the sun, at least in the short term, will unleash storms strong enough to fry the planet.

"As it turns out the sun isn't on schedule anyway," NASA astronomer Morrison said. "We expect that this cycle probably won't peak in 2012 but a year or two later."

MFC
Medlem

Alltså, solstormar eller inte så kan vi inte göra något åt just DET?

Jag är mer orolig för banker som fuckar upp vårt finanssystem så vi måste äta knäck i flera år


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Alltså, solstormar eller inte så kan vi inte göra något åt just DET?

Citat:

Near these activity peaks, solar flares can cause some interruption of satellite communications, although engineers are learning how to build electronics that are protected against most solar storms.

http://www.nasa.gov/topics/earth/features/2012.html

Så det tycks gå att göra något åt det.

Citat:

Jag är mer orolig för banker som fuckar upp vårt finanssystem så vi måste äta knäck i flera år

Att jobba på det ena utesluter inte att man kan jobba på det andra samtidigt.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Elnätet påverkas inte.

Här hade jag nog fel, tycks vara så att elnätet kan påverkas. Eftersom man är medveten om problemet är dock "jorden går under-scenarion" väldigt osannolika.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av båtsman:

Elnätet påverkas inte.

Här hade jag nog fel, tycks vara så att elnätet kan påverkas. Eftersom man är medveten om problemet är dock "jorden går under-scenarion" väldigt osannolika.

Mjo...

3.4 Störningar och andra händelser
Solstormar med jordmagnetiska störningar var med största sannolikhet orsak till ett antal störningar 29 och 30 oktober bl.a bortfall av transformator i Midskog och Sällsjö.
Under dessa dagar hade SvK nära kontakter med IFR (Institutet För Rymdforskning) som kunde lämna prognoser på ungefärliga tidpunkter och förmodad omfattning av dessa solstormar. Den störning som medförde störst konsekvenser var den som drabbade regionnätet i Malmö, där ca: 50 000 abonnenter bortkopplades
kortvarigt.

www.svk.se/Global/01_Om_oss/Pdf/Driftradet/driftrad4_03.pdf


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av MFC:

Alltså, solstormar eller inte så kan vi inte göra något åt just DET?

Jag är mer orolig för banker som fuckar upp vårt finanssystem så vi måste äta knäck i flera år

Jo... fast man kan förbereda sig och skydda viktig utrustning.

Dessutom kan man titta på solen och varna för solstormar.

Det är bra att hålla koll på solen. B)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

MFC
Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av MFC:

Alltså, solstormar eller inte så kan vi inte göra något åt just DET?

Jag är mer orolig för banker som fuckar upp vårt finanssystem så vi måste äta knäck i flera år

Jo... fast man kan förbereda sig och skydda viktig utrustning.

Dessutom kan man titta på solen och varna för solstormar.

Det är bra att hålla koll på solen. B)

skydd mot solstormar?... en blybunker?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

i sydstaterna påsod någon att något landade utanför hans hus iallafall så växte det rött gräs där, hela sädesfältet var rött
forskarna påstår att spreymålande tonåringar är orsaken
för jävligt mycket spreyfärg bara


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

i sydstaterna påsod någon att något landade utanför hans hus iallafall så växte det rött gräs där, hela sädesfältet var rött
forskarna påstår att spreymålande tonåringar är orsaken
för jävligt mycket spreyfärg bara

ELLER

så är det sydstataren som gjorde det själv.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

MFC
Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av flamgorilla:

i sydstaterna påsod någon att något landade utanför hans hus iallafall så växte det rött gräs där, hela sädesfältet var rött
forskarna påstår att spreymålande tonåringar är orsaken
för jävligt mycket spreyfärg bara

ELLER

så är det sydstataren som gjorde det själv.

Eller så var det monsantos nya rödfärgade grödor som råkade växa där i vilket fall de skulle bli stämda tills barnbarnen blev gamla.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

skydd mot solstormar?... en blybunker?

Citat:

The argument from personal incredulity refers to an assertion that because one personally finds a premise unlikely or unbelievable, the premise can be assumed to be false

Alltså ett argumentationsfel.

Det går att skydda system genom att stänga ner dem under tiden som de blir träffade av solstormarna. Jag har hört, men inte kollat upp, att aluminium skyddar ganska bra också.

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

i sydstaterna påsod någon att något landade utanför hans hus iallafall så växte det rött gräs där, hela sädesfältet var rött
forskarna påstår att spreymålande tonåringar är orsaken
för jävligt mycket spreyfärg bara

Påstående 1: "i sydstaterna påsod [sic] någon att något landade utanför hans hus"

Någon icke namngiven person i södra USA påstår att något icke specificerat har landat utanför hans hus. Detta ska vi alltså ta för sant utan ytterligare belägg?

Påstående 2:"...iallafall så växte det rött gräs där, hela sädesfältet var rött"

Detta ska vi tydligen också tro på utan belägg.

Påstående 3:"...forskarna påstår att spreymålande [sic] tonåringar är orsaken"

Icke namngivna forskare påstår att tonåringar gjort det som påstås ha hänt. Detta ska vi tydligen också tro på utan någon som helst form av belägg.

Påstående 4:..."för jävligt mycket spreyfärg [sic] bara"

...därför måste det ha varit något som landade på hans sädesfält.

Inte särskilt trovärdigt.

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

i sydstaterna påsod någon att något landade utanför hans hus iallafall så växte det rött gräs där, hela sädesfältet var rött
forskarna påstår att spreymålande tonåringar är orsaken
för jävligt mycket spreyfärg bara

Är det här din favoritkonspirationsteori?

Är det "någon", forskarna, ungdomarna eller "något som landade" som utgör konspiratörerna i den här teorin?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

123
Skriv svar