När mmo-speltorkan fått fäste.

Medlem
När mmo-speltorkan fått fäste.

Utbudet av MMO har aldrig vart större och lusten har nog aldrig vart så obefintlig som den är nu. Då jag aldrig vart någon större älskare av WoW-mekaniken så är det egentligen bara tre mmo som jag återvänder till med ojämna mellanrum.

#Neocron har över 10 år på nacken nu. Beta 4 var nog den buggigaste och mest enerverande beta jag vart med om. Byta zon.. krasch. Byta zon, hamna någon annan stans. Byta zon medans man körde ett fordon resulterade ofta i att man hamnade på något helt annat ställe än fordonet. Sen var det den roliga men ack så enerverade dupliceringsbuggen då alla saker i ryggsäcken duplicerades när klienten kraschade (och det var ofta).
Det var ingen ovanlighet att se spår av utslängda saker lite här och var.

Minnena från Neocron är många och roliga och de spelarna man umgicks med har under åren blivit mycket goda vänner. Första gången vi tillsammans tog oss utanför staden Neocron:s port var nagelbitande. Beväpnade med ficklampor och ärtpickor gav vi oss ut i "The Wastelands".
Jag hade det "bästa" sämsta geväret i spelet, ett Lazar Rifle med en räckvidd på 700 meter och som gjorde svindlande två poäng i skada. Utmärkt att reta warbots med men inte så mycket mer än så. Det tog oss 45 minuter att få ihjäl en warbot på 4 pers, men ack så nöjda vi var när vi lyckades.

När vi tagit oss till den nordliga kusten tog vi oss ner till baren i den närbelägna basen för en riktig spritorgie med "Jack Whisky" och några gröna flaskor som mest påminde om Yes handdiskmedel.

Trots alla buggar och krascher med cirka 15 minuters mellanrum var det ändå ett av de roligaste MMO jag spelat. Med uppdateringen till 2.0 (och senare 2.1 och 2.2) försvann lite av känslan. De uppdaterade spelarmodellerna passade inte riktigt in i miljöerna och animationerna var visserligen bättre, men vi "gamla" spelare gillade ändå det som var innan.
Folk som spammade sex sex sex sex sex i chatten för att se sin karaktär jucka som en påtänd chihuahua blev faktiskt aldrig tråkigt, hur barnsligt det än må vara.

#Fallen Earth var det enda spel som i min mening kommit i närheten av den atmosfär som Neocron hade. Det var annorlunda, och framförallt stort med riktiga avstånd och fordon som liknade Neocron. Tyvärr kantades det första halvåret av prestanda- och allehanda problem. Det var i princip ospelbart utan ett GTX260 eller snabbare kort. I dagsläget flyter klienten på som en dröm, men efter vad jag läst så är det bara tre utvecklare kvar efter att allt blivit sålt till Gamersfirt och sedemera omvandlats till Free2Play.

Genensamma nämnare för dessa två titlar har vart atmosfären, förstapersonsvy, bra crafting och en riktig upptäckarglädje. Kanske är det för komplext för dagens spelare.

#Planetside är ett annat mmo som jag uppskattade en hel del, och nästan det enda spelet där jag tyckt att PvP vart kul. Kombinationen av fps med markfordon och flygfarkoster samt taktik var riktigt kul och är enligt mig roligare än sten-sax-påse pvp a'la World of Warcraft. Luftstrider där man drar på med efterbrännkammaren genom en skogsdunge för att komma undan fiendeflyg.. vansinnesfärder med markfordon.
Jag hoppas att #Planetside 2 blir lika kul som föregångaren..

Det skall erkännas att jag köpte en Collectors Edition av #Star Wars - The old Republic, men likt #World of Warcraft så tröttnade jag innan jag tagit mig upp till endgame. Jag tycket fortfarande att det var kul att spela som agent i ToR men utöver karaktärens story men utöver det så var det inte så kul längre.

Jag vet ärligt talat inte vad jag känner för att spela just nu i MMO-väg

Nu är det dags att nana igen... det var gott med en tupplur efter midsommarmaten.

#blogg


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

När mmo-speltorkan fått fäste.

Testade du Matrix Online?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Testade du Matrix Online?

Jag har för mig att jag gjorde det.. men jag minns faktiskt inte nåt nämnvärt.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Skrivet av Fenix:
Skrivet av walter_iego:

Testade du Matrix Online?

Jag har för mig att jag gjorde det.. men jag minns faktiskt inte nåt av det.

Om det hade varit bra hade du nog kommit ihåg det


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Om det hade varit bra hade du nog kommit ihåg det

Antagligen


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

1
Skriv svar