Vill vi döda butikshandeln?

Medlem
Vill vi döda butikshandeln?

Som alla vet har ett ganska omtalat spel premiär imorgon. Trots detta kommer en mycket stor del av de som är på jakt efter spelet ha det redan i eftermiddag, nöjda som få.

Vad beror detta på? Jo, de har såklart beställt från någon av alla webbutiker. Dessa butiker skickar ut spelen med minst 2 dagars marginal pga. postens eventuella försening. Och nästan alltid, ligger ett välönskat paket i brevlådan dagen innan release!

Detta ställer de "vanliga" butikerna i ett stort dillemma, eftersom de helt enkelt inte får sälja ett exemplar tidigare än på själva dagen. Inte ens de som arbetar i butiken får ta hem ett exemplar när de går hem dagen innan release. Men ändå kommer tusentals personer som inte ens jobbar i en spelbutik sitta med ett exemplar(!).

Tycker ni det är okej? Jag jobbar inte i butik men jag tycker de är HELT SJUKT! Varför är de plötsligt okej för postlevererade paket att vara för tidiga men om en butik säljer ett exemplar pratar vi om tusentals kronor i böter?

Bara jag som tycket detta är ganska vrickat? Tyck gärna till!

Inaktiv

Själv jobbar jag i en spel butik (lämnar osagt vilken kedja) och har haft spelet som vi refererar till ovan inne på vårt personliga lager sedan i tisdags. Vi fick in Harden samt prestige sedan på torsdagen.
Personligen tycker jag om att det finns "Street Dates" att följa för de ger en mer speciell känsla. Imorgon är det release! Alltid härligt när man tillslut ska få ta del av all jäkla hype man har läst/sett så det ger en härlig känsla! Dessvärre så har vi ju alltid läckning av spel men sedan har vi alltid webb-butikerna som ligger i en härlig gråson där de har rätt att skicka spel tidigare för att undvika att spelet når fram försent! några 100 tals innan release e ju inte katastrof? Det som jag däremot tycker suger är att jag, som arbeterar för en spel-koncern inte får plocka hem spelet en dag innan release. Tycker det minst sagt är illa! Sedan när man ser halva friendslisten på boxen som spelar spelet redan som de dessutom har bokat via nätet från min butik!

Personligen ser jag det svårt att vara trogen kund och att handla i butik längre, vad tjänar det till?
Slutar ändå med alla alla kloka människor som bokade via nätet kan sitta med sitt spel 4 dagar innan alla andra ändå.

Jag må säga emot mig själv genom att tycka att det e bra med release-datum men är mottligt irriterad över att jag inte får plocka hem det själv innan. Men jag känner att nått jäkla privelegie borde jag som arbetande inom tv-spelsbranchen!
Dessutom måste jag ju veta vad jag säljer

Men med gott och ont!
Roligt med globala releasedatum som får folk att samlas och ha något att se fram emot tillsammans, men va är det bra för när hälften av folket får spelet innan release ändå?

Medlem

Det materiella mot "den virtuella produkten" i sig har allt att vinna på originalitet och bra utförande, vilket förmodligen är anledningen till varför många vill ha den finare utgåvan, andra bryr sig inte om du utan vill ha spelet som det är, vilket också är OK, därför är det bra om det finns olika, lagliga, tillvägagångssätt att köpa spelet.

Medlem
Skrivet av Rubber Duck:

Det materiella mot "den virtuella produkten" i sig har allt att vinna på originalitet och bra utförande, vilket förmodligen är anledningen till varför många vill ha den finare utgåvan, andra bryr sig inte om du utan vill ha spelet som det är, vilket också är OK, därför är det bra om det finns olika, lagliga, tillvägagångssätt att köpa spelet.

Jag tror du missar lite vad det handlar om. Vi pratar om fysiska exemplar som antingen skickas hem till dig alternativt att du får gå och handla i en butik.

Alltså materiella och lagligt inhandlade spel.

Medlem
Skrivet av chaia:

Själv jobbar jag i en spel butik (lämnar osagt vilken kedja) och har haft spelet som vi refererar till ovan inne på vårt personliga lager sedan i tisdags. Vi fick in Harden samt prestige sedan på torsdagen.
Personligen tycker jag om att det finns "Street Dates" att följa för de ger en mer speciell känsla. Imorgon är det release! Alltid härligt när man tillslut ska få ta del av all jäkla hype man har läst/sett så det ger en härlig känsla! Dessvärre så har vi ju alltid läckning av spel men sedan har vi alltid webb-butikerna som ligger i en härlig gråson där de har rätt att skicka spel tidigare för att undvika att spelet når fram försent! några 100 tals innan release e ju inte katastrof? Det som jag däremot tycker suger är att jag, som arbeterar för en spel-koncern inte får plocka hem spelet en dag innan release. Tycker det minst sagt är illa! Sedan när man ser halva friendslisten på boxen som spelar spelet redan som de dessutom har bokat via nätet från min butik!

Personligen ser jag det svårt att vara trogen kund och att handla i butik längre, vad tjänar det till?
Slutar ändå med alla alla kloka människor som bokade via nätet kan sitta med sitt spel 4 dagar innan alla andra ändå.

Jag må säga emot mig själv genom att tycka att det e bra med release-datum men är mottligt irriterad över att jag inte får plocka hem det själv innan. Men jag känner att nått jäkla privelegie borde jag som arbetande inom tv-spelsbranchen!
Dessutom måste jag ju veta vad jag säljer

Men med gott och ont!
Roligt med globala releasedatum som får folk att samlas och ha något att se fram emot tillsammans, men va är det bra för när hälften av folket får spelet innan release ändå?

hej pelle

Medlem

Ja brukar handla på disc-shop o de är extremt punktliga på att skicka ut så man har det precis på release.

Ja bryr mig inte om vanliga "fysiska"-butikshandeln dör, de är oftast mycket dyrare på spelen.

Enda nackdelen med att köpa saker online är att posten spelar fotboll/handboll med paketen så ibland får man trasiga spelfodral.
Inte allt för kul när piggarna man fäster skivan på har gått av så skivan ligger löst o skramlar

Medlem

Jag vill absolut inte utrota de fysiska butikerna. Det är mysigt att gå in och kolla på nya spel lite då och då.
Men det är klart som korvspad att om jag vet vad jag vill ha för spel, köper det billigare på internet + att jag då slipper flytta på mitt lata arsle ner till stan!


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv

Min närmaste spel butik är Game. Det är dyrt, litet och trångt.
Men jag föredrar att köpa spelen i butik för at det går går snabbare att gå ner dit och så är man tillbaks på 10 min.

1
Skriv svar