Svininfluensan, angående vaccinering.

Medlem

Min poäng kvarstår fortfarande ; utan läkemedelsföretagen skulle inte doktorerna kunna göra sitt jobb, och eh ja då kommer bra många människor dö på grund av sjukdomar som inte kommer gå att läka eftersom det inte finns några läkemedel kvar (och doktorerna kommer inte kunna göra sitt jobb om dom inte har resurserna för att bota människor på grund av inga läkemedel).


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av Mikaelh:

Är alla här lite efterblivna eller var jag otydlig?

Jag är gravt efterbliven, det är därför jag inte hatar muslimska människor som dom flesta andra här på fz ;_;

Du kan vara lugn, du är inte ensam

Däremot tänker jag heller inte vaccinera mig, även om jag hatar att vara sjuk så tänker jag inte vaccinera mig mot något som är lika farligt som en vanlig influensa.

Jag tycker det är bättre att kroppens egen immunförsvar får ta hand om det, det som inte dödar en blir man starkare av

Medlem
Skrivet av Greger:

Min poäng kvarstår fortfarande ; utan läkemedelsföretagen skulle inte doktorerna kunna göra sitt jobb, och eh ja då kommer bra många människor dö på grund av sjukdomar som inte kommer gå att läka eftersom det inte finns några läkemedel kvar (och doktorerna kommer inte kunna göra sitt jobb om dom inte har resurserna för att bota människor på grund av inga läkemedel).

Men jag tycker det är lite lustigt att man marknadsför sig på en sjukdom. Och att media spär på detta med domedagsartiklar. Reklam på TV för vaccinet var ändå droppen.

Läkemedelsföretag borde helt klart vara statliga som sjukhusen - inte kommersiella. Men många läkemedelsföretag ligger ju i USA och är därför inte statliga - än.

Det var min poäng.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Läkemedelsföretag borde helt klart vara statliga som sjukhusen - inte kommersiella. Men många läkemedelsföretag ligger ju i USA och är därför inte statliga - än.
Det var min poäng.

Statliga läkemedelsbolag är ju en så inihelvete dum idé att det svartnar för ögonen.

Har du någon som helst kunskap om hur läkemedelsforskning och framtagning fungerar alls?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Jag tycker det är bättre att kroppens egen immunförsvar får ta hand om det, det som inte dödar en blir man starkare av

Detta är ju precis vad ett vaccin gör!

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av ThreeZool:

Jag tycker det är bättre att kroppens egen immunförsvar får ta hand om det, det som inte dödar en blir man starkare av

Detta är ju precis vad ett vaccin gör!

På sätt och vis ja, men utan eventuella bieffekter eller annat skit, helt enkelt.

Let nature has it course, om man blir sjuk en vecka va spelar det för roll ^^

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

På sätt och vis ja, men utan eventuella bieffekter eller annat skit, helt enkelt.

Utan de bieffekter som sjukdomen ger ja.

Citat:

Let nature has it course, om man blir sjuk en vecka va spelar det för roll ^^

Säg det till de som dör.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av ThreeZool:

På sätt och vis ja, men utan eventuella bieffekter eller annat skit, helt enkelt.

Utan de bieffekter som sjukdomen ger ja.

Det vet man inte, det är inget garanterat skydd.

Skrivet av båtsman:
Skrivet av Threezool:

Let nature has it course, om man blir sjuk en vecka va spelar det för roll ^^

Säg det till de som dör.

Dom som är i en riskgrupp får ju se till att dom blir vaccinerade om dom nu vill det, annars är det ju bara som en vanlig influensa.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Det vet man inte, det är inget garanterat skydd.

Men det ger ett bra mycket högre skydd än att inte vaccinera sig.

Citat:

Dom som är i en riskgrupp får ju se till att dom blir vaccinerade om dom nu vill det, annars är det ju bara som en vanlig influensa.

Om man inte kan vaccinera sig av olika medicinska anledningar men fortfarande är i en riskgrupp, vad gör man då?

Ju fler som vaccinerar sig desto svårare får sjukdomen att få fäste och sådana som är i riskzoner har högre chans att inte drabbas. Och som du säger ger inte vaccin ett hundraprocentigt skydd, så även om de i riskgrupper vaccinerar sig är det högre risk att drabbas om de stöter på folk som inte vaccinerat sig.

Medlem

Vaccinationen är valfri. Jag tycker det är befängt att säga att det är respektlöst att inte ta vaccinet. Man gör som man vill, helt enkelt.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Jag tycker fotfarande det är trångsynt att inte ta det eftersom att man själv inte är i riskzonen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag har inte vaccinerat mig mot tidigare influensor, tänker inte göra det med denna heller.

Medlem
Skrivet av Donqen:

Vaccinationen är valfri. Jag tycker det är befängt att säga att det är respektlöst att inte ta vaccinet. Man gör som man vill, helt enkelt.

Säger du samma sak om andra vaccinationer eller bara just den här?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Donqen:

Vaccinationen är valfri. Jag tycker det är befängt att säga att det är respektlöst att inte ta vaccinet. Man gör som man vill, helt enkelt.

Säger du samma sak om andra vaccinationer eller bara just den här?

Samma sak för andra vaccinationer, ja. Mig veterligen är, för att ta ett exempel, Twinrix också frivilligt. Jag må vara trångsynt som inte kommer vaccinera mig men det är fortfarande mitt val.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Inaktiv

Varför skall man vaccinera sig mot svininfluensan, när man inte ens brukar vaccinera sig mot den vanliga influensan som dessutom är farligare?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Donqen:

Samma sak för andra vaccinationer, ja. Mig veterligen är, för att ta ett exempel, Twinrix också frivilligt. Jag må vara trångsynt som inte kommer vaccinera mig men det är fortfarande mitt val.

När det gäller sjukdomar som inte sprids genom luft och dylikt får man bestämma själv, men när det finns en smittorisk bara av att vistas i samma miljö tycker jag det är respektlöst. För hur mycket man än säger att man tvättar händer eller håller sig undan är risken bra mycket större att det sprids än om man vaccinerar sig.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Varför skall man vaccinera sig mot svininfluensan, när man inte ens brukar vaccinera sig mot den vanliga influensan som dessutom är farligare?

Den vanliga influensan är inte farligare än svininfluensan för folk som bla. har svaga lungor, då svininfluensan är dödlig för en del människor.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Mikaelh:

Är alla här lite efterblivna eller var jag otydlig?

Jag är gravt efterbliven, det är därför jag inte hatar muslimska människor som dom flesta andra här på fz ;_;

Haha, vem har påstått att vi hatar muslimer?:D Det är en jäkla skillnad på att hata folk i sig och att hata just religionen. Själv avskyr jag religionen då den är enormt kvinnodiskriminerande.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Det bästa är ju vad jag vet iaf att man ska ta så lite som möjligt av vaccin och dylikt,
det är ju bättre att kroppen får ett naturligt skydd som den sköter själv,
problemet med många resistenta baciller är ju folks överdrivna ta en spruta vid minsta lilla sjukdom.

Medlem

Ju mer vacciner du ger kroppen destå sämre immunförsvar får den. För till slut har kroppen ingenting att skydda sig emot och bildar då heller inga antikroppar.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av it is me MARIO:

Det bästa är ju vad jag vet iaf att man ska ta så lite som möjligt av vaccin och dylikt,
det är ju bättre att kroppen får ett naturligt skydd som den sköter själv,
problemet med många resistenta baciller är ju folks överdrivna ta en spruta vid minsta lilla sjukdom.

Och vad händer med dom människor som inte kan låta kroppen byga upp ett naturligt skydd mot sjukdomen?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av it is me MARIO:

Det bästa är ju vad jag vet iaf att man ska ta så lite som möjligt av vaccin och dylikt,
det är ju bättre att kroppen får ett naturligt skydd som den sköter själv,
problemet med många resistenta baciller är ju folks överdrivna ta en spruta vid minsta lilla sjukdom.

Och vad händer med dom människor som inte kan låta kroppen byga upp ett naturligt skydd mot sjukdomen?

Svår fråga


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av it is me MARIO:

Det bästa är ju vad jag vet iaf att man ska ta så lite som möjligt av vaccin och dylikt,
det är ju bättre att kroppen får ett naturligt skydd som den sköter själv,
problemet med många resistenta baciller är ju folks överdrivna ta en spruta vid minsta lilla sjukdom.

Helt fel! Det du talar om är antibiotika! Vaccin fungerar precis som en sjukdom och ger naturlig skydd, bara det att man slipper de farliga delarna. Man utsätter immunförsvaret för en liten svag attack så att den börjar tillverka antikroppar. Immunförsvaret minns dessa och nästa gång kroppen stöter på viruset tillverkar den antikropparna direkt och man behöver därmed inte bli sjuk.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av it is me MARIO:

Det bästa är ju vad jag vet iaf att man ska ta så lite som möjligt av vaccin och dylikt,
det är ju bättre att kroppen får ett naturligt skydd som den sköter själv,
problemet med många resistenta baciller är ju folks överdrivna ta en spruta vid minsta lilla sjukdom.

Och vad händer med dom människor som inte kan låta kroppen byga upp ett naturligt skydd mot sjukdomen?

Väldigt enkelt, dom som inte kan bygga upp skydd får ju vaccin för dom måste helt enkelt.

och dom som kan bygga upp skydd tar inget.

För om jag som kan bygga upp skydd bär på smittan då kan jag väl inte smitta nån som inte kan skydda sig men har fått vaccinet, eller ?

Och det här med att försöka utrota sjukdommar är ju en vacker tanke, men fungerar ju inte, var det inte TBC medmera som ansågs vara utrotat men nu är tillbaks ?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av it is me MARIO:

Det bästa är ju vad jag vet iaf att man ska ta så lite som möjligt av vaccin och dylikt,
det är ju bättre att kroppen får ett naturligt skydd som den sköter själv,
problemet med många resistenta baciller är ju folks överdrivna ta en spruta vid minsta lilla sjukdom.

Helt fel! Det du talar om är antibiotika! Vaccin fungerar precis som en sjukdom och ger naturlig skydd, bara det att man slipper de farliga delarna. Man utsätter immunförsvaret för en liten svag attack så att den börjar tillverka antikroppar. Immunförsvaret minns dessa och nästa gång kroppen stöter på viruset tillverkar den antikropparna direkt och man behöver därmed inte bli sjuk.

Nej, nej, nej Båtsman. Nu har du riktigt jävla fel Det är precis så som "it is me MARIO" säger, att man inte ska vaccinera sig för mycket. Det bryter ner immunförsvaret i slutändan. Kroppens immunförsvar måste kunna sköta en stor del av arbetet.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

Nej, nej, nej Båtsman. Nu har du riktigt jävla fel Det är precis så som "it is me MARIO" säger, att man inte ska vaccinera sig för mycket. Det bryter ner immunförsvaret i slutändan. Kroppens immunförsvar måste kunna sköta en stor del av arbetet.

Nej, det är som jag skriver. Antibiotika är det vi talar om som är farligt med resistenta bakterier. Immunförsvaret byggs upp och sköter "en stor del av arbetet" själv när man utsätter den för ett vaccin.

Medlem
Skrivet av it is me MARIO:

Och det här med att försöka utrota sjukdommar är ju en vacker tanke, men fungerar ju inte, var det inte TBC medmera som ansågs vara utrotat men nu är tillbaks ?

Eftersom vissa inte vaccinerar sig...

Medlem

Greger skrev:

Skrivet av it is me MARIO:

it is me MARIO skrev:
Det bästa är ju vad jag vet iaf att man ska ta så lite som möjligt av vaccin och dylikt,
det är ju bättre att kroppen får ett naturligt skydd som den sköter själv,
problemet med många resistenta baciller är ju folks överdrivna ta en spruta vid minsta lilla sjukdom.

Och vad händer med dom människor som inte kan låta kroppen byga upp ett naturligt skydd mot sjukdomen?

Väldigt enkelt, dom som inte kan bygga upp skydd får ju vaccin för dom måste helt enkelt.

och dom som kan bygga upp skydd tar inget.

För om jag som kan bygga upp skydd bär på smittan då kan jag väl inte smitta nån som inte kan skydda sig men har fått vaccinet, eller ?

Och det här med att försöka utrota sjukdommar är ju en vacker tanke, men fungerar ju inte, var det inte TBC medmera som ansågs vara utrotat men nu är tillbaks ?

Om jag inte missuppfattar dig helt nu. Men man kan aldrig riktigt bygga upp ett 100 procentigt immunförsvar mot en sjukdom som är så pass ny för mänskligheten, på denna korta tid. Om jag ska nämna en sjukdom som är naturlig för oss, så kan jag väl säga, Febern. För febern har funnits så pass länge att kroppen motarbetar den i större kraft med ett större immunförsvar. Febern var i stort sett dödlig förr i tiden.

Det jag menar är att svininfluensan är så pass ny att vi inte har lyckats hunnit bygga upp ett tillräckligt bra immunförsvar. Men det kommer väl i sinom tid.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

Om jag ska nämna en sjukdom som är naturlig för oss, så kan jag väl säga, Febern. För febern har funnits så pass länge att kroppen motarbetar den i större kraft med ett större immunförsvar. Febern var i stort sett dödlig förr i tiden.

Feber uppkommer när hjärnan höjer kroppstemperaturen för att immunförsvaret ska bli mer effektivt. Detta sker vid till exempel infektion.

Medlem

Dubbel post ftw...


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Skriv svar