Svininfluensan, angående vaccinering.

Medlem
Skrivet av Vozk:

Om jag ska nämna en sjukdom som är naturlig för oss, så kan jag väl säga, Febern. För febern har funnits så pass länge att kroppen motarbetar den i större kraft med ett större immunförsvar. Febern var i stort sett dödlig förr i tiden.

Feber är ingen sjukdom, det är en symptom...


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

man kanske inte kan se det som en "sjukdom i sig". Men det jag menar är att kroppen bli mer och mer tolerant mot smittan.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

febern är för att den egna kroppen försöker utrota sjukdomen...
Edit ; Någon som tydligen inte läst klart den lilla biologi man hade i 7an borde kanske inte yttra sig i frågan överhuvudtaget...


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Vozk:

Om jag ska nämna en sjukdom som är naturlig för oss, så kan jag väl säga, Febern. För febern har funnits så pass länge att kroppen motarbetar den i större kraft med ett större immunförsvar. Febern var i stort sett dödlig förr i tiden.

Feber uppkommer när hjärnan höjer kroppstemperaturen för att immunförsvaret ska bli mer effektivt. Detta sker vid till exempel infektion.

My bad...

Hade fått det där lite om bakfoten. Men vi har ju ett antal sjukdomar som våra kroppar klarar utan och innan. Som våra kroppar fått tid på sig att bygga upp ett skapligt immunförsvar emot.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Greger:

Edit ; Någon som tydligen inte läst klart den lilla biologi man hade i 7an borde kanske inte yttra sig i frågan överhuvudtaget...

hehehehe.. Nu var du allt rolig va?

Som jag sa i tidigare svar så hade jag lite dålig koll på just den biten i fråga. För vad jag känner själv så har jag rätt så skaplig koll på området, då jag är ganska så intresserad av just ämnet kring kroppen.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:
Skrivet av Greger:

Edit ; Någon som tydligen inte läst klart den lilla biologi man hade i 7an borde kanske inte yttra sig i frågan överhuvudtaget...

hehehehe.. Nu var du allt rolig va?

Som jag sa i tidigare svar så hade jag lite dålig koll på just den biten i fråga. För vad jag känner själv så har jag rätt så skaplig koll på området, då jag är ganska så intresserad av just ämnet kring kroppen.

Det känns ju inte som att du har den koll du säger dig ha på kroppen om du säger att feber skulle vara en sjukdom.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Vozk:

Men vi har ju ett antal sjukdomar som våra kroppar klarar utan och innan. Som våra kroppar fått tid på sig att bygga upp ett skapligt immunförsvar emot.

Och immunförsvaret byggs upp ännu mer av vaccin, jag förstår inte vad problemet är.

Medlem

På sätt och vis så är ju feber en sjukdom,
gula febern är det iaf

Medlem
Skrivet av Vozk:

Hade fått det där lite om bakfoten. Men vi har ju ett antal sjukdomar som våra kroppar klarar utan och innan. Som våra kroppar fått tid på sig att bygga upp ett skapligt immunförsvar emot.

Det är ju det som är poängen med vaccin! Kroppen lär sig att hantera en sjukdom och bygga upp ett försvar utan att man behöver bli sjuk. Vad är problemet?

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Vozk:
Skrivet av Greger:

Edit ; Någon som tydligen inte läst klart den lilla biologi man hade i 7an borde kanske inte yttra sig i frågan överhuvudtaget...

hehehehe.. Nu var du allt rolig va?

Som jag sa i tidigare svar så hade jag lite dålig koll på just den biten i fråga. För vad jag känner själv så har jag rätt så skaplig koll på området, då jag är ganska så intresserad av just ämnet kring kroppen.

Det känns ju inte som att du har den koll du säger dig ha på kroppen om du säger att feber skulle vara en sjukdom.

Nu när jag tänker efter så vet jag ju att febern är ett sätt för kroppen att bearbeta bla. förkylning. Kroppens temp ökar i samband med att antikroppar bekämpar bakterier och dylikt. Bakterier trivs inte i värme och därför ökar tempen.:) Jag har bra koll, men kanske inte på varenda detalj.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Vozk:
Skrivet av Greger:

Edit ; Någon som tydligen inte läst klart den lilla biologi man hade i 7an borde kanske inte yttra sig i frågan överhuvudtaget...

hehehehe.. Nu var du allt rolig va?

Som jag sa i tidigare svar så hade jag lite dålig koll på just den biten i fråga. För vad jag känner själv så har jag rätt så skaplig koll på området, då jag är ganska så intresserad av just ämnet kring kroppen.

Det känns ju inte som att du har den koll du säger dig ha på kroppen om du säger att feber skulle vara en sjukdom.

Nu när jag tänker efter så vet jag ju att febern är ett sätt för kroppen att bearbeta bla. förkylning. Kroppens temp ökar i samband med att antikroppar bekämpar bakterier och dylikt. Bakterier trivs inte i värme och därför ökar tempen.:) Jag har bra koll, men kanske inte på varenda liten detalj. Och kom inte nu och påstå att jag får min fakta från wikipedia eller nåt sånt. Det är egen kunskap.;)


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Vozk:

Hade fått det där lite om bakfoten. Men vi har ju ett antal sjukdomar som våra kroppar klarar utan och innan. Som våra kroppar fått tid på sig att bygga upp ett skapligt immunförsvar emot.

Det är ju det som är poängen med vaccin! Kroppen lär sig att hantera en sjukdom och bygga upp ett försvar utan att man behöver bli sjuk. Vad är problemet?

Blir inte kroppen bortskämnd då ?
Slippa lära sig motarbeta sjukdomar på egen hand och istället få en snabbfix ?
Det är ingen risk då om nåt skulle hända med vårt samhälle och vaccin är nåt som inte går att fixa längre,
är kroppen då som är van vid vaccin lika bra på att hantera sjukdomar som en kropp som verkligen gör jobbet själv ?

Kanske en korkad fråga från en som inte har så bra koll,
men man undrar ju.

Medlem

Vaccin är perfekt för när man har sjukdomar som man inte vill ska sprida sig (så som svininfluensan).
Det är inget substitut för att utrota alla sorters sjukdomar, då t.ex den vanliga influensan alltid kommer tillbaka.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

MFZ
Medlem

vad är oddsen för bieffekter från medicinen (typ förlamning osv) vs att dö (av sjukdomen)?


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

astronomiskt liten vs astronomiskt liten.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Greger:

Det är inget substitut för att utrota alla sorters sjukdomar, då t.ex den vanliga influensan alltid kommer tillbaka.

Den vanliga influensan kommer tillbaks eftersom vi inte är vaccinerade mot den. Enkelt sagt.:)


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

vad är oddsen för bieffekter från medicinen (typ förlamning osv) vs att dö (av sjukdomen)?

För det första så var förlamningen en bieffekt av ett långt ifrån färdigställt vaccin. Och för det andra gällande sjukdomen så är du inte inom riskzonen för att dö om du inte är fysiskt instabil, vill säga exempelvis krassliga lungor. Svininfluensan är just känd för att slå ut lungorna. Så folk med dåliga lungor är inom den största riskzonen.

Så ingen oro kring detta.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Nestor:

astronomiskt liten vs astronomiskt liten.

hmm jag har inte hört om nåt fall där någon dör av vaccinationen, men att man kan få andra bieffekter, astronomiskt få kan drabbas av allvarliga bieffekter. Influensor är dödliga för de som är svaga, vågar inte svära procentuellt, men jag får en känsla av att dö av svininfluensan är mycket större än att dö av en vaccination.
Har jag fel?


signatur

thank you, come again

Medlem

Dödligheten hos nöff-nöff-flunsan ligger runt 0.4%. Det ger statistiskt 4 dödsfall per 1000 invånare.
I Sverige har 2 pers strukit med.
Så som det är mer statistik så är allt relativt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Donqen:

Samma sak för andra vaccinationer, ja. Mig veterligen är, för att ta ett exempel, Twinrix också frivilligt. Jag må vara trångsynt som inte kommer vaccinera mig men det är fortfarande mitt val.

När det gäller sjukdomar som inte sprids genom luft och dylikt får man bestämma själv, men när det finns en smittorisk bara av att vistas i samma miljö tycker jag det är respektlöst. För hur mycket man än säger att man tvättar händer eller håller sig undan är risken bra mycket större att det sprids än om man vaccinerar sig.

Det kan mycket väl stämma. Men att tacka nej till att vaccinera tycker inte jag har någonting att göra med att vara respektlös mot sina medmänniskor.
Förövrigt ; smittas man genom att enbart vistas i samma miljö?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Donqen:

Men att tacka nej till att vaccinera tycker inte jag har någonting att göra med att vara respektlös mot sina medmänniskor.

Att utsätta människor omkring sig för en smitta tycker jag är respektlöst när man tackat nej till ett sätt att hindra detta.

Citat:

Förövrigt ; smittas man genom att enbart vistas i samma miljö?

Det finns alltid en risk för det när det handlar om luftburna sjukdomar.

Medlem
Skrivet av it is me MARIO:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Vozk:

Hade fått det där lite om bakfoten. Men vi har ju ett antal sjukdomar som våra kroppar klarar utan och innan. Som våra kroppar fått tid på sig att bygga upp ett skapligt immunförsvar emot.

Det är ju det som är poängen med vaccin! Kroppen lär sig att hantera en sjukdom och bygga upp ett försvar utan att man behöver bli sjuk. Vad är problemet?

Blir inte kroppen bortskämnd då ?
Slippa lära sig motarbeta sjukdomar på egen hand och istället få en snabbfix ?
Det är ingen risk då om nåt skulle hända med vårt samhälle och vaccin är nåt som inte går att fixa längre,
är kroppen då som är van vid vaccin lika bra på att hantera sjukdomar som en kropp som verkligen gör jobbet själv ?

Kanske en korkad fråga från en som inte har så bra koll,
men man undrar ju.

Tror det snarare är tvärtom i fall som t.ex. svininfluensa.


signatur

Have a good time!

MFC
Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av it is me MARIO:

Och det här med att försöka utrota sjukdommar är ju en vacker tanke, men fungerar ju inte, var det inte TBC medmera som ansågs vara utrotat men nu är tillbaks ?

Eftersom vissa inte vaccinerar sig...

Ja men då gör vi som i USA då...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Ja men då gör vi som i USA då...

Något jag aldrig har sagt. Försök inte tillskriva mig åsikter jag inte har.

Medlem

Känns ju jääävligt relevant att dra upp ett förslag till tvångsvaccination som framförts i en enda delstat, Massachusets.. Sen är det faktiskt än mer skrattretande att du använder detta som ett generaliserande grepp som genomförs i de övriga 49 delstaterna? Reality check

Trollar du med flit eller vad är det frågan om?

Komigen nu... Kollar du ens dina videos innan du postar dem eller går du enbart på rubriken?

Skrivet av it is me MARIO:

Och det här med att försöka utrota sjukdommar är ju en vacker tanke, men fungerar ju inte, var det inte TBC medmera som ansågs vara utrotat men nu är tillbaks ?

WHO från 1979 ringde just.
De undrade om du ens kan stava till historia och tipsade sedan om att du ska ta och läsa på lite om hur många fall av smittkoppor som årligen inträffar.
Sedan skulle du dra dina egna slutsater om hur riktigt ditt inlägg är...


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av MFC:

Ja men då gör vi som i USA då...

Något jag aldrig har sagt. Försök inte tillskriva mig åsikter jag inte har.

Nej, men om du ska få alla att vaccinera sig så är det tvång som gäller.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Nej, men om du ska få alla att vaccinera sig så är det tvång som gäller.

Jag förespråkar inte någon form av tvång i detta fall, det är endast din idé. Dock uppmanar jag folk att vaccinera sig, eftersom det ökar skyddet för hela befolkningen.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av MFC:

Nej, men om du ska få alla att vaccinera sig så är det tvång som gäller.

Jag förespråkar inte någon form av tvång i detta fall, det är endast din idé. Dock uppmanar jag folk att vaccinera sig, eftersom det ökar skyddet för hela befolkningen.

Får hålla med båtsman här, det är skillnad på att tvinga folk och uppmuntra så många som möjligt att vaccinera sig.

Sen beror det på hur man "uppmuntrar" men det är en annan diskussion ^^

Medlem
Skrivet av MFC:

Nej, men om du ska få alla att vaccinera sig så är det tvång som gäller.

Ingen har väl förespråkat tvång. Att tycka och vilja att andra ska vaccinera sig pågrund av respekt mot sina medmänniskor är väl ett helt annat kapitel ?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av MFC:

Ja men då gör vi som i USA då...

Ja, för amerikaner är så jävla smarta, eller hur?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Skriv svar