Begå brott, få snyfta ut i Svenska media.

Medlem
Skrivet av huxflux:

Var tycker ni gränsen ska gå för hur mycket våld som får användas i en situation där personen inte gör motstånd?

Personer som i detta fall ska inte bli förvånade över hårda tag från polisen. Det ska kännas att det inte är ok att stjäla bilar och försöka åka ifrån poliskontroll. Det får vara slut på daltandet. I fall som detta är det helt ok att ge en örfil. Att killen fick sy var nog bara en olyckshändelse.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av huxflux:

Det finns så himla många olika situationer där det här kan bli missbrukat av polisen så jag är av åsikten att polisen griper personerna och låter domstolarna döma.

Med de alternativ som presenterats i den här tråden torde standarden för den svenska polisen vara denna:
1. Icke motstånd men skyldig, bli slagen, polisen får beröm för insatsen
2. Icke motstånd, icke skyldig, bli slagen, avsked för polisen

Var tycker ni gränsen ska gå för hur mycket våld som får användas i en situation där personen inte gör motstånd?

Nu fanns det ingan tvivel på att "Jonas" var oskyldig. Torde vara uppenbart om man läst artikeln.

Medlem
Skrivet av Kamp:

Nu fanns det ingan tvivel på att "Jonas" var oskyldig. Torde vara uppenbart om man läst artikeln.

Sen kan man ju tänka sig en hypotetisk situation också. Tråden är ju inte låst att handla endast om den artikeln som startade den.

Medlem

ÄR det något konstigt med att personer som anser sig orättvist behandlade kan anmäla detta till berörd instans?

Sen är jag oerhört fachinerad av hur _somliga_ plötsligt är fullfjädrade jurister som dessutom var på plats och därför kan fälla dom över det.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Det är ju tyvärr så att polisen måste "ta i med hårdhanskarna" då och då för att göra sitt jobb, att det någon gång blir "fel" person som råkar ut för handgemäng är i mina ögon helt ounvikligt och definitivt inte underlag för avsked.

Nu finns det ju gränser men flyr man från polisen, skyldig eller inte, så får man stå ut med att polisen tar i när han väl får tag på dig - samma sak när det gäller psykpatienter som springer runt med knivar och fan vad det har varit i media - Självklart kommer han/hon att bli skjuten, det är ju helt självklart! Mina sympatier ligger hos polisen som tvingats skjuta, snarare än hos psykpatienten.

Sedan, i sverige så finns ett inbyggt förakt för exempelvis poliser - visa lite respekt och lyssna så kommer du aldrig råka illa ut i polisens sällskap.

Jag har dock ett argument mot mitt eget resonemang - Polisen är nog ganska olika i sitt bemötande lite beroende på vart man bor, är övertygad om att man kommer undan med mycket mer guff här i Jönköping än man skulle göra i Stockholm.

Vill man bestämt ha en auktoritet att klanka ner på så finns ju väktare på krogen - här kan vi snacka om en korrupt bransch om något.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Nestor:

ÄR det något konstigt med att personer som anser sig orättvist behandlade kan anmäla detta till berörd instans?

Inget konstigt i det alls. Det som är mer konstigt är att polismannen får sparken för att upprätthålla lagen. Ett litet jack i huvet som minnesbeta är ingenting i jämförelse vad som kunde hänt. Killen kunde kört ihjäl någon. Lyckligvis slutade bilfärden i diket utan personskador.

Jag anser att polismannen är mer orättvist behandlad.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av huxflux:

Det finns så himla många olika situationer där det här kan bli missbrukat av polisen så jag är av åsikten att polisen griper personerna och låter domstolarna döma.

Med de alternativ som presenterats i den här tråden torde standarden för den svenska polisen vara denna:
1. Icke motstånd men skyldig, bli slagen, polisen får beröm för insatsen
2. Icke motstånd, icke skyldig, bli slagen, avsked för polisen

Var tycker ni gränsen ska gå för hur mycket våld som får användas i en situation där personen inte gör motstånd?

Nu fanns det ingan tvivel på att "Jonas" var oskyldig. Torde vara uppenbart om man läst artikeln.

Nämnde jag "Jonas" eller något annat ur artikeln för den delen i mitt inlägg?

Vi vet inte vilka misstankar som fanns mot killarna, men man kan iaf anta att bilen inte blivit rapporterad stulen eftersom killarna precis stulit den.
Då har vi en invinkning som killarna inte stannat på och nån typ av jakt.
Använder vi denna exempel så lyder min fråga, hur mycket stryk ska man som polis få ge när man blir tillbedd av polisen att stanna men inte gör det? Kan man ta fram batongen och slå flera slag på personen som hålls fast? Eller några sparkar kanske? Det jag var ute efter är var du skulle sätta gränsen för att man gått för långt eller är du av åsikten att man inte kan gå för långt med brottslingar?

Är det så här vi ska ha det? (Kamp inte bara till dig, men jag antar att du blir glad varje gång en vänsterextremist (om de nu är det) får på käften)


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Det är ju tyvärr så att polisen måste "ta i med hårdhanskarna" då och då för att göra sitt jobb, att det någon gång blir "fel" person som råkar ut för handgemäng är i mina ögon helt ounvikligt och definitivt inte underlag för avsked.

Nu finns det ju gränser men flyr man från polisen, skyldig eller inte, så får man stå ut med att polisen tar i när han väl får tag på dig - samma sak när det gäller psykpatienter som springer runt med knivar och fan vad det har varit i media - Självklart kommer han/hon att bli skjuten, det är ju helt självklart! Mina sympatier ligger hos polisen som tvingats skjuta, snarare än hos psykpatienten.

Sedan, i sverige så finns ett inbyggt förakt för exempelvis poliser - visa lite respekt och lyssna så kommer du aldrig råka illa ut i polisens sällskap.

Jag har dock ett argument mot mitt eget resonemang - Polisen är nog ganska olika i sitt bemötande lite beroende på vart man bor, är övertygad om att man kommer undan med mycket mer guff här i Jönköping än man skulle göra i Stockholm.

Vill man bestämt ha en auktoritet att klanka ner på så finns ju väktare på krogen - här kan vi snacka om en korrupt bransch om något.

Jag har fullt förståelse för stressade situationer, därför var jag också av åsikten att det kanske räckt med en varning (baserat på artikeln). Kan tänka mig att när det väl händer nåt så går adrenalinet i tak och man gör allt för att skydda sig. Efteråt känner man kanske även ilska för att någon utsatt dig och andra i fara så en smäll är nära till hands, de är ju mänskliga.
Jag tror och hoppas att polisen får träning i att hantera stressiga situationer.

Så långt, visst.. men jag tycker inte det ska vara lätt att smacka till folk hur som helst varje gång de griper nån vilket är risken att det blir för vanligt förekommande och kanske i vissa fall pga felaktiga grunder. Jag vill inte ha en brutal polis, jag vill ha en rättvis polis som även kan skydda.


signatur

thank you, come again

Medlem

Att vara brottsling i Sverige måste vara en dröm.
Suck åt våra fjantiga lagar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Att vara brottsling i Sverige måste vara en dröm.
Suck åt våra fjantiga lagar.

Och hårdare lagar skulle automatiskt ordna detta problem menar du?

Medlem

...


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Kamp:

Vozk: Jag anser att det ibland kan vara helt befogat. Ta tex GBG kravallerna 01 där poliserna bla fick utstå att få gatustenar kastade på sig. Där hade det vart Helt okej med våld. Ser ingen anleding att inte piska till de som är hotfulla. De ska ha rätten att använda de våld som krävs och räcker inte det får de gärna använda lite till.

Den som har vart med i sammanhang där polisen är inblandad vet att det bästa är att bara göra som de säger. Man tjänar ingeting på att brottas med farbrorblå förutom ett par blåmärken. Så jo, de har rätt att slå någon som begår ett brott, spec när personen i fråga kan utsätta polisen eller andra för fara, då har de all jävla rätt.

Jo det har du ju rätt i, att använda sig av våld som självförsvar är ju helt rätt då man kanske inte har något annat val. Som för exempelvis under gbg kravallerna. Men jag tror ju knappast att Jonas var något större hot då han satt i bilen väntandes på poliserna, eller?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

Men jag tror ju knappast att Jonas var något större hot då han satt där i bilen väntandes på poliserna?

nej, han låg på marken med en polis över sig när den andra polisen slog till honom.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Äh, har man stulit en bil får man väl tåla lite stryk. Polisen borde fått en varning, men att bli avskedad är ju överdrivet. Det händer ju i varje avsnitt av cops.

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Vozk:

Men jag tror ju knappast att Jonas var något större hot då han satt där i bilen väntandes på poliserna?

nej, han låg på marken med en polis över sig när den andra polisen slog till honom.

Ja om nu så var fallet, så förtjänar han ju definitivt ett straff. Polisen alltså


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av WAR-ffreak:

Det händer ju i varje avsnitt av cops.

Nu är det ju såhär att "cops" är Amerikanskt och inte svenskt. Och Amerikaner kör ju med "Noll tolerans" grejen. Så jag tror nog att dem har lite andra lagar och syn på brottslighet än vad vi svenskar har. Ta dödsstraff som exempel. Och nej, dem har inte dödsstraff i alla stater, utifall någon skulle märka sig på det.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Jag fattar inte vad alla gnäller om. Man får inte misshandla folk i Sverige, det gäller även polisen. Man får använda våld vid ett gripande, men inte övervåld.

Domstolen ansåg det bevisat att poliserna misshandlade ungdomarna. D v s dom använde övervåld vid ingripandet.

Skrivet av Expressen:

Jonas fick ett jack i bakhuvudet och fick sy tre stygn.

En smäll i bakhuvudet är livsfarligt och kan leda till allehanda problem, t o m döden. Det hanteras alltid som grovt våld av rätten. Så ni förstår allvaret i det övervåld som poliserna brukade.
Därför avskedades polismannen, det var ett korrekt och riktigt beslut tyckte den domstol som fick ta del av alla bevis och vittnen.

För övrigt: rötägg inom poliskåren fungerar inte.
Vad skitungarna hade gjort spelar ingen roll alls. Straffet tilldelas av en domstol, ingen annan.

Det är på tapeten nu om Johan Liljeqvists död, som blev dödad av poliserna när han skulle omhärdertas. Det blev inget åtal trots att det handlar om vållande till annans död eller kanske dråp iom att poliserna vet hur man ska förhindra att folk kvävs när dom trycks ner, men gjorde det ändå.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Jag fattar inte vad alla gnäller om. Man får inte misshandla folk i Sverige, det gäller även polisen. Man får använda våld vid ett gripande, men inte övervåld.

Domstolen ansåg det bevisat att poliserna misshandlade ungdomarna. D v s dom använde övervåld vid ingripandet.

Skrivet av Expressen:

Jonas fick ett jack i bakhuvudet och fick sy tre stygn.

En smäll i bakhuvudet är livsfarligt och kan leda till allehanda problem, t o m döden. Det hanteras alltid som grovt våld av rätten. Så ni förstår allvaret i det övervåld som poliserna brukade.
Därför avskedades polismannen, det var ett korrekt och riktigt beslut tyckte den domstol som fick ta del av alla bevis och vittnen.

För övrigt: rötägg inom poliskåren fungerar inte.
Vad skitungarna hade gjort spelar ingen roll alls. Straffet tilldelas av en domstol, ingen annan.

Det är på tapeten nu om Johan Liljeqvists död, som blev dödad av poliserna när han skulle omhärdertas. Det blev inget åtal trots att det handlar om vållande till annans död eller kanske dråp iom att poliserna vet hur man ska förhindra att folk kvävs när dom trycks ner, men gjorde det ändå.

En vettig människa här

Attityden i den här tråden för övrigt är riktigt skrämmande.

Inaktiv
Skrivet av blajban:
Skrivet av Döbringer:

Jag fattar inte vad alla gnäller om. Man får inte misshandla folk i Sverige, det gäller även polisen. Man får använda våld vid ett gripande, men inte övervåld.

Domstolen ansåg det bevisat att poliserna misshandlade ungdomarna. D v s dom använde övervåld vid ingripandet.

Skrivet av Expressen:

Jonas fick ett jack i bakhuvudet och fick sy tre stygn.

En smäll i bakhuvudet är livsfarligt och kan leda till allehanda problem, t o m döden. Det hanteras alltid som grovt våld av rätten. Så ni förstår allvaret i det övervåld som poliserna brukade.
Därför avskedades polismannen, det var ett korrekt och riktigt beslut tyckte den domstol som fick ta del av alla bevis och vittnen.

För övrigt: rötägg inom poliskåren fungerar inte.
Vad skitungarna hade gjort spelar ingen roll alls. Straffet tilldelas av en domstol, ingen annan.

Det är på tapeten nu om Johan Liljeqvists död, som blev dödad av poliserna när han skulle omhärdertas. Det blev inget åtal trots att det handlar om vållande till annans död eller kanske dråp iom att poliserna vet hur man ska förhindra att folk kvävs när dom trycks ner, men gjorde det ändå.

En vettig människa här

Attityden i den här tråden för övrigt är riktigt skrämmande.

Har jag tyckt ett bra tag

Folk har verkligen ingen empati för folk som är i utsatta lägen, men då det är en sida för spel som lockar mycket yngre så är det inte så konstigt, empati kommer inte förens man blir äldre, förhoppningsvis ^^

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Folk har verkligen ingen empati för folk som är i utsatta lägen, men då det är en sida för spel som lockar mycket yngre så är det inte så konstigt, empati kommer inte förens man blir äldre, förhoppningsvis ^^

Empatin gäller bara för den kriminella sidan eller? Poliser hamnar aldrig i utsatta lägen?

Jag har svårt att känna medlidande för brottslingar som lipar över en käftsmäll.

Men du har rätt i att det här är en spelsajt och att medlemmarna som besöker oftast är unga även om jag inte är så ung själv längre:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:
Skrivet av ThreeZool:

Folk har verkligen ingen empati för folk som är i utsatta lägen, men då det är en sida för spel som lockar mycket yngre så är det inte så konstigt, empati kommer inte förens man blir äldre, förhoppningsvis ^^

Empatin gäller bara för den kriminella sidan eller? Poliser hamnar aldrig i utsatta lägen?

Jag har svårt att känna medlidande för brottslingar som lipar över en käftsmäll.

Men du har rätt i att det här är en spelsajt och att medlemmarna som besöker oftast är unga även om jag inte är så ung själv längre:)

Det är ju tämligen svårt att känna medlidande för en person som i ett ingripande väljer att SLÅ ett försvarslöst barn.

Medlem

blajban

Jag känner inte medlidande för någon i artikeln tråden handlar om. Grabben stal en bil, åkte fast och fick ett jack i huvet. Eftersom han var under arton år vid tillfället kunde han omöjligen haft bilkörkort och var därmed en livsfara på vägen. Som jag skrev förut är jacket i huvet en bra minnesbeta för det kunde slutat riktigt illa.

Om inte hans föräldrar uppfostrar eller guidar honom rätt i livet så blir det polisens uppgift att ta hand om följderna.

Jag säger inget om att det sker onödigt mycket våld från polisens sida i vissa fall men att dalta med kriminella är verkligen inte rätt väg att gå.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Han gjorde fel och utförde brott. Så långt är vi helt överens. Men att det skulle vara polisens uppgift att efter gripandet ge honom ett slag som en "minnesbeta"?
Man undrar ju, är du för barnaga? Vill du ha ett samhälle med kroppsstraff som inte ens behöver utdömas av en domstol? Tänk igenom det du säger. Ditt resonemang berör inte bara det här fallet, vem vet, han kanske var värd det? Men är det vår uppgift, eller ens polisens uppgift, att bedöma om han var värd ett slag eller inte? Ska vi ens ha en diskussion om att kriminella ska få kroppsstraff?
För mig är det en självklarhet att det inte får förekomma. Jag tror på helt andra typer av "minnesbetor"

Det där med att "dalta med kriminella" är också ett återkommande tema hos många.

1. Istället för att på ett svepande generellt vis påstå att vi "daltar" med kriminella, får man fråga på vilket vis det är så? Och kom inte och säg att "man kan mörda nån och så är man ute efter 6-7 år". I så fall går det inte ens diskutera det hela.
2. I och med ditt resonemang så förstår jag det som att motsatsen till att "dalta" med kriminella är att polisen helt enkelt ska göra det de tycker är lämpligt. Om det skulle innebära en grov misshandel så gör ju inte det något eftersom ändamålet helgar medlen?

Medlem
Skrivet av blajban:

Han gjorde fel och utförde brott. Så långt är vi helt överens. Men att det skulle vara polisens uppgift att efter gripandet ge honom ett slag som en "minnesbeta"?

Det är vid det sistnämnda våra åsikter går isär. En snabb och enkel tillrättavisning och in i bilen är jag för.

Skrivet av blajban:

Man undrar ju, är du för barnaga? Vill du ha ett samhälle med kroppsstraff som inte ens behöver utdömas av en domstol? Tänk igenom det du säger.

Jag tror inte på barnaga. Dock så är jag för ett samhälle där polisen har mer utrymme vid behandling av kriminella. Observera att jag inte är för övervåld.

Skrivet av blajban:

Ditt resonemang berör inte bara det här fallet, vem vet, han kanske var värd det? Men är det vår uppgift, eller ens polisens uppgift, att bedöma om han var värd ett slag eller inte? Ska vi ens ha en diskussion om att kriminella ska få kroppsstraff?
För mig är det en självklarhet att det inte får förekomma. Jag tror på helt andra typer av "minnesbetor"

Det är just det som är daltandet med kriminella. En brottsling ska inte tas om hand med silkesvantar. Jag håller lite på "the american way" vad gäller omhändertagande av brottslingar.

Skrivet av blajban:

Det där med att "dalta med kriminella" är också ett återkommande tema hos många.

Svaret fick du ovan gällande min syn på daltandet. Sen att straffskalan är lite för klen gällande grova brott går j diskutera. En dömd mördare ska inte andas fri luft under resten av sitt liv. Omprövningar och nya bevis för oskyldighet är förmildrande omständigheter.

Skrivet av blajban:

I och med ditt resonemang så förstår jag det som att motsatsen till att "dalta" med kriminella är att polisen helt enkelt ska göra det de tycker är lämpligt. Om det skulle innebära en grov misshandel så gör ju inte det något eftersom ändamålet helgar medlen?

Lite så går min syn på det hela utom på grov misshandel. Vi var inte på plats vid händelsen i artikeln men polisen bedömde att ett slag var på sin plats att utdela.

Om vi tar videon i tråden där den danska polisen utdelar slag på flyende alternativt liggande personer kan man diskutera övervåld. Jag vet inte vad videon handlade om men var det en demonstration som ballade ur så anser jag att polisen bör använda sig av våld för att stävja situationen.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Vet inte hur man quotar så fint som du.

1. Att ge tillrättavisningar är väl självklart polisens uppgift. Muntliga sådana givetvis.

2. Grejen är att de HAR utrymme i behandling av kriminella. De har all rätt i världen att göra i stort sett vad som helst för att handskas med situationen. Allt där utöver är övervåld. Och då förstår du nog att slå någon när situationen är löst är givetvis övervåld.

3. Självklart ska det inte till några silkesvantar. Men att göra mer än vad situationen kräver? Jag är för en rättsstat där alla är lika inför lagen. Det innebär förstås i grunden att ingen, även om man är polis, får misshandla någon.

4. Vi har livstids fängelse i Sverige. Hur "nya bevis för oskyldighet" kan vara en "förmildrande omständighet" och inte ett förbaskat stort misslyckande från samhället är ju frågan. Det är klart att det är ju lätt att sätta oskyldiga i fängelse om förhörsledare kan slåss lite hur de vill under förhören.

5. Men var går gränsen? En liten misshandel är okej, men inte en stor? Man får kanske slå på axeln, men inte på pungen. Allt som inte KRÄVS för att lösa situationen måste ju vara att betrakta som övervåld. Vi var inte på plats under händelsen, det är riktigt, men både tings- och hovrätt bedömde att ett slag av den arten inte får förekomma.

Medlem

Jag kör klipp och klistra-metoden:)

2. Är situationen löst med handbojor på och liggandes på marken då är våld onödigt. För att få någon att hamna där går inte alltid verbalt och där är jag för batongsvingande.

3. Överens, nästan. Alla ska var lika inför lagen men polisen ska inte behöva "miss"/ "be" -handla någon. Men ibland kräver situationen det. När det sker och "offret" lipar i media försvinner mitt medlidande.

4. Livstid som övergår till tidsbestämt är fel. Livstid är det som gäller. Förhörsledare som kan mixtra och dona med orden för att vända det som dom vill lägger jag mig inte i.

5. Om tingsrätt och hovrätt dömde polismannen för fel i detta fall bryr jag mig heller inte så mycket om även om en varning hade räckt istället för sparken. Behandlingen pojken fick har jag redan gett min åsikt om.

Nu är det skolarbetet som gäller för min del. Jag kikar in senare:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

2. Men det är väl självklart att våld ibland krävs för att lösa situationen.
3. När situationen väl är löst kan det aldrig finnas anledning att misshandla någon. Självklart ska ingen misshandlas även om situationen pågår, men som sagt, det kan krävas våld.
4. I din värld skulle inte förhörsledare inte bara ha rätt att mixtra och dona med orden. De skulle helt sonika kunna banka skiten ur den misstänkte och tvinga fram ett erkännande.
5. Det är det som är skillnaden mellan dig och mig. För mig dömer domstolar, ingen annan.

Inaktiv
Skrivet av huxflux:

Är det så här vi ska ha det?

Det där klippet är från en incident i Danmark nyligen, där av svensk media s.k "fredliga demonstranter" satte sig i stora grupperingar mitt på en väg där polisens fordon skulle passera. Med andra ord, dessa ligister (Hade de varit fredliga demonstranter hade dom stått vid vägkanten istället) hindrade MEDVETET den danska polisen från att göra sitt jobb.

När de beordras flytta på sig vägrar vissa, tom så spjärnar och stretar de emot. I mina ögon är det då fullständigt acceptabelt att polisen drar fram batongen.

Tycker inte din länk ger en rättvis bild av den där händelsen. Klippet är vridet till polisernas nackdel, eftersom det bara visar deras våldsbruk i stort sett. Här är istället ett längre klipp av samma händelse, gör era egna bedömningar.

För att svara på din fråga - jag vill gärna ha det så här i Sverige. Polisen ska inte ta politisk ställning, dom ska bara göra sitt jobb. Och om en skock smågangsters försöker hindra dem, och verbala order inte hjälper för att skingra packet - då ska polisen inte känna någon som helst tvekan inför att använda eskalerande fysiska medel tills småbarnen fattar vinken.


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

Medlem
Skrivet av Brax:
Skrivet av huxflux:

Är det så här vi ska ha det?

Det där klippet är från en incident i Danmark nyligen, där av svensk media s.k "fredliga demonstranter" satte sig i stora grupperingar mitt på en väg där polisens fordon skulle passera. Med andra ord, dessa ligister (Hade de varit fredliga demonstranter hade dom stått vid vägkanten istället) hindrade MEDVETET den danska polisen från att göra sitt jobb.

När de beordras flytta på sig vägrar vissa, tom så spjärnar och stretar de emot. I mina ögon är det då fullständigt acceptabelt att polisen drar fram batongen.

Tycker inte din länk ger en rättvis bild av den där händelsen. Klippet är vridet till polisernas nackdel, eftersom det bara visar deras våldsbruk i stort sett. Här är istället ett längre klipp av samma händelse, gör era egna bedömningar.

För att svara på din fråga - jag vill gärna ha det så här i Sverige. Polisen ska inte ta politisk ställning, dom ska bara göra sitt jobb. Och om en skock smågangsters försöker hindra dem, och verbala order inte hjälper för att skingra packet - då ska polisen inte känna någon som helst tvekan inför att använda eskalerande fysiska medel tills småbarnen fattar vinken.

Håller givetvis med dig, förutom att det är väl självklart att man alltid ska känna tvekan inför att använda våld.

Men tycker däremot att det är en lustig taktik att hota med batongen över dem och trycka ner dem på marken för att få dem att flytta på sig. Vem som helst hade väl ryggat tillbaka (ner på marken igen..) inför en batong.

Medlem

Fast det är klart, när man tittar på filmen noggrannare så är det ju uppenbart att 90 procent av deras slag är tämligen onödiga.

Skriv svar