Che Guevara- Frihetskämpe eller kommunist.

Medlem
Skrivet av Achronos:

Kommer dock inte ihåg riktigt vad som utlöste Usa vs Kuba-konflikten. Men det var dels för USA inte gillade att Castro och Guevara var kommunister samt att de inte var villiga att handla med USA (socker, cigarrer osv)

Då verkar det inte som om du hört "allt" om konflikten som du påstår längre ner i ditt inlägg.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Achronos:

Det verkar som många har något emot Castro och Guevara. I och med att jag har varit på Kuba och hört allt om konflikten så ser jag dem också som hjältar.

Precis som många andra som besökt till exempel Kina, Sovjet, Östtyskland och Kambodja.

Är du säker på att vad du hörde var en korrekt beskrivning av vad som hände? Fick du även träffa kritiker? Har du läst på något här hemma eller bygger du allt på anekdoter från folk du träffat där?

Jag antar att det jag hörde var vinklat åt ett eller annat håll. Har inte läst nåt hemma utan den fakta jag utgår ifrån har jag hört från svenska och kubanska guider, samt museum/utställningar osv. Kritiker träffade vi aldrig, antagligen eftersom man råkar illa ut om man talar illa om regeringen. Så det finns såklart en baksida, som inte jag fick höra.

Man får helt klart en annan uppfattning om man har varit där kontra har läst i böcker och på internet. Sen vilken som är korrekt kan man ju diskutera om...


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Achronos:

Kommer dock inte ihåg riktigt vad som utlöste Usa vs Kuba-konflikten. Men det var dels för USA inte gillade att Castro och Guevara var kommunister samt att de inte var villiga att handla med USA (socker, cigarrer osv)

Då verkar det inte som om du hört "allt" om konflikten som du påstår längre ner i ditt inlägg.

Nej, det var ett klantigt uttalande. Fixar det..


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Achronos:

Jag antar att det jag hörde var vinklat åt ett eller annat håll.

Det är viktigt att komma ihåg detta och verkligen ta det till sig. Det är väldigt lätt att ryckas med när någon berättar en bra historia, det händer för oss alla.

Citat:

Har inte läst nåt hemma utan den fakta jag utgår ifrån har jag hört från svenska och kubanska guider, samt museum/utställningar osv.

Det ger en bra grund, men jag tror att om man vill ha en riktigt bra förståelse måste man läsa på en hel del. Det är viktigt att förstå de strömningar som pågick i världen och hur tankegångar gick - något som för efterlevande kan vara väldigt svårt att förstå. "Hur såg samtiden på det här och hur reagerade och varför gjorde de som de gjorde?" är viktiga frågor. Det är väldigt lätt att få en entydig bild som kan vara långtifrån korrekt.

Citat:

Kritiker träffade vi aldrig, antagligen eftersom man råkar illa ut om man talar illa om regeringen. Så det finns såklart en baksida, som inte jag fick höra.

Detta säger mycket i sig. Visst kan det vara så att alla älskar ledarna och landet de bor i, men hur troligt är det egentligen?

Citat:

Man får helt klart en annan uppfattning om man har varit där kontra har läst i böcker och på internet. Sen vilken som är korrekt kan man ju diskutera om...

Just därför är det nödvändigt att kolla olika källor, inte lita sig blind på en. Det här är inte ett mynt med två sidor, det är mer som en sexsidig tärning - det finns så många olika åsikter och händelser att belysa.

Det är dock viktigt att tänka på att det inte sällan varit så att sympatisörer åkt till diktaturer och där blivit visade det bästa landet har att erbjuda - just för att de ska sprida detta till omvärlden.

Medlem
Skrivet av Achronos:

Nej, det var ett klantigt uttalande. Fixar det..

Hehe, jag kanske var lite väl petig.

Medlem

"Men snälla söta...antigen han du knappt stava till "historia" eller så har du fått planetens sämsta undervisning i nutidshistoria."

Herregud! Jag vet vad nutidshistoria är, och jag vet mycket om historia. Jag har läst om Che och Fidel ganska mkt på senaste tiden. Det jag säger är att jag INTE har hunnit komma in på Kubakrisen och Kalla kriget och jag ska läsa mer om det. Jag läser del efter del så kan alla negativa personer som tror att jag är lika inkompetent som en Svensson, dra från denna tråd om de inte vill delta i detta.

Jag kanske inte förklarade så väl vad jag menade, men jag hade bara lust att öppna en tråd kring Che och Fidel och Kuba och varför folk är så hatiska mot detta land och dessa människor fortfarande (Inte allt folk är det, men vissa).

Medlem
Skrivet av Spassy:

Jag kanske inte förklarade så väl vad jag menade, men jag hade bara lust att öppna en tråd kring Che och Fidel och Kuba och varför folk är så hatiska mot detta land och dessa människor fortfarande (Inte allt folk är det, men vissa).

En anledning är väl att det är en diktatur.

Är folk verkligen hatiska mot Kubas befolkning?

Medlem

Men jag menade inte befolkningen, menade Che och FIdel, för att vissa i usa har fortfarande kvar hatet och säkert i sverige också. Menade Fidel och che och dessa människor var dom två.

Medlem

Bara för att de är kommunister så behöver det inte göra dom hatade

Medlem

Sedan att de är en diktatur försämrar ju detta.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Spassy:

Jag kanske inte förklarade så väl vad jag menade, men jag hade bara lust att öppna en tråd kring Che och Fidel och Kuba och varför folk är så hatiska mot detta land och dessa människor fortfarande (Inte allt folk är det, men vissa).

En anledning är väl att det är en diktatur.

Är folk verkligen hatiska mot Kubas befolkning?

Jag tror många har fördomar mot Kuba som helt enkelt beror på okunskap. Det känns som Kuba inte tas upp så mycket i skolan, och därför får många åsikter om Kuba som kanske inte alltid bygger på fakta. Detta behöver ju inte vara negativa åsikter för den delen.

Jag tror t.ex inte alla vet att Guántanamo-basen ligger på Kuba. Vilket inte jag visste förrens ett år sedan ungefär.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Spassy:

Bara för att de är kommunister så behöver det inte göra dom hatade

Många tycker illa om kommunister av olika anledningar, vissa av historiska, vissa av politiska, vissa överlag, och vissa av alla ovannämnda eller andra anledningar.

Citat:

Sedan att de är en diktatur försämrar ju detta.

Precis.

Citat:

Men jag menade inte befolkningen, menade Che och FIdel, för att vissa i usa har fortfarande kvar hatet och säkert i sverige också. Menade Fidel och che och dessa människor var dom två.

Ok!

Inaktiv

Kommunismens grundideologi är ju att alla ska ha det jämställt i samhället. Ingen ska få bo på gatan medans andra ska bo i palats. Dom som inte håller med om det har jag svårt förstå-

Medlem
Skrivet av Achronos:

Jag tror många har fördomar mot Kuba som helt enkelt beror på okunskap. Det känns som Kuba inte tas upp så mycket i skolan, och därför får många åsikter om Kuba som kanske inte alltid bygger på fakta. Detta behöver ju inte vara negativa åsikter för den delen.

Det finns mycket okunskap om många ämnen. Tyvärr hinner man inte ta upp alla konflikter och alla länder i världen under de få historietimmar man får i skolan. Mycket hänger på läraren också eftersom läroplanen, i alla fall sist jag pratade med en lärare om det, var ganska fri.

Citat:

Jag tror t.ex inte alla vet att Guántanamo-basen ligger på Kuba. Vilket inte jag visste förrens ett år sedan ungefär.

Det trodde jag dock var ganska allmänt känt, men kanske inte.

Förresten stavas det "förrän" och inte "förrens".

Medlem
Skrivet av Lusen:

Kommunismens grundideologi är ju att alla ska ha det jämställt i samhället. Ingen ska få bo på gatan medans andra ska bo i palats. Dom som inte håller med om det har jag svårt förstå-

Grundidén innehåller även väldigt mycket mer.

Tycker det är en ovanligt spridd uppfattning att kommunismen bara talar om att allt ska vara så jämlikt och att den är så bra i teorin, bara att det råkat gå lite snett i praktiken. Kommunismen innehåller så väldigt mycket mer än det.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Lusen:

Kommunismens grundideologi är ju att alla ska ha det jämställt i samhället. Ingen ska få bo på gatan medans andra ska bo i palats. Dom som inte håller med om det har jag svårt förstå-

Grundidén innehåller även väldigt mycket mer.

Tycker det är en ovanligt spridd uppfattning att kommunismen bara talar om att allt ska vara så jämlikt och att den är så bra i teorin, bara att det råkat gå lite snett i praktiken. Kommunismen innehåller så väldigt mycket mer än det.

Det finns säkert mycket dåligt i kommunismen också. Men det är sant att det aldrig har funnits ett "riktigt" kommunistiskt land, då Sovjet, Kina, Kuba har en elit medan ,ånga får svälta om dagarna

Medlem
Skrivet av Lusen:

Det finns säkert mycket dåligt i kommunismen också. Men det är sant att det aldrig har funnits ett "riktigt" kommunistiskt land, då Sovjet, Kina, Kuba har en elit medan ,ånga får svälta om dagarna

Också kallat proletariatets diktatur, sen gick något snett på vägen och de fullföljde inte idéerna i praktiken utan stannade var de var.

Medlem

Det är också bra mycket enklare att kunna få extremt mycket makt om man säger sig kämpa för att alla ska ha det lika bra, det går inte lika bra om man säger "nu ska vi göra en revolt, och jag är den enda som ska få all makt!".

Mycket enklare att få med sig folket för att störta regeringen om man säger att alla ska ha det lika bra kontra att säga att man bara vill ha all makt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

För att svara på frågan varför USA emotsatte sig Castros Kuba.
Man ville inte ha en sovjetisk bas 15 mil från sitt egna territorioum.

Det kallas geopolitik. Och är förbannat enkelt när man benar ut det.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Kan man ens nå full kommunism? Trodde människan var ett flockdjur. Skulle bli ett enda stort syskonbråk.

"En ledare som fattar fel beslut är bättre än ingen alls" - Tobias © 04/10 2009

Även Coop har en ledare.

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Kan man ens nå full kommunism? Trodde människan var ett flockdjur. Skulle bli ett enda stort syskonbråk.

"En ledare som fattar fel beslut är bättre än ingen alls" - Tobias © 04/10 2009

Även Coop har en ledare.

Tveksamt att vi skulle kunna leva i ett fullbordat kommunistiskt samhälle när man fortfarande ser så mycket beteende kvar hos människan som härstammar i reptilhjärnan. Gå ut en vanlig fredag kväll på krogen så kan man se varför kommunism aldrig skulle funka, vissa personer vill helt enkelt framstå som bättre än alla andra i fortplantningssyfte, socialtkapital etc.

Medlem

Finns ju inte något styrelsesätt som funkar för alla i dagsläget. Folk tror på demokratin, gamla greker i antikens land såg det demokratiska samhället krascha och brinna.

Folk fick även välja vilka de ville som ha som ledare under 30-talets tyskland och det vet vi alla hur det gick.

En demokrati som oavsiktligt väljer fel ledare pga dess karismatiska karaktär och dess uttalade välvilja kommer inte få ett demokratiskt sämhälle, endast en tyranni.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv
Skrivet av Dumlen:

Finns ju inte något styrelsesätt som funkar för alla i dagsläget. Folk tror på demokratin, gamla greker i antikens land såg det demokratiska samhället krascha och brinna.

Folk fick även välja vilka de ville som ha som ledare under 30-talets tyskland och det vet vi alla hur det gick.

En demokrati som oavsiktligt väljer fel ledare pga dess karismatiska karaktär och dess uttalade välvilja kommer inte få ett demokratiskt sämhälle, endast en tyranni.

Jag håller faktiskt med dig om det.
Titta på Lissabon födraget. Är det demokratiskt att Irländarna fick rösta om?

12
Skriv svar