Bioware: Final Fantasy är inte rollspel

Medlem

Förstår vad han menar, men håller inte riktigt med.

Är inget jättefan av JRPGs men FF7,8 och 9 är bland de bästa och vackraste spelen som gjorts, de slår fortfarande det mesta av den nya skiten som släpps nu för tiden.

Sedan får jag erkänna att jag verkligen är ett Bioware fan, älskar Kotor, Jade Empire och Mass Effect. Dragon Age var okay men inget mer i min mening!

Efter att ha spelat ovanstående spel massvis med gånger, så är väl enda klagomålet att de är väldigt lika varandra.
Precis samma spelupplägg bara i olika miljöer i princip, inget dirket nyskapande.
Gör det och det, prata med din companion som efter ett tag berättar någonting för dig man skall hjälpa den med, yada yada

Tycker det är ett lite onödigt uttalande av Bioware faktiskt som inte direkt fyller något syfte.
Man kan alltid klaga på något, och även bioware är ju inte perfekta.

Men visst finns det RPG faktorer i FF spelen med, när man har talenttrees som man bygger ut och på så sätt utvecklar karaktären i FFXII tex.

Inaktiv

Med hans extremt snäva defination av "role-playing" så är _inga_ spel RPG, inte äns Biowares.

Jag hade nog argumenterat att alla interaktiva spel är rollspelandes -- men sedan bryr jag mig inte speciellt om klassifisering. För, det spelar i slutändan ingen roll.

Medlem

FFXIII är en en enda lång tråkig film. Mer linjärt spel har jag aldrig spelat. Första skivan är ju bara extrem. Dock är det väldigt välgjort vilket som tur är lyfter upplevelsen ändå. Men något RPG är det verkligen inte. Man hoppar mellan karaktärer. Det känns inte som det är ens "egna" karaktär. Allt är extremt begränsat, så gott som inga val när det gäller items osv.

Tycker det är ett vettigt påstående från Bioware (ser dock inget negativt med påståendet). FFXI och Biowares spel är ändå inte gämförbara enligt mig.
Tycker man fastnar mer för sin gubbe i t.ex DA:O, Mass Effect 2 tog lite samma spår som FFXIII när det gäller karaktärerna. Mer begränsat. Dock känns det inte lika linjärt.

AW8
Medlem

För det första så hade ju intervjun ingenting med japanska spel och göra, och för det andra så hatar jag stilen på japanska spel - de ser likadana ut allihopa.
Då var det sagt.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Släng ut lite skillpoints och byt vapen/skills = RPG?
Inte direkt, även om de flesta påstår det nu för tiden. Eller "möjlighet att välja mellan 2 alternativ" = RPG.
Inte så mycket rollspelande där heller...

Medlem

copy paste ett inlagg jag skrev pa en annan nyhet:

Det beror ju pa hur man definerar rollspel, inte sant? I en mening kan alla spel defineras som rollspel, da man antar rollen som nagan annan. Det blir dock en valdigt oanvandbar definition av ordet...

En annan ar just level-up aspekten, som de flesta verkar mena nar de sager rollspel nar det kommer till dataspel.

Personligen skiter jag i vad man satter for genre pa ett spel sa lange det ar kul, men just level-up aspekten av rollspelande kan och bor vara en stor del av dataspel, just eftersom det ger mer speltid och later spelaren definera upplevelsen. Vem bryr sig om att Bioshock inte ar sarkilt likt klassiska bordsrollspel nar det ar sa pass bra som det ar? RPG i elektronisk form ar inte sarkilt likt bordsrollspel, men det ar ju tva helt olika medium. De maste anpassas for att bli kul.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem
Skrivet av Keasar:

Tack, äntligen en person i industrin (med en helvetes stor anledning att kunna säga detta) som säger det jag har predikat de senaste 5-6 åren. Det var på tiden.

Skrivet av WebPiraten:

Tänk efter en stund på vad RPG syftar på:

Rollspel, roll-spel - man antar en roll och styr honom/henne igenom historian.

Det är precis vad FF gör, så jag tycker inte hans uttalande stämmer...

Problemet är att du aldrig tar den fördömda rollen. Du är extremt passiv åskådare medans din karaktär göra alla valen som inverkar på andra karaktärer och storyn. Vi kan lika gärna i sådana fall kalla spel som Grim Fandango eller Halo för rollspel eftersom vi tar rollen av karaktären vi spelar och styr honom/henne genom storyn.

Sorgligt inlägg. Nej, man gör ju absolut inga val som påverkar något. Absolut inte. Bra sagt.

Roligt att folk ens diskuterar detta, särskilt när kommentaren kommer från en BioWare anställd.

Medlem

man spelar en roll i ett spel = rollspel


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

Medlem

Nog har bioware gjort nån "praktiskt bra spel" men inget annat spel än witcher tänker jag på när jag läste vad som skrivits. det är ju ofc imo

Inaktiv

Haha, som att säga en varg inte är en fisk... Men det görs knappt några riktiga rpg längre. Finns bara Bioware och tur är det

Medlem
Skrivet av Griimlock:

man spelar en roll i ett spel = rollspel

Isåfall är väl alla spel som någonsin skapats rollspel? I Pac-Man spelar jag rollen som pillertrillare vars psykoser frammanar spöken. Jävligt djup story där.

Personligen håller jag med Bioware-snubben, FF-spelen är inga rollspel. Ifall det räcker med stats och karaktärer så skulle många av de spel som släpps idag vara just detta.

Medlem
Skrivet av Ghostknight:

Nja... problemet är väl att man har olika definition av vad rollspel är, vilket gör att den västerländska och österländska synen på rollspel är ganska olika varandra.

Jag föredrar helt klart de mer öppna Bioware/Liknande rollspelen där man kanske inte kan göra precis vad man vill men i alla fall har flera val (som också spelar roll) och kan skapa sig en egen karaktär. Förvisso spelar du en roll i japanska rollspel, men det är mer av en filmroll i en förutbestämd handling och inte en handlingsskrivande sådan.

För övrigt tycker jag att Dragon Age var ett väldigt bra spel, även om det kanske kunde varit lite friare.

Håller med dig på dessa punkter, men tyvärr gäller de bara för Final Fantasy X till XIII.

I alla Final Fantasy innan X (dvs från I till IX) så hade man en helt öppen värld för sig själv att utforska. Du kunde hitta extra städer, ge dig ut på side-quests som gav dig bra rewards (Excalibur anyone?). Hell, du kunde till och med låsa upp hemliga karaktärer.

Final Fantasy-serien är fortfarande RPGn, men på ett annat sätt än Biowares RPGn. Fortfarande ett dåligt uttalande då han helt enkelt inte verkar inse detta.

Medlem

Jag tycker absolut att han har rätt. Om man inte kan forma sin karaktär (och då menar jag på ett story-mässigt plan, inte färdighets-/gear-mässigt) så vill jag inte kalla det rollspel.

MEN

Vem bryr sig? FF är vad det är och oavsett om man vill kalla det RPG eller inte så tycker jag att de delar jag spelat är riktigt bra spel.

Sen kan det väl vara värt att säga att RPG i den lite mer "liberala" meningen är ett vettigt samlingsnamn på spel som kanske annars vore svårplacerade. Finns det till exempel i nuläget något enda MMORPG som i hans mening skulle klassas som RPG? Jag tror inte det men det är smidigt att kalla det för RPG för då har det i alla fall ett namn.

Medlem

Jag missade de bra final fantasy spelen på tiden då det begav sig, men de som släppts på senare tid har ju varit rent skräp.

Hur FF13 lyckats få så höga snittbetyg förstår jag verkligen inte, tydligen behöver man inte vara lika kritisk då man recenserar "JRPGs". De har på något sätt fått ett frikort eftersom de kommer från en annan kultur.

Om några har rätt att göra såna uttalanden så är det Bioware folk då även deras sämsta spel äter upp Final Fantasy seriens senaste alster med hull och hår. Och nej FF13 borde inte kallas för RPG i någon mening.

Man kan dra liknelser mellan FF13 och MGS4 som också är ett oerhört överskattat och pretentiöst skitspel. 6 timmars medioker speltid inbäddat i 34 timmar smörja.

Det fina med att göra JRPGs nuförtiden är att man inte behöver tänka på logik, dialog, story, pacing, gameplay eller karaktärsdesign.

Recept på 90+ rate;at JRPG/ActionAdventure:

1st romans mellan två huvudkaraktärer, tillsätt 1st knasig sidekick och en ond skurk som vill förinta världen. Krydda med lite cheesy dialog och gärna otroligt dålig humor.

Hacka upp ett par lastbilsflak med gameplay som går ut på att trycka X tills fienden dör, alternativt utelämna gameplayet helt för en mer trögflytande sörja.

Slutligen öser du hinkvis med färgglad grafik över hela smeten så att man inte riktigt ser vad det föreställer. Och så whoops låter du hideo kojima slänga in det i ugnen där det ska gräddas i 3 år av 300 personer varav de flesta antagligen har väldigt bruna tungor.

Medlem
Skrivet av Keasar:

Tack, äntligen en person i industrin (med en helvetes stor anledning att kunna säga detta) som säger det jag har predikat de senaste 5-6 åren. Det var på tiden.

Skrivet av WebPiraten:

Tänk efter en stund på vad RPG syftar på:

Rollspel, roll-spel - man antar en roll och styr honom/henne igenom historian.

Det är precis vad FF gör, så jag tycker inte hans uttalande stämmer...

Problemet är att du aldrig tar den fördömda rollen. Du är extremt passiv åskådare medans din karaktär göra alla valen som inverkar på andra karaktärer och storyn. Vi kan lika gärna i sådana fall kalla spel som Grim Fandango eller Halo för rollspel eftersom vi tar rollen av karaktären vi spelar och styr honom/henne genom storyn.

Tack Kaesar, jag skulle vilja lägga in ett litet veto i denna debatt, och här håller jag med dig, om man tar definitionen av ett rollspel så borde väl jämförelsen vara ett bordsrollspel (t.ex. Drakar & Demoner, Mutant eller EON).

Enligt mig så krävs det att man skapar sin egen karaktär och får utveckla honom/henne på just det sätt som man vill, att bara slänga in ett skill-tree gör inte ett spel till ett rpg, utan kan då bara sägas ha "rpg-element" utan det behövs också friheten att kunna fatta egna val i storyn, ungefär på det sätt som Bioware gör.

Vad jag tycker är lite konstigt är det faktum att ingen på denna sida har tagit upp det viktigaste västerländska företag som faktiskt försöker göra rollspel enl. den traditionen, och det är Bethesda.

Medlem

Elder Scrolls serien är dom ända riktiga rollspelen.

Ur ett rollspels perspektiv räcker det inte bara med ett talangträd eller en andra färdighets staplar utan du måste få göra så mycket mera.

I Oblivion till exempel så får du ett jätte stor värld du bygger upp din karaktärs färdigheter genom att brygga brygder, slåss, tala och smyga. Även mycket mera.

Det är ett rollspel för mig sedan så kan det kännas lite tomt när du inte får någon att följa dig under en längre tid.

12
Skriv svar