Piratkopiering/Upphovsrätt

Medlem
Piratkopiering/Upphovsrätt

Det är en sak jag har undrat över gällande detta, piratkopiering och upphovsrätt alltså.

Ett fiktionellt exempel, låt oss säga att man skulle olagligt ladda ner något vars filmbolag/skivbolag inte längre existerar, konkurs eller annan orsak, hur fungerar det då med upphovsrätten?

Ger det mig som individ rätt att ladda ner spelet/skivan/filmen? Vem skulle få ersättningen isåfall?

signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Fungerar inte det på ungefär samma sätt som: "Efter 50år låtskrivarens död är det fritt att använda dess material"

Bara som jag tror, har ingen källa

signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

helt rätt Achronos, men jag läste att dom ska höja till 70:\

signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Medlem

Ok, min lilla tes var referarad till ett gammalt äventyrsspel av Cryo, Atlantis- Det försvunna riket. Vet inte om ni minns det spelet men utvecklarna har gått i konkurs och spelet säljs inte längre... och jag vill VÄLDIGT gärna ha tag i spelet.

signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Det är olagligt eftersom rättigheterna till spelet ligger och flyter omkring någonstans, men frågan är ju vem som skulle anmäla dig om du laddar ner spelet olagligt när ingen äger rättigheterna till det.

Är detta ett sånt stort moraliskt problem för dig? Personligen hade jag laddat ner det direkt om jag inte ens hade hittat det på Ebay.

Medlem

Även om de gått i konkurs kan något annat företag eller person äga rättigheterna till spelet och då är det fortfarande olagligt att ladda ner även om det inte går att få tag i på något annat sätt.

Medlem
Skrivet av Exeron:

Det är en sak jag har undrat över gällande detta, piratkopiering och upphovsrätt alltså.

Ett fiktionellt exempel, låt oss säga att man skulle olagligt ladda ner något vars filmbolag/skivbolag inte längre existerar, konkurs eller annan orsak, hur fungerar det då med upphovsrätten?

Ger det mig som individ rätt att ladda ner spelet/skivan/filmen? Vem skulle få ersättningen isåfall?

Inom mjukvarubranchen kallas förfarandet för "abandonware", dvs, mjukvara där det helt enkelt inte finns någon upphovsrättsinnehavare eller att ägandeförhållanderna är oerhört luddiga och gråa.

Annat kan man ju anta att publicenten(i brist på bättre ord) kan ha/göra anspråk på rättigheterna till verket.

Te.x om vi tar Arkimedes skrifter. Där kan man ju rätt snabbt konstatera att författaren seda länge är stendöd, men isåfall torde det vara förlaget som äger rättigheterna till just sin upplaga.

signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Exeron:

Inom mjukvarubranchen kallas förfarandet för "abandonware", dvs, mjukvara där det helt enkelt inte finns någon upphovsrättsinnehavare eller att ägandeförhållanderna är oerhört luddiga och gråa.

Annat kan man ju anta att publicenten(i brist på bättre ord) kan ha/göra anspråk på rättigheterna till verket.

Te.x om vi tar Arkimedes skrifter. Där kan man ju rätt snabbt konstatera att författaren seda länge är stendöd, men isåfall torde det vara förlaget som äger rättigheterna till just sin upplaga.

När det gäller gamla böcker och dyl. så äger ingen upphovrättigheter till dom, man får dock inte kopiera av det hur som helst ändå. Om du skriver av en bok själv eller tar dina egna bilder på sidorna i boken så är det du som äger rättigheterna till det materialet. Har någon alltså t ex översatt Arkimedes skrifter och gett ut dessa i en bok så får du inte kopiera den boken hur som helst.

Du kan däremot skriva av den boken och ändra lite i texten och hävda att det är din tolkning, det är ingen som kan bevisa motsatsen...

signatur

yolo

1
Skriv svar