Steam till Mac är släppt

Medlem
Skrivet av Scr33d:
Skrivet av wild-one:

Galet bra!
Jag har spelat igenom Modern Warfare för Mac ett antal gånger på veteran nu, längtar efter lite nya spel. Kommer säkerligen spela igenom alla spel jag har köpt tidigare på min gamla Windows spelburk som numera är pensionerad.

Det som lockar är dock Battlefield Bad Company 2, Modern Warfare 2 och något schysst bilspel!

Tur det är 4 dagar långhelg!

Jag antar att du inte är medveten om att 99,99% av alla spel som görs inte kommer till Mac, bland annat dom två du just nämnde.

Jag förstår inte hur Mac användare tänker när dom betalar 30% mer för en bärbar dator med ett äpple (Mac datorer ser sjukt snygga ut, det håller jag med om.) och innehåller ett operativsystem som 75% av världens mjukvara inte stöder.

Dem alla hatar också Windows och säger att det kraschar men det är trejde part programmen som kraschar, inte Windows. Sedan måste dom ändå installera Windows för att köra dom spel (Mac är inte en speldator) och program som inte finns för Mac vilket är massor, för att inte tala om den begränsade supporten Mac lider av på nätet som vi PC användare har massor av (syftar på forum).

Så varför inte spara 30% av pengarna och köpa en lite fulare dator men precis samma prestanda om inte bättre, med bättre support, fler program och sedan installera Mac (det går) och använda det dem vill från Mac så istället.

Nja riktigt så är det väl inte. Sen tror jag inte någon som köper en mac räknar med att ha den främst som speldator, det vore ju jäkligt korkat.
Det finns säkerligen många program som inte stöds på mac samtidigt som det finns lika bra eller bättre substitut till dessa. Kan du nämna något program som bara finns till PC och är absolut nödvändigt att ha? Jag kan då inte komma på nåt och jag kör båda plattformarna kontinuerligt.

Mac är lättanvänt, snabbt och smidigt och jäkligt bra när man arbetar med ljud/inspelning, design/layout, bildhantering osv. Därför köper man Mac. Eller för att man har pengar och vill ha en sjysst dator till vardagssysslor.

Medlem

Å fy helvete. Steam suger fortfarande lika mycket som det gjorde förr. När jag försöker retrieva mitt password får jag säkerhetsfrågan: "Vad ändrade kundsupporten ditt password till senast?". FetLOL på det eftersom dom aldrig har ändrat det och jag aldrig skrivit in något svar till en sådan dum fråga. Det är ju fan lösenordet jag vill få reda på, hur ska jag då veta det innan?

Nästa moment-22 infaller när man ska kontakta supporten. Då måste man nämligen ha ett konto. Man får alltså skapa ett konto för att kontakta supporten för att få tillbaks sitt gamla konto. Retardation: 110%

Ska sägas att kundsupporten uppenbarligen var indisk. Dom hade noll koll, glömde av saker dom sagt tidigiare (nya personer som inte läste hela konversationen utan bara sista inlägget). Fruktansvärt dåligt. Retardation: 200%

Dessutom har mitt tidigare konto raderats visade det sig. Jag hade köpt HL2, CS:S. Nu finns det inte längre, rippad. Tack Steam! Usch jag får rysningar av deras Microsoft-mentalitet. Retardation: MAX

Allt för att Gabe ska få mer mat på bordet...

Inaktiv
Skrivet av Scr33d:

Jag förstår inte hur Mac användare tänker när dom betalar 30% mer för en bärbar dator med ett äpple (Mac datorer ser sjukt snygga ut, det håller jag med om.) och innehåller ett operativsystem som 75% av världens mjukvara inte stöder.

Personligen vill jag inte ha en ful PC-burk stående i mitt vardagsrum. Sen använder varken du eller jag 75% av världens mjukvara ändå, eller hur? Faktum är att sedan jag gick över till Mac så har jag börjat använda fler program än tidigare.

Skrivet av Scr33d:

Dem alla hatar också Windows och säger att det kraschar men det är trejde part programmen som kraschar, inte Windows. Sedan måste dom ändå installera Windows för att köra dom spel (Mac är inte en speldator) och program som inte finns för Mac vilket är massor, för att inte tala om den begränsade supporten Mac lider av på nätet som vi PC användare har massor av (syftar på forum).

Du får gärna upplysa mig om vilka "massor" med program som jag som Mac-användare inte har tillgång till och som jag - enligt dig - verkar behöva? Support finns det gott om, så var inte orolig för oss på den punkten. T.ex så har MacWorld har varit mer än tillräckligt för min del de senaste 3 åren som Mac-användare.

Skrivet av Scr33d:

Så varför inte spara 30% av pengarna och köpa en lite fulare dator men precis samma prestanda om inte bättre, med bättre support, fler program och sedan installera Mac (det går) och använda det dem vill från Mac så istället.

Om jag är mer än villig att lägga ut lite mer pengar på en - i mina ögon - mycket snyggare dator, av vilken anledning skulle jag välja att spara 30% (vilket förövrigt är en överdriven siffra men okej då) och köpa en dator som jag tycker är ful och vars prestanda jag inte har någon större nytta av?

Om man dessutom ska köra Mac OS X på en "hackintosh" optimalt så måste du köra med samma hårdvara som sitter i Apples datorer iom operativsystemet är optimerat efter hårdvaran. Det är just därför som Mac OS X generellt sett är så mycket snabbare och program som photoshop, corel painter, maya, ableton live, reason, cubase etc smider på bättre på en Mac än på en random PC med windows.

Hur som helst så har Mac en målgrupp. Till målgruppen hör inte spelnördar som hänger på LAN med pimpade chassin och dricker litervis med cola, spelar CS och skriker könsord i ventrilo. Det är kul med generaliseringar.


signatur

You must construct additional pylons.

jkw
Medlem

Fattar fortfarande inte varför folk efter 10år inte fattar att Mac är också en PC. PC definerar inte Windows. PC står för Personal Computer. Sedan om det är Windows, Mac eller Linux på den är oväsentligt.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Användbarheten - OS X är äckligt lättanvänt. Jag installerade nyss Steam - nedladdningen borträknad tog det typ tio sekunder från installationsstart till inloggning.

I mina ögon är Macens tveklöst största brist Apples idiotiska filosofi att peta i två eller tre generationer gamla grafikchip, också i svindyra modeller. Jag går gladeligen över till Mac på heltid i samma ögonblick som de levererar en dator med hyfsad grafik och anständigt pris. Allt annat, t.ex. programutbudet, är bara en fråga om intresse och ett par timmars googlande.

Jag tror inte riktigt på deras påstående om användarvänlighet, jag är uppvuxen med Windows, det erkänner jag och har prövat på Linux hos vänner en kortare stund men när det kommer till Mac så gick det bara inte och då försökte jag upprepade gånger i ungefär två månader som kursen gick använda Mac utan framgång. Tillslut fick en annan i gruppen (8 pers) göra allt arbete för han var den enda som kunde Mac.

Sedan om man vill återställa en fil som hamnat i papperkorgen så står det "Put Away" vilket inte är så väl valda ord om man vill återställa. För att inte tala om dom miljoner snabbkommandon som jag minns att Mac hade för att kunna göra något någorlunda snabbt.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av psydonymous:

Personligen vill jag inte ha en ful PC-burk stående i mitt vardagsrum. Sen använder varken du eller jag 75% av världens mjukvara ändå, eller hur? Faktum är att sedan jag gick över till Mac så har jag börjat använda fler program än tidigare.

Så du bryr dig mer om utseendet än att få en bra dator för pengarna, du låter precis som en kund Apple vill ha.
"Less for you is more money for us"
- Apple philosophy

Skrivet av psydonymous:

Du får gärna upplysa mig om vilka "massor" med program som jag som Mac-användare inte har tillgång till och som jag - enligt dig - verkar behöva? Support finns det gott om, så var inte orolig för oss på den punkten. T.ex så har MacWorld har varit mer än tillräckligt för min del de senaste 3 åren som Mac-användare.

Möjligheten att som Windows ägare kunna välja den mjukvara man vill använda är ett tecken på användarvänlighet istället för att behöva begränsa sig med Mac mjukvara som kostar massa extra eller den mjukvara som börjar komma nu som Windows användare har haft i över 10 år. Förresten så har väl inte Mac tillgång till alla Adobe program och det är väl media program som inte verkar finnas för en media dator. Förresten kostar inte alla Mac mjukvaruppdateringar pengar medans Windows är gratis....

Skrivet av psydonymous:

Om jag är mer än villig att lägga ut lite mer pengar på en - i mina ögon - mycket snyggare dator, av vilken anledning skulle jag välja att spara 30% (vilket förövrigt är en överdriven siffra men okej då) och köpa en dator som jag tycker är ful och vars prestanda jag inte har någon större nytta av?

Om man dessutom ska köra Mac OS X på en "hackintosh" optimalt så måste du köra med samma hårdvara som sitter i Apples datorer iom operativsystemet är optimerat efter hårdvaran. Det är just därför som Mac OS X generellt sett är så mycket snabbare och program som photoshop, corel painter, maya, ableton live, reason, cubase etc smider på bättre på en Mac än på en random PC med windows.

Hur som helst så har Mac en målgrupp. Till målgruppen hör inte spelnördar som hänger på LAN med pimpade chassin och dricker litervis med cola, spelar CS och skriker könsord i ventrilo. Det är kul med generaliseringar.

På första delen av denna quote så säger jag samma sak som mitt första svar.

och när du påpekar spelnördar så måste jag ju säga att du verkar ju ha en hel del spel själv så sparka inte på dig själv och mitt chassi är lite ofrivilligt pimpad men den håller sig på 40 grader och bränner inte sönder lårena på mig som din dator på dig. Dricker cola, det är gott och spelar inte CS, hatar CS. APB är dock skoj =D


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Nja riktigt så är det väl inte. Sen tror jag inte någon som köper en mac räknar med att ha den främst som speldator, det vore ju jäkligt korkat.
Det finns säkerligen många program som inte stöds på mac samtidigt som det finns lika bra eller bättre substitut till dessa. Kan du nämna något program som bara finns till PC och är absolut nödvändigt att ha? Jag kan då inte komma på nåt och jag kör båda plattformarna kontinuerligt.

Mac är lättanvänt, snabbt och smidigt och jäkligt bra när man arbetar med ljud/inspelning, design/layout, bildhantering osv. Därför köper man Mac. Eller för att man har pengar och vill ha en sjysst dator till vardagssysslor.

Du har fortfarande inte sagt varför man borde köpa en Mac dator när man istället kan installera Mac på en PC dator och använda. Dom flesta Adobe programmen finns fortfarande inte för Mac och det är ju media program.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Inaktiv
Skrivet av Scr33d:

Så du bryr dig mer om utseendet än att få en bra dator för pengarna, du låter precis som en kund Apple vill ha.
"Less for you is more money for us"
- Apple philosophy

Jag bryr mig en hel del om designen, helt korrekt. Har en 27" iMac i7 2,8 GHz, 8GB ram med ett ATI Radeon HD 4850 512 MB och lite annat smått och gott. Duger alldeles utmärkt för mina behov.

Skrivet av Scr33d:

Möjligheten att som Windows ägare kunna välja den mjukvara man vill använda är ett tecken på användarvänlighet istället för att behöva begränsa sig med Mac mjukvara som kostar massa extra eller den mjukvara som börjar komma nu som Windows användare har haft i över 10 år. Förresten så har väl inte Mac tillgång till alla Adobe program och det är väl media program som inte verkar finnas för en media dator. Förresten kostar inte alla Mac mjukvaruppdateringar pengar medans Windows är gratis....

Verkar mest som att du hittar på en massa saker ur tomma intet

Vet inte riktigt vad för mjukvara (om vi nu bortser ifrån spel) du syftar på som funnits i tio år till windows men som nu först kommit till Mac. Men allt som jag använde mig av då jag körde windows fanns även till Mac då också.

Visst, Office-paketet är något som kommit på senare år till Mac men det har funnits substitut till det som gjort jobbet precis lika bra. Sen att det skulle vara dyrare att köpa samma mjukvara till Mac lät också väldigt konstigt och något som du bara verkar ha hittat på eller fått för dig.

Tar vi t.ex Mac-versionen av Adobe Photoshop CS5 Extended så den är precis lika dyr som för Windows. Men i ärlighetens namn så har jag inte lagt ut ett öre för varken det eller andra program som jag har och använder. Fast det är ju en helt annan diskussion. Yarrr matey.

Skrivet av Scr33d:

Du har fortfarande inte sagt varför man borde köpa en Mac dator när man istället kan installera Mac på en PC dator och använda. Dom flesta Adobe programmen finns fortfarande inte för Mac och det är ju media program.

Vilka då om jag får fråga? Dessa finns för Mac idag:

Photoshop CS5 Extended
Illustrator CS5
InDesign CS5
Acrobat 9 Pro
Flash Catalyst CS5
Flash Professional CS5
Flash Builder 4
Dreamweaver CS5
Fireworks CS5
Contribute CS5
Adobe Premiere Pro CS5
After Effects CS5
Soundbooth CS5
Adobe OnLocation CS5
Encore CS5

Vilka program skulle du sakna om du blev tvungen att gå över till Mac idag?


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Skulle bara installera å testa, men de hade ju sänkt Torchlight så blev de oxå!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

'tis a shame att drivrutinerna för OpenGL är så löjligt dåliga till Mac (det + att grafikchippen oftast är av modell: medelklass från gårdagen - i bästa fall).

http://images.anandtech.com/graphs/macportal_051310080047/22803.png

Bildkvalitén är också betydligt lägre (iaf i Portal).

WINDOWS
http://images.anandtech.com/doci/3726/Portal2Win.png

MAC
http://images.anandtech.com/doci/3726/Portal2Mac.png


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem
Skrivet av sebrock:

Å fy helvete. Steam suger fortfarande lika mycket som det gjorde förr. När jag försöker retrieva mitt password får jag säkerhetsfrågan: "Vad ändrade kundsupporten ditt password till senast?". FetLOL på det eftersom dom aldrig har ändrat det och jag aldrig skrivit in något svar till en sådan dum fråga. Det är ju fan lösenordet jag vill få reda på, hur ska jag då veta det innan?

Nästa moment-22 infaller när man ska kontakta supporten. Då måste man nämligen ha ett konto. Man får alltså skapa ett konto för att kontakta supporten för att få tillbaks sitt gamla konto. Retardation: 110%

Ska sägas att kundsupporten uppenbarligen var indisk. Dom hade noll koll, glömde av saker dom sagt tidigiare (nya personer som inte läste hela konversationen utan bara sista inlägget). Fruktansvärt dåligt. Retardation: 200%

Dessutom har mitt tidigare konto raderats visade det sig. Jag hade köpt HL2, CS:S. Nu finns det inte längre, rippad. Tack Steam! Usch jag får rysningar av deras Microsoft-mentalitet. Retardation: MAX

Allt för att Gabe ska få mer mat på bordet...

Varför suger Steam för att du glömt lösenordet?
Det är ju du som får komma ihåg ditt lösenord, eller förse dig själv med en vettig säkerhetsfråga...

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tur att Apple motarbetar grafik i andra dimensioner än 2D, att de överprisar med ~300% för färgen vit samt att det är svårt att binda MOUSE2 när det bara hittas MOUSE1.

Helt rätt.

12
Skriv svar