Vart är alla trådar gällande svininfluensan?!

Medlem
Vart är alla trådar gällande svininfluensan?!

Saknar vettiga trådar kring ämnet.

Har ni börjat med handsprit på jobbet?

Får ni munskydd?

Har ni slutat ta frukt från fruktkorgen?

Medlem

Äh, svininfluensan är inte så farlig, den är mest farlig för folk med dåligt hjärta,
annars är den mer eller mindre en vanlig influensa,
det hade vart mer intressant om man verkligen blev ett svin av svininfluensan och en fågel av fågelinfluensan.

Medlem

Jaha, och så att tex. Gravida kvinnor löper en mycket stor chans att drabbas av komplikationer, tycker jag kan påverka hela världen riktigt mycket.

Medlem

munskydd ökar snarare risken läste jag då man behöver röra vid det så ofta.

signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Mhm, dessutom är de förbannat dyra, nästan 60;- styck.

Medlem

Mjaej, inte direkt rädd att dö... Jag misstänker att jag ligger i riskzonen för att bli smittad däremot eftersom jag jobbar som spärrvakt i tunnelbanan. Massor med folk och hantering av kontanter är ju inte den mest sterila arbetsmiljön.

Men jag tvättar nog händerna ett par gånger extra per arbetspass och försöker undvika att sitta och peta i ansiktet för mycket.

signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Skrämmselpropagandan verkar ju dessvärre funka. Vad blir det nästa år, flippigakattinfluensan?

Handsprit kör vi alltid med under förkylningstider på jobbet. Munskydd kommer inte på fråga och frukten kommer att ätas.

Kommer definitivt inte att vaccinera mig av flera anledningar. Fram till hösten förra året så hade jag aldrig någonsin tidigare haft influensa men eftersom att jobbet erbjöd gratis vaccin så valde jag att vaccinerade mig och blev istället sängliggandes i 40 graders feber i nästan två veckor. Så aldrig mer.

Medlem

wb ~420 xhosa ~420

Skrivet av Juno Reactor:

Äh, svininfluensan är inte så farlig, den är mest farlig för folk med dåligt hjärta,
annars är den mer eller mindre en vanlig influensa,
det hade vart mer intressant om man verkligen blev ett svin av svininfluensan och en fågel av fågelinfluensan.

Problemet är att svininfluensan är en influensa som slår till hårdast mot dom som har bra immunsystem, då den använder immunsystemet mot kroppen.

Jag är dock inte särskilt orolig, bor i en ganska liten stad.

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av psykotisk:

Skrämmselpropagandan verkar ju dessvärre funka. Vad blir det nästa år, flippigakattinfluensan?

Tycker det här med skrämselpropaganda är lätt överdrivet. Det är vida känt att denna influensa som kommer nu är svårare än de vi sett tidigare., att bara rycka på axlarna åt någonting som utgör ett realt hot känns mest dumt, jag känner tex. han som ligger i konstgjord lunga och har gjort det sedan flera veckor, han var som vem som helst och absolut inte någon sjuk människa.

Nu är det ett extrem fall där, precis som gregga säger, immunsystemet överreagerade eller vad man ska kalla det.

Men det är knappast "för kul" som det är utlyst en pandemi och landstingen rustar för mass-vaccination, jag menar, det kostar dom bara en massa pengar, och de vill ju alltid spara....

THX Gregga.

The clock is always 420 somehere.

~420~

Medlem

Influensan är inte alls farlig. Media har bara förstorat upp allting. Det är bara dom som redan har hjärt- och lungproblem som drabbas hårdast. För alla andra är det vilken fjuttig influensa som helst.

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

som svar på dina frågor använder jag nästan dagligen handsprit
på jobbet, munskydd är ett ganska aktuelt ämne också då jag jobbar inom bygg branchen och inhalerar oändligt mängder bruk betong. cement. och andra kemikaliska ämnen som icke är så bra just för kroppen.

Jobbet sponsrar tyvär inte med frukter under sommaren

TILL en viss del tycker jag att denna skrämsel propaganda angående svininfluensan gör sitt jobb det är ju ingen snack om saken, folk blir mer närvarande att det finns ett hot och tar till åtgärder för att minimera smitta, jag var reste runt i asien för ett par månader sen och man märkte verkligen av beredskapen där nere, ibland var det lite för extremt men det jag menar är att det kanske är bra att man tar till det lilla extra ibland

utan denna propaganda och överdrivna nyhetsbevakningen kan man ju bara tänka sig att smittan skulle kunnats spridas ordenligt snabbare än vad den gjort

Medlem
Skrivet av FlippigasteKattenIStan:
Skrivet av psykotisk:

Tycker det här med skrämselpropaganda är lätt överdrivet. Det är vida känt att denna influensa som kommer nu är svårare än de vi sett tidigare., att bara rycka på axlarna åt någonting som utgör ett realt hot känns mest dumt, jag känner tex. han som ligger i konstgjord lunga och har gjort det sedan flera veckor, han var som vem som helst och absolut inte någon sjuk människa.

Nu är det ett extrem fall där, precis som gregga säger, immunsystemet överreagerade eller vad man ska kalla det.

Men det är knappast "för kul" som det är utlyst en pandemi och landstingen rustar för mass-vaccination, jag menar, det kostar dom bara en massa pengar, och de vill ju alltid spara....

THX Gregga.

The clock is always 420 somehere.

~420~

jag tror jag läste en notis om det, att det gick så pass illa för honom berodde väl på att han fick typ nån lunginflammation på råga på svininfluenssan så kroppen har det extra svårt att återhämta sig.

Jag är inte speciellt påläst, har inte intresserat mig så där jättemycket, men visst är jag lite orolig om den börjar sprida sig ordentligt i de nordiska länderna lagom till alla andra influensor.
Jag bor i stockholm, åker kollektivtrafik (om jag inte cyklar), jobbar i ett kontor med 50 pers, har barn på förskola som är konstant snoriga och åker själv på alla möjliga influensor under året.

signatur

thank you, come again

Medlem

Och vart är alla trådar gällande den gamla vanliga vinterkräksjukan?

Tagga ned.

signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Donqen:

Tagga ned.

Dock så är ju svininfluensan ganska mycket värre än vinterkräksjukan.

signatur

Inaktiv

man får ju se vad som händer nu vid skol starten om det ska bli nån epidemi så är det väll då..

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Donqen:

Tagga ned.

På vilket sätt är denna "nya" influensan värre än den årliga dito?

signatur

Medlem

Jag tror svininfluensan just spred sig på forumet.

signatur

Wai

Medlem
Skrivet av Donqen:
Skrivet av Greger:
Skrivet av Donqen:

Tagga ned.

På vilket sätt är denna "nya" influensan värre än den årliga dito?

Nu var det ju förvisso vinterkräksjukan du pratade om först, men H1N1 är kraftigare än den vanliga influensan, hitills har det rapporterats in att ungefär 1500 personer har dött över hela världen som är direkt relaterad till H1N1, och det här är under första vågen som alltid är svag, det är i höst som dödsfallen med största säkerhet kommer öka.

Sedan att denna influensa beter sig som den vi hade under 1918 (spanska influensan) gör knappast situationen bättre, det är aldrig dåligt att vara försiktig när det kommer till sjukdomar som sprider sig som värst bland dom som har starkast immunförsvar.

signatur

Medlem

Har läst någonstans att svininfluensan är lindrigare än en vanlig influensa.

wikifuckingpedia: "Det är ca. 3 000 personer per år i Sverige som dör av influensa"

Det är såklart svårt att jämföra de båda eftersom A/H1N1 inte varit ute i fält så länge.
Däremot kan man väl konstatera att den nya influensan är betydligt mer smittsam.

Jag kommer nog inte vaccinera mig så länge inte smittan förändras på något sätt.

Greger: Var har du läst om att det är folk med starkt immunförsvar som drabbas lättast?

en sökning på google: "Till riskgrupperna som ska prioriteras hör personer med kroniska lungsjukdomar, kroniska hjärt- och kärlsjukdomar, svårinställd diabetes, hiv eller nedsatt immunförsvar beroende på ärftliga immundefekter, pågående behandlingar, leukemi med mera."

http://www.vf.se/Arkiv/Nyheter/Allman/2009/07/De-kansligaste-...

Medlem

^- Okej, vad jag förstått och hört ska dem på ett ungefär vara ungefär lika allvarliga. Och sedan är jag inte alls särskilt påläst angående "spanska influensan". Imo känns det hela otroligt överhypat bara.

signatur

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Greger: Var har du läst om att det är folk med starkt immunförsvar som drabbas lättast?

en sökning på google: "Till riskgrupperna som ska prioriteras hör personer med kroniska lungsjukdomar, kroniska hjärt- och kärlsjukdomar, svårinställd diabetes, hiv eller nedsatt immunförsvar beroende på ärftliga immundefekter, pågående behandlingar, leukemi med mera."

Det är inte de personer med starkast immunförsvar som drabbas LÄTTAST, utan de drabbas VÄRST.
Svininfluensan har, precis som Greger säger, mången likhet med Spanska Sjukan.
Influensaviruset får nämligen kroppens immunförsvar att gå haywaire i kroppen.

Jämför det med att kroppen sätter in kärnvapen för att döda råttor.
Kroppen tar död på viruset, men angriper så hårt att kroppens övriga organ stryker med av bara farten och våldsamheten i immunreaktionen.

signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av TobbeW:

Det är inte de personer med starkast immunförsvar som drabbas LÄTTAST, utan de drabbas VÄRST.
Svininfluensan har, precis som Greger säger, mången likhet med Spanska Sjukan.
Influensaviruset får nämligen kroppens immunförsvar att gå haywaire i kroppen.

Jämför det med att kroppen sätter in kärnvapen för att döda råttor.
Kroppen tar död på viruset, men angriper så hårt att kroppens övriga organ stryker med av bara farten och våldsamheten i immunreaktionen.

En mycket bra förklaring, tackar för den

signatur

Medlem

ah ok, då förstår jag!

Medlem
Skrivet av Greger:

hitills har det rapporterats in att ungefär 1500 personer har dött över hela världen som är direkt relaterad till H1N1

Vilket är ungefär 0,000022% av världens befolkning. Visst ska man ta allvarligt på alla hot men man måste också sätta det i perspektiv. Just nu är risken att dö i en trafikolycka eller drabbas av cancer ofantligt mycket större än att insjukna och avlida i svininfluensan.

Är man riktigt orolig så finns det alltid lösningar.

Medlem

För övrigt har man förtstått att vanliga munskydd inte hjälper ett dyft ?

Tror folk att baciller fastnar i den lilla tygbiten man har över munnen ?

Medlem

Vem bryr sig om Swine Flu?
Det finns säkert tusen sjukdomar som är okända som är tio gånger så farligare!
Oroa er för det istället!!

Är man rädd för allt kan man stänga in sig på sitt rum under täcket.. Men då kommer det massa kvalster!! DÅ FÅR MAN KVALSTER FLU!!! IIIIEEEK!

Medlem
Skrivet av Juno Reactor:

För övrigt har man förtstått att vanliga munskydd inte hjälper ett dyft ?

Tror folk att baciller fastnar i den lilla tygbiten man har över munnen ?

Vanliga munskydd är till för att skydda mot damm och andra partiklar.

Virus krävs helt tät klädsel med invändigt övertryck och slutet andningsystem för att "hålla ute"

signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av FlippigasteKattenIStan:
Skrivet av SuperTank:

Mhm, dessutom är de förbannat dyra, nästan 60;- styck.

De hjälper inte heller, man får den iaf. Mer psykologiskt i så fall. Något som hjälper är handsprit och att inte ta i hand och sånt. Men den har ju inte kommit riktigt till Sverige än så man behöver inte oroa sig, ännu.

Jag är iaf inte rädd för den.

signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Varför ska vi ha en tråd angående detta? Det är väl uppblåst nog som det är?

signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Exeron:

Varför ska vi ha en tråd angående detta? Det är väl uppblåst nog som det är?

Alltså, en pandemi som är hyffast brutal, borde det pratas om, istället för att folk ska komma med konspirations teorier.

12
Skriv svar