kul skräckpropaganda

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Synd att jag missade vad du skrev först, men jag är nöjd över att jag har rätt.

Skrev att det var skillnad + tog några quotes från Koranen angången bekämpning av andra etc.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag förstod precis vad Nestor menade. Och det säger jag inte för att skryta, utanför att det ter sig självklart. Det är så roligt att ni säger precis det som det hela handlade om hela tiden, utan att ni verkar förstå det själva. "Vi firar inte jul för att vi är kristna!" vs. "Vi spränger inte höghus för att vi är muslimer." Går det fram bättre nu?

Nej.
Förklara gärna igen. Muslimer spränger visst höghus, och folk som firar kristna högtider behöver inte alls vara kristna, särskilt med tanke på att hela festen är ett kommersiellt jippo i dessa tider.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Muslimer spränger visst höghus

Det gör judar och kristna likaså, din poäng är?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Muslimer spränger visst höghus

Det gör judar och kristna likaså, din poäng är?

ATT DE GÖR DET!

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Greger:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Muslimer spränger visst höghus

Det gör judar och kristna likaså, din poäng är?

ATT DE GÖR DET!

Och hur är det relaterat till att religiösa traditioner oftast sammanflätas med lokala sedvänjor?
Eller jaha, muslimer spränger höghus för det är 1) en religiös tradition och 2) det är en lokal sedvänja.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Greger:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Muslimer spränger visst höghus

Det gör judar och kristna likaså, din poäng är?

ATT DE GÖR DET!

Och hur är det relaterat till att religiösa traditioner oftast sammanflätas med lokala sedvänjor?
Eller jaha, muslimer spränger höghus för det är 1) en religiös tradition och 2) det är en lokal sedvänja.

Ja, på sätt och vis är det en tradition om tankar om självmordsattacker får lov att föras vidare generation för generation.
Lokal sedvänja? Ja definitivt på platser där självmordsbombare utbildas.
Och dessa båda ting är starkt knutna till just religion.

Men det värsta med det du och andra här säger är att bara för att det förkommer/förekommit dumheter i andra religioner så bör vi respektera islams rätt till att fucka upp världen idag.
"Ja men korstågen, ja men kristna..." Sjukt!
Som om det vore deras tur nu... Bisarra tankebanor.

edit:Stavfel

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Aneo:

Ja det va lite skrämmande fakta i det klippet.

Och ang. religions debatten som uppstått säger jag bara två saker:

1+1=2 och vårda alla religösa via den psykiska öppenvården, tro man på Tomten/jesus/buddhas makter etc ja vad ska man säga.. då är man inte vuxen i huvudet för fem öre.

Firar du jul?

Hahaha! Vi firar knappast jul idag för att vi är kristna. Många inklusive mig själv och min familj gör det för att umgås med nära och kära och ha det trevligt.

Och varifrån har julfirandet sitt ursprung?

Julen har sitt urpsrung här i norden långt innan kristendomen kom hit.

Då hette det Julblot eller Midvinterblot.

Medlem

Ja de slogs ihop senare eller nått i.o.m. att de sammanföll i samma månad va? Läste det på wiki ett tag sedan, minns inte exakt.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Men det värsta med det du och andra här säger är att bara för att det förkommer/förekommit dumheter i andra religioner så bör vi respektera islams rätt till att fucka upp världen idag.
"Ja men korstågen, ja men kristna..." Sjukt!
Som om det vore deras tur nu... Bisarra tankebanor.

edit:Stavfel

För kristendomen fuckar ju inte upp världen nånting alls...
Nej för fan. Förbjud aborter och hävda att kondomer inte hjälper mot Aids.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Ja de slogs ihop senare eller nått i.o.m. att de sammanföll i samma månad va? Läste det på wiki ett tag sedan, minns inte exakt.

Ungefär. Det blev lättare att förkristna norden om de successivt arbetade bort de fornnordiska högtiderna.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Men det värsta med det du och andra här säger är att bara för att det förkommer/förekommit dumheter i andra religioner så bör vi respektera islams rätt till att fucka upp världen idag.
"Ja men korstågen, ja men kristna..." Sjukt!
Som om det vore deras tur nu... Bisarra tankebanor.

edit:Stavfel

För kristendomen fuckar ju inte upp världen nånting alls...
Nej för fan. Förbjud aborter och hävda att kondomer inte hjälper mot Aids.

Nu är du där igen! Vad skall du snacka om KRISTNA för hela jä*la tiden. Vi pratar islam. Vi är inte idioter och vi här är fullt medvetna om att kristendomen har sina tråkiga kapitel! Sluta förminska och rättfärdiga det brott som begåtts i islams namn bara för att andra religioner fått göra sitt! Jag blir så förbannad på det lama argumentet.

edit:liten korrigering

Medlem
Medlem

Med tanke på hur islamofobiskt FZ är, så känner jag mig tvungen att försvara islam.
Den förhärskande uppfattningen verkar vara att alla muslimer, varenda en av dem, undantagslöst innerst inne är terrorister som hatar allt vad väst står för (lätt raljant)

Däremot sägs det inte ett pip om vad den kristna kyrkan ställer till med för elände

Jag försöker balansera upp debatten genom att belysa kristendomens avigsidor och upplysa om islams bra sidor.
Detta verkar dock göra en del användare fruktansvärt obekväma.

Jag blir förbannad på denna mur av ogrundad islamofobi som råder här.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Med tanke på hur islamofobiskt FZ är, så känner jag mig tvungen att försvara islam.
Den förhärskande uppfattningen verkar vara att alla muslimer, varenda en av dem, undantagslöst innerst inne är terrorister som hatar allt vad väst står för (lätt raljant)

Däremot sägs det inte ett pip om vad den kristna kyrkan ställer till med för elände

Jag försöker balansera upp debatten genom att belysa kristendomens avigsidor och upplysa om islams bra sidor.
Detta verkar dock göra en del användare fruktansvärt obekväma.

Jag blir förbannad på denna mur av ogrundad islamofobi som råder här.

Eftersom du utgår ifrån att FZ är islamofobiskt visar det bara på hur fel du faktiskt kan ha. Här finns ett brett spektra på åsikter om religionen. Islamisk extremism är högaktuell och självmordsbombning,hjärntvätt och västfientlighet får naturligtvis mer fokus än vad kristna tomtar tycker om abort, och det beror inte på myten om islamofobins uppkomst efter 911, snarare så blev människor medvetna om verkligheten när de sökte kunskap om islam och otrevligheterna som kommer med religionen.
När extremistiska muslimer inte längre finns på denna planet kan vi börja på allvar tala lite vett i övriga tomtar som tycker att döttrar som blivit våldtagna av sina fäder inte får göra abort för att deras personliga tomte i himlen sagt så. Men just nu mördas 12-åriga flickor i muslimska länder för att DE blivit ett offer för gruppvåldtäkt och dragit skam över sin familj eller något annat skit. Det är också faktiskt snäppet värre om jag får säga mitt.

Du skall dessutom veta att jag skulle spotta kristna självmordsbombare i ansiktet lika mycket som jag gör på de islamiska extremisterna och fanatikerna. Men nu är det inte så att vi har den situationen. Islam är den religion som är minst frisk i mina ögon. Den är en grund för allt för mycket ont i vår värld.

edit: Berätta för mig i vad denna ogrundade mur består av? Vilket obildat hittepå har folk kommit med?

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Eftersom du utgår ifrån att FZ är islamofobiskt visar det bara på hur fel du faktiskt kan ha. Här finns ett brett spektra på åsikter om religionen.
Islamisk extremism är högaktuell och självmordsbombning,hjärntvätt och västfientlighet får naturligtvis mer fokus än vad kristna tomtar tycker om abort, och det beror inte på myten om islamofobins uppkomst efter 911, snarare så blev människor medvetna om verkligheten när de sökte kunskap om islam och otrevligheterna som kommer med religionen.

9/11 gav knappas upphov till ett utökat självständigt och balanserat informationsinhämtande. Snarare kom varenda musilm att utmålas som potentiell terrorist och islam som en terrorist-religion.
Det kan du tacka bl.a Fox för.

Det har inte ett dugg med hur verklighetens islam att göra. Extremisterna är bara någon decimalprocent av alla världens troende muslimer. Att då låta dem utgöra sinnesbilden fö 2 miljarder människor är fel.

Skrivet av ostmjuk hamster:

När extremistiska muslimer inte längre finns på denna planet kan vi börja på allvar tala lite vett i övriga tomtar som tycker att döttrar som blivit våldtagna av sina fäder inte får göra abort för att deras personliga tomte i himlen sagt så. Men just nu mördas 12-åriga flickor i muslimska länder för att DE blivit ett offer för gruppvåldtäkt och dragit skam över sin familj eller något annat skit. Det är också faktiskt snäppet värre om jag får säga mitt.

12 åriga flickor?
Inte för att jag kan dra mig till minnes att det rapporterats i media, men visst, länka gärna.

Det folk missar väldigt ofta är att islam på många platser smält samman och integrerat med den inhemska kulturen.
I te.x västra afrika så är/var könsstympning en del av den lokala kulturen. När islam sedan kom, så smälte de två samman. Och vips anklagar man islam för att främja könsstympning när de inte har med varandra att göra.

Samma sak med te.x Burqan. Bruket av det plagget är långt äldre än Islam.

Skrivet av ostmjuk hamster:

Du skall dessutom veta att jag skulle spotta kristna självmordsbombare i ansiktet lika mycket som jag gör på de islamiska extremisterna och fanatikerna. Men nu är det inte så att vi har den situationen. Islam är den religion som är minst frisk i mina ögon. Den är en grund för allt för mycket ont i vår värld.

Sp vilken situation har vi idag då?
Onda muslimer som dödar snälla oskyldiga kristna?

Skrivet av ostmjuk hamster:

edit: Berätta för mig i vad denna ogrundade mur består av? Vilket obildat hittepå har folk kommit med?

Det räcker med att back-tracka äldre religionstrådar, och det kommer framstå plain as day.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

"Den svenske man som misstänks för att ha skjutit ihjäl en 18-åring vid en dansbana i Finland under midsommardagen har enligt polisen erkänt."
Av dessa rader går det att dra följande slutsats (byggt på erfarenheten av vissa personers logik):
Svenskar är mördare.
Midsommar är en mordhögtid som firas med skjutvapen.
Mord är vanligt förekommande vid dansbanor.

När jag (och säkert andra av oss) påpekar att det finns religiösa fanatiker inom andra religioner än islam så gör jag inte det för att säga "därför är det okey". Jag gör det för att påvisa att det är fanatiker och inte världsreligionen som begår dessa brott. Det verkar många ha missförstått. Att 1,1-1,8 miljarder (osäker siffra och kan vara 2 miljarder) skulle förespråka gruppvåldtäkter, terrordåd och könsstympning är lika befängt som att säga att alla kristna tror att man får AIDS av kondomer och att man kan bota det genom att ligga med oskulder.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Ärsh, kan vi inte bara slopa alla religioner helt.
Vi skulle säkert ha en mycket bättre värld att leva i då.

Sedan tycker jag att det blir för mkt folk och jag tycker att vi kunde stoppa all produktion av droger som används till annat än inom vården. Bort med alkohol och "alla" idioter som förstör.

Oh, vi pratar om islam? äärsh, skippar de sin religion, sin förhöjda frekvens av ADHD samt skaffar en annan kvinnosyn så blir det säkert mkt bättre.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Eftersom du utgår ifrån att FZ är islamofobiskt visar det bara på hur fel du faktiskt kan ha. Här finns ett brett spektra på åsikter om religionen.
Islamisk extremism är högaktuell och självmordsbombning,hjärntvätt och västfientlighet får naturligtvis mer fokus än vad kristna tomtar tycker om abort, och det beror inte på myten om islamofobins uppkomst efter 911, snarare så blev människor medvetna om verkligheten när de sökte kunskap om islam och otrevligheterna som kommer med religionen.

9/11 gav knappas upphov till ett utökat självständigt och balanserat informationsinhämtande. Snarare kom varenda musilm att utmålas som potentiell terrorist och islam som en terrorist-religion.
Det kan du tacka bl.a Fox för.

Det är en myt. 911 startade ingen sådant. Människors ögon öppnades bara upp för annat som sker i världen.
Fox? Vilket anseende har den kanalen bland människor som gått ut grundskolan?

Skrivet av Nestor:
Skrivet av ostmjuk hamster:

När extremistiska muslimer inte längre finns på denna planet kan vi börja på allvar tala lite vett i övriga tomtar som tycker att döttrar som blivit våldtagna av sina fäder inte får göra abort för att deras personliga tomte i himlen sagt så. Men just nu mördas 12-åriga flickor i muslimska länder för att DE blivit ett offer för gruppvåldtäkt och dragit skam över sin familj eller något annat skit. Det är också faktiskt snäppet värre om jag får säga mitt.

12 åriga flickor?

Hon var visst 13 år
http://www.stop-stoning.org/node/433

Kvinna dödad för att ha chattat på Facebook
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/1583420/Saudi-woman...

Women Are Being Beheaded for Taking Their Veil Off": Honor Killings On Rise in Iraq
http://www.alternet.org/world/83710/

Hittade den här idag. 10 åring tvingas in i äktenskap med 42 årig man men är missnöjd så barnet styckas. Varning för äckliga bilder.
Har inte hunnit kontrollera informationen med andra källor
http://barenakedislam.wordpress.com/2009/08/01/honor-killing-...

Sann eller inte? Brutalt iaf.
http://articles.latimes.com/2009/apr/23/world/fg-iraq-woman23

Gruppvåldtagen kvinna döms till 200 piskrapp. Snällt...
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/1569674/200-lashes-...

Män stenas till döds (varning)
http://www.apostatesofislam.com/media/stoning.htm

16 åring hängs
http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE13/036/2004/en/62e...
-----------------------------------------------------------
Läs om de sista tre kvinnorna/barnen

http://www.stopchildexecutions.com/index.php?option=com_conte...

Skrivet av Nestor:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Du skall dessutom veta att jag skulle spotta kristna självmordsbombare i ansiktet lika mycket som jag gör på de islamiska extremisterna och fanatikerna. Men nu är det inte så att vi har den situationen. Islam är den religion som är minst frisk i mina ögon. Den är en grund för allt för mycket ont i vår värld.

Sp vilken situation har vi idag då?
Onda muslimer som dödar snälla oskyldiga kristna?

Du missförstod texten. Läs igen.

Skrivet av Nestor:
Skrivet av ostmjuk hamster:

edit: Berätta för mig i vad denna ogrundade mur består av? Vilket obildat hittepå har folk kommit med?

Det räcker med att back-tracka äldre religionstrådar, och det kommer framstå plain as day.

Ge mig 3 exempel.

edit: Länkarnas specialtecken verkar paja hela inlägget...

Medlem

Om det kommer en tråd som handlar om två religioner så urartar alltihopa och det blir en väldigt kass stämning. Synd tycker jag och här tycker jag också moderatorerna ska ingripa.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av Ellehbg:

Om det kommer en tråd som handlar om två religioner så urartar alltihopa och det blir en väldigt kass stämning. Synd tycker jag och här tycker jag också moderatorerna ska ingripa.

Ja det är alla dessa religioner som ställer till det, bättre å slopa allt

Medlem

Kan inte med o redigera så bra hehe

Nestor skrev

[quote=Nestor]

Skrivet av ostmjuk hamster:

12 åriga flickor?
Inte för att jag kan dra mig till minnes att det rapporterats i media, men visst, länka gärna.

Det folk missar väldigt ofta är att islam på många platser smält samman och integrerat med den inhemska kulturen.
I te.x västra afrika så är/var könsstympning en del av den lokala kulturen. När islam sedan kom, så smälte de två samman. Och vips anklagar man islam för att främja könsstympning när de inte har med varandra att göra.

Bland muslimer anges ofta religionen som skäl till könsstympning----amnesty.se.

Nestor du säger ju själv som det är att islam har smält samman med kultur o tradition.
Och nästa mening så hör dom inte ihop på nåt endaste sätt??

Motståndare avfärdar denna koppling, medan islamiska ledare inte är eniga. Koranen innehåller inte någon uppmaning till könsstympning, men i några hadith (yttranden som tillskrivs Profeten Mohammed) omnämnes den.

Följer du blint det som står o inte det som sker nestor?

Men i verkligheten nu idag så hör dom ihop för tusentals unga offer.

Om man nämner ett sakproblem inom islam varför måste man då bemötas med jämförelser med andra religioner från vissa här? Vad är ni rädda för?
Eller är vi alla som kritiserar ett sakproblem inom islam islamafobiker? Ni som hugger direkt med en jämförelse med kristendom framstår snarare som fanatiskt försvarande av islam eller kanske kristendomsfobiker.
Tycker inte man ska jämföra religioner men man måste väl kunna kritisera seder o vanor inom en viss religion utan att hela tiden jämföra med andra religioner.

Inaktiv

Problemet är att Islam som religion har inget med burka och köns stympning och bortgifte att göra, utan det är en kultur som har kommit fram genom generationer, samma som att kristna förr så var det också vanligt med bortgifte, manen som dominera och kvinnan skulle stanna hemma.

Om man ska jämföra religionerna på något sätt ska man jämföra hur kristendomen var för 500-600 år sedan, då det är så många år yngre Islam är egentligen.

Sen så är det såklart jävligt att sånt händer, det är klart, men många blandar ihop begreppen och säger att alla troende inom Islam är så eller att Koranen säger att så ska det vara, som är helt fel.

Om man ska följa dom heliga skrifterna så har faktiskt Biblen en värre kvinnosyn än Koranen, men nu är ju Kristendomen mer "modern" och det räknas ju inte längre nu.

Det är ju så smidigt att tolka saker lite hur man vill inom en religion...

Medlem

Ja jag menar det också ironsten. Att ställa en religions problem mot en annans löser inte något problem. Det är bara ett simpelt konstaterande att båda religionerna har problem. Men vad sen?

Vad Nestor menar tror jag är att de till en början inte hörde ihop, men då gör han antagandet att det i islam inte förekommer sådant. Skulle man följa hadith (har själv ingen aning om vad som står i den) som du nämner spelar det ju inte längre någon roll om kulturerna smält samman då metoden könsstympning förekommit eller "rekommenderas" i båda. Och då faller hans argument.

p.s.
Du borde ha två [/quote] i slutet? Har du det?

Medlem

ostmjuk hamster. Jag förstår inte hur du orkar bry dig om dessa människor? Enligt dem gör två fel ett rätt så mycket är uppenbart.
"Islam är bla bla år yngre så det är inte fel bla bla"

PK folk idag är EXTREMT noga med att försvara Islam med näbbar och klor. Så akta dig för stämplarna som lär komma.

Medlem

Jag bryr mig för att jag är trött på lögnerna om att islam är en missförstådd religion. Missförstådd är den, men då möjligtvis av utövarna själva... som mördar, våldtar barn, kvinnor och män, kastar kvinnor från balkonger, stenar, könsstympar, utför självmordattacker, hjärntvättar barn e.t.c. Hur vågar man bara släta över sådant med "men kristendomen"...

edit: Utökade listan...

Medlem
Skrivet av Kamp:

ostmjuk hamster. Jag förstår inte hur du orkar bry dig om dessa människor? Enligt dem gör två fel ett rätt så mycket är uppenbart.
"Islam är bla bla år yngre så det är inte fel bla bla"

PK folk idag är EXTREMT noga med att försvara Islam med näbbar och klor. Så akta dig för stämplarna som lär komma.

Här är en fin bild du kan posta på ditt Nordisk.nu-konto.

On a sidenote;
Ostmjuk hamster har bra poänger.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Svenorvar:
Skrivet av Ellehbg:

Om det kommer en tråd som handlar om två religioner så urartar alltihopa och det blir en väldigt kass stämning. Synd tycker jag och här tycker jag också moderatorerna ska ingripa.

Ja det är alla dessa religioner som ställer till det, bättre å slopa allt

Håller jag med där kommer jag bli uthängd här och hälften kommer "skrika" på mig. Tro mig, jag har provat


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Då vet vi det Nestor, det är du som ska tvinga på alla Muslimer och Judar att de MÅSTE viga homosexuella i deras moskeer och synagoger?

Men vänta nu.... Hur ska det gå till? Då blir du främlingfientlig!

Medlem
Skrivet av Kamp:

Då vet vi det Nestor, det är du som ska tvinga på alla Muslimer och Judar att de MÅSTE viga homosexuella i deras moskeer och synagoger?

Men vänta nu.... Hur ska det gå till? Då blir du främlingfientlig!

Främlingsfientlig?
Insinuerar du på att det inte finns helsvenska (ariska kanske du skulle kalla dem) judar och muslimer?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Kanske ska svara på min fråga först innan du ställer en fråga själv?

Skriv svar