Sahlin: Fler äldre behöver jobba i framtiden

Medlem
Sahlin: Fler äldre behöver jobba i framtiden

Ingen har tagit upp det än, så jag startat en tråd.

Tydligen måste 40-talisterna jobba ännu längre nu enligt Sahlin. Som förklaring uppger hon något diffust om att "rädda välfärden". Rent skitsnack om ni frågar mig. Jag vet att de helt enkelt räknat på det och kommit fram till att det är billigare att låta 40-talisterna jobba några år till än att låta dom gå i pension som är skyhöga. Och för att detta ska fungera offrar man min generation och låter oss gå på sketna socialbidrag och a-kassa (de sänkte nyligen tiden man måste ha varit anställd för att få a-kassa från ett år till 6 månader). När vi sen går i pension kommer vi ha missat flera års arbete som är otroligt viktigt för att komma upp till ett drägligt liv efter 65. Jag tror jag ska flytta till Danmark.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/almedalsveckan/article54555...

Medlem

När fler å fler blir äldre så måste man höja åldern för att 4st kan inte försörja 10st.
jag har inget imot att jobba ett eller två år till när jag blir gammal, så gör man lite nytta med

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Säger du nu ;P

Medlem
Skrivet av IceMan:

När fler å fler blir äldre så måste man höja åldern för att 4st kan inte försörja 10st.
jag har inget imot att jobba ett eller två år till när jag blir gammal, så gör man lite nytta med

När du blir äldre kommer du inte ha ett val. Då kommer befolkningstillväxten ha stagnerat och din pension kommer vara avsevärt lägre än den 40-talisterna har nu.

Medlem

Det var det dummaste jag hört på länge. Vad man behöver göra är att börja skicka hem 40-talisterna så att de yngre generationerna får möjlighet att komma ut i arbetslivet. Ju längre de går arbetslösa desto sämre blir det för dem när det är deras tur att gå i pension. Om det överhuvudtaget finns något pensionsystem kvar då. Man försöker ju redan nu göra om det till något sorts jävla hasardspel där några få personer ska kunna tjäna storkovan på att spela med andras framtid. Någonstans på vägen verkar man ha glömt att pensionen ska vara en trygghet i form av en säkrad inkomst på ålderns höst.

Medlem

Anledningen till att äldre måste jobba mer är att mängden arbetare som går i pension är högre än vad mängden arbetare som kommer in i arbetslivet.
Vi får helt enkelt brist på arbetare, och det är tydligen så illa att man funderar på arbetsinvandring.

Så om företagen skall ha tillräckligt med anställda så måste äldre jobba längre.

Låter bisarrt med tanke på att vi har haft nästan ett års varsel...

signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Skrivet av IronHide:

Anledningen till att äldre måste jobba mer är att mängden arbetare som går i pension är högre än vad mängden arbetare som kommer in i arbetslivet.
Vi får helt enkelt brist på arbetare, och det är tydligen så illa att man funderar på arbetsinvandring.

Så om företagen skall ha tillräckligt med anställda så måste äldre jobba längre.

Jaha, det är därför ungdomsarbetslösheten är uppe i 30%...

Medlem

fyfan vilket retarderat förslag! Fan Moderata Alliansens förslag om att jobba billigare som lärling var ju inte heller så jävla fint, fan va nice att dem räknar med att alla under 30 ska bo hos sina föräldrar typ forever
Tycker att 40-talisterna kan lära upp dem unga så att dem kan ta över deras jobb fortare. Men hej fan såklart 40 talisterna vill jobba så länge som möjligt så att dem har fetare pension antar jag.
Fan alla mainstream partierna verkar ju ha tappat några skruvar när dem var ute o åt sist eller nåt...

Finns det verkligen så många 40-talister Ironhide? Det kanske förklarar varför dem vill locka dem väljarna o stanna hos dem då

Medlem

Nu måste jag låta lite som en Sd snubbe ellr nått, men var det just inte detta våran stora invandring skulle lösa?
Och förstår varför ingen diskuterar pension systemet, det är ju rak igenom ett pyramid spel.

signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av Ragganof:

Nu måste jag låta lite som en Sd snubbe ellr nått, men var det just inte detta våran stora invandring skulle lösa?
Och förstår varför ingen diskuterar pension systemet, det är ju rak igenom ett pyramid spel.

invandrarna ligger ju i samma ställ som unga arbetslösa, och med ungdomar räknar jag också in dem invandrarna som bott här mestadels av sitt liv och gått ur den svenska skolan

sen om du menar invandrare i ålder 30+ som kommit hit för arbeta, så kan jag väl förstå att det är svårt att fixa jobb åt dem om dem inte ens kan språket

men fan regeringen verkar ju glömt bort alla ungdomar både svenska som utländska som gått ur skolan kan bra svenska och letar jobb som fasiken, men tvingas driva runt istället

Sen angående Mona Sahlins förslag, så kan hon glömma att jag ska jobba när jag är 65+ jävla skit livstil jobba hela livet för vadå? det gynnar ju knappast mig själv när ska jag få ta det lugnt och leva livet istället? när jag är 70 gammal och grå med krigs skador? och när man fan är 60+ så tycker jag det är dags att tänka mer på sig själv, det förtjänar man för i helve

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Det var det dummaste jag hört på länge. Vad man behöver göra är att börja skicka hem 40-talisterna så att de yngre generationerna får möjlighet att komma ut i arbetslivet. Ju längre de går arbetslösa desto sämre blir det för dem när det är deras tur att gå i pension. Om det överhuvudtaget finns något pensionsystem kvar då. Man försöker ju redan nu göra om det till något sorts jävla hasardspel där några få personer ska kunna tjäna storkovan på att spela med andras framtid. Någonstans på vägen verkar man ha glömt att pensionen ska vara en trygghet i form av en säkrad inkomst på ålderns höst.

För staten är detta ett riktigt bra förslag:
1) ju länge någon arbetar istället för att gå ut i pension, desto billigare blir det för staten
2) ju senare en ungdom börjar jobba, desto billigare blir den personen i pension senare för staten

Helst så skulle nog staten njuta av att folk dog dagen efter dom fyllt 65... :\

Tyvärr var det länge sedan staten var "av folket, för folket" (om den nu någonsin varit det)

signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av IronHide:

Sist in först ut, vettu.
När varslen kommer så är det oftast ungdomar som får gå först pga lagen om anställningsskydd.

signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Skrivet av Werzion:

1) ju länge någon arbetar istället för att gå ut i pension, desto billigare blir det för staten
2) ju senare en ungdom börjar jobba, desto billigare blir den personen i pension senare för staten

Tyvärr var det länge sedan staten var "av folket, för folket" (om den nu någonsin varit det)

Ja, tyvärr är det så. En pensionär är enbart en kostnad (förmodligen en betydligt högre sådan än en arbetslös ungdom) och dessutom kan de inte strypa dennes ersättning lika enkelt som för en arbetslös.

Medlem

Någon måste ju betala fallskärmsavtalen...

signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av IronHide:
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av IronHide:

Sist in först ut, vettu.
När varslen kommer så är det oftast ungdomar som får gå först pga lagen om anställningsskydd.

Rent skitsnack, sist in först ut gäller knappast idag. Ungdomsarbetslösheten har varit skyhög över ett decennium nu.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av IronHide:
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av IronHide:

Sist in först ut, vettu.

Rent skitsnack, sist in först ut gäller knappast idag. Ungdomsarbetslösheten har varit skyhög över ett decennium nu.

nehe? vad har du jobbat på för ställen? Lokala saftståndet? Alla företag där arbetarna har ett starkt fack så används LAS, även om företaget vill bli av med idioter som jobbat på företaget i 20 år och inte gjort något vettigt dom senaste 10.

Medlem
Skrivet av ghoül:
Skrivet av Ragganof:

invandrarna ligger ju i samma ställ som unga arbetslösa, och med ungdomar räknar jag också in dem invandrarna som bott här mestadels av sitt liv och gått ur den svenska skolan

sen om du menar invandrare i ålder 30+ som kommit hit för arbeta, så kan jag väl förstå att det är svårt att fixa jobb åt dem om dem inte ens kan språket

men fan regeringen verkar ju glömt bort alla ungdomar både svenska som utländska som gått ur skolan kan bra svenska och letar jobb som fasiken, men tvingas driva runt istället

jaha, var lite intesägande den där texten. invandrare kan inte få jobb, det vet vi. men ändå är det de som ska rädda pensionärerna.
när det uppenbart inte funkar så, borde man inte hålla på med lögner. skulle heldre aceptera att dom bara sa att det är soledariskt ellr liknande. (lite förtydligande: har inget imot invandringen. utan ljugandet allmänt)

signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av Werzion:
Skrivet av Fairfax:

Det är bättre att ha en gammal man/kvinna som jobbar och har en massa erfarenhet än att sålla in en yngling som knappt är torr bakom öronen, även om det skulle tekniskt sett vara bättre att skicka in ungdomen och göra jobbet.

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Nu måste jag säga att alla gamlingar kan fuck off för vi ung behöver jobb vi också. Så vilka bör Företagen välja? en Gamling eller en ung person?

signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Helt klart unga. Förstår inte hur hon tänker, det finns flera arbetslösa ungdomar (svenskar och icke-svenskar) än det finns äldre. Jag kan inte tänka mig att vi behöver höja pensions åldern.

Om Sahlin ärligt talat tror hon komma vinna valet med det här så är hon dummare än jag trodde.

Medlem
Skrivet av ace84:

fyfan vilket retarderat förslag! Fan Moderata Alliansens förslag om att jobba billigare som lärling var ju inte heller så jävla fint, fan va nice att dem räknar med att alla under 30 ska bo hos sina föräldrar typ forever
Tycker att 40-talisterna kan lära upp dem unga så att dem kan ta över deras jobb fortare. Men hej fan såklart 40 talisterna vill jobba så länge som möjligt så att dem har fetare pension antar jag.
Fan alla mainstream partierna verkar ju ha tappat några skruvar när dem var ute o åt sist eller nåt...

Finns det verkligen så många 40-talister Ironhide? Det kanske förklarar varför dem vill locka dem väljarna o stanna hos dem då

Jag tycker det var ett vettigt förslag de kom med angående lärlingarnas löner. För mig låter det helt logiskt att en gröngöling ska få lägre lön än andra då de har mindre erfarenheter och sämre kunskaper. Mig veterligen var detta det första vettiga förslaget jag hört från moderat håll på lång tid.

signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

MFC
Medlem

Människor är så bedövade av allt tjafs kring finanskrisen så de accepterar nästan allting, och då har vi bara sett början av finanskrisens effekter.

Mitt förslag, och detta kommer bli verklighet om 2-3 år, är att införa dödshjälp för alla över 60 oavsett hälsotillstånd.

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Donqen:
Skrivet av ace84:

Jag tycker det var ett vettigt förslag de kom med angående lärlingarnas löner. För mig låter det helt logiskt att en gröngöling ska få lägre lön än andra då de har mindre erfarenheter och sämre kunskaper. Mig veterligen var detta det första vettiga förslaget jag hört från moderat håll på lång tid.

Bra förslag helt klart. Fattar inte hur vissa tänker, tycker ni att en som ska lära upp sig på yrket ska få samma lön som den som jobbat i flera år?
Tänk er en liten firma som har några tusenlappar som marginal då är det ju bra både för firmaägaren som har råd att anställa lärlingen och lärlingen som får lön, erfarhenhet osv.

Men det är väl som vanligt bland vänsterfanatikerna att dom vill ha jobb men företagen ska inte ha råd att anställa...?? Hmm...hur går det ihop? Denna vänster-dröm-naiva-världsåskådning är ju rent komisk-tragisk.

Medlem

Visst kan det låta vettigt att den som har mer erfarenhet ska ha mer betalt. Det gäller bara att se till att detta inte utnyttjas av företag genom att använda "lärlingar" som billig arbetskraft.

1
Skriv svar