Ubisoft slutar med tryckta manualer

Robot
Medlem
Ubisoft slutar med tryckta manualer

Jag antar att det är lika bra, manualerna nu för tiden är ju bara skit iallafall.

Medlem
Inaktiv

Nu håller vi tummarna för att de slutar med att trycka upp skivor lagom tills nästa generations konsoler, där hårddisken kan vara tillräckligt stor för att rymma ett gäng spel.

Medlem

För flera år sen tyckte jag om att sitta och bläddra in en gedigen manual men med tanke på att kvaliten på dem sällan är särskilt hög längre och att jag allt mer sällan läser dem är det nog rätt väg att gå.


signatur

12:50. Press Return

Medlem

Pengar spelar säkerligen också in. De sparar ju bra mycket på att inte behöva trycka manualer. Mig spelar det ingen roll. Som redan sagt är manualer ändå bara skit idag.

Har dock manualerna till Civ4 och Caesar 3. Där snackar vi ordentlig litteratur

Inaktiv

Älskar Guild Wars manualerna 8)


signatur

a"C"RED -

Medlem

Guild Wars manual är ju rätt tunn, knappt något att läsa alls förutom det absolut mest nödvändiga att kunna för att spela spelet, typ.

Däremot allt annat som följer med, häftena, böckerna, fullspäckade med urläckra bilder och lore - niiice! :>


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

Ubisoft blir ju inte roligare måste man säga med deras spel.
Install limits, måste vara online för att lira SP och nu tar de bort manualer?

Visst manualerna har inte varit något roligt på sistonde men förr i tiden när bakgrunds historia m.m. stod där var de kul.

Medlem

Är det bara jag som tycker att en manual ska vara tjockare än bibeln? http://kotaku.com/5520487/game-manuals//gallery/4 är ju hur skön som helst.

Jag är kanske old-school men jag gillar att läsa manualer. En av mina vänner tycker tvärtom; man ska aldrig behöva läsa en manual för att spela ett spel. Å andra sidan är han konsoll-gamer mest och jag skulle vilja påstå att det är spelare som honom som gör att spel idag är så jäkla förenklade.

Inaktiv

lika bra det, sparar en del träd och fraktpengar. så som dom nya xbox fodralen gör.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Sist jag såg en manual stog det hur man stoppade i skivan ochy tryckte install typ.
Sedan någon sida om hälsovarning samt att man kan ändra intällningar i spelet.
Dagens manualer kan gott vara på skivan då de inte tillför någon som de gjorde förr i tiden.
Bara se på PS3 konsollen. dess manual ligger helt online.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

haha ja det var ett tag sen man faktiskt kollade en manual så fine by me.

Medlem

Inge mer lukta i manualen?

Inaktiv

Vissa spel borde ha manual ,, som mmorpg med skön lore osv. Rollspel framför allt dvs.

Medlem

Det är på gott och ont, men mest på gott ur miljösynpunkt.
Jag saknar den gamla goda tiden, då man satt och spelade Kings Quest 3 och läste i manualen för att hitta rätt trollformler,,
eller när man startade upp de flesta olika spel och var tvungen att titta på sidan #, rad # och skriva in ord # för att kunna komma vidare Dagens piratskydd är inte lika roliga som dåtidens

Medlem
Skrivet av bleak:

Vissa spel borde ha manual ,, som mmorpg med skön lore osv. Rollspel framför allt dvs.

Håller med. Manualer behövs speciellt för rollspel.

Medlem

Helt rätt, sen de beslutade sig för att slakta manualerna!
Minns på SNES-tiden, manualen förklarade grundläggande story, skills, vapen, de första banorna, kontroller och långt mycket mer. PErfekt för de som var för unga för att kunan engelska flytande
Numera är en manual en hälsovarning med supportnummer och installationstråd, suck. Nu måste man istället köpa dyra officiella guider som gör samma sak, money rules.
Till och med Freelancer-manualen var helt okej, men det var också en svunnen tid.R.I.P manualer värda namnet, jag minns er med glädje.

Medlem

manualer borde vara en sån sak som man får om man köper en "Special edition" av något spel!

Medlem

Varför inte lägga ut manualen på spelets hemsida eller lägga den som en PDF-fil på skivan (PC utgåvan då). För konsoll hade det varit gutt med en http länk till manualen, förutsatt att man nu skulle behöva titta i den.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv
Skrivet av Hockey Stick:

Har dock manualerna till Civ4 och Caesar 3. Där snackar vi ordentlig litteratur

Caesar 3 ja. :heart: Har dock inte kvar min manual till det, men tjock var den!

Medlem

Jag äger inte spelet, men lyckades hitta en PDF på manualen till det första fallout spelet, 150 sidor varav hälften är irrelevant till hur man spelar men ändå intressant läsning.


signatur

Xd

Medlem

Ur miljösynpunkt tycker jag det är helt löjligt då jag hatar allt miljö-hysteri. Sure om detta innebär att våra spel blir billigare men det tror jag knappast.

Att manualer funnits digitalt och möjlighet att ladda ner dom har funnits länge. Det enda det innebär är en försämring för konsumenten. Man har ju sedan länge fått nöja sig med tunna manualer då Microprose's tid är förbi men jag personligen gillar att ha en manual att läsa i sängen eller någon annan stans. Men nu ser det ut som att jag måste spendera varje vaken sekund vid datorn och också sitta o läsa manualer. Sure, jag kan skriva ut den men då spenderar ju istället jag papper!

Kanske kommer collectors editions innehålla denna lyx som vi mins vid namnet papper och manualer. Gissningsvis är det på väg bort också då jag antagligen istället får ladda ner en bild på diverse coola figurer och annat för att stirra på en skärm.

Typisk Ubisoft för övrigt. Ett mongo-DRM och så nu detta. Ser ut som de kommer ligga kvar på min consumer-ignore-list.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Månne inte manualerna också blir DRM-skyddade och kräver uppkoppling.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Håller med de flesta andra att med tanke på kvalitén på manualerna i dagsläget kan man lika gärna skippa dem

Medlem
Skrivet av zyr0k:

Månne inte manualerna också blir DRM-skyddade och kräver uppkoppling.

Där har vi nästa ondskefulla steg från Ubi, för att läsa manualen krävs konstant uppkoppling till serven XD
Tyvärr lär det ske

1
Skriv svar