Kristendom vs islam

Medlem

För att vara på den säkra sidan.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Nestor:

Höhöhö.
Dumma muslimer som inte kan äta med kniv och gaffel.
Höhöhö.

Ja Nestor det är jobbigt att tänka sig att flera människor drabbas av könsstympning och det är inte ett lätt problem att lösa. Men att inte våga prata eller ta i sakfrågan o bara titta bort o säga, sånt som du säger när man kritiserar sakproblem i en kultur/religion är ju inte friskt.

Medlem
Skrivet av ironsten:
Skrivet av Nestor:

Höhöhö.
Dumma muslimer som inte kan äta med kniv och gaffel.
Höhöhö.

Ja Nestor det är jobbigt att tänka sig att flera människor drabbas av könsstympning och det är inte ett lätt problem att lösa. Men att inte våga prata eller ta i sakfrågan o bara titta bort o säga, sånt som du säger när man kritiserar sakproblem i en kultur/religion är ju inte friskt.

Höhöhöhöhö.
Dumma kristna svennar som sätter likhetstekcen mellan religioner och lokala sedvänjor.
Höhöhöhöhö.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av ironsten:
Skrivet av Nestor:

Höhöhö.
Dumma muslimer som inte kan äta med kniv och gaffel.
Höhöhö.

Ja Nestor det är jobbigt att tänka sig att flera människor drabbas av könsstympning och det är inte ett lätt problem att lösa. Men att inte våga prata eller ta i sakfrågan o bara titta bort o säga, sånt som du säger när man kritiserar sakproblem i en kultur/religion är ju inte friskt.

Höhöhöhöhö.
Dumma kristna svennar som sätter likhetstekcen mellan religioner och lokala sedvänjor.
Höhöhöhöhö.

"Lokala sedvänjor"..du får det att låta nästan som en fin tradition. Du såg inte ordet "kultur" i mitt inlägg? (Nä fan du hade ju skygglapp) Kultur o religion är mer eller mindre sammanflätade. Men ja just i drömvärlden o teorin kan man särskilja dom bokstavligt. Men usch för att ta i ett problem, bättre att blunda.
Norra Afrika som är till största delen muslimskt, där är könsstympning vanligast. Jag kritiserar även könsstympning som förekommer i kristna områden. Men det är oräkneligt ett mycket större problem i muslimska länder.
Men för dig Nestor så räcker det med att säga, "det förekommer även i kristna länder" så hoppsan så är det inget problem i sig längre.

Men ja just ja, du har ju på din stora skygglapp, men ta o behåll den på, blir bara roligare att se dina inlägg då

Medlem
Skrivet av Nestor:

Höhöhöhöhö.
Dumma kristna svennar som sätter likhetstekcen mellan religioner och lokala sedvänjor.
Höhöhöhöhö.

Pinsamt att folk kan vara så här blinda och vilseledda.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Nestor:

Höhöhöhöhö.
Dumma kristna svennar som sätter likhetstekcen mellan religioner och lokala sedvänjor.
Höhöhöhöhö.

Pinsamt att folk kan vara så här blinda och vilseledda.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av WaltX:

Religion = hjärntvättning. Religion är bara en stor påhitt som bara skapar en massa elände och onödiga offer.

Stämmer helt religion skapar bara en massa elände.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem
Skrivet av MilleX:
Skrivet av WaltX:

Religion = hjärntvättning. Religion är bara en stor påhitt som bara skapar en massa elände och onödiga offer.

Stämmer helt religion skapar bara en massa elände.

Agnesë Gonxhe Bojaxhiu (ochså känd som Moder Theresa) håller inte med.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Det kanske hon inte gör.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Pinsamt att folk kan vara så här blinda och vilseledda.

Det som du kallar "pinsamt" och "vilseledda" kallar jag "moderna" och "rationella". Det vill säga inte lever kvar i ett tänk mer anpassat för 1600-talet.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av ironsten:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av ironsten:
Skrivet av Nestor:

Höhöhö.
Dumma muslimer som inte kan äta med kniv och gaffel.
Höhöhö.

Ja Nestor det är jobbigt att tänka sig att flera människor drabbas av könsstympning och det är inte ett lätt problem att lösa. Men att inte våga prata eller ta i sakfrågan o bara titta bort o säga, sånt som du säger när man kritiserar sakproblem i en kultur/religion är ju inte friskt.

Höhöhöhöhö.
Dumma kristna svennar som sätter likhetstekcen mellan religioner och lokala sedvänjor.
Höhöhöhöhö.

"Lokala sedvänjor"..du får det att låta nästan som en fin tradition. Du såg inte ordet "kultur" i mitt inlägg? (Nä fan du hade ju skygglapp) Kultur o religion är mer eller mindre sammanflätade. Men ja just i drömvärlden o teorin kan man särskilja dom bokstavligt. Men usch för att ta i ett problem, bättre att blunda.
Norra Afrika som är till största delen muslimskt, där är könsstympning vanligast. Jag kritiserar även könsstympning som förekommer i kristna områden. Men det är oräkneligt ett mycket större problem i muslimska länder.
Men för dig Nestor så räcker det med att säga, "det förekommer även i kristna länder" så hoppsan så är det inget problem i sig längre.

Men ja just ja, du har ju på din stora skygglapp, men ta o behåll den på, blir bara roligare att se dina inlägg då

Du har din fakta rätt? Det är i väst- till östafrika som könsstympning är som vanligast, inte i norra. Där har det förekommit i tusentals år, långt innan islam (och kristendom i Etiopiens fall) kom dit. Enligt det (smått) förlegade synsättet dör barnet om det rör vid klitoris när det föds. Låter som en naturreligion har startat den "seden" enligt mig.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av HollowMan:

Pinsamt att folk kan vara så här blinda och vilseledda.

Det som du kallar "pinsamt" och "vilseledda" kallar jag "moderna" och "rationella". Det vill säga inte lever kvar i ett tänk mer anpassat för 1600-talet.

Noterat....och ignorerat.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av ironsten:

"Lokala sedvänjor"..du får det att låta nästan som en fin tradition. Du såg inte ordet "kultur" i mitt inlägg? (Nä fan du hade ju skygglapp) Kultur o religion är mer eller mindre sammanflätade. Men ja just i drömvärlden o teorin kan man särskilja dom bokstavligt. Men usch för att ta i ett problem, bättre att blunda.
Norra Afrika som är till största delen muslimskt, där är könsstympning vanligast. Jag kritiserar även könsstympning som förekommer i kristna områden. Men det är oräkneligt ett mycket större problem i muslimska länder.
Men för dig Nestor så räcker det med att säga, "det förekommer även i kristna länder" så hoppsan så är det inget problem i sig längre.

Men ja just ja, du har ju på din stora skygglapp, men ta o behåll den på, blir bara roligare att se dina inlägg då

Du har din fakta rätt? Det är i väst- till östafrika som könsstympning är som vanligast, inte i norra. Där har det förekommit i tusentals år, långt innan islam (och kristendom i Etiopiens fall) kom dit. Enligt det (smått) förlegade synsättet dör barnet om det rör vid klitoris när det föds. Låter som en naturreligion har startat den "seden" enligt mig.

Tack Kungbla för att du räddade mig från ett allvarligt anfall av livströtthet:)

Skrivet av ironsten:

Men ja just ja, du har ju på din stora skygglapp, men ta o behåll den på, blir bara roligare att se dina inlägg då

Efter att ha läst ovanstående replik kan jag inte annat än hålla med dig
Ditt inlägg blev skitroligt


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av ironsten:

"Lokala sedvänjor"..du får det att låta nästan som en fin tradition. Du såg inte ordet "kultur" i mitt inlägg? (Nä fan du hade ju skygglapp) Kultur o religion är mer eller mindre sammanflätade. Men ja just i drömvärlden o teorin kan man särskilja dom bokstavligt. Men usch för att ta i ett problem, bättre att blunda.
Norra Afrika som är till största delen muslimskt, där är könsstympning vanligast. Jag kritiserar även könsstympning som förekommer i kristna områden. Men det är oräkneligt ett mycket större problem i muslimska länder.
Men för dig Nestor så räcker det med att säga, "det förekommer även i kristna länder" så hoppsan så är det inget problem i sig längre.

Men ja just ja, du har ju på din stora skygglapp, men ta o behåll den på, blir bara roligare att se dina inlägg då

Du har din fakta rätt? Det är i väst- till östafrika som könsstympning är som vanligast, inte i norra. Där har det förekommit i tusentals år, långt innan islam (och kristendom i Etiopiens fall) kom dit. Enligt det (smått) förlegade synsättet dör barnet om det rör vid klitoris när det föds. Låter som en naturreligion har startat den "seden" enligt mig.

Tack Kungbla för att du räddade mig från ett allvarligt anfall av livströtthet:)

Skrivet av ironsten:

Men ja just ja, du har ju på din stora skygglapp, men ta o behåll den på, blir bara roligare att se dina inlägg då

Efter att ha läst ovanstående replik kan jag inte annat än hålla med dig
Ditt inlägg blev skitroligt

Kungbla först frågar du om mina fakta är rätt, sen kommer du själv med fakta som är både fel och totalt förvirrande. När slutade nordliga delar ha en öst o västsida?? Hur står det till med din geografikunskap?
"Könsstympning förekommer idag i cirka 30 länder, de flesta av dem i norra och nordöstra Afrika." ---urklippt från palmecenter.se

Att det förekommit långt före religionerna och att det startat som nån natursed tar inte ju inte ifrån faktum att det är vanligast "idag"! i nordliga afrika där islam är störst.

Nestor hmm, du har kvar lappen alltså, du kanske borde ta o läsa lite innan du försöker få billiga poäng på nån annans inlägg som dessutom är felaktigt...lågt

Medlem
Skrivet av ironsten:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av ironsten:

"Lokala sedvänjor"..du får det att låta nästan som en fin tradition. Du såg inte ordet "kultur" i mitt inlägg? (Nä fan du hade ju skygglapp) Kultur o religion är mer eller mindre sammanflätade. Men ja just i drömvärlden o teorin kan man särskilja dom bokstavligt. Men usch för att ta i ett problem, bättre att blunda.
Norra Afrika som är till största delen muslimskt, där är könsstympning vanligast. Jag kritiserar även könsstympning som förekommer i kristna områden. Men det är oräkneligt ett mycket större problem i muslimska länder.
Men för dig Nestor så räcker det med att säga, "det förekommer även i kristna länder" så hoppsan så är det inget problem i sig längre.

Men ja just ja, du har ju på din stora skygglapp, men ta o behåll den på, blir bara roligare att se dina inlägg då

Du har din fakta rätt? Det är i väst- till östafrika som könsstympning är som vanligast, inte i norra. Där har det förekommit i tusentals år, långt innan islam (och kristendom i Etiopiens fall) kom dit. Enligt det (smått) förlegade synsättet dör barnet om det rör vid klitoris när det föds. Låter som en naturreligion har startat den "seden" enligt mig.

Tack Kungbla för att du räddade mig från ett allvarligt anfall av livströtthet:)

Skrivet av ironsten:

Men ja just ja, du har ju på din stora skygglapp, men ta o behåll den på, blir bara roligare att se dina inlägg då

Efter att ha läst ovanstående replik kan jag inte annat än hålla med dig
Ditt inlägg blev skitroligt

Kungbla först frågar du om mina fakta är rätt, sen kommer du själv med fakta som är både fel och totalt förvirrande. När slutade nordliga delar ha en öst o västsida?? Hur står det till med din geografikunskap?
"Könsstympning förekommer idag i cirka 30 länder, de flesta av dem i norra och nordöstra Afrika." ---urklippt från palmecenter.se

Att det förekommit långt före religionerna och att det startat som nån natursed tar inte ju inte ifrån faktum att det är vanligast "idag"! i nordliga afrika där islam är störst.

Nestor hmm, du har kvar lappen alltså, du kanske borde ta o läsa lite innan du försöker få billiga poäng på nån annans inlägg som dessutom är felaktigt...lågt

Jag syftade på västkusten, genom centralafrika till afrikas horn på östkusten, inte svårare än så.

Kvinnlig könsstympning förekommer främst på den afrikanska kontinenten, med ett bälte som sträcker sig från Afrikas horn till västra delarna av Afrika.

Källa :http://www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Kroppen/Konsstympning-av-kvinnor/

Det finns till och med en bild för att illustrera deras påstående.

Medlem
Skrivet av ironsten:

Kungbla först frågar du om mina fakta är rätt, sen kommer du själv med fakta som är både fel och totalt förvirrande. När slutade nordliga delar ha en öst o västsida?? Hur står det till med din geografikunskap?
"Könsstympning förekommer idag i cirka 30 länder, de flesta av dem i norra och nordöstra Afrika." ---urklippt från palmecenter.se

Skrivet av ironsten:

Att det förekommit långt före religionerna och att det startat som nån natursed tar inte ju inte ifrån faktum att det är vanligast "idag"! i nordliga afrika där islam är störst.

Så vad har då Islam att göra med känsstympning?
För du säger ju själv, om än kanske omedvetet från din sida, att de från början inte har med varandra att göra.

Skrivet av ironsten:

Nestor hmm, du har kvar lappen alltså, du kanske borde ta o läsa lite innan du försöker få billiga poäng på nån annans inlägg som dessutom är felaktigt...lågt

Naaw. Sött. Blev du lite kränkt nu?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Precis. Vanligare på den nordliga delen av afrika, eller övre halvan om du så vill, av afrika.

Könsstympning förekommer idag i cirka 30 länder, de flesta av dem i norra och nordöstra Afrika." ---urklippt från palmecenter.se

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av ironsten:

Kungbla först frågar du om mina fakta är rätt, sen kommer du själv med fakta som är både fel och totalt förvirrande. När slutade nordliga delar ha en öst o västsida?? Hur står det till med din geografikunskap?
"Könsstympning förekommer idag i cirka 30 länder, de flesta av dem i norra och nordöstra Afrika." ---urklippt från palmecenter.se

Skrivet av ironsten:

Att det förekommit långt före religionerna och att det startat som nån natursed tar inte ju inte ifrån faktum att det är vanligast "idag"! i nordliga afrika där islam är störst.

Så vad har då Islam att göra med känsstympning?
För du säger ju själv, om än kanske omedvetet från din sida, att de från början inte har med varandra att göra.

Skrivet av ironsten:

Nestor hmm, du har kvar lappen alltså, du kanske borde ta o läsa lite innan du försöker få billiga poäng på nån annans inlägg som dessutom är felaktigt...lågt

Naaw. Sött. Blev du lite kränkt nu?

Nestor du vet kultur religion smälter in i varandra mer eller mindre.
Detta från läkartidningen.se kanske kan hjälpa dig.

"Traditionen har under tidens lopp vävts in i kultur, religion och språkbruk. I Sudan, som exempel, används samma ord för kvinnlig könsstympning som för religiös tradition (sunna) och religiös renhet (tahour). Ordet »oomskuren« har samma betydelse som »hora« (ghalfa)"

och detta från Amnesty.se:

Vad gäller kopplingen till religion så praktiserades kvinnlig könsstympning redan före islam och trots att majoriteten av muslimer inte utövar den, har den en religiös dimension, och bland muslimer anges ofta religionen som skäl till könsstympning. Motståndare avfärdar denna koppling, medan islamiska ledare inte är eniga. Koranen innehåller inte någon uppmaning till könsstympning, men i några hadith (yttranden som tillskrivs Profeten Mohammed) omnämnes den.

Hoppas du blev hjälpt nu, så du slipper skriva "naaw" o "höööhhöö" så ofta framöver, det tillför inte så mycket konstruktivt.

Medlem
Skrivet av ironsten:

Nestor du vet kultur religion smälter in i varandra mer eller mindre.

Öhh..va..nääee?
Gör de verkligen det?....hade jag ingen aaaning om.

Skrivet av ironsten:

Detta från läkartidningen.se kanske kan hjälpa dig.

"Traditionen har under tidens lopp vävts in i kultur, religion och språkbruk. I Sudan, som exempel, används samma ord för kvinnlig könsstympning som för religiös tradition (sunna) och religiös renhet (tahour). Ordet »oomskuren« har samma betydelse som »hora« (ghalfa)"

Se ovanstående påstående.

Skrivet av ironsten:

och detta från Amnesty.se:

Vad gäller kopplingen till religion så praktiserades kvinnlig könsstympning redan före islam och trots att majoriteten av muslimer inte utövar den, har den en religiös dimension, och bland muslimer anges ofta religionen som skäl till könsstympning. Motståndare avfärdar denna koppling, medan islamiska ledare inte är eniga. Koranen innehåller inte någon uppmaning till könsstympning, men i några hadith (yttranden som tillskrivs Profeten Mohammed) omnämnes den.

Som jag sagt tidigare. Det står inte i koranen. Men det utesluter ju som sagt inte att den nämns i andra källor.
Att Profeten Muhammed nämner den KAN ju ha att göra med att den sedvänjan är den del av den kultur(de kulturer) han präglats av.

Skrivet av ironsten:

Hoppas du blev hjälpt nu, så du slipper skriva "naaw" o "höööhhöö" så ofta framöver, det tillför inte så mycket konstruktivt.

Äh. Känsligt...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Avstängd

Förresten, är det bara jag, eller känns det som att det är mer accepterat att försvara Islam än Kristendomen?

Medlem
Skrivet av EliasN:

Förresten, är det bara jag, eller känns det som att det är mer accepterat att försvara Islam än Kristendomen?

Nej du är absolut inte ensam.

Medlem

båda två e bajs.
så nu var det löst.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av EliasN:

Förresten, är det bara jag, eller känns det som att det är mer accepterat att försvara Islam än Kristendomen?

Så är det i Sverige. Alla religioner förutom kristendomen är bra i Sverige, tydligen. (Ok, judendom är inte heller så bra och hinduism vet ingen något om)

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

...och hinduism vet ingen något om

Tala för dig själv.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av HollowMan:

För det måste vara religionens fel, eller hur?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

För det måste vara religionens fel, eller hur?

Dådet är ju utfört i religionens namn...men jag kanske har fel,tror inte dom gjorde det på skoj.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

För det måste vara religionens fel, eller hur?

Dådet är ju utfört i religionens namn...men jag kanske har fel,tror inte dom gjorde det på skoj.

Sist jag tittade så har väll mord och skit gjorts i kristendomens namn också (eller?).

Jag fattar inte varför alla ska vara så anti-religon egentligen. Jag själv är absolut inte religiös men jag tror inte heller att det skadar mig att någon människa går till kyrkan eller moskén.

Jag blir också arg när jag ser att några kristna försöker dra ut "homo-demonen" ur en kille men det är ju inte alla kristna som vill det. Jag pratade med några kristna som försökte varva oss (jag och mina polare som var ute på krog runda) till sin sekt (eller vad man nu säger) och de människorna verkade väll helt OK. Jag frågade tom snubben jag snacka med vad han tyckte om homosexuella och hans svar var att det inte var hans sak att döma, det var guds. (De lyckades inte varva oss dock. Vi var ju nämligen ute för att titta på brudar.)

Sedan fattar jag inte heller vad det är för fel på trångsynta idioter som måste vara så jävla arga på allt som "inte är" våran kultur. Vad är det som är så satans jobbigt med en moské där några lirare som inte klär sig som "oss" går och ber. Här i sverige så har vi ju som tradition att dansa runt en stång klädd i blommor. Anledningen vi gör detta är......jag vet ej (eller är det för att vi har det ljust lite längre?...lol). Igen, det är en konstig sak att göra men det skadar ju ingen, eller hur?

Sedan vill jag bara fråga vad ett kristet land är. Det har skrivits att islam länder har gjort det och det händer ej i kristna länder. Vad är ett kristet land? Är sverige ett kristet land? Ingen jag umgås med tror på kristendomen (de flesta är som de flesta här, sådana som säger "jag hatar religion"). Eller vilka länder är det ni menar? Det enda landet jag kommer på just nu som är liksom riktigt kristen är vatikanstaten (under 1000 invånare va?). Det känns liksom som om turkiet är mer islamistiskt än vad sverige är kristet men jag vet ej (kanske bara är hjärntvättad av media).

Sedan har jag också en fråga till folk som försvarar de kristna länderna (om man nu anser att vi i sverige är kristina). Var det rätt av tyskland att döda judar? Var det rätt av oss i sverige att låta dem passera med deras trupper? Var det rätt av spanien att låta tyskland provbomba en stad? Detta var väll alla kristna länder, eller? Jag personligen tror inte att kristendomen var det direkta problemet i dessa länder och jag tror inte heller att islam alltid är problemet i länderna i mellanöstern.

Offtopic: Varför görs inte en tråd där man kan presentera alla sina politiska åsikter?

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

För det måste vara religionens fel, eller hur?

Dådet är ju utfört i religionens namn...men jag kanske har fel,tror inte dom gjorde det på skoj.

1. Google.se
2. Lords Resistance Army.
3. ????????
4. Profit!

@Kresko:up::up:


signatur

Dryg och bitter.

Skriv svar