Islam hotar västvärldens demokrati.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag gillar hur ni.... försvarar islam genom att peka på att kristendom faktisk är dum också.

Ungefär som att åka motorcyckel utan hjäl med motivationen att man kan slå sig om man går också.

Religion...*suck*...är bara skit. Den som ställer till mest just nu är islam. Utrota religion.

Quote of the f*ckin day!


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

Gillar inte religion speciellt mycket men till och med jag vet att man inte bara kan måla allt svart eller vitt allt jag vill säga i detta tröttsamma men återkommande ämne.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Greger:

Som du nog vet så kommer knappast striderna vara särskilt enkla för någon sida, jag skulle faktiskt rekomendera boken "Red Storm" av Tom Clancy på hur ett krig mellan västvärlden och ryssland skulle ske.

Personligen kände jag att den boken var ganska USA-förhärligande, men så är ju herr Clancy en jänkare också. Verkliga krig kommer alltid att vara mer oberäkneliga än vad en bok kan berätta om dem. Dessutom finns det ett inslag av slumpen i dem också. Fel person på fel ställe vid fel tid kan förstöra stora planer.

Islam i sig är inget hot mot demokratin, religion kan och bör anpassas efter rådande förhållanden. De som är farliga är de som vägrar anpassa sig, Islamisterna, de människor som anser att det gynnar deras syften att få en tonåring att spränga sig själv på ett torg.

Dessutom använder de Guds Vilja som anledning till dödandet, något som är helt befängt om man ska följa grundläggande religiösa värderingar som att "Du skall inte döda" osv.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem
Skrivet av Oddman:

Personligen kände jag att den boken var ganska USA-förhärligande, men så är ju herr Clancy en jänkare också. Verkliga krig kommer alltid att vara mer oberäkneliga än vad en bok kan berätta om dem. Dessutom finns det ett inslag av slumpen i dem också. Fel person på fel ställe vid fel tid kan förstöra stora planer.

Ja jo självklart, den skrevs ju också under kalla kriget så om han hade ändrat på det hela (du förstår nog vad jag menar) så hade han väl blivit arkebuserad eller något

Men du vet nog också om att en fel person vid fel tillfälle förstörde en ganska stor plan.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Är det inte fruktansvärt självklart att Islam hotar västvärldens demokrati? Att länder med sharialagar samt system byggda på muslimska regler och en profets tro har så stort inflytande i världen borde rimligtvis även påverka länderna i denna värld.

Allt som skiljer sig från någonting annat brukar oftast vara ett hot mot just detta "andra".

Apple hotar MS.
MS hotar Sony.
PP hotar många partier.

Medlem

Islam är harmlöst för det kommer nerifrån, d v s det är invandrare som är muslimer - folk som är i minoritetställning till den etniska majoriteten i ett land, och därpå egentligen beroende av oss - vi kan stoppa invandringen och skicka tillbaks invandrare, lagstifta mot deras kultur på olika sätt etc. Om vi, d v s majoriteten verkligen ville det tillräckligt mycket.

Dom kan inte göra ett skit, kasta lite sten, "jiddra" och misshandla kvinnor är jävligt störande men det är inte ett "hot mot demokratin". Get a grip for fux sake.

Internationellt så är alla muslimska länder småskitar, militärt och framförallt ekonomiskt sett. Den starkaste "muslimska" staten är demokratin Turkiet som är sekulärt d v s regimen är inte knuten till religion.
Hot? Vilket hot?


signatur

yolo

Inaktiv

Själv är jag rädd för att EU blir för stort. Om dem får igång det här lissabonfördraget kan dem ju hitta på massa tokigheter.

Inaktiv

TobbeW och Döbringer
Det har sagt förrut men jag säger det igen Islam är en religion. Religionen förespråkar inte för självmordsbombning, kvinnoförtryck eller dylikt. Det är ländernas kultur som fixar de sakerna. Så säg istället hotet från de arabiska länderna eller något


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Demokrati finns inte. Den dag USA blir en demokrati .... USA är ju en diktatur i högsta grad ...

Det finns olika falanger inom Islam ....

Allt terroristbabbel kommer från början från de styrande och matas ut av media i vanlig ordning. Om USA (som har bombat minst 50 länder EFTER andra världskriget) bestämmer sig för att till exempel "Sveriges uran vill vi ha" och det blir så att de måste ta det med våld så kommer vi per automatik att klassas som terrorister när vi gör motstånd ... aningen överdrivet men ändå.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Kristendom med sina korståg kan man ju lugnt påstå sig ha hotat den öst/asiatiska världen en gång i tiden, minst sagt bokstavligen.

Med andra ord: vi har en gång i tiden varit väldigt ociviliserade, fattiga och utan större kunskap.

Och fattigdom och bristen på kunskap leder lätt till att den stora massan kan manipuleras och utnyttjas. (Värt att poängtera dock att det är lååååångt ifrån den stora massan i dessa länder som krigar eller utför självmordsattacker, är nog inte ens 5% som önskar krig)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av unix:

Demokrati finns inte. Den dag USA blir en demokrati .... USA är ju en diktatur i högsta grad ...

Ja. För i USA får du inte rösta på vem du vill, skriva vad du vill eller tycka vad du vill...

Allvarligt....vad baserar det på?

Det finns olika falanger inom Islam ....

Skrivet av unix:

Allt terroristbabbel kommer från början från de styrande och matas ut av media i vanlig ordning. Om USA (som har bombat minst 50 länder EFTER andra världskriget)

Är du skön eller?
http://www.btinternet.com/~davidbeaumont/msf/listbombed.html
Jag får det till 34 om man räknar rent krasst.
Och då räknas inte ett par av konflikterna.

Skrivet av unix:

bestämmer sig för att till exempel "Sveriges uran vill vi ha" och det blir så att de måste ta det med våld så kommer vi per automatik att klassas som terrorister när vi gör motstånd ... aningen överdrivet men ändå.

Ja. För uran blir så otroligt mycket billigare om man först invaderar en vänligt sinnad nation och samtidigt målar in sig i ett diplomatiskt hörn.
För 200-300 år sedan hade dina teser varit någolunda mer korrekt.
Vil man ha råvaror billigt så handlar man. Och särskilt när det gäller vänligt sinnade nationer, då får man i regel bättre priser och villkor.

Ja. Aningens överdrivet med ett löjliet skimmer draget över dina påstpåenden.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av unix:

Demokrati finns inte. Den dag USA blir en demokrati .... USA är ju en diktatur i högsta grad ...

Det finns olika falanger inom Islam ....

Allt terroristbabbel kommer från början från de styrande och matas ut av media i vanlig ordning. Om USA (som har bombat minst 50 länder EFTER andra världskriget) bestämmer sig för att till exempel "Sveriges uran vill vi ha" och det blir så att de måste ta det med våld så kommer vi per automatik att klassas som terrorister när vi gör motstånd ... aningen överdrivet men ändå.

Jag gillar hur du drar "fakta" och siffror sådär, rätt ut ur röven.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

TobbeW och Döbringer
Det har sagt förrut men jag säger det igen Islam är en religion. Religionen förespråkar inte för självmordsbombning, kvinnoförtryck eller dylikt. Det är ländernas kultur som fixar de sakerna. Så säg istället hotet från de arabiska länderna eller något

Rätta mig om jag har fel igen, men gör inte religionen Islam det?

Guds begränsning till människan :

1. Äktenskapsbrott/sexuellt umgänge utanför äktenskap, zina, kan medföra stening till döds om man är gift (med vissa modifikationer vid äktenskapsproblem). Till detta kommer 100 piskrapp för ogifta, fria muslimer och 50 piskrapp för slavar, icke-muslimer, gifta eller ogifta.
2. Stöld kan medföra stympning/amputering av höger hand.
3. Rån (landsvägsröveri, väpnat överfall) som leder till död kan medföra korsfästning (om rånet inte lett till döden behandlas det som vanlig stöld).
4. Falsk anklagelse för äktenskapsbrott eller sexuellt umgänge utanför äktenskap kan medföra 80 piskrapp för fria män och 40 för slavar.
5. Berusning kan medföra 80 piskrapp.

Enbart ögonvittnesskildringar och erkännanden räknas. Ögonvittnena måste vara minst fyra till antalet. Enbart vittnesmål från fria muslimska män accepteras, dvs. icke-muslimers, kvinnors och slavars vittnesmål är ogiltiga.

Medlem

Religion är rätt överskattat.


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

Men hela diskussionen om Islam är en våldsam religion eller inte är väl ändå ganska meningslös. Koranen och Bibeln är båda sjukt långa böcker skrivna så flummigt som möjligt, och om man också tar med i beräkning att man kan anse att vissa historier endast är symbolik eller metaforer så kan man ju tolka böckerna hur fan man vill.

Både Bibeln och Koranen innehåller ju dödsstraff för vissa synder med mera men då en större del av dom religiösa skiter i dessa budskap så spelar det väl ändå ingen roll om det står eller ej. En skillnad är ju dock att Koranen ska vara en exakt kopia från urkoranen så tolkningsfriheten är inte lika stor som med Bibeln.

Medlem

Islamister har redan lyckats inskränka västvärldens demokrati, men det verkar ni inte riktigt ha fattat. Elfte september 2001, säger det er nåt? Vad har hänt sen dess? Terroristlagar, internet-spaning (FRA-lagen någon?), mer säkerhetskontroller på flygplatser, Guantanamo etc. alltihop inskränkningar av demokratin och personlig frihet osv.

För övrigt alla som alltid diskuterar det här, sluta ursäkta en idioti någon gör med en annan idioti som nån annan gjort, det är treåringslogik. Islamisters fanatism kan inte motiveras med att det finns kristna fanatiker också. Två fel blir inte ett rätt.

Inaktiv

Men att likställa Islamister med Islam är väl också treåringslogik och ett hopbuntande av episka mått. Finns folk på båda sidor stängslet som borde ta ett steg bakåt och tänka innan de pratar.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Islamister har redan lyckats inskränka västvärldens demokrati, men det verkar ni inte riktigt ha fattat. Elfte september 2001, säger det er nåt? Vad har hänt sen dess? Terroristlagar, internet-spaning (FRA-lagen någon?), mer säkerhetskontroller på flygplatser, Guantanamo etc. alltihop inskränkningar av demokratin och personlig frihet osv.

För övrigt alla som alltid diskuterar det här, sluta ursäkta en idioti någon gör med en annan idioti som nån annan gjort, det är treåringslogik. Islamisters fanatism kan inte motiveras med att det finns kristna fanatiker också. Två fel blir inte ett rätt.

Är väl isåfall västvärlden som hotar sin egna demokrati?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Fredas:
Skrivet av unix:

Demokrati finns inte. Den dag USA blir en demokrati .... USA är ju en diktatur i högsta grad ...

Det finns olika falanger inom Islam ....

Allt terroristbabbel kommer från början från de styrande och matas ut av media i vanlig ordning. Om USA (som har bombat minst 50 länder EFTER andra världskriget) bestämmer sig för att till exempel "Sveriges uran vill vi ha" och det blir så att de måste ta det med våld så kommer vi per automatik att klassas som terrorister när vi gör motstånd ... aningen överdrivet men ändå.

Jag gillar hur du drar "fakta" och siffror sådär, rätt ut ur röven.

Vad snackar du om? Inget i det inlägget som behöver länkas. Allt ska inte tolkas bokstavligt. USA är en diktatur syftar mer på att USA inte är så demokratiskt som det skulle kunna vara. Sverige och uran var ett exempel för att förenkla verkligheten. 50 var inte en exakt siffra men något i den stilen.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Fredas:
Skrivet av unix:

Demokrati finns inte. Den dag USA blir en demokrati .... USA är ju en diktatur i högsta grad ...

Det finns olika falanger inom Islam ....

Allt terroristbabbel kommer från början från de styrande och matas ut av media i vanlig ordning. Om USA (som har bombat minst 50 länder EFTER andra världskriget) bestämmer sig för att till exempel "Sveriges uran vill vi ha" och det blir så att de måste ta det med våld så kommer vi per automatik att klassas som terrorister när vi gör motstånd ... aningen överdrivet men ändå.

Jag gillar hur du drar "fakta" och siffror sådär, rätt ut ur röven.

Vad snackar du om? Inget i det inlägget som behöver länkas. Allt ska inte tolkas bokstavligt. USA är en diktatur syftar mer på att USA inte är så demokratiskt som det skulle kunna vara. Sverige och uran var ett exempel för att förenkla verkligheten. 50 var inte en exakt siffra men något i den stilen.

Vänligen förklara hur USA är en diktatur UTAN "typ"-argumenten, svepande generaliseringar och "något i den stilen"-argument.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Myrrdin:

Men att likställa Islamister med Islam är väl också treåringslogik och ett hopbuntande av episka mått. Finns folk på båda sidor stängslet som borde ta ett steg bakåt och tänka innan de pratar.

Nåja... Någon annan stod för ihopbuntningen, inte jag, så det får stå för den som buntade ihop, eller för dig som inte läste mitt inlägg.

Javisst är det västvärlden som sabbar sin egen demokrati, men det var väl ett av syftena med terror-attackerna eller hur? Västvärlden kan ju inte gärna vika sig för ett gäng fanatiker med huvudvärk för då är vi snart islamister vi också för det är väl deras andra syfte? Eller hur menar du Greger? Vad är ditt recept mot islamister? Hur skulle västvärlden reagera?

Medlem

Känns som detta blir ett bra ställe att tipsa om en bok. "Reason, faith and revolution: Reflections on the God Debate" av Terry Eagleton.
Här är ett utdrag från en recension:
"Problemet med Ditchkins (Richard Dawkins, Daniel Dennett eller Christopher Hitchens), enligt Eagleton, är att han blir den religiösa fundamentalismens sekulära spegelbild. Hans religionskritik träffar endast de värsta avarterna av religion. Kritikens huvudsakliga funktion blir i stället att projicera roten till samtidens våld på "de andra" och därmed undvika frågan om hur västvärldens liberala politik bidrar till våldet genom att sanktionera globala orättvisor. Ditchkins tror på sätt och vis på religionens kraft lika mycket som Bin Ladin utan att sätta in den i sitt sociala sammanhang."


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Enda lösningen på problemet är om Sverige förbjuder alla religoner...utom buddism som verkar vara förvånansvärt fredlig på "riktigt"

Medlem

Greger skrev:

Jag är hundra gånger mer rädd för att U.S.A ska göra något riktigt, riktigt dumt än att ett gäng fanatiska extremister ska få för sig att spränga ett tåg, när U.S.A har möjligheten att göra detsamma fast tusen gånger värre.

[quote=HollowMan]
Iran har en stor del av befolkningen som inte ställer sig bakom mullorna,men dom har en minst lika stor/större del som håller med pajasen Ahmenadi eller vad han nu kallas.Pakistan håller på att bli Talibanstyrt mer för varje dag som går,dagligen pågår stora slag mot Talibanterroristerna av dom reguljära Paki styrkorna,hur ser du detta som på väg att bli demokratiskt?

Greger skrev:

Och det är bara en tidsfråga innan FN eller Nato
stiger in och skickar fredsbevarande styrkor.
Är nog ganska säker på att västvärlden redan förser dom pakistanska styrkorna med vapen, det innebär att relationer förbättras med landet ifråga och kan ge dom en viktig allierad.
Glöm inte bort att dom får en hållhake ifall dom skulle behöva hjälp i framtiden (västvärlden).

Jo dom farligaste av dom alla (enligt Greger)har ju "bara" i ett antal år kämpat emot talibanerna inne i Afganistan, men varit i princip ensamma . Undra hur många soldater Ryssland, Nordkorea, Iran skickat till oroshärdar som tex. Afganistan, Balkan-kriget.
Jag tycker också USA gjort mycket galet, men du kan inte mena att rena diktaturer som man knappt kan förhandla med eller ryssland som är innästlat i korruption och kliver in i grannländer som Georgien osv utan vidare skapar mindre farliga vibbar än usa.
Bush var inte bra för usa, han var jag rädd för första gången jag såg honom, han har också skadat usa:s rykte. Men Obama verkar klart vettigare iaf, eller tycker du Greger att Nordkoreas diktator verkar mer förhandlingsbar?

Medlem

Var ska vi börja här då?
Först och främst, Iran respektive Nordkorea är tämligen isolerade länder. Dessa länders ekonomi är heller inte den bästa.

Ryssland hade som mest ca 3000 fredsbevarande trupper i Kosovo, dessa är dock tillbakadragna. Man har fredsbevarande trupper i utbrytarrepublikerna Abchazien och Sydossetien.
På tal om Georgien är det tämligen bekräftat att det hela inleddes med att Georgiska trupper gick in i Sydossetien och samtidigt besköt de ryska trupper som fanns där.
Rysslands svar var en logisk eskalering på våldstrappan.

Givetvis kommer du undra vad Sydossetien och Abchazien har för rätt att finnas. Jag undrar då vad du anser om staten Kosovo.


signatur

Min avatar är en protest mot de alldeles sinnesförvirrade reglerna för avatarstorlek.

MFC
Medlem
Skrivet av Fredas:
Skrivet av unix:

Demokrati finns inte. Den dag USA blir en demokrati .... USA är ju en diktatur i högsta grad ...

Det finns olika falanger inom Islam ....

Allt terroristbabbel kommer från början från de styrande och matas ut av media i vanlig ordning. Om USA (som har bombat minst 50 länder EFTER andra världskriget) bestämmer sig för att till exempel "Sveriges uran vill vi ha" och det blir så att de måste ta det med våld så kommer vi per automatik att klassas som terrorister när vi gör motstånd ... aningen överdrivet men ändå.

Jag gillar hur du drar "fakta" och siffror sådär, rätt ut ur röven.

Inbillningen att USA inte kan göra något sånt är baserat på ovetskap/okunskap kring hur USA verkar runt om i världen idag.

Nej, USA som LAND kanske inte anfaller Sverige, MEN USA kan genom företag "köpa in" sig i länder och utöva det inflytande de behöver för att få det som de vill. Just nu pågår en kamp runt om i Europa mot Monsanto som "säljer" (tvingar på) genmanipulerade grödor. Det är bara ETT exempel. Ett annat ypperligt exempel är finanskrisen och bankernas fantastiska finansiella produkter som de sålt till alla fondförvaltare. Det är en lång kedja av avancerade processer som bidrar till vad vi fått idag men källan är densamma, bankerna i USA.

Det finns gott om källor till mina påståenden (Washington Post, The Guardian, Bloomberg m.fl). Att förneka att USA inte jobbar stenhårt för att lura många länder just nu är bara löjligt. Varför tror ni Timothy Geithner var i Kina, Obama i Saudi-arabien. USA måste VARJE DAG övertyga att deras värdelösa statspapper är värda något. Problemet är att snart är den roliga historien slut eftersom ingen vill stödköpa deras statspapper.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Javisst är det västvärlden som sabbar sin egen demokrati, men det var väl ett av syftena med terror-attackerna eller hur? Västvärlden kan ju inte gärna vika sig för ett gäng fanatiker med huvudvärk för då är vi snart islamister vi också för det är väl deras andra syfte? Eller hur menar du Greger? Vad är ditt recept mot islamister? Hur skulle västvärlden reagera?

Ptja, terrorist-attackernas syfte är att skapa rädsla och underminera våran demokrati, vilket vi tackar och bugar för och sedan inskränker våran frihet mer och mer.
Jag skulle föreslå att inte buga under hoten alls, och fortsätta leva som vi gör.

För att bli islamist måste du först bli muslim föresten, och som du nog vet så är det inte så enkelt att påtvinga folk religion om det nu inte börjar redan i ung ålder HEMIFRÅN, och det lär knappast hända om nu inte våran kära stat känner att religion ska vara ett sätt att börja styra (och i det fallet är det ändå kristendomen vi faller tillbaka till.)

Skrivet av ironsten:

Jo dom farligaste av dom alla (enligt Greger)har ju "bara" i ett antal år kämpat emot talibanerna inne i Afganistan, men varit i princip ensamma . Undra hur många soldater Ryssland, Nordkorea, Iran skickat till oroshärdar som tex. Afganistan, Balkan-kriget.

Alltså, även om ajg skriver att dom farligaste är USA så är det knappast något jag tycker, då vi har tillräckligt god insyn i hur USA lever och lär (media är ju väldigt kåt på landet i väst, och dom har en hel del bra saker även om det är mycket som är fel också).

Skrivet av ironsten:

Jag tycker också USA gjort mycket galet, men du kan inte mena att rena diktaturer som man knappt kan förhandla med eller ryssland som är innästlat i korruption och kliver in i grannländer som Georgien osv utan vidare skapar mindre farliga vibbar än usa.

Mjae alltså, om Ryssland skulle få för sig att göra något har dom både USA och EU emot sig, men om nu USA vill invadera ett land eller två (afghanistan och irak är väl två goda exempel) så är det ingen som står i deras väg, det är därför dom är farligare, för ingen vågar ju säga ifrån när dom ska stampa in med sina cowboyboots.

Skrivet av ironsten:

Bush var inte bra för usa, han var jag rädd för första gången jag såg honom, han har också skadat usa:s rykte. Men Obama verkar klart vettigare iaf, eller tycker du Greger att Nordkoreas diktator verkar mer förhandlingsbar?

Att Obama är mycket bättre för våran framtid (och USAs framtid först och främst) nekar jag absolut inte till, jag är glad att han blev vald, för jag är faktiskt livrädd för Sarah Palin och hennes kristna fundamentalism, men Kim Jong Ill är väl knappast farlig, han är ju så kort och söt

Jag kanske verkar oerhört USA-fientlig, men det är med skräckblandad förtjusning som jag hatälskar dom, det är mycket från det landet jag älskar, och lika mycket som jag hatar.
Man ska vara glad över att det är USA som är härskande, då vi har som sagt stor insikt i hur landet styrs (på sätt och vis), men dom har för mycket makt vilket gör att dom helt enkelt kan göra som dom vill.

Blanda en möjlighet att göra som dom vill med nästan fanatisk religiositet och du får en ganska farlig blandning :/


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag fruktar Kina mycket mer än jag fruktar USA.
Är det något land som kan köpa upp företag från andra länder och leda ner de i stup är det Kina.
Köps SAAB eller Volvo upp av Kina eller ett asiatiskt land kan vi säga hejdå till våra kära biltillverkare.

Annars är det mycket fördomar och okunnighet. Det känns som man inte vet "vad de håller på med där borta". Samma sak med ryssland.
Man har ju ändå någorlunda bra koll på USA, men östländerna har väl inte intresserat mig av någon anledning.

Så jag känner helt enkelt att mitt inlägg inte tillför något vettigt till den pågående diskussionen, men jag tror några kan relatera till mitt sätt att tänka.

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Jag fruktar Kina mycket mer än jag fruktar USA.
Är det något land som kan köpa upp företag från andra länder och leda ner de i stup är det Kina.
Köps SAAB eller Volvo upp av Kina eller ett asiatiskt land kan vi säga hejdå till våra kära biltillverkare.

Slutet av 1900-talet ringde och lät hälsa att Volvo köptes upp av Ford och Saab av GM....och se hur det gick...

Kina är en av världens snabbast växande ekonomier.
I en global marknadsekonomi köps de mindre upp av de stora. Den starkes rätt gäller.

Skrivet av TobbeW:

Annars är det mycket fördomar och okunnighet. Det känns som man inte vet "vad de håller på med där borta". Samma sak med ryssland.
Man har ju ändå någorlunda bra koll på USA, men östländerna har väl inte intresserat mig av någon anledning.

Isåfall söker du nyheter för dåligt.

Så jag känner helt enkelt att mitt inlägg inte tillför något vettigt till den pågående diskussionen, men jag tror några kan relatera till mitt sätt att tänka.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Att säga att Islam inte har någon påverkan på den rättsliga utvecklingen i regioner med religionen är att gräva ner huvudet i sanden ock försvara det gamla tron på att religion och modernt demokratiskt samhälle går hand i hand.

Kristendomen har inte längre någon större inflytande över människor i det västliga demokratiska länderna om man själv väljer att inte lyssna på det. Hur många här följer dom 10 bud orden? Eller påven i Rom? Skillnaden är att Islam gräver sig djup ner i dess folk kultur och medvetande. Om du väljer att inte lyssna på Islam i ett muslimskt land, vad händer då? Det varierar i vilket land man menar men det är ju inte något vanligt precis att kvinnor nästa dag går på stan i korta kjolar utan slöjan och accepteras.

Koranen värkar det inte vara nå större fel på, men kulturen som folket med den lever i sjunger inte samma stämma. Jag vägrar acceptera en religion som förtrycker ett kön så pass hårt som Islam gör, för våga inte säga att den inte gör det. Det må inte stå i Koranen men folket binder den ändå genom sitt agerande.

Jag såg skeptiskt på Islam till en dag i skolan då jag fick placeringen att diskutera film med en muslimsk kvinna som var täckt med slöja från top till tå och det enda jag såg var ögonen och delar av nästippen. Jag sa till mig själv efteråt att det här vill jag inte ha, det stämmer inte in med mina ideal er om jämställdhet i västlig kultur och jag ser ingen integration möjlig. Det blev uppenbart för mig att det fanns ingen grå zon att stå på, du var på en sida av linjen. Min kultur & ideal, din kultur & ideal, det kan man kalla kulturkrock.

Inte långt efter såg man på TV om tvång gifte mellan en 50årig man med en 9åring, det fick mig att må illa. Domstolen gav inga böter till mannen som hade påtvingat sig sexuellt på flickan.

Personligen tror jag kultur på värkar regering, som en känd fransk filosof en dag sa att "ett land har regeringen den förtjänar" Jag tycker det stämmer ganska bra. Folket måste bättra sig först före regerande makten kan gör det.

Jag ser Islam som en bindel se mellan den kultur jag föraktar och inte vill ha något att göra med. Och det gör det inte lättare att se muslimer den snabbaste växande befolkningen i Europa, det antas av forskare att större delar av dom europeiska länderna har en muslimsk majoritet vid 2050. Om muslimer inte intrigerar i västlig kultur så byter vi kultur. Så enkelt är det, det finns ingen mån kulturism som kommer att rädda oss, framför allt för att det är en religion i vägen till att börja med. Sen om man ser på kristendomen och deras syn på mån kulturism vilket inte verkar ledat till något större problem eftersom västlig kultur inte behöver lyssna på religionen.


signatur

The definition of insanity?

Skriv svar