FZ's egna EU val 2009

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Du står på barrikaderna för att sluta registrera mobilsamtal, bankomatkortsanvändningar, och så vidare tar jag förgivet då.

Lite förenklat kan man säga som så att jag är emot all registrering som inte är absolut nödvändig för att tjänsten ska fungera. En utökad registering och kontroll kan vara aktuell om det finns brottsmistanke men ska isf ske som en punktinsats.

Skrivet av bjosarn:

För det Pp har sagt om internet har, som sagt, andra partier redan röstat emot i Europaparlamentet och redan lyfts fram av dem genom sina partiprinciper.

Hade andra partier verkligen tagit de här frågorna på allvar hade påhitt som IPRED mött mycket större motstånd. Det är först efter Piratpartiets tillväxt som man börjat höra andra tala sig varma om personlig integritet och rätten till privatliv. Detta ser jag iofs som en positiv effekt av det hela. Jag säger dock inte att ingen tagit upp det tidigare utan bara att det inte skett in den omfattning som varit önskvärd.

Skrivet av bjosarn:

Pp har endast lyckats få publicitet genom okunskap bland individer som tror att andra partier bara pratar skola, vård och omsorg.

Pp har fått publicitet för att de tar upp frågor som engagerar många och som de driver hårdare än andra partier.

Skrivet av bjosarn:

De kan samarbeta med andra men om något går fel kan de hävda att de hörde inte till deras fråga.

Ja, och på vad sätt skiljer det dem från övriga partier som samarbetar med andra? Fördelen med ett fåfrågeparti som Pp är, som jag skrev innnan, att risken är minimal att de förhandlar bort de frågor de står för vilket ju också är de frågor som fått folk att rösta på dem.

Skrivet av bjosarn:

Sen tycker jag även deras partiprogram och "principer" är väldigt luddigt motiverade utan några direkta definitioner på vad de menar.

Hur menar du då? Vad anser du skulle vara mer definierat? Själv tycker jag det framgår ganska klart vart de står. Däremot kan jag säga att jag inte håller med till 100% i allt de säger.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av bjosarn:

Håller med GeggaSWE ang. Pp och SD, men inte Fi.
Det stora problemet med Fi är dock att de sitter med den liberala gruppen inom Europaparlamentet och därför kommer jag inte röra vid de partiet.
Sen är det viktigt att påpeka att detta gäller EUROPAPARLAMENTET och inte Svenska riksdagen, vilket många verkar glömma. Det handlar inte bara om partier utan även vilka grupperingar de sitter med inom Europaparlamentet.

Så endast de enfrågepartier som tar upp frågor du ogillar har inte i svensk politik att göra? Väldigt demokratiskt av dig.

Jag tycker Fi tar upp frågor som jag gillar (jag är "feminist"). Och om det är som bjosarn säger så är ju tydligen inte det ett enfrågeparti. Men partier som JL, PP och SD måste ju ha mer frågor, vad ska de annars prata om när de sagt sitt om invandring, EU och integritet/piratkopiering vilket inte kan vara mer än 5 % av tiden de får i EU-Parlamentet eller Riksdagen. Och nej MP är inte ett enfråge parti längre, det kanske var det i början.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Men jag behöver ingen livserfarenhet för att diskutera något land i Afrika. Ren fakta kan man räkna upp oavsett ålder. Vad jag menar är att man kan ha fakta utan att ha åldern. Att man inte blir kunnigare att titta på TV forboll i fem år som 25 än att man läser fakta som yngre. Men visst finns det saker som man inte kan lära sig av böcker men under 18 != okunnig i alla ämnen.

Ja självklart kan man sitta på all fakta i världen, men bara det är sällan nog för att kunna sätta sig in i en diskussion.

Så alla borde egentligen älska IPRED, FRA och avlyssningar för ingen har någonsin upplevt ett fullt bevakat samhälle. Det kanske är jätte kul att vara i ett sånt. Det var sjukt länge sen vi hade fascister i Sverige det kanske också är något som bör testat eftersom det inte går att lära sig av historien eller hur?

Skrivet av bjosarn:

theHarmlessWarrior: En motfråga: Varför tycker du att Mp är ett enfrågeparti? Har du ens läst olika partiers partiprogram?

Av samma anledning som får dig att tycka att PP är ett enfrågeparti.

Skrivet av IceMan:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av IceMan:

Vissa saker kan man inte läsa/lära sig till, man måste uppleva det.

Men kan klara sig långt på kunskap och att lära sig från andras misstag och synpunkter.

Skrivet av IceMan:

Jag kan lova dig internet fanns för 10år sedan.

Inte på samma sätt iaf. Världens första web läsare World Wide Web kom först men internet och surfande vart inte populärt direkt när den släpptes. Utan mer 1993 med Mosaic. Och när Nestors favoriter kopierade den och satte namnet IE på sin kopia. Internet i mobil kom med 3G som kom runt 2000 talets början. Själv fick jag min första 3G telefon 2004.

2. kul att du har hittat till Wikipedia.

Wikipedia är bara en liten del av den information och fakta källor som finns på internet. Vi har alla tidningar, många rapporter, undersöningar och statistik. Snart har Google också fixat alla böcker. i.e. internet är en stor fakta källa

Skrivet av Iceman:
Skrivet av tehHarmlessWarrior:
Skrivet av Iceman:

Och att när jag var 16år så trodde jag oxså att jag redan visste allt å hade rätt i allt å etc, etc, etc.

Jag tror mig inte ha rätt hela tiden. Jag tror mig bara ha tillräkligt med kunskaper till att lägga fram en hypotes som jag testar på er.

1. trodde jag med.

Som sagt så är du fri att försöka vinna en diskussion. Eftersom du tror dig ha så bra koll på allting.

Skrivet av GeggaSWE:

upp frågor som jag gillar (jag är "feminist").

Det finns ingen att gilla hos pungrasister. Kvoteringar är ett system från helvete. Patriarkatet är ett påhitt. Om nu kvinnor tjänade mindre men kunde utföra samma jobb borde inte då företagarna bara anställa kvinnor?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

nej jag tror inget, där imot så undrar jag varför jag för en sån härn diskution med ett barn.
En människa som bor hemma hos mor/far, inte vet hur man läser av el elräkning osv...
vi kan snacka om 3-4år om detta


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Nej jag har aldrig sett en elräkning i hela mitt liv men så vad? Det påverkar inte mitt omdöme om olika partiers EU politik. Även om de pratar om vem som ska styra energiförsörjningen EU eller nationerna så kan jag ändå arumentera för en sida om jag hade varit tillräkligt påläst. Man behöver inte personlig erfarenhet av allt för att ha en ordentlig åsikt.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

SD, typ. Eller nåt annat EU-kritiskt.

Inaktiv

En siffra från världens säkraste och minst vinklade källa dvs junilistans propaganda blad säger att Socialdemokraterna och Moderaterna rösta i 94% av alla EU frågor lika under perioden som gått. Det tåls att tänka på


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Jag lägger min röst på PP både här och IRL.
Det är emot mina principer att rösta på ett enfrågeparti egentligen men sista tidens skandaler ren ut sagt måste jag signalera att jag inte ställer upp på Ipred och Co.
Visst tar andra partier eller vissa representanter upp dessa frågor också men först efter att det är för sent och när de ser piratpartiets framgångar i mätningarna. Kappvändare a la Mona.

Min röst på piratpartiet är ett långfinger till dammiga politiker som inte lyssnar på väljarna och som låtar sig styras av privata intressen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Det är ändå rätt skrämmande att det gått så långt att det krävs helt nystartade partier för att driva en politik som innebär att grundläggande fri- och rättigheter inte kränks.

Det är rätt spännande att göra jämförelsen mellan det nuvarande samhällsklimatet och det som rådde i Europa i början på 1900-talet.

Då skapade ny teknik nya möjligheter i och med bilen och flyget. Industrialismen förändrade samhället radikalt, en ny samhällsklass av arbetare uppstod. Radio- och telegraftekniken revolutionerade kommunikationerna, och nya idéer om hur samhället skulle fungera uppstod.

När oroligheter uppstod, drivna bland annat av anarkistiska grupper, och terrordåd såsom skotten i Sarajevo skedde svarade myndigheterna med hårdare kontroll, militär upprustning och aggresiva alliansbildningar. Resultaten känner vi alla till: första världskriget banade väg för repressiva fascistregimer och totalitära kommunistiska skräckvälden. Sedan kom andra världskriget, kalla kriget, och sisådär en femtio-sextio år av död och elände.

Så, nu har vi 2009 och ny teknik skapar nya möjligheter i och med nya typer av hybridmotorer och t.ex. höghastighetståg. Framväxten av kunskapssamhället banar väg för nya samhällsklasser. Den relativt nya internettekniken banar väg för nya sätt att kommunicera. Nya idéer om hur samhället ska utformas uppstår.

Nu uppstår oroligheter där autonoma grupper, rena terroristorganisationer, religiösa fanatiker och organiserad kriminalitet angriper samhället. Och hur svarar politikerna? Hårdare kontroll, militär upprustning, aggresiva alliansbildningar. Det är som att folk inte har fattat nånting överhuvudtaget.

När alla riksdagspartier driver samma politik, när de mindre partierna blir röstboskap åt de två största och när kommunistdiktaturen Kina verkar stå som modellen för ett bra samhälle- då är det faktiskt inte konstigt att folk börjar titta på alternativen. Går Piratpartiet någorlunda bra i EU-valet lär det märkas ordentligt inför riksdagsvalet nästa år. Skärper sig inte politikerna i riksdagspartierna kan Piratpartiet och Sverigedemokraterna mycket väl få vågmästarroller 2010. I det rådande ekonomiska klimatet är åtminstone inte jag särskilt road av tanken på hoppande majoriteter.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Inaktiv

Jag lägge rner min röst och röstar inte alls varför är inte dedt alternativet med? politik är bara bluff trams fjams för att vissa ska kunna ha ett jobb, dom platsar mer på Samhall.

Inaktiv

Miljöpartiet. men var det någon som såg Agendas debatt? SJälv tyckte jag att junilistan vann debatten. Sen kom miljöpartiet, och på bästa plats på den borgliga sidan var det folkpartiets marit.

Medlem

Piratpartiet?......snälla....


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Marit har ju sålt sig till höger och vänster hela livet. Hon skiter i allt vad politik och samhälle heter utan vill bara vara i fokus. Man borde avliva denna skadeskjutna Kanadagås.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av IceMan:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av IceMan:

theHarmlessWarrior - du borde ta en seriös funderare på vad du prata om. Är du 16 år som din profil säger har du ca 10år på dig att fundera hårt

Jag filosoferar ofta. Är det något speciellt du tycker jag borde filosofera extra om eller kanske re-filosofera om något speciellt?

Och vad menar du med 10 år? Jag ser på din profil att du är 10 år äldre än mig. Men röst rätt får man först vid 18 och valen kommer vart fjärde år. Senaste valet var 2006. Nästa kommer 2010 då är jag 17. Det första jag kommer vara med på är 2014 om 5 år vilket då gör mig till 24. Men hjälper det inte om man funderat redan då alltså har jag 5 år kvar inte 10. Eller va?

well. 16år, för så lite som 5år sedan var du 11år, dvs ett litet barn med 0 koll på värden, å jag tror nog att folk som är 25+ har lite mera irl koll på värden än vad du har
inget illa menat, men det är nog så, och med tanke på vad du skriver här inne, så är jag nog inte ensamen att hålla med mig själv.

Alltså du är fri att försöka motbevisa mig i alla trådar om du tror att jag har fel. Men än så länge har du inte gjort det vilket betyder att jag har mer rätt än vad du har.
Jag är uppvuxen med internet. Jag har sedan länge haft gratis internet i byxfickan varje gång jag blir osäker är det bara att kolla upp. Vilket betyder att jag borde lära mig snabbare än du inom vissa ämnen. Dina 10 års försprång kan knappt mäta sig med kunskapen hos generation internet. Det skulle inte heller förvåna mig om du var precis som alla andra och suktade mer efter betyg än kunskap. Betyg är statens försök att lura massan att lära sig. Men det kan inte bli riktigt lika bra som egen drivkraft. Din fråga hos läraren var inte hur det gick till utan om man var tvungen att kunna det på provet. Efter provet glömde du bort det. Det skulle inte heller förvåna mig om du växlar ihop mina skämt med min riktiga åsikt. Men det är i sådana fall mitt fel

Den var bra den.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv
Skrivet av TysN:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av IceMan:

well. 16år, för så lite som 5år sedan var du 11år, dvs ett litet barn med 0 koll på värden, å jag tror nog att folk som är 25+ har lite mera irl koll på värden än vad du har
inget illa menat, men det är nog så, och med tanke på vad du skriver här inne, så är jag nog inte ensamen att hålla med mig själv.

[1]Alltså du är fri att försöka motbevisa mig i alla trådar om du tror att jag har fel. Men än så länge har du inte gjort det vilket betyder att jag har mer rätt än vad du har. [/1]
[2]Jag är uppvuxen med internet. Jag har sedan länge haft gratis internet i byxfickan varje gång jag blir osäker är det bara att kolla upp. Vilket betyder att jag borde lära mig snabbare än du inom vissa ämnen[/2].[3] Dina 10 års försprång kan knappt mäta sig med kunskapen hos generation internet.[/3] [4]Det skulle inte heller förvåna mig om du var precis som alla andra och suktade mer efter betyg än kunskap. Betyg är statens försök att lura massan att lära sig. Men det kan inte bli riktigt lika bra som egen drivkraft.[/4][5] Din fråga hos läraren var inte hur det gick till utan om man var tvungen att kunna det på provet. Efter provet glömde du bort det.[/5][6] Det skulle inte heller förvåna mig om du växlar ihop mina skämt med min riktiga åsikt.[/6] [7]Men det är i sådana fall mitt fel[/7]

Den var bra den.

Jag är säker på att det här ordnar upp sig om jag förklarar lite mer.
1. Sant om han inte kan motbevisa mig borde han inte säga så mycket
2.Om vi hade exakt samma vanor och att både prenumerar på FoF (IV är för bögar) så borde jag lära mig snabbare
3. Extrem överdrivt som bygger upp skämtet
4. Det är bevisat att de med högsta betyg inte alltid är de mest kunniga
5. Exempel på 4
6. Det roliga är om han inte insåg att 3 var ett skämt och därför börjar argumentera emot just det. Även fast jag säger åt honom att inte göra det vilket betyder att han kan haft fel förrut. Det är svårt att förklara min sjuka humor men förstår ni på ett ungefär?
7. Eftersom allt för få verkar förstå var verklig åsikt slutar och skämt börjar ska jag försöka göra det lite tydligare


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av TysN:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av IceMan:

well. 16år, för så lite som 5år sedan var du 11år, dvs ett litet barn med 0 koll på värden, å jag tror nog att folk som är 25+ har lite mera irl koll på värden än vad du har
inget illa menat, men det är nog så, och med tanke på vad du skriver här inne, så är jag nog inte ensamen att hålla med mig själv.

[1]Alltså du är fri att försöka motbevisa mig i alla trådar om du tror att jag har fel. Men än så länge har du inte gjort det vilket betyder att jag har mer rätt än vad du har. [/1]
[2]Jag är uppvuxen med internet. Jag har sedan länge haft gratis internet i byxfickan varje gång jag blir osäker är det bara att kolla upp. Vilket betyder att jag borde lära mig snabbare än du inom vissa ämnen[/2].[3] Dina 10 års försprång kan knappt mäta sig med kunskapen hos generation internet.[/3] [4]Det skulle inte heller förvåna mig om du var precis som alla andra och suktade mer efter betyg än kunskap. Betyg är statens försök att lura massan att lära sig. Men det kan inte bli riktigt lika bra som egen drivkraft.[/4][5] Din fråga hos läraren var inte hur det gick till utan om man var tvungen att kunna det på provet. Efter provet glömde du bort det.[/5][6] Det skulle inte heller förvåna mig om du växlar ihop mina skämt med min riktiga åsikt.[/6] [7]Men det är i sådana fall mitt fel[/7]

Den var bra den.

Jag är säker på att det här ordnar upp sig om jag förklarar lite mer.
1. Sant om han inte kan motbevisa mig borde han inte säga så mycket
2.Om vi hade exakt samma vanor och att både prenumerar på FoF (IV är för bögar) så borde jag lära mig snabbare
3. Extrem överdrivt som bygger upp skämtet
4. Det är bevisat att de med högsta betyg inte alltid är de mest kunniga
5. Exempel på 4
6. Det roliga är om han inte insåg att 3 var ett skämt och därför börjar argumentera emot just det. Även fast jag säger åt honom att inte göra det vilket betyder att han kan haft fel förrut. Det är svårt att förklara min sjuka humor men förstår ni på ett ungefär?
7. Eftersom allt för få verkar förstå var verklig åsikt slutar och skämt börjar ska jag försöka göra det lite tydligare

Du får nog sluta upp med att blanda in skämt i seriösa diskussioner...speciellt om du dessutom undviker att använda smileys.

4: Visa mig gärna en studie på det.

4 & 5: Så du menar att folk medvetet sänker sina betyg för att inte skryta med sina kunskaper? Dessa genier skulle alltså istället medvetet låta andra mindre kunniga (de som endast kan svaren på provet) "skina"? Eller vad är det du vill ha sagt?

edit: Kan väl passa på att säga att man nu röstat irl

Medlem

suck.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Röstade igår. Blev på PP.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Politiker i allmänhet har ju sålt sig till höger och vänster hela livet.

fix'd

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av TysN:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

[4]Det skulle inte heller förvåna mig om du var precis som alla andra och suktade mer efter betyg än kunskap. Betyg är statens försök att lura massan att lära sig. Men det kan inte bli riktigt lika bra som egen drivkraft.[/4][5] Din fråga hos läraren var inte hur det gick till utan om man var tvungen att kunna det på provet. Efter provet glömde du bort det.[/5] [7]Men det är i sådana fall mitt fel[/7]

Den var bra den.

Jag är säker på att det här ordnar upp sig om jag förklarar lite mer.
1. Sant om han inte kan motbevisa mig borde han inte säga så mycket
2.Om vi hade exakt samma vanor och att både prenumerar på FoF (IV är för bögar) så borde jag lära mig snabbare
3. Extrem överdrivt som bygger upp skämtet
4. Det är bevisat att de med högsta betyg inte alltid är de mest kunniga
5. Exempel på 4

7. Eftersom allt för få verkar förstå var verklig åsikt slutar och skämt börjar ska jag försöka göra det lite tydligare

Du får nog sluta upp med att blanda in skämt i seriösa diskussioner...speciellt om du dessutom undviker att använda smileys.

Nej jag måste bara göra dem lite klarare

Skrivet av ostmjuk hamster:

4: Visa mig gärna en studie på det.

länk 1
länk 2 visar att det inte bara är kunskap som spelar roll
Friskolor ger högre betyg än kommunalskolor har du själv en länk på.

Skrivet av ostmjuk hamster:

4 & 5: Så du menar att folk medvetet sänker sina betyg för att inte skryta med sina kunskaper? Dessa genier skulle alltså istället medvetet låta andra mindre kunniga (de som endast kan svaren på provet) "skina"? Eller vad är det du vill ha sagt?

Jag menar mer så här. Betygen sätts på vad man kan en viss dag om du sen glömmer bort allt veckan efter gör inget. Alla kunskaper blir inte testade inom SO samhälls kunskap utan bara speciella områden. Till exempel så kan jag få MVG i samhälls kunskap genom att skriva nazisterna är onda på ett prov utan att veta om balkan konfliketens existens. Ändå får jag MVG i slutbetyg. En felaktiga slutsats är bättre än ingen alls. Helt jävla orelevanta slutsatser är bra, halvsanningar, faktoider uppskatas.

Svenska så bedöms det efter vad läraren gillar. Många så visar det sig att de uppsatser med högst betyg oftast suger kuk och inget någon skulle villa läsa. Engelska mäts främst efter vad man får för fråger på provet om det spefika kapitlet. De är då dem som kan kapitlet bäst som vinner.

Teknik ska vi inte ens gå in på.

Bild också vad läraren tycker är bra.

Det är de som är bäst på rövslickeri som får bäst betyg inte de kan mest.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av IceMan:

suck.

Mmm låter mysko.

TheHarmlessWarrior:
Det är inte så att du blandat ihop saker och ting? Kom idag att tänka på att du kanske egentligen menade kopplingen mellan IQ och kunskap. Den är inte alltid lika självklar.

Såg ditt nya inlägg nyss. Besvarar det senare.

Medlem

ser ingenting i artikeln som styrkerdet du säger.

"Att drivas av eget intresse, att vilja att lära sig mer för att verkligen förstå hur saker och ting fungerar. Det är kanske den mest lustfyllda drivkraften i skolarbetet och möjligen den som ger mest bestående kunskaper.

Men om man ser på hur elever generellt lyckas i skolan så är det helt krasst gruppen som drivs av yttre prestationsmål som klarar sig bäst. De som vill vara bättre än andra elever och pluggar för att läraren, kompisar eller föräldrar ska tycka att de är duktiga. Det visar forskning från Göteborgs universitet. "

Säger det egentligen inte det motsatta?

Edit: "Inte de som kan mest". Till viss del håller jag med. Vissa lärare gillar inte att bli ifrågasatta.

edit: Tar pdf'en senare.

Inaktiv

Nej bestående kunskaper dvs kunskaper håller sig är det enda som borde räknas.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Imorgon är det sista dagen för att rösta IRL och här. jag borde satt tidbegränsning på poll:en men det gjorde jag inte så jag får helt enkelt ta bort den och skriva ner resultaten i röster och %.
I Europaparlamentet finns 785. 19 av dessa är svenska. Är det någon som vet hur man räknar ut hur många platser varje parti får? Antal procent av röster = antal procent av platser? Sen tänker jag jämföra och skriva ner jämförelsen med RL valet på första posten så att alla får se.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

"Antal procent av röster = antal procent av platser"
Borde vara riktigt. Men jag är osäker.

Medlem

Du behöver komma över 4% av rösterna för att få mandat. Därefter fördelas rösterna viktat efter resultat. Dock använder man sig av något som kallas för den jämkande uddatalsmetoden. Det innebär att alla partier som kommit över 4% av rösterna får sina röstetal delade med 1.4. Det parti som därefter har flest röster får ett mandat, och partiets röstetal delas med 3.

Nästa mandat går till det parti som nu har flest röster, detta partis röstetal delas med 3, nästa mandat delas ut, och så vidare. Får samma parti två mandat i rad delar man med 5 innan det är dags att dela ut det tredje mandatet.

Om vi räknar med att åtta partier klarar 4%-spärren (jag räknar med riksdagspartierna plus piratpartiet) så blir fördelningen som följer om vi använder DN:s senaste mätning som ett exempel:

S: 26,4% - 5 mandat
M: 19,0% - 4 mandat
FP: 11% - 3 mandat
MP: 10,2% - 2 mandat
PP: 8,5% - 2 mandat
VP: 6,7% - 1 mandat
C: 5,9% - 1 mandat
KD: 4,9% - 1 mandat

...förutsatt att jag tolkat fördelningsreglerna rätt.

En mycket förenklad tumregel är alltså att det krävs 5% eller mer av det totala antalet röster för att få ett av de nitton mandaten, 10% eller mer för två mandat och så vidare.

EDIT: det bör kanske tilläggas att detta baseras på att Sverige faktiskt får 19 mandat att fördela. Det är ännu lite oklart hur många det faktiskt blir, det beror på hur fördragen ratificieras och en massa annat.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Nej bestående kunskaper dvs kunskaper håller sig är det enda som borde räknas.

I artikels skriver man dock

"Det är kanske den mest lustfyllda drivkraften i skolarbetet och möjligen den som ger mest bestående kunskaper."

Men det spelar ingen roll. För även hur lustfyllda dina lektionstimmar och studier är så är det betyget som speglar om du lyckats lära dig ÅTMINSTONE det läraren kräver. Det finns inga som helst hinder att lära sig det skolan vill att man skall lära sig och sedan på egen hand lära mer. Men det är inte vad du talar om. Det du säger är (jag uppfattar det så):
Dåliga betyg = genier som i någon slags protest eller annat medvetet sänker sina betyg.

Naturligtvis finns där säkert undantagsfall där något liknande faktiskt hänt, men jag tror inte att hör till det (ens mindre) vanliga.

Citat:

Till exempel så kan jag få MVG i samhälls kunskap genom att skriva nazisterna är onda på ett prov utan att veta om balkan konfliketens existens. Ändå får jag MVG i slutbetyg.

Ja, jag vet inte på vilken skola saker och ting fungerar så. Låter helt fel.

edit:

Citat:

Engelska mäts främst efter vad man får för fråger på provet om det spefika kapitlet. De är då dem som kan kapitlet bäst som vinner.

Det känns nästan som att du trollar här.
Ja, man kan kontrollera om eleven förstår texten genom sådana prov.

Medlem
Skrivet av TheHarmlessWarrior:

Friskolor ger högre betyg än kommunalskolor har du själv en länk på.

Var?

Medlem

Röstade på Fp idag. Ser att många här röstar PP.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Skriv svar