Euro VS Svenska kronan

Inaktiv

Jag vill hellre ha kvar kronan, känns skönare.

Medlem

E.U har för mycket makt som dom har det. Inte ska dom kontrollera våran valuta oxå. Nej tack for Euro.

Medlem

Konstigt att ingen har tagit upp den viktigaste frågan; vill vi ha en valuta som styr från Frankfurt eller en som styrs från Stockholm? Personligen tycker jag att Stockholm är det självklara svaret.

Både Irland men speciellt Grekland har nu känt av de negativa effekterna med euron. Det kvittar hur mycket folk protesterar eller om de väljer en ny regering, de är helt i de andra euroländernas makt. De kan varken sänka räntan eller devalvera för att rädda sin ekonomi då Tyskland inte vill det.

Så länge som länderna i Europa inte har delvis integrerade ekonomier och konjunkturer som slår någorlunda lika är det helt meningslöst att ha samma valuta då någon alltid förlorar på det.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Konstigt att ingen har tagit upp den viktigaste frågan; vill vi ha en valuta som styr från Frankfurt eller en som styrs från Stockholm? Personligen tycker jag att Stockholm är det självklara svaret.

Kronan styrs inte från Stockholm. Kronan styrs av Euron och Dollarn.

Skrivet av Kungbla:

Både Irland men speciellt Grekland har nu känt av de negativa effekterna med euron. Det kvittar hur mycket folk protesterar eller om de väljer en ny regering, de är helt i de andra euroländernas makt. De kan varken sänka räntan eller devalvera för att rädda sin ekonomi då Tyskland inte vill det.

Devalvering är väl en rätt kass metod i det långa loppet för att få fart på ekonomin?

Skrivet av Kungbla:

Så länge som länderna i Europa inte har delvis integrerade ekonomier och konjunkturer som slår någorlunda lika är det helt meningslöst att ha samma valuta då någon alltid förlorar på det.

Och hur tänkte du integrera 15 olika valutor?
Jo, jag har en idé
Ersätt dem med en gemensam valuta. Euron.

Jag kan verkligen inte förstå det här gammaldax nationskramandet....


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Riktiga statsförrädare är vad ni är!

Medlem
Skrivet av Nestor:

Kronan styrs inte från Stockholm. Kronan styrs av Euron och Dollarn.

Nej, räntan styrs från Stockholm, inte av varken Euron eller Dollarn.

Skrivet av Nestor:

Devalvering är väl en rätt kass metod i det långa loppet för att få fart på ekonomin?

I det krisläge Grekland befinner sig i nu är det fullständigt galet att inte devalvera, men de kan inte p.g.a Euron. I stället får man pumpa in miljoner Euro i landet för att rädda ansiktet och så går ytterligare skattepengar rätt ner i sjön.

Skrivet av Nestor:

Och hur tänkte du integrera 15 olika valutor?
Jo, jag har en idé
Ersätt dem med en gemensam valuta. Euron.

Att införa samma valuta har uppenbarligen inte fått länderna i Europa att ha konjunktursvängningar samtidigt. Att då ha samma valuta är galet.

Skrivet av Nestor:

Jag kan verkligen inte förstå det här gammaldax nationskramandet....

Jag vet inte med de andra i denna tråden, men i mitt fall handlar det snarare om att det är bättre för Svensk ekonomi i nuläget att behålla sin valuta, inte någon nationalistisk idé.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Nestor:

Kronan styrs inte från Stockholm. Kronan styrs av Euron och Dollarn.

Nej, räntan styrs från Stockholm, inte av varken Euron eller Dollarn.

Skrivet av Nestor:

Devalvering är väl en rätt kass metod i det långa loppet för att få fart på ekonomin?

I det krisläge Grekland befinner sig i nu är det fullständigt galet att inte devalvera, men de kan inte p.g.a Euron. I stället får man pumpa in miljoner Euro i landet för att rädda ansiktet och så går ytterligare skattepengar rätt ner i sjön.

Skrivet av Nestor:

Och hur tänkte du integrera 15 olika valutor?
Jo, jag har en idé
Ersätt dem med en gemensam valuta. Euron.

Att införa samma valuta har uppenbarligen inte fått länderna i Europa att ha konjunktursvängningar samtidigt. Att då ha samma valuta är galet.

Skrivet av Nestor:

Jag kan verkligen inte förstå det här gammaldax nationskramandet....

Jag vet inte med de andra i denna tråden, men i mitt fall handlar det snarare om att det är bättre för Svensk ekonomi i nuläget att behålla sin valuta, inte någon nationalistisk idé.

Klart det kärvar när man byter till en gemensam valuta. Det kommer krävas säkert 20 år till av hårda ansträngningar innan det fungerar bra.

Det är första steget för att skapa ett starkare EU.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Nestor:

Kronan styrs inte från Stockholm. Kronan styrs av Euron och Dollarn.

Nej, räntan styrs från Stockholm, inte av varken Euron eller Dollarn.

Skrivet av Nestor:

Devalvering är väl en rätt kass metod i det långa loppet för att få fart på ekonomin?

I det krisläge Grekland befinner sig i nu är det fullständigt galet att inte devalvera, men de kan inte p.g.a Euron. I stället får man pumpa in miljoner Euro i landet för att rädda ansiktet och så går ytterligare skattepengar rätt ner i sjön.

Skrivet av Nestor:

Och hur tänkte du integrera 15 olika valutor?
Jo, jag har en idé
Ersätt dem med en gemensam valuta. Euron.

Att införa samma valuta har uppenbarligen inte fått länderna i Europa att ha konjunktursvängningar samtidigt. Att då ha samma valuta är galet.

Skrivet av Nestor:

Jag kan verkligen inte förstå det här gammaldax nationskramandet....

Jag vet inte med de andra i denna tråden, men i mitt fall handlar det snarare om att det är bättre för Svensk ekonomi i nuläget att behålla sin valuta, inte någon nationalistisk idé.

Klart det kärvar när man byter till en gemensam valuta. Det kommer krävas säkert 20 år till av hårda ansträngningar innan det fungerar bra.

Det är första steget för att skapa ett starkare EU.

Jag tror du har fel här. Det kommer ta mer än 20 år för att få Rumänien och Bulgarien att komma upp i samma ekonomisk standard som oss (och ja, jag vet att de båda länderna inte är med i EMU, men om man släpper in Grekland kan man lika bra släppa in dom två).

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Jag tror du har fel här. Det kommer ta mer än 20 år för att få Rumänien och Bulgarien att komma upp i samma ekonomisk standard som oss (och ja, jag vet att de båda länderna inte är med i EMU, men om man släpper in Grekland kan man lika bra släppa in dom två).

Mycket möjligt att jag har fel med lika många år.
Poängen är att det är en naturlig del av europas utveckling att vi mer och mer går mot en mer och med integrerad tillvaro.

Ett Europas Förenta Stater kommer att skapas. Det är bara en tidsfråga. Om det sker om 50 eller 150 år är svårare att säga.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Jag tror du har fel här. Det kommer ta mer än 20 år för att få Rumänien och Bulgarien att komma upp i samma ekonomisk standard som oss (och ja, jag vet att de båda länderna inte är med i EMU, men om man släpper in Grekland kan man lika bra släppa in dom två).

Mycket möjligt att jag har fel med lika många år.
Poängen är att det är en naturlig del av europas utveckling att vi mer och mer går mot en mer och med integrerad tillvaro.

Ett Europas Förenta Stater kommer att skapas. Det är bara en tidsfråga. Om det sker om 50 eller 150 år är svårare att säga.

Jo, vi går mot ett mer integrerat Europa. Men det betyder inte att våra ekonomier ligger på ungefär samma nivå som är grundläggande för att ha samma valuta.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Jag tror du har fel här. Det kommer ta mer än 20 år för att få Rumänien och Bulgarien att komma upp i samma ekonomisk standard som oss (och ja, jag vet att de båda länderna inte är med i EMU, men om man släpper in Grekland kan man lika bra släppa in dom två).

Mycket möjligt att jag har fel med lika många år.
Poängen är att det är en naturlig del av europas utveckling att vi mer och mer går mot en mer och med integrerad tillvaro.

Ett Europas Förenta Stater kommer att skapas. Det är bara en tidsfråga. Om det sker om 50 eller 150 år är svårare att säga.

Jo, vi går mot ett mer integrerat Europa. Men det betyder inte att våra ekonomier ligger på ungefär samma nivå som är grundläggande för att ha samma valuta.

Nejnej. Och som jag sa, det kommer ta tid innan systemet är helt inkört.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Blir bara dyrare med euro så nej tack.
Kronan ska vara kvar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

bra att ha egen krona, för när EU kollapsar kommer swe tjäna fett mycket på det


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Nestor:

Kronan styrs inte från Stockholm. Kronan styrs av Euron och Dollarn.

Nej, räntan styrs från Stockholm, inte av varken Euron eller Dollarn.

Skrivet av Nestor:

Devalvering är väl en rätt kass metod i det långa loppet för att få fart på ekonomin?

I det krisläge Grekland befinner sig i nu är det fullständigt galet att inte devalvera, men de kan inte p.g.a Euron. I stället får man pumpa in miljoner Euro i landet för att rädda ansiktet och så går ytterligare skattepengar rätt ner i sjön.

Skrivet av Nestor:

Och hur tänkte du integrera 15 olika valutor?
Jo, jag har en idé
Ersätt dem med en gemensam valuta. Euron.

Att införa samma valuta har uppenbarligen inte fått länderna i Europa att ha konjunktursvängningar samtidigt. Att då ha samma valuta är galet.

Skrivet av Nestor:

Jag kan verkligen inte förstå det här gammaldax nationskramandet....

Jag vet inte med de andra i denna tråden, men i mitt fall handlar det snarare om att det är bättre för Svensk ekonomi i nuläget att behålla sin valuta, inte någon nationalistisk idé.

Klart det kärvar när man byter till en gemensam valuta. Det kommer krävas säkert 20 år till av hårda ansträngningar innan det fungerar bra.

Det är första steget för att skapa ett starkare EU.

Snarare ett större steg närmare till ett ännu mer maktfullkomligt E.U. Skrämmande är vad det är. Räcker det inte med att E.U kan tvinga länder att införa lagar utan att dom själv har nåt att säga till om?

Jag anser att det är allmänt dumt att flera länder har samma valuta. Skiter det sig så ligger alla lika mycket i skiten.

Medlem
Skrivet av IceMan:

bra att ha egen krona, för när EU kollapsar kommer swe tjäna fett mycket på det

om, det kollapsar?


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Fargo:

Snarare ett större steg närmare till ett ännu mer maktfullkomligt E.U. Skrämmande är vad det är. Räcker det inte med att E.U kan tvinga länder att införa lagar utan att dom själv har nåt att säga till om?

Jag anser att det är allmänt dumt att flera länder har samma valuta. Skiter det sig så ligger alla lika mycket i skiten.

Vad är det som skrämmer dig?
Naturlig utveckling?
Samarbete?
Hot mot nationen?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Kronan är bra för sverige idagsläget. Den gör bara oss som exportberoende mer konkurrenskraftiga.

Bara ta baltstaterna som exempel på vad euron orsakat; inflation och deras konkurrenskraft är åt helvete. Deras val är i princip inhemska kostnader och fortsatt kass konkurrenskraft eller devalvering. Pest eller kolera?

Vi ska inte ha euro i sverige på ett bra tag framöver ifall du frågar mig.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Poängen är att det är en naturlig del av europas utveckling att vi mer och mer går mot en mer och med integrerad tillvaro.

Sett till historien så är detta inte första gången man försöker ena Europa. Det har gjorts flera gånger tidigare i olika former av samarbeten, pakter och erövringar. Gemensamt för samtliga är att det har slutat med en uppsplittring. Som vi alla vet har historien en förmåga att upprepa sig gång på gång och följdaktigen kommer även EU att falla till förmån för mindre nationer. Det finns helt enkelt för många viljor och för många skillda kulturer för att det ska fungera.

Med detta vill jag ha sagt att jag inte tror på ett alltför ingående samarbete eller en gemensam valuta. Det kommer att skada oss mer än gynna oss i längden. Vi bör alltså behålla den svenska kronan.

Medlem

klart vi ska ha euro. samma gnäll nu som det var när vi bytte från riksdaler till kronor.

Medlem
Skrivet av s3ng:

klart vi ska ha euro. samma gnäll nu som det var när vi bytte från riksdaler till kronor.

svårt att tänka mig eftersom argumenten har handlat mer om kritiken mot eu...
vad gnällde man om när vi bytte från riksdaler till kronor?


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Nestor:

Poängen är att det är en naturlig del av europas utveckling att vi mer och mer går mot en mer och med integrerad tillvaro.

Sett till historien så är detta inte första gången man försöker ena Europa. Det har gjorts flera gånger tidigare i olika former av samarbeten, pakter och erövringar. Gemensamt för samtliga är att det har slutat med en uppsplittring. Som vi alla vet har historien en förmåga att upprepa sig gång på gång och följdaktigen kommer även EU att falla till förmån för mindre nationer. Det finns helt enkelt för många viljor och för många skillda kulturer för att det ska fungera.

Med detta vill jag ha sagt att jag inte tror på ett alltför ingående samarbete eller en gemensam valuta. Det kommer att skada oss mer än gynna oss i längden. Vi bör alltså behålla den svenska kronan.

Europa är svårare att ena som kontinent. Därför måste enandet ske under mycket lång tid.
Finns exempel på europeiska nationer som bildats av enanden. Italiens och Tysklands enande är exempel på dessa.

Europa KOMMER bli en stat. Det komer drock dröja mycket mycket länge. 200-300 år tippar jag.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

När vi röstade om det så röstade jag FÖR euro.

Mina erfarenheter och konversationer med kollegor utomlands är följande:

* jättebra att slippa växlingskurser och du har en stabilare valuta
* Precis allt du någonsin kan tänka dig att köpa blir DYRARE!

Om det så handlar om att köpa en liter mjölk eller en bil - dyrare.
De lindar in det fint och säger att handlarna inte FÅR öka sina priser men tyvärr är inte verkligheten så. Din vanliga vardag kommer att öka i kostnad med 10-20% och tyvärr går det aldrig ner. Så, även om vår valuta räknas som relativt svag så har vi fortfarande en fördel med den som vi kommer att tappa. Jag lovar er att vi kommer att se kebabtalrik a'la Norge för 120:- inom 3 år om vi skulle växla. Ja jag vet att Norge inte har Euro eller ens är med i EU men min poäng är att allt vi har i Sverige är faktiskt tokbilligt om vi ser att vi har 25% moms.

Tror ni mig inte, ta upp en chat med första bästa Grek eller liknande. De var jätteglada enda tills de fick lära sig sidoeffekterna

För att runda av, ni kan säker gissa vad jag kommer att rösta nästa gång vi har folkomröstning om detta. Jag tror på iden men tyvärr utnyttjar handlarna tillfället något jävluskt.

Medlem

Alla röstar emot Euro då så behåller vi kronan
Synd bara att jag inte kan rösta


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fargo:

Snarare ett större steg närmare till ett ännu mer maktfullkomligt E.U. Skrämmande är vad det är. Räcker det inte med att E.U kan tvinga länder att införa lagar utan att dom själv har nåt att säga till om?

Jag anser att det är allmänt dumt att flera länder har samma valuta. Skiter det sig så ligger alla lika mycket i skiten.

Vad är det som skrämmer dig?
Naturlig utveckling?
Samarbete?
Hot mot nationen?

Rädd att E.U får ännu mer makt än dom redan har över alldeles för många länder. Sverige ska vara självständigt. Ju mer makt man ger E.U, ju mer makt kräver dom. Nånstans får man sätta stopp innan E.U blir som en stor enväldig stat. Nej Tack.

Inaktiv

Euro.

Ett exportberoende land som Sverige kommer snart inte ha några alternativ. Varför ska ett tyskt, franskt eller finskt företag teckna kontrakt med ett svenskt - när vår valuta åker jojo? Om det finns euroländer som kan erbjuda samma tjänster och produkter, men där värdet är fast och inte valutan kan sänka dealen? Visst kan företagen handla med euro och bestämma växelkurs på förhand, men när det svenska företaget går till banken med pengarna ett halvår senare - när affären är i hamn - kan de förlora kopiöst med pengar när euron växlas till kronor.

När Baltikum, Danmark, Östeuropa och länderna som ämnar att gå med i euron inom en snar framtid - och Sverige stå ensamma med britterna att vidhålla den egna valutan, blir Sverige en tillväxtsänkare av rang.

De små valutorna är instabila och inflationsbenägna. Euron har däremot stått starkt och övertar sannolikt dollarns placering som reservvaluta för världens länder.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv
Skrivet av Fargo:

E.U har för mycket makt som dom har det. Inte ska dom kontrollera våran valuta oxå. Nej tack for Euro.

EU har inget med euron att göra. Den europeiska centralbanken är oberoende av EU, precis som Riksbanken är oberoende av riksdag och regering i Sverige.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Rädd att E.U får ännu mer makt än dom redan har över alldeles för många länder. Sverige ska vara självständigt. Ju mer makt man ger E.U, ju mer makt kräver dom. Nånstans får man sätta stopp innan E.U blir som en stor enväldig stat. Nej Tack.

Intressant. Varför utgår du från att ett Förenat Europa skulle vara dåligt?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fargo:

Rädd att E.U får ännu mer makt än dom redan har över alldeles för många länder. Sverige ska vara självständigt. Ju mer makt man ger E.U, ju mer makt kräver dom. Nånstans får man sätta stopp innan E.U blir som en stor enväldig stat. Nej Tack.

Intressant. Varför utgår du från att ett Förenat Europa skulle vara dåligt?

"Power corrupts; absolute power corrupts absolutely"

Det är nog allt jag har att säga.

Skrivet av Vibius Pansa:
Skrivet av Fargo:

E.U har för mycket makt som dom har det. Inte ska dom kontrollera våran valuta oxå. Nej tack for Euro.

EU har inget med euron att göra. Den europeiska centralbanken är oberoende av EU, precis som Riksbanken är oberoende av riksdag och regering i Sverige.

Möjligt. Men finns andra bra argument med en gemensam valuta. Så länge alla länder inte är exakt lika rika/fattiga så kommer alltid några länder ha det tufft med sin EURO. Och jag anser det är bättre med en egen valuta som landet själva kan påverka.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fargo:

Rädd att E.U får ännu mer makt än dom redan har över alldeles för många länder. Sverige ska vara självständigt. Ju mer makt man ger E.U, ju mer makt kräver dom. Nånstans får man sätta stopp innan E.U blir som en stor enväldig stat. Nej Tack.

Intressant. Varför utgår du från att ett Förenat Europa skulle vara dåligt?

Då försvinner våran nations identitet såklart :evil:
När man ser på hur omvärlden ändras dagligen, och hur kina kommer bli en stormakt inom en snar framtid, med en degradering av USAs makt över omvärlden känns det som ett naturligt steg att vi i Europa trär på sig kronan.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fargo:

Rädd att E.U får ännu mer makt än dom redan har över alldeles för många länder. Sverige ska vara självständigt. Ju mer makt man ger E.U, ju mer makt kräver dom. Nånstans får man sätta stopp innan E.U blir som en stor enväldig stat. Nej Tack.

Intressant. Varför utgår du från att ett Förenat Europa skulle vara dåligt?

Då försvinner våran nations identitet såklart.

Precis. Bevara Sverige som det är. Ju mer makt E.U får ju mer skit kommer dom tvinga på oss. Låt inte E.U döda våran välfärd. Jag påstår inte att Europe ska sammarbeta. Men någon måtta får det vara. Jag tycker alla länder ska få bestämma själva vilka lagar och regler dom vill följa som EU sätter upp.

Skriv svar