När blir man svensk, egentligen?

Medlem
Skrivet av Fille_H:

Man blir svensk när man äter ärtsoppa och pannkakor på torsdagar:D

Linssoppa och pannkakor ska det vara!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Kamp:

Förklara för mig vad det är för fel att studera människans olika raser istället för att komma med massa menlösa inlägg.

Om ni inte har nånting att tillföra diskussionen behöver ni inte skriva nånting alls.

Jag tycker oxså det är fånigt att folk whinar över att man studerar dom olika släktena, alla ser ju att tex nordbor och keniser inte är lika dana, men påpekar nån detta då är han rassist och måste dö? :/

Tror du man kan mäta folks intelligens beroende på en människas diameter på kraniumet?

Tror du att vissa "raser" är biologiskt sett dummare än andra "raser"?

Tror du det är möjligt att bara genom att kolla på färgen på en persons skin veta EXAKT hur den personen är, utan att utvärdera denna persons personlighet?

För det är dessa frågor rasbiologin försöker lösa.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Kamp:

Förklara för mig vad det är för fel att studera människans olika raser istället för att komma med massa menlösa inlägg.

Om ni inte har nånting att tillföra diskussionen behöver ni inte skriva nånting alls.

Jag tycker oxså det är fånigt att folk whinar över att man studerar dom olika släktena, alla ser ju att tex nordbor och keniser inte är lika dana, men påpekar nån detta då är han rassist och måste dö? :/

Tror du man kan mäta folks intelligens beroende på en människas diameter på kraniumet?

Tror du att vissa "raser" är biologiskt sett dummare än andra "raser"?

Tror du det är möjligt att bara genom att kolla på färgen på en persons skin veta EXAKT hur den personen är, utan att utvärdera denna persons personlighet?

För det är dessa frågor rasbiologin försöker lösa.

Varför skulle inte vissa grupper av människor kunna vara dummare än andra?
Låt oss säga att de generation efter generation levt på ett visst sätt som skapat förutsättningar för att hjärnan utvecklas till en som fungerar på ett annat sätt. T.ex. en utveckling som främjar aggressivitet?
Tror du då inte att det finns en chans att barnen som föds också har genetiska förutsättningar för att också vara extremt våldsamma (eller dumma)?
Vad jag förstått brukar det oftast vara så att kloka människor får kloka barn, varför skulle inte en degeneration kunna ske?

Medlem

Greger så du menar alltså att precis ALLA raser är precis lika smarta?

Om du tror det är du väldig naiv måste jag säga.

Du kan ju tex säga ett enda samhälle som svarta människor har bygt upp. Jämför tex hur många svarta nobelpristagare det finns jämfört med vita osv.

Alla raser har olika egenskaper, det är bevisat.
Vi har tex http://sv.wikipedia.org/wiki/James_Watson som också sagt att det finns en skillnad på smarthet mellan svarta & vita.
Men visst, vad vet han. Han är ju bara en nobelpristagare och forskare inom medicin.

Medlem
Skrivet av Gortie:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Ja?
Men om en folkgrupp kommer hit från ett annat land och behåller sin kultur så betyder det inte att vi i Sverige fått mångkultur vilket vissa idioter menar. Vad vi har är svensk kultur och parallellt invandrare som inte vill ha något med svenskar att göra.

Men vad ÄR Svensk kultur? Jag försöker inte konfrontera utan jag undrar på riktigt. Hur definierar du, till exempel, Svensk kultur?

Personligen har jag ingen aning om hur jag skulle definiera "Svensk kultur"

Gjorde en liten samling på typiskt svenskt. Det ger en bild av svensk kultur.

[info]Letade efter typiskt svenska saker vid ett tillfälle då jag ville veta om det verkligen inte fanns något typiskt svenskt.[/info]

"Typiskt svenskt och svensk tradition"

ABBA
Absolut Vodka (ursprungligen "Absolut renat brännvin")
Astrid Lindgren
Bastu och öl
Dalahästen
Faluröda stugor med vita knutar
Falukorv
Fikande
Fettisdagen - semlor
IKEA.
Inlagd sill
Julbord / Smörgåsbord.
Janssons Frestelse med sprit
Kaviar (Äggmacka med kaviar t.ex.).
Köttbullar med lingonsylt
Kräftskivor
Knäckebröd
Lussekatter - (kom från Tyskland till Sverige i slutet av 1600-talet). Äts oftas under Luciahelgen.
Mjukost
Midsommarstång/firande (kom troligen från Tyskland till Sverige på 1300-talet eller 1400-talet)
Ostkaka (från småland och hälsningland)
Pannkaka (Wikipedia - I Sverige äts pannkaka traditionellt som en stadig efterrätt till ärtsoppan på torsdagar. Pannkakan äts ofta med jordgubbs- eller hallonsylt och ibland även med grädde eller glass.)
Pannbiff med lök
Pepparkakor
Prinsesstårta
Pyttipanna
Polkagris
Påsk / Påskkärring
Smörgåstårta.
Stekt fläsk med bruna bönor
Snus
SAAB
Surströmming
Tunnbröd
Volvo
Ärtsoppa med fläsk

Fyll på om ni kan flergrejer

Men till detta måste man också ta med och förstå jargonen. Lära sig hur man tolka alla falska backstabbers, politikers lögner. Egoism är också typiskt (storstads?)svenskt.
Som invandrare kan man tolka svensk falskhet som vänlighet... men när man lärt sig läsa av hånflinet så är man i.a.f. lite mer svensk

Medlem

Ni som verkar vara så mycket emot rasbiologi, säg mig.
Låter detta fel;

"Forskarna bedrev studier av olika släkters och befolkningsgruppers livsbetingelser och utvecklingsmöjligheter, och kartlade det biologiska arvets betydelse för sjukdomar och ärftlighet. Genom dessa utforskningar skulle man få en teoretisk förklaringsmodell till bland annat brottslighet, vanart, alkoholism, sinnessjukdom och annan så kallad undermålighet."

Medlem

Kamp: när man under hela sin skoltidoch kanske från föräldrar matats med antirasistiska budskap så är det svårt att vara öppen för ens logiska argument.
Kan mycket väl jämställas med religiös fanatisim (tycker jag).

Medlem

Ang frågan om vad svensk kultur är saxar jag det direkt ifrån Nationaldemokraterna's hemsida då jag tycker de har sammanfattat det hela rätt bra.

[info]Vad är "svensk" kultur egentligen? Och sen hela det här konceptet med att svenskar som nationell grupp skulle vara speciella och att invandrare tar bort svenskars särart. Vad menar ni med det?[/info]

Kulturen är en värdefull skatt som sammanfattar en nations kunskap och erfarenheter över många generationer. Vissa verkar tro att det bara handlar om ytliga saker som mat och kläder, men kultur omfattar mycket mer än så. Främst handlar det om hur man betraktar samhället, människorna i det, hur konflikter skall lösas, kvinnans ställning, vad som är dåligt och bra beteende m m.

Det finns många exempel på när de olika kultursynerna krockar i det "nya Sverige". Ett mycket talande exempel är ordet respekt. I Sverige anser man traditionellt att respekt är något man förtjänar genom att vara en rättvis, osjälvisk och pålitlig människa. Människor som tar med sig sin kultur från Mellanöstern och Afrika till Sverige utgår ifrån att respekt är något man tilltvingar sig genom våld eller hot om våld. "Har du ingen respekt?", kan en arabisk invandrare säga med en kniv i handen. Det skulle aldrig en europé som är uppvuxen i sin kultur kunna göra.

Ett annat bra exempel är "heder". I Europa är heder något som har att göra med osjälviskhet, att man gör insatser för andra, att man låter sina egna behov stå tillbaka för sakens skull. I sydkulturerna är det precis tvärtom. Där bygger heder på hur mycket makt man har. Det handlar om pengar, ägande och kontroll över andra, inklusive sin familj. "Familjeheder" som får en arabisk man att mörda sin dotter borde kallas "invandrarheder", eftersom det inte har något med heder att göra i vår kulturkrets.

Naturligtvis kommer många impulser i både vår och andra kulturer från andra länder. Vi vill inte hindra ett utbyte, eftersom en nation lätt kan ta till sig lärdomar som andra folk har gjort och göra dem till sina om man tycker att de passar till ens kynne och allmänna livsinställning. Men detta val ska man få göra frivilligt. Trots alla impulser som Sverige tagit emot från utlandet kan man idag inte extrahera olika delar och kalla det delar av en annan kultur. Dessa har gjorts så svenska att de tillhör det svenska kulturarvet. Inte ens kristendomen, som verkligen måste kallas för en främmande kultur från början och som delvis påtvingades utifrån, har lyckats göra om svenskarna, utan svenskarna har gjort om kristendomen så att den passar det svenska frihetslängtande kynnet. I protestantismen, som är germanernas version av kristendomen, har man mera personligt ansvar och kyrkan har inte samma förmedlande roll mellan Gud och troende som den katolska kyrkan har. Vikingarna tyckte alltid att man själv skulle få avgöra vilka gudar man ville tillbe.

Vi vill inte att andras sätt tvingas på oss. Om inte Sverige ska få utveckla sin kultur så kan svenskarna inte heller berika någon annan kultur. Vi vill ha en värld av många kulturer och många etniska grupper, för vi tycker att mångfalden har ett värde i sig. Om den svenska kulturen integreras bort så kommer inte bara vi utan hela världen att ha mist något värdefullt.

Inom Europa kan man naturligtvis ha en mycket större rörelsefrihet och kulturutbyte eftersom de västerländska folken delar samma civilisationsgrund och tillhör liknande etniska grupper. Att ta in främmande folkslag i stor skala är dock liktydigt med kollektivt (etniskt) självmord.

Ett samhälle klarar naturligtvis att assimilera enskilda individer från andra folk, som till exempel dem som adopteras till svenska familjer. Dessa känner för det mesta lite samhörighet med sitt ursprungsland och har den svenska kulturen som sin egen. Detta är dock en stor skillnad mot att ta in stora grupper redan vuxna invandrare. En vuxen person ändrar inte sin kultur hur som helst, ofta är det en lång och smärtsam process om den ens går att genomföra. Oftast bor invandrarna i egna områden där de kan ha kvar den kultur de är vana vid fast med svenska bidragspengar.

Ett bra exempel på vad etnicitet och kultur betyder i praktiken framstår klart om vi gör en liten jämförelse. Se på Island. Ön har mycket knappa naturliga resurser, det enda som egentligen finns är varma underjordiska källor och gejsrar. Ändå är Island ett mycket välmående land med mycket låg brottslighet, en stark samhörighet i samhället och ett av de första demokratiska systemen i världen som fortfarande är i bruk.

Så kan vi titta på Haiti. Här finns naturtillgångar i överflöd, ett härligt klimat och vackra stränder. Samhället är dock otryggt för de flesta, kriminaliteten är enorm, fattigdomen utbredd och nästan ingenting fungerar. Woodoo är den härskande religionen. Trots att USA kommer dit med jämna mellanrum och bygger upp infrastruktur, skolor sjukhus m m så är det snart lika förfallet igen. Kan man då säga att "det finns ingen isländsk kultur?". Föreställ dig dessutom om befolkningarna bytte plats med varandra. Hur skulle Haiti se ut och hur många skulle vara vid liv på Island efter två veckor?

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Kamp: när man under hela sin skoltidoch kanske från föräldrar matats med antirasistiska budskap så är det svårt att vara öppen för ens logiska argument.
Kan mycket väl jämställas med religiös fanatisim (tycker jag).

Jo absolut det håller jag med. Skolan drivs idag enbart som ett propagandaverktyg för att fostra morgondagens väljare. Bara kolla på hur när det gäller åsikter som inte passar in i skolans världsbild.

Medlem
Skrivet av Kamp:

Ang frågan om vad svensk kultur är saxar jag det direkt ifrån Nationaldemokraterna's hemsida då jag tycker de har sammanfattat det hela rätt bra.

[info]Vad är "svensk" kultur egentligen? Och sen hela det här konceptet med att svenskar som nationell grupp skulle vara speciella och att invandrare tar bort svenskars särart. Vad menar ni med det?[/info]

Kulturen är en värdefull skatt som sammanfattar en nations kunskap och erfarenheter över många generationer. Vissa verkar tro att det bara handlar om ytliga saker som mat och kläder, men kultur omfattar mycket mer än så. Främst handlar det om hur man betraktar samhället, människorna i det, hur konflikter skall lösas, kvinnans ställning, vad som är dåligt och bra beteende m m.

Det finns många exempel på när de olika kultursynerna krockar i det "nya Sverige". Ett mycket talande exempel är ordet respekt. I Sverige anser man traditionellt att respekt är något man förtjänar genom att vara en rättvis, osjälvisk och pålitlig människa. Människor som tar med sig sin kultur från Mellanöstern och Afrika till Sverige utgår ifrån att respekt är något man tilltvingar sig genom våld eller hot om våld. "Har du ingen respekt?", kan en arabisk invandrare säga med en kniv i handen. Det skulle aldrig en europé som är uppvuxen i sin kultur kunna göra.

Ett annat bra exempel är "heder". I Europa är heder något som har att göra med osjälviskhet, att man gör insatser för andra, att man låter sina egna behov stå tillbaka för sakens skull. I sydkulturerna är det precis tvärtom. Där bygger heder på hur mycket makt man har. Det handlar om pengar, ägande och kontroll över andra, inklusive sin familj. "Familjeheder" som får en arabisk man att mörda sin dotter borde kallas "invandrarheder", eftersom det inte har något med heder att göra i vår kulturkrets.

Naturligtvis kommer många impulser i både vår och andra kulturer från andra länder. Vi vill inte hindra ett utbyte, eftersom en nation lätt kan ta till sig lärdomar som andra folk har gjort och göra dem till sina om man tycker att de passar till ens kynne och allmänna livsinställning. Men detta val ska man få göra frivilligt. Trots alla impulser som Sverige tagit emot från utlandet kan man idag inte extrahera olika delar och kalla det delar av en annan kultur. Dessa har gjorts så svenska att de tillhör det svenska kulturarvet. Inte ens kristendomen, som verkligen måste kallas för en främmande kultur från början och som delvis påtvingades utifrån, har lyckats göra om svenskarna, utan svenskarna har gjort om kristendomen så att den passar det svenska frihetslängtande kynnet. I protestantismen, som är germanernas version av kristendomen, har man mera personligt ansvar och kyrkan har inte samma förmedlande roll mellan Gud och troende som den katolska kyrkan har. Vikingarna tyckte alltid att man själv skulle få avgöra vilka gudar man ville tillbe.

Vi vill inte att andras sätt tvingas på oss. Om inte Sverige ska få utveckla sin kultur så kan svenskarna inte heller berika någon annan kultur. Vi vill ha en värld av många kulturer och många etniska grupper, för vi tycker att mångfalden har ett värde i sig. Om den svenska kulturen integreras bort så kommer inte bara vi utan hela världen att ha mist något värdefullt.

Inom Europa kan man naturligtvis ha en mycket större rörelsefrihet och kulturutbyte eftersom de västerländska folken delar samma civilisationsgrund och tillhör liknande etniska grupper. Att ta in främmande folkslag i stor skala är dock liktydigt med kollektivt (etniskt) självmord.

Ett samhälle klarar naturligtvis att assimilera enskilda individer från andra folk, som till exempel dem som adopteras till svenska familjer. Dessa känner för det mesta lite samhörighet med sitt ursprungsland och har den svenska kulturen som sin egen. Detta är dock en stor skillnad mot att ta in stora grupper redan vuxna invandrare. En vuxen person ändrar inte sin kultur hur som helst, ofta är det en lång och smärtsam process om den ens går att genomföra. Oftast bor invandrarna i egna områden där de kan ha kvar den kultur de är vana vid fast med svenska bidragspengar.

Ett bra exempel på vad etnicitet och kultur betyder i praktiken framstår klart om vi gör en liten jämförelse. Se på Island. Ön har mycket knappa naturliga resurser, det enda som egentligen finns är varma underjordiska källor och gejsrar. Ändå är Island ett mycket välmående land med mycket låg brottslighet, en stark samhörighet i samhället och ett av de första demokratiska systemen i världen som fortfarande är i bruk.

Så kan vi titta på Haiti. Här finns naturtillgångar i överflöd, ett härligt klimat och vackra stränder. Samhället är dock otryggt för de flesta, kriminaliteten är enorm, fattigdomen utbredd och nästan ingenting fungerar. Woodoo är den härskande religionen. Trots att USA kommer dit med jämna mellanrum och bygger upp infrastruktur, skolor sjukhus m m så är det snart lika förfallet igen. Kan man då säga att "det finns ingen isländsk kultur?". Föreställ dig dessutom om befolkningarna bytte plats med varandra. Hur skulle Haiti se ut och hur många skulle vara vid liv på Island efter två veckor?

Håller med (förutom det där om Haiti. Kan inte säga att jag har någon koll.Vet inte om det stämmer)

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Kamp: när man under hela sin skoltidoch kanske från föräldrar matats med antirasistiska budskap så är det svårt att vara öppen för ens logiska argument.
Kan mycket väl jämställas med religiös fanatisim (tycker jag).

Jo absolut det håller jag med. Skolan drivs idag enbart som ett propagandaverktyg för att fostra morgondagens väljare. Bara kolla på hur när det gäller åsikter som inte passar in i skolans världsbild.

Ja Fast på ett sätt förstår jag det också. I.o.m. att det också finns idioter i Sverige (och omdömeslösa barn/unga) så är det svårt att ta i frågan. Tänk bra på hur svårt det är att kontrollera mobbing. Skulle man då börja placera folk i faktiska fack skulle mobbingen kunna spåra ut ännu mer.
Dock är detta endast ett problem som existerar i ett samhälle som har idioter och mindre begåvade/omdömeslösa/icke uppfostrade barn.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Kamp: när man under hela sin skoltidoch kanske från föräldrar matats med antirasistiska budskap så är det svårt att vara öppen för ens logiska argument.
Kan mycket väl jämställas med religiös fanatisim (tycker jag).

Jo absolut det håller jag med. Skolan drivs idag enbart som ett propagandaverktyg för att fostra morgondagens väljare. Bara kolla på hur när det gäller åsikter som inte passar in i skolans världsbild.

Ja Fast på ett sätt förstår jag det också. I.o.m. att det också finns idioter i Sverige (och omdömeslösa barn/unga) så är det svårt att ta i frågan. Tänk bra på hur svårt det är att kontrollera mobbing. Skulle man då börja placera folk i faktiskt fack skulle mobbingen kunna spåra ut ännu mer.
Dock är detta endast ett problem som existerar i ett samhälle som har idioter och mindre begåvade/omdömeslösa/icke uppfostrade barn.

Ja idioter kommer ju tyvär alltid att finnas. Dock är det ju faktist inget negativt av att vara en "idiot" idag då vi lever i detta liberala samhälle. Att plugga eller studera idag ses ju mer eller mindre som nånting töntigt. Spec när man går i grundskolan fortfarande. Då ska man ju vara häftig och cool, precis som på TV.

Mobbningen beror ju till stor del av att de som mobbas inte passar in i bilden av vad barn tror är coolt och häftigt. Har man inte just det klädesmärket så blir man mobbad osv. Dock tror jag man kan skilja agnarna från betet genom att tidigt berömma de som är duktiga men sammtidigt visa att det är FEL att mobba eller ge sig på de som inte är lika duktiga i det. För varför skulle man inte berömma de som är duktiga?

Medlem

Jag tror man blir svensk först när man vill vara det.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Jag tror man blir svensk först när man vill vara det.

Bang!
Castor vann.
Thread closed.

Inaktiv

För mig existerar inte Sverige längre på det ursprungliga viset. Det är så extremt annorlunda nu så jag kan inte resonera i trådens termer.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

För mig existerar inte Sverige längre på det ursprungliga viset. Det är så extremt annorlunda nu så jag kan inte resonera i trådens termer.

Jag kan bara hålla med. På min relativt korta levnadstid tycker jag svenska språket ändrats/bytts ut mot engelska. Man ser det överallt. Sverige ändras hela tiden och det är bara att följa med vågen. Vi har det bra här ändå.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Lusen:
Skrivet av CastorFiber:

Jag tror man blir svensk först när man vill vara det.

Bang!
Castor vann.
Thread closed.

det sa jag ju typ redan på första sidan

kamp, sluta med ras-struntet, det hör inte till tråden (och i mitt tycke inte fz).


signatur

thank you, come again

Medlem

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Så, hur ser en ras ut idag, i vårat samhälle, i vårt liv? Personer med vit hud har fått det för att vi bor i inte lika varma områden och dom med mörkare hud på varmare ställen. Kan inte se någon ras i det.

Ifall man tänker tillbaka i tiden så finns det olika "raser", men annars är det bara idioti.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Det är svårt att uttala sig om raser om man bara har bott i Sverige

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Ingen kommer ju diskutera med dig ser det ut som dock.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Varför skulle inte vissa grupper av människor kunna vara dummare än andra?
Låt oss säga att de generation efter generation levt på ett visst sätt som skapat förutsättningar för att hjärnan utvecklas till en som fungerar på ett annat sätt. T.ex. en utveckling som främjar aggressivitet?
Tror du då inte att det finns en chans att barnen som föds också har genetiska förutsättningar för att också vara extremt våldsamma (eller dumma)?
Vad jag förstått brukar det oftast vara så att kloka människor får kloka barn, varför skulle inte en degeneration kunna ske?

T.ex en utveckling som främjar aggressivitet?
Ja alltså, dom mörkhyade i U.S.A måste vara ena riktiga jävlar på att arbeta, speciellt när man slår på dom nuförtiden va?
Hurvida man är smart eller dum har MYCKET att göra med det samhälle man bor i, den kultur man frodas i och om man har tillgång till skola, det är en minoritet som föds med defekter som gör dom jättesmarta/jättedumma.

Hurvida man blir våldsam beror väldigt mycket på uppväxt, vad man själv har för moral och massa andra faktorer, att kloka människor får kloka barn är för att dom uppfostras på ett bra sätt och är såvitt jag vet inte genetiskt betingat.

Skrivet av Kamp:

Greger så du menar alltså att precis ALLA raser är precis lika smarta?

Om du tror det är du väldig naiv måste jag säga.

Du kan ju tex säga ett enda samhälle som svarta människor har bygt upp. Jämför tex hur många svarta nobelpristagare det finns jämfört med vita osv.

Alla raser har olika egenskaper, det är bevisat.
Vi har tex http://sv.wikipedia.org/wiki/James_Watson som också sagt att det finns en skillnad på smarthet mellan svarta & vita.
Men visst, vad vet han. Han är ju bara en nobelpristagare och forskare inom medicin.

Ja så du tror inte skillnaderna i samhällen kan bero på t.ex jag vet inte, att vita har varit och lekt rövare över hela världen, sugit upp viktiga naturresurser och därmed skadat länders infrastruktur riktigt rejält förut i tiden?

Du tror inte vi har tack vare detta fått oerhörda resurser för att utveckla ett skolsystem som därmed gjort befolkningen smartare (för dom har en adekvat utbildning), medans dom länder som blivit utsugna har fått det svårare att överleva, vilket resulterar i att mindre människor utbildas,som gör att en mindre del av befolkningen blir "smarta"?

Jag tror mer på en forskares STUDIER än hans ord, han är fortfarande bara en människa, det är hans studier som är intressanta, inte dom åsikter han har.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av master_chrille:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Så, hur ser en ras ut idag, i vårat samhälle, i vårt liv? Personer med vit hud har fått det för att vi bor i inte lika varma områden och dom med mörkare hud på varmare ställen. Kan inte se någon ras i det.

Ifall man tänker tillbaka i tiden så finns det olika "raser", men annars är det bara idioti.

Om du inte ser skillnad på olika människorraser måste du vara blind. Att förneka det får dig bara att framstå som dum.

Medlem

Greger: Här får du lite länkar så kanske du lär dig något.

http://en.wikipedia.org/wiki/Race%2C_Evolution_and_Behavior

http://en.wikipedia.org/wiki/R/K_selection_theory

http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Transracial_Adoption_S...

Och så en gratis bok här; http://www.charlesdarwinresearch.org/Race_Evolution_Behavior....

Sen så rekommenderar jag lite böcker från derra herre; http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Jensen

Där har du åtagliga bevis på att det är skillnad på människorraser. Att vissa är smartare än andra osv.

Skrivet av Kamp:
Skrivet av master_chrille:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Så, hur ser en ras ut idag, i vårat samhälle, i vårt liv? Personer med vit hud har fått det för att vi bor i inte lika varma områden och dom med mörkare hud på varmare ställen. Kan inte se någon ras i det.

Ifall man tänker tillbaka i tiden så finns det olika "raser", men annars är det bara idioti.

Om du inte ser skillnad på olika människorraser måste du vara blind. Att förneka det får dig bara att framstå som dum.

Jag förnekar det inte, men jag förstår fortfarande inte hur man kan dela in människan i olika raser.

Och för i helvete, vad fan ska det där vara? Så, dom från asien är en ras, en annan från afrika och sen fortsätter det. Nu tar jag och lämnar den här idiotiska diskussionen.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av Kamp:

Greger: Här får du lite länkar så kanske du lär dig något.

http://en.wikipedia.org/wiki/Race%2C_Evolution_and_Behavior

http://en.wikipedia.org/wiki/R/K_selection_theory

http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Transracial_Adoption_S...

Och så en gratis bok här; http://www.charlesdarwinresearch.org/Race_Evolution_Behavior....

Sen så rekommenderar jag lite böcker från derra herre; http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Jensen

Där har du åtagliga bevis på att det är skillnad på människorraser. Att vissa är smartare än andra osv.

Haha roande, nästan all forskning i dina länkar har fått pengar från The Pioneer Fund.

"The Southern Poverty Law Center (SPLC), a nonprofit organization, lists the Pioneer Fund as a hate group citing the fund's history, its funding of race and intelligence research, and its connections with allegedly racist individuals.[29][3]"

Bara för att ett par gubbar sätter lite fancy words i en forskning rapport så betyder det inte att dom är rasistiska idioter.

Medlem

Vackert, ett inlägg med enbart Appeal to authority.

Man blir nästan tårögd.

Sen om Herr Kamp hade orkat läsa in sig på ämnet istället för att blint spotta ur sig länkar så kanske han hade sett detta: http://www.skepdic.com/iqrace.html

Där det är vackert förklarat i stycke tre:

Citat:

The research on IQ and race by Arthur Jensen, William Shockley, Herrnstein and Murray (The Bell Curve) and others have not found any significant correlations between race and intelligence.


signatur

Space for rent.

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Man börjar ju nästan undra om du står med en eller två fötter på Jorden.

Européer kommer från Jorden, Afrikaner från Mars och Asiater från Pluto (till exempel). Är det så det ligger till menar du?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

har bott i Swe sen -92, respekterar kulturen (dock drickandet har jag inte förstått) och har medborgarskap men känner mig inte som svensk, lite svårt att känna det då dels för att jag inte vill eftersom jag har mitt ursprung någon annastans och att jag inte ses/behandlas som en svensk av svenskar

Skriv svar