Äta döda djur vs. döda växter

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Notumforce:

angående topic.

Det är skillnad på växter och djur/insekter Så argumententen som togs upp av första postaren faller 100%.

Du får ju gärna lov att redogöra skillnaden mellan ett träd, en köttätande växt och plankton samt en ko.
För mig är detta levande ting. Men i din värld finns det en slags hierarki antar jag?

Äta eller ätas?


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Skrivet av IronHide:

Äta eller ätas?

Det beror på, jag blir nog hellre uppäten av en levergryta än att jag skall behöva äta just levergryta (hulkar).


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Jag har varit vegetarian i 10 år nu. Jag är vegetarian för att för mig känns det dåligt att äta döda djur. And thats it. Jag äter vegetariskt för att jag vill; precis som en köttätare äter kött för att den vill. För mig är det "argumentet" mer än tillräckligt. Man ska äta det man vill och som känns rätt för en själv.

Tycker dock det är intressant att om folk sitter och äter och någon nämner hur det tex går till att slakta en gris, ko eller liknande, så finns det ibland de som vill att denne håller tyst för de tycker det låter äckligt...fast att de själva äter kött. Är då egentligen köttätande rätt för en sådan person om de inte tåler detta? Det kanske skulle kännas bättre för dem att inte äta djur. Överhuvudtaget tycker jag man ska ha en klar medvetenhet om vad det är man faktiskt äter. Är man medveten om det och det känns helt okej så är det det enda viktiga. Allt handlar ju om att det ska kännas rätt för dig, för det är du som ska må bra.

Medlem

"...att för mig känns det dåligt att äta döda djur..."

Ja, om det gick att käka levande djur så skulle jag nog göra det med.
Tänk vad häftigt, bara kommer in en ko som man sliter loss ett stycke ifrån och kryddar lite, tillsätt bröd och mums.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Då har vi glas i falukorven också...

Jag har en fråga till veganer.

Hur kommer det sig att det är fel att äta döda djur men inte döda växter?

En växt är en levande organism. Den behöver specifika förutsättningar för att överleva. När du rycker den ur jorden så dör den.

Varför är en växt mindre levande i era ögon? Är det för att ni får bättre kontakt med djur? Att djuren antar en "levande form" för att de har en annan nivå av medvetande?

Det lustiga är att det t.o.m. finns köttätande växter. Vad är er kommentar till detta?

Skrivet av Wikipedia:

Köttätande växter, eller insektsätande växter, är en gemensam benämning på växter som får tillskott av kväve och fosfor genom att fånga insekter eller små vattendjur och sedan lösa upp dem med proteinlösande enzymer eller med hjälp av bakterier. Sådana växter kallas karnivora.

Inte mindre levande kanske, men något man däremot vet är att växter inte har något centralt nervsystem. Detta innebär att dom såvitt vi vet inte kan känna smärta.

Och jag tror nog att dom flesta Veganer och Vegetarianer vill det som känns som "minst ondska". Och att odla upp tofu och äta det därefter känns inte lika ont som att skära upp en gris och äta hennes röv.

Som människa är jag allätare dvs kött, frukt, grönt. Vad har de gemensamt? Jo de är levande organismer precis som jag. Skulle det bli brist på det ena tar man det andra. Så om veganer bestämmer att jag inte får äta kött så kanske jag gör som så och äter en vegan också.

Som köttätare skulle det ju inte vara särskilt naturvidrigt att äta veganer menar jag. Mums honungsgrillad förortsvilt.....man skulle kunna kalla rätten en "Stockholmare" kanske.


signatur
Medlem

Hur är det med flugor, myggor och andra småkryp? De har ju också ett nervsystem.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

honungsgrillat förortsvilt

Hehe... gott med lite enbärsgelé och en kall öl...


signatur
Medlem
Skrivet av Blackbeard:

"...att för mig känns det dåligt att äta döda djur..."

Ja, om det gick att käka levande djur så skulle jag nog göra det med.
Tänk vad häftigt, bara kommer in en ko som man sliter loss ett stycke ifrån och kryddar lite, tillsätt bröd och mums.

HAHA. Lol...

Medlem
Skrivet av Bjornen:

Tycker dock det är intressant att om folk sitter och äter och någon nämner hur det tex går till att slakta en gris, ko eller liknande, så finns det ibland de som vill att denne håller tyst för de tycker det låter äckligt...fast att de själva äter kött.

Som jag nämnt tidigare så hänger det för mig på att djuren haft det bra. Lite navit kanske, men jag vill nog ändå tro att djuren hade valt att leva den tiden de haft än inte alls.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av Bjornen:

Tycker dock det är intressant att om folk sitter och äter och någon nämner hur det tex går till att slakta en gris, ko eller liknande, så finns det ibland de som vill att denne håller tyst för de tycker det låter äckligt...fast att de själva äter kött.

Som jag nämnt tidigare så hänger det för mig på att djuren haft det bra. Lite navit kanske, men jag vill nog ändå tro att djuren hade valt att leva den tiden de haft än inte alls.

När man kollar hur dom flesta djur har levt så är jag inte lika säker på det, om jag ska vara ärlig.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Anser att var och en har rätt till att äta vad dom vill, så länge dom låter bli att försöka " övertala" någon till annat


signatur

"Vegeterian" översatt från Native American är Lousy Hunter

Medlem

Att inte äta djur är ju ett klart tecken på att vi har det allt för bra och att nånstans så har något slagit fel i huvudet, kalla det moraliskt eller vad som helst, men att sluta äta kött för att djur hanteras dåligt är inte riktigt friskt. Som sagt, vi har det för bra så vi dras med sådana hemska bekymmer över nån jäkla kylling i bur eller gris som kokas levande. De är mat och de är djur och kan inte uttrycka sig på ett sätt som skulle göra dem lika värda på något sätt. Om du vill hjälpa djuren, ta livet av dig så att det finns färre människor att föda, spräng gärna några andra på samma gång.

Skrivet av TrashIt:

Att inte äta djur är ju ett klart tecken på att vi har det allt för bra och att nånstans så har något slagit fel i huvudet, kalla det moraliskt eller vad som helst, men att sluta äta kött för att djur hanteras dåligt är inte riktigt friskt. Som sagt, vi har det för bra så vi dras med sådana hemska bekymmer över nån jäkla kylling i bur eller gris som kokas levande. De är mat och de är djur och kan inte uttrycka sig på ett sätt som skulle göra dem lika värda på något sätt. Om du vill hjälpa djuren, ta livet av dig så att det finns färre människor att föda, spräng gärna några andra på samma gång.

Haha bra sagt.


signatur
Inaktiv
Skrivet av HavoX:

Vad jag vet, älskade Hitler kött, men hans doktor rekommenderade honom en vegetarisk diet då han hade magproblem. Han åt dock kött vid vissa tillfällen. Han trodde även att i framtiden skulle folk tillhålla sig till en vegetarisk kost, då det bidrog till bättre hälsa för människan. Djuren sket han fullständigt i(?). Vet. Det låter lite ironiskt att en sådan grym man skulle vara vegetarian, därför han tycker synd om djuren. Han åt, som sagt, en vegetarisk kost p.g.a. sina magproblem och för att se "smalare och snyggare" ut.

Ingen annan som dragit samma slutsatts som jag? Alla vegetarianer är nazister! Helt logiskt. Fast varför tillaga de så många stackars människor i pizzaugnar i alla läger under 2:a värlskriget förstår jag inte. Om nu Hitler mest åt tomater.

Sallad = Massmord! Sluta utrota våra växter. Ät kött!

Medlem
Skrivet av Airtec:

Anser att var och en har rätt till att äta vad dom vill, så länge dom låter bli att försöka " övertala" någon till annat

Håller med dig till 100%!

Känner folk som röker, så länge de inte försöker få mig att börja så bryr jag mig inte. Det angår inte mig.

Medlem
Skrivet av Brainforest:
Skrivet av Airtec:

Anser att var och en har rätt till att äta vad dom vill, så länge dom låter bli att försöka " övertala" någon till annat

Håller med dig till 100%!

Känner folk som röker, så länge de inte försöker få mig att börja så bryr jag mig inte. Det angår inte mig.

Klart det angår dig. Du utsätts för passiv rökning och skadar därmed din kropp.

Skrivet av Kamp:
Skrivet av Brainforest:
Skrivet av Airtec:

Anser att var och en har rätt till att äta vad dom vill, så länge dom låter bli att försöka " övertala" någon till annat

Håller med dig till 100%!

Känner folk som röker, så länge de inte försöker få mig att börja så bryr jag mig inte. Det angår inte mig.

Klart det angår dig. Du utsätts för passiv rökning och skadar därmed din kropp.

Jaa sätt genast igång och ät upp dem då slipper du passiv rökning!


signatur
Medlem
Skrivet av TrashIt:

Att inte äta djur är ju ett klart tecken på att vi har det allt för bra och att nånstans så har något slagit fel i huvudet, kalla det moraliskt eller vad som helst, men att sluta äta kött för att djur hanteras dåligt är inte riktigt friskt. Som sagt, vi har det för bra så vi dras med sådana hemska bekymmer över nån jäkla kylling i bur eller gris som kokas levande. De är mat och de är djur och kan inte uttrycka sig på ett sätt som skulle göra dem lika värda på något sätt. Om du vill hjälpa djuren, ta livet av dig så att det finns färre människor att föda, spräng gärna några andra på samma gång.

jag tror din avsaknad av medkänsla beror på att du har dåliga kunskaper om djur. En människa kan du förstå vilket gör den medveten för dig.

Jag kan däremot tycka att vi har det för bra för att vi inte bryr oss lika mycket om djuren längre. Det är bara en köttbit på talriken som kostar lika mycket som samma mängd sallad.
Tillverkningen av denna köttbit sker i en högproduktiv fabrik där flödet är oerhört viktigt, men inte de levande varelserna.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Brainforest:
Skrivet av Airtec:

Anser att var och en har rätt till att äta vad dom vill, så länge dom låter bli att försöka " övertala" någon till annat

Håller med dig till 100%!

Känner folk som röker, så länge de inte försöker få mig att börja så bryr jag mig inte. Det angår inte mig.

Klart det angår dig. Du utsätts för passiv rökning och skadar därmed din kropp.

äh, passivrökningskortet är bara bs, visst.. sitter du i samma rum som en rökare hela dagarna utsätts säkert din hälsa, men står du brevid en rökare ute så lär inte ett skit ske om du inte är allergisk. Vi får i oss en massa annat skit i andningsväg dagligen som man borde vara mer bekymrad över än en passivrökningssession på fem minuter.


signatur

thank you, come again

Medlem

Djur äter djur, vi är djur. 1+1=?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av TrashIt:

Att inte äta djur är ju ett klart tecken på att vi har det allt för bra och att nånstans så har något slagit fel i huvudet, kalla det moraliskt eller vad som helst, men att sluta äta kött för att djur hanteras dåligt är inte riktigt friskt. Som sagt, vi har det för bra så vi dras med sådana hemska bekymmer över nån jäkla kylling i bur eller gris som kokas levande. De är mat och de är djur och kan inte uttrycka sig på ett sätt som skulle göra dem lika värda på något sätt. Om du vill hjälpa djuren, ta livet av dig så att det finns färre människor att föda, spräng gärna några andra på samma gång.

För det första så är HELA ditt antagande att alla vegan/vegetarianer är det pga att de tycker att det är moraliskt fel (även om jag kan medge att det är anledning till att många är det iaf. till en början).
Som flera redan konstaterat här i tråden så finns det lika många anledningar att vara vegetarianer som det finns personer som är det,
Min personliga är att det spara mycket av jordens resurser
(för er som sov på biologi lextionerna googla trofiskpyramid eller trofisk nivå)

Visst har vi det bra här i I-länderna vi har det tom. så bra att det är möjligt för var individ att göra något bra för resten av världen och en av de lättaste sakerna man kan göra är att vara vegetarian.

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Djur äter djur, vi är djur. 1+1=?

11. eller är svaret 2? hmm...


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Djur äter djur, vi är djur. 1+1=?

bara att slänga upp en 3 åring på grillen med det resonemanget?


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av Ragganof:
Skrivet av Shrudder:

Djur äter djur, vi är djur. 1+1=?

bara att slänga upp en 3 åring på grillen med det resonemanget?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Ragganof:
Skrivet av Shrudder:

Djur äter djur, vi är djur. 1+1=?

bara att slänga upp en 3 åring på grillen med det resonemanget?

http://www.eightfor83.com/wordpress/wp-content/uploads/2006/0...

BOO YA!!!


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Skriv svar