Öga för Öga

Medlem

om jag tar bort mina personliga värderingar och tankar om hämnd, så kan jag väl hålla med att det är ganska sjukt att staten lagt denna domen, jag kan inte säga om det är rätt eller fel dock, för denna dom kanske ger ett stort hopp till alla kvinnor som blivit förnedrade i mansdominerade länder, acid throwing är ett vanligt sätt att förstöra kvinnor och förnedra dem inte bara i iran, utan sker i asien också

Medlem

Haha, Jesus är ju störtskön. Har en person t.ex. varit otrogen (eller ja, enligt kristendom så räcker det ju att tänka en syndig tanke, ingen handling krävs*), så får han inte anklaga (eller kasta sten på) någon för t.ex. mord av den enkla anledningen att han syndade först... härligt!

* kristendom har verkligen en härlig, rättvis och vetenskaplig koll på hur vårat undermedvetna m.m. fungerar...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Lås in förövaren i fängelse, låt honom gå hos en terapeut och upplys honom från stenåldersnivån. När han inser vad han gjort och vilket stolpskott han varit, kommer han ge sig själv det värsta straffet av alla: Självrannsakan och ångest. Han kommer aldrig göra om det, och sannolikt aktivt arbeta för att stoppa andra att göra detsamma.

Inget blir bättre av att han också blir blind. Man hindrar inte Irans islamistiska cykel genom det, utan spär bara på den.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av Vibius Pansa:

Lås in förövaren i fängelse, låt honom gå hos en terapeut och upplys honom från stenåldersnivån. När han inser vad han gjort och vilket stolpskott han varit, kommer han ge sig själv det värsta straffet av alla: Självrannsakan och ångest. Han kommer aldrig göra om det, och sannolikt aktivt arbeta för att stoppa andra att göra detsamma.

Inget blir bättre av att han också blir blind. Man hindrar inte Irans islamistiska cykel genom det, utan spär bara på den.

bra skrivet
må dåligt resten av livet är ett bra straff.


signatur

R.I.P The_maxx

Det var ju ett väldigt civiliserat dombeslut. Första tanken kan vara att slå tillbaka, sen vill man förlåta/förstå för att kunna glömma och gå vidare. Men att en domare låter henne agera icke impulsivt på detta sättet... Vad ska man säga?

Medlem

Helt ärligt, det där är ju fan helt jäkla stört! " Han kommer va drogad och nerhållen av vakter"


signatur

B lup

Medlem

Man skulle skära pungen av honom och trycka ner den i halsen.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Första tanken är förstås att det är rätt åt den jäveln. Har svårt att likställa deras agerande eftersom de gör det utifrån olika sammanhang. Han var grinig för att hon inte ville gifta sig. hon vill helt enkelt hämnas på mannen som förstört hennes liv. En handling måste ses i sitt sammanhang. I detta fall kan jag inte likställa kränkningen vid ett nej med ett förstört liv. Därför tycker jag att hennes beslut är mer riktigt en hans, hon sjunker alltså inte ner till hans nivå enligt mig.
Däremot tror jag inte öga för öga funkar speciellt bra som princip för en stat att utföra rättvisa. Staten Iran måste istället motverka hederskulturen genom att visa att staten tar sitt sociala ansvar vilket den inte gör. Att personer tar lagen i egna händer tyder på bristande tillit till att staten kan utfärda rättvisa. Vilket leder till att människor tar lagen i egna händer. Hammurabis princip känns lika gammal som den är.

Medlem

sänka sig till hans nivå? ja säg det till henne

hade det hänt nån av er så skulle ni nog göra samma sak, och nej jag tror inte att man är "starkare" om man förlåter

Medlem

Vidrigt domstolsbeslut. Jag är emot våld/tortyr/stympning som bestraffning, framför allt eftersom det inte är ett effektivt sätt att förhindra grova brott. Att offret ska få vara med och fatta dom över förövaren är bara bisarrt... Opartiska, rättvisa domstolar.?

Avstängd
Skrivet av Crawller:

EliasN: helvete heller att jag någonsin skulle förlåta en idiot som attackerade mig med syra och gjorde mig blind.

tror inte hon skulle göra det heller.

Nog förstår jag det. Jag förstår verkligen att hon inte vill förlåta honom och ...

Skrivet av MaLiBu:

sänka sig till hans nivå? ja säg det till henne

hade det hänt nån av er så skulle ni nog göra samma sak, och nej jag tror inte att man är "starkare" om man förlåter

... det kräver mycket mer styrka att kunna förlåta någon även om de gjort något oförlåtligt. Att göra det innebär verkligen att visa upp ett gott hjärta. Dessutom mår man allra bäst själv av det.

Jag har pratat med en person som heter Oliver. För flera år sedan var han på väg hem från ett möte då han blev brutalt misshandlad av ett förbipasserande fyllo utan anledning. Han blev medvetslös och förlamad i benen om jag inte minns fel. Det första han sa när han vaknade var: "Hälsa honom att jag förlåter honom".
Förstår ni vilken styrka det kräver och vilket mod det visar? Tala om att han var ett föredöme.

Vad tror ni hade hänt om han hade bestämt sig för att hata förövaren resten av livet? Hade han mått bättre av det? Nej, då hade han ältat händelsen och låtit hatet förgifta hans sinne. Och vad skulle förövaren bry sig om det? Det är inte så att hatet gör honom illa på något sätt. Den enda som blir skadad är den som hatar.
När man förlåter någon kan man istället gå vidare samtidigt som man gör en beundransvärd handling.

Tro nu inte att jag förväntar mig av alla att förlåta, för det är fortfarande mycket svårt att göra det. Jag förstår verkligen henne att hon ville hämnas, men den bistra sanningen är att det blir värst för henne själv (nu fick hon ju förstås hämnas, men vad ska det tjäna till?).

Skrivet av boneless:

Första tanken är förstås att det är rätt åt den jäveln. Har svårt att likställa deras agerande eftersom de gör det utifrån olika sammanhang. Han var grinig för att hon inte ville gifta sig. hon vill helt enkelt hämnas på mannen som förstört hennes liv. En handling måste ses i sitt sammanhang. I detta fall kan jag inte likställa kränkningen vid ett nej med ett förstört liv. Därför tycker jag att hennes beslut är mer riktigt en hans, hon sjunker alltså inte ner till hans nivå enligt mig.
Däremot tror jag inte öga för öga funkar speciellt bra som princip för en stat att utföra rättvisa. Staten Iran måste istället motverka hederskulturen genom att visa att staten tar sitt sociala ansvar vilket den inte gör. Att personer tar lagen i egna händer tyder på bristande tillit till att staten kan utfärda rättvisa. Vilket leder till att människor tar lagen i egna händer. Hammurabis princip känns lika gammal som den är.

Hon sänker sig till samma nivå när hon hämnas. Visst, hon gör det inte av samma anledning, men ändå. Hon gör det fortfarande. Konsekvensen blir ännu ett förstört liv och till vilken nytta? Hämnd skänker endast en tillfällig tillfredställelse.

Skrivet av Werzion:

Haha, Jesus är ju störtskön. Har en person t.ex. varit otrogen (eller ja, enligt kristendom så räcker det ju att tänka en syndig tanke, ingen handling krävs*), så får han inte anklaga (eller kasta sten på) någon för t.ex. mord av den enkla anledningen att han syndade först... härligt!

* kristendom har verkligen en härlig, rättvis och vetenskaplig koll på hur vårat undermedvetna m.m. fungerar...

Jag är nyfiken på vad du menar, men eftersom det är en sidodiskussion ska jag ta det via PM.

Medlem

den där EliasN vet fan hur man citerar och skriver på =P


signatur

Rawr

Medlem

EliasN : THe master of lång citat och skriving


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Tänker inte citera något, men jag tror jag står lite där EliasN står.
Dvs att det värsta straffet är att bli förlåten, om personen är mentalt frisk kommer h*n säkerligen våndas över vad h*n har gjort i all evighet, och även om det säkert är så oerhört skönt att ha straffat personen, så blir man exakt lika hemskt som förövaren.

Och det kommer sätta sig på den drabbades sinne, och h*n kommer få lida mer än den tillfredsställelse h*n nu kan ha fått av att ge tillbaks med samma mynt.

Kanske lite mer åt det håll Vibius Pansa säger helt enkelt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

ITT: Logik från medeltiden.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd
Skrivet av Crawller:

den där EliasN vet fan hur man citerar och skriver på =P

Skrivet av MacNille:

EliasN : THe master of lång citat och skriving

Oh yeah. Gillar sådana här diskussioner. ^^

Greger: Alldeles riktigt. Precis samma princip som att bekämpa ondska med godhet och "samla glödande kol" på deras huvuden.

En intressant bestraffning för stöld som man praktiserade under Bibelns tid är följande: tjuven fick lämna tillbaka det han stulit och en fjärdedel extra som plåster på såren. Det borde lagstadgas.

Medlem

Helt rätt! Behandla dina medmänniskor som du själv vill bli behandlad. Inget fel med det. Beter man sig som ett svin så blir man oftast behandlat som ett också. Att slänga ut massa pengar på rehab som inte funkar för fem öre(finns stjärnklara bevis här i Sverige på det) är bara onödigt. Grovs våldsbrott som dessa ska det inte daddas omkring med. Finns ingen anleding till det. Har man begått ett brott ska man stå för konsekvenserna också.

Själv önskar jag att Sverige införde dödsstraff vid grövre brott som tex våldtäkt, pedofil & liknande.

Medlem

Mja, håller till viss del med om domen, självklart skulle jag också njuta en del om jag fick hälla syra i ögonen på någon som har förstört mitt liv.

Är jag en hemsk människa?

Medlem
Skrivet av nyhlin:

Mja, håller till viss del med om domen, självklart skulle jag också njuta en del om jag fick hälla syra i ögonen på någon som har förstört mitt liv.

Men man skulle ju inte bli en så mycket bättre människa för det direkt...

Nu kanske man inte ska låta den enskilde individen uträtta dessa grejer, självklart ska det vara staten som hanterar det. Dock kan det divideras fram & tbx i evigheter känns det som.

12
Skriv svar