Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Sitter själv här på 4GB rippade hellagliga Pontén-godkända album (endast favoriterna och endast genren elektronisk musik) - 296 låtar.

Att fildela lagligt är som att gå på balen med sin syster.

Jaha!? Och vad är det för fel på min syster nu då?

Nä men jag förstår poängen och jag dömer ingen som laddar ner (som gör det för att leta fram ny spännande kultur att uppleva - och att köpa).
För jag vet hur det kan gå till. Folk kan dra hem 50 album och spara 2 låtar. Straffa folk för det här är verkligen som att mysa med syrran i sängen.

Ice. I don't follow. Då borde en låt vara 0,1 MB stor?

Alltså:

1000 (MB ) / 0.1(MB per låt) = 10.000 (låtar)
10.000 (låtar) * 10(kr) = 100.000 (kr)

Det blir ju lite fel

Och som redan påpekats kan albumpriser variera. Ännu mer när det kommer till mp3. Då kanske en låt kan hamna på bara 4kr stycket.

Är det bara jag som tycker att 10 kr/låt är rätt så rimligt? (har hört folk ropa efter 50 öre)
Fast då skall man få full kvalitet. Och full förhandsvisning. Inte som det här skitet som idioterna hittat på om att priset varierar beroende på rippad kvalitet.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Sitter själv här på 4GB rippade hellagliga Pontén-godkända album (endast favoriterna och endast genren elektronisk musik) - 296 låtar.

Att fildela lagligt är som att gå på balen med sin syster.

Jaha!? Och vad är det för fel på min syster nu då?

Inget fel alls. Ge henne mitt telefonnummer.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Sitter själv här på 4GB rippade hellagliga Pontén-godkända album (endast favoriterna och endast genren elektronisk musik) - 296 låtar.

Att fildela lagligt är som att gå på balen med sin syster.

Jaha!? Och vad är det för fel på min syster nu då?

Nä men jag förstår poängen och jag dömer ingen som laddar ner (som gör det för att leta fram ny spännande kultur att uppleva - och att köpa).
För jag vet hur det kan gå till. Folk kan dra hem 50 album och spara 2 låtar. Straffa folk för det här är verkligen som att mysa med syrran i sängen.

Ice. I don't follow. Då borde en låt vara 0,1 MB stor?

Alltså:

1000 (MB ) / 0.1(MB per låt) = 10.000 (låtar)
10.000 (låtar) * 10(kr) = 100.000 (kr)

Det blir ju lite fel

Och som redan påpekats kan albumpriser variera. Ännu mer när det kommer till mp3. Då kanske en låt kan hamna på bara 4kr stycket.

Är det bara jag som tycker att 10 kr/låt är rätt så rimligt? (har hört folk ropa efter 50 öre)
Fast då skall man få full kvalitet. Och full förhandsvisning. Inte som det här skitet som idioterna hittat på om att priset varierar beroende på rippad kvalitet.

Med tanke på att dom förlorar alla tillverkingskostnader på internet (behöver inte trycka cdskivor) så är 10kr/st på tok för dyrt. En femma borde dom kunna gå ner till anser jag. Men 50 öre är ju att ta i.

Medlem

Jag måste säga att jag tycker 9 kr/låt är vettigt.

Tidigare var man nästintill tvungen att köpa ett helt album för 159 kr eller mer och det visade sig att man kanske tyckte om 1-4 låtar av 12-20 st.
Numera kan man provlyssna på hela albumet och sedan välja ut dom (få) låtar man gillar, vilket kanske kostar en 40 kr, men man slipper ju få "bara skit" för 120 kr till hehe.

Hur många bra låtar hör ni per månad egentligen?
Speciellt känner behov av att måste ha när Spotify finns som man kan chilla med? För min del blir det relativt få låtar per månad.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Hur mycket kostar det att trycka en cd då? max 10 kr? Borde inte bli så stor skillnad på priset därför.

vad beträffar priset per lår så är det inte 10 kr utan 9 på iTunes, 8 på Amazon, 7 kr på walmart, 8 kr på Rhapsody, 0 kr på artistserver.com, 0kr på download.com, 120 kr månaden på Napster, 138kr månaden på eMusic.
Den edna affäreren som säljer för 10 kr är cdon.com vad jag vet.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

köpte spel idag på media markt för 9 kr st, det är bra priser. Så det är the bargain bin för mig i framtiden tror ja.

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:

Nä men jag förstår poängen och jag dömer ingen som laddar ner (som gör det för att leta fram ny spännande kultur att uppleva - och att köpa).
För jag vet hur det kan gå till. Folk kan dra hem 50 album och spara 2 låtar. Straffa folk för det här är verkligen som att mysa med syrran i sängen.

Varför måste de ladda ner illegalt när man kan lyssna på all musik gratis och lagligt genom tjänster som youtube, last.fm, my space, deezer och spotify.

Skrivet av ostmjuk hamster:

Inte som det här skitet som idioterna hittat på om att priset varierar beroende på rippad kvalitet.

Vad jag mena var att för att fylla 4 GB med 30MB låtar så behövs inte lika många låtar som med 4MB låtar vilket resulterar i att du får mindre låtar och därmed lägre totalt pris. Långt under 100 000. Eller snacka du om ngt annat?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

köpte spel idag på media markt för 9 kr st, det är bra priser. Så det är the bargain bin för mig i framtiden tror ja.

Får man fråga vilket spel det var?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Prey, escape from paradise city, shadowrun, rogue soldier, PES 2008, Project: Snowblind, Universe at War: Earth Assault.

flickvännen köpte några såna där point & click adventure games. Kommer dock ej ihåg om det var CSI eller nåt liknande, sedan något playboy spel. Har lyckats övertyga henne att ha samma syn som jag på denna fråga hehe

Inaktiv

9 kr st? Omöjligt


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Nä men jag förstår poängen och jag dömer ingen som laddar ner (som gör det för att leta fram ny spännande kultur att uppleva - och att köpa).
För jag vet hur det kan gå till. Folk kan dra hem 50 album och spara 2 låtar. Straffa folk för det här är verkligen som att mysa med syrran i sängen.

Varför måste de ladda ner illegalt när man kan lyssna på all musik gratis och lagligt genom tjänster som youtube, last.fm, my space, deezer och spotify.

Den musik du lyssnar på YT är inte "gratis". Vad jag vet så har folk laddat upp låtarna oftast utan artisternas tillstånd.

Tjänsterna spotify och last.fm (last.fm kommer stänga av Sverige från gratislyssning inom kort - edit: av kommersiell musik endast tror jag att det var - om de inte redan gjort det) är relativt nya. Jag har inte lyckats få en fungerande invite heller till spotify. IP strul.
De bidrar självklart med väldigt mycket men jag menar att det inte borde spela någon roll om jag lyssnar sönder en låt på last.fm eller laddar hem den från nätet via illegalmusicslol.com.

Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Inte som det här skitet som idioterna hittat på om att priset varierar beroende på rippad kvalitet.

Vad jag mena var att för att fylla 4 GB med 30MB låtar så behövs inte lika många låtar som med 4MB låtar vilket resulterar i att du får mindre låtar och därmed lägre totalt pris. Långt under 100 000. Eller snacka du om ngt annat?

Det var inte riktat till dig. Talade om att jag tyckte att det var löjligt med denna begränsning som nätbutiker har. Olika priser beroende på om det är 192 320 eller wav.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

9 kr st? Omöjligt

Om jag nu inte hamnat i något alternativt universum dom senaste 24 timmarna så är det inte omöjligt. Bor du i närheten av norrköping så är det bara att åka dit och kolla innan det är utrensat.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Sitter själv här på 4GB rippade hellagliga Pontén-godkända album (endast favoriterna och endast genren elektronisk musik) - 296 låtar.

Att fildela lagligt är som att gå på balen med sin syster.

Jaha!? Och vad är det för fel på min syster nu då?

Nä men jag förstår poängen och jag dömer ingen som laddar ner (som gör det för att leta fram ny spännande kultur att uppleva - och att köpa).
För jag vet hur det kan gå till. Folk kan dra hem 50 album och spara 2 låtar. Straffa folk för det här är verkligen som att mysa med syrran i sängen.

Ice. I don't follow. Då borde en låt vara 0,1 MB stor?

Alltså:

1000 (MB ) / 0.1(MB per låt) = 10.000 (låtar)
10.000 (låtar) * 10(kr) = 100.000 (kr)

Det blir ju lite fel

Och som redan påpekats kan albumpriser variera. Ännu mer när det kommer till mp3. Då kanske en låt kan hamna på bara 4kr stycket.

Är det bara jag som tycker att 10 kr/låt är rätt så rimligt? (har hört folk ropa efter 50 öre)
Fast då skall man få full kvalitet. Och full förhandsvisning. Inte som det här skitet som idioterna hittat på om att priset varierar beroende på rippad kvalitet.

Med tanke på att dom förlorar alla tillverkingskostnader på internet (behöver inte trycka cdskivor) så är 10kr/st på tok för dyrt. En femma borde dom kunna gå ner till anser jag. Men 50 öre är ju att ta i.

Har så klart inget emot billigare låtar. Men jag kan som sagt betala 10 också, speciellt när det gäller den musik jag lyssnar på för låtarna kan vara uppåt 10 minuter långa (de kan idag kosta nästan det dubbla på sina ställen).

Medlem

Det som smärtar mig allra mest är att jag börjat spela WoW sedan lagen infördes (dvs. köpte spelet efter fyra års uppehåll i måndags). Detta kommer ju ge IFPI & co en boost till sin statistik som visar att folk köper dataspel nu efter lagens införande. Jag menar, det är ju så lätt att tanka hem en serial key till WoW från TPB och spela på de officiella servrarna med den... Alltså kommer de hävda att IPRED gjorde så att jag köpte WoW.

Nej, denna lagen är vansinne och kommer inte leda någon annanstans än mot anonymiseringstjänster i det långa loppet.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Nä men jag förstår poängen och jag dömer ingen som laddar ner (som gör det för att leta fram ny spännande kultur att uppleva - och att köpa).
För jag vet hur det kan gå till. Folk kan dra hem 50 album och spara 2 låtar. Straffa folk för det här är verkligen som att mysa med syrran i sängen.

Varför måste de ladda ner illegalt när man kan lyssna på all musik gratis och lagligt genom tjänster som youtube, last.fm, my space, deezer och spotify.

Den musik du lyssnar på YT är inte "gratis". Vad jag vet så har folk laddat upp låtarna oftast utan artisternas tillstånd.

Tjänsterna spotify och last.fm (last.fm kommer stänga av Sverige från gratislyssning inom kort - edit: av kommersiell musik endast tror jag att det var - om de inte redan gjort det) är relativt nya. Jag har inte lyckats få en fungerande invite heller till spotify. IP strul.

Spotify är inte de ända som erbjuder streamad legal musik. Inte var de först heller är viktigt att poängtera så att vi undviker ett iPod liknade senario

Skrivet av ostmjuk hamster:

De bidrar självklart med väldigt mycket men jag menar att det inte borde spela någon roll om jag lyssnar sönder en låt på last.fm eller laddar hem den från nätet via illegalmusicslol.com.

I teorin ja men i pratiken så märker du det går inte att klara sig med bara Spotify. Du måste köpa låten. Det händer dock inte när du har en illegal kopia av köpelåten


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Använd Usenet så kan inte Antipiratbyrån göra något...
http://usenethelp.org/ en bra Usenet guide

Medlem
Medlem
Skrivet av s3ng:

Bra! Hoppas att alla andra internetleverantörer vågar säga emot.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

http://allehanda.se/start/harnosand/1.986472

vet inte om den är fejk eller inte O_o


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

http://allehanda.se/start/harnosand/1.986472

vet inte om den är fejk eller inte O_o

Skall bli kul att se Google fällas och tvingas till att manuellt kontrollera alla sina sidor som deras indexeringsbot plockat in innan de släpps vidare ut på "internet" till de som använder tjänsten.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Werzion:

http://allehanda.se/start/harnosand/1.986472

vet inte om den är fejk eller inte O_o

Skall bli kul att se Google fällas och tvingas till att manuellt kontrollera alla sina sidor som deras indexeringsbot plockat in innan de släpps vidare ut på "internet" till de som använder tjänsten.

Bra gjort
På pappret är det ju ingen skillnad på de två.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=13&ObjectClass=DynamX_Docum...

bara att fylla i och skicka för er som vill göra mer än att klaga på ett spelforum och knyta näven i fickan.
(kan snabbt och enkelt skickas på deras hemsida, att skriva ihop en anmälan och skicka iväg tar max 3 minuter, bara att påpeka vad man anser om den jäviga domaren och korruptionen bakom det hela)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

bara att fylla i och skicka för er som vill göra mer än att klaga på ett spelforum och knyta näven i fickan.

Jag applåderar i och för sig kampviljan, men...

Eftersom Hovrätten ändå ska pröva jävsfrågan kommer JO bara att lägga ner alla dom där anmälningarna. Det borde finnas bättre sätt att ventilera sitt missnöje på.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av Neco246:

I cant hide but i can run ( i 5min iaf sen orkar jag nog inte mer...hmm)

Då hinner jag lite längre 1,5 timma klarar man iaf, fast det var mer för att jag sprungit runt halva stan och kommit tillbaka till utgångspunkten. =P

Men men, trist att det ska bli såhär. Om bara film-, spel- och musikindustrin faktiskt hade hängt med lite i distributionssvängen (en del har ju det) och kommit med lösningar som motsvarande EA download, men med mindre exklusiva system. En sajt där du kan ta hem ett program, som du sedan väljer ifrån vad du vill ta hem... Nämen, titta, PB har ju lyckats med en sådan sida.

Varför, varför i hela friden valde då inte storbolagen att faktiskt låta PB distribuera spelen, med en mindre summa pengar som stöd till PB. Pb laddar då upp en torrent med nyckel och allt, exklusivt för din Ip, medan ett antal servrar på ägande bolag står för seeding. Eller att alla som handlar spelet får en torrent hemskickad, och en personlig nyckel, när betalning har gjorts? Sedan sparas köpet hos bolaget, och du kan när som helst vid exempelvis total diskrensning, komma tillbaka och hämta ditt spel och nyckel? Eller är jag för naiv?


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Neco246:

I cant hide but i can run ( i 5min iaf sen orkar jag nog inte mer...hmm)

Då hinner jag lite längre 1,5 timma klarar man iaf, fast det var mer för att jag sprungit runt halva stan och kommit tillbaka till utgångspunkten. =P

Men men, trist att det ska bli såhär. Om bara film-, spel- och musikindustrin faktiskt hade hängt med lite i distributionssvängen (en del har ju det) och kommit med lösningar som motsvarande EA download, men med mindre exklusiva system. En sajt där du kan ta hem ett program, som du sedan väljer ifrån vad du vill ta hem... Nämen, titta, PB har ju lyckats med en sådan sida.

Varför, varför i hela friden valde då inte storbolagen att faktiskt låta PB distribuera spelen, med en mindre summa pengar som stöd till PB. Pb laddar då upp en torrent med nyckel och allt, exklusivt för din Ip, medan ett antal servrar på ägande bolag står för seeding. Eller att alla som handlar spelet får en torrent hemskickad, och en personlig nyckel, när betalning har gjorts? Sedan sparas köpet hos bolaget, och du kan när som helst vid exempelvis total diskrensning, komma tillbaka och hämta ditt spel och nyckel? Eller är jag för naiv?

Det du säger makes sense och är inte alls dumt. Problemet är bara att folk som laddar ner olagligt gör ju det just för att det är gratis, GRATIS.

Det finns inga andra argument till varför man väljer piratvägen


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Exeron:
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Neco246:

I cant hide but i can run ( i 5min iaf sen orkar jag nog inte mer...hmm)

Då hinner jag lite längre 1,5 timma klarar man iaf, fast det var mer för att jag sprungit runt halva stan och kommit tillbaka till utgångspunkten. =P

Men men, trist att det ska bli såhär. Om bara film-, spel- och musikindustrin faktiskt hade hängt med lite i distributionssvängen (en del har ju det) och kommit med lösningar som motsvarande EA download, men med mindre exklusiva system. En sajt där du kan ta hem ett program, som du sedan väljer ifrån vad du vill ta hem... Nämen, titta, PB har ju lyckats med en sådan sida.

Varför, varför i hela friden valde då inte storbolagen att faktiskt låta PB distribuera spelen, med en mindre summa pengar som stöd till PB. Pb laddar då upp en torrent med nyckel och allt, exklusivt för din Ip, medan ett antal servrar på ägande bolag står för seeding. Eller att alla som handlar spelet får en torrent hemskickad, och en personlig nyckel, när betalning har gjorts? Sedan sparas köpet hos bolaget, och du kan när som helst vid exempelvis total diskrensning, komma tillbaka och hämta ditt spel och nyckel? Eller är jag för naiv?

Det du säger makes sense och är inte alls dumt. Problemet är bara att folk som laddar ner olagligt gör ju det just för att det är gratis, GRATIS.

Det finns inga andra argument till varför man väljer piratvägen

nu tycker jag du är lite trångsynt.
folk vill att betala, men bara just inte på dom vilkoren som finns nu.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Det är mycket lättare att få bra saker grattis med bra kvalitét och utan en massa BS, tyvärr så ska företagen bekämpa kvalitét och frihet. Tycker att det borde kunna gå att samexistera både TPB och Itunes o diverse andra lösningar...
Sen vill ju folk kunna demo test saker innan köp kanske???
Värsta som finns är ju att köpa grisen i säcken ibland.
Metoderna som APB och liknande kör med ger dem inte direkt någon sympati poäng heller...jag menar muta domare och andra maffia metoder och förfalska bevis...

Medlem
Skrivet av Ragganof:
Skrivet av Exeron:
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av Neco246:

I cant hide but i can run ( i 5min iaf sen orkar jag nog inte mer...hmm)

Då hinner jag lite längre 1,5 timma klarar man iaf, fast det var mer för att jag sprungit runt halva stan och kommit tillbaka till utgångspunkten. =P

Men men, trist att det ska bli såhär. Om bara film-, spel- och musikindustrin faktiskt hade hängt med lite i distributionssvängen (en del har ju det) och kommit med lösningar som motsvarande EA download, men med mindre exklusiva system. En sajt där du kan ta hem ett program, som du sedan väljer ifrån vad du vill ta hem... Nämen, titta, PB har ju lyckats med en sådan sida.

Varför, varför i hela friden valde då inte storbolagen att faktiskt låta PB distribuera spelen, med en mindre summa pengar som stöd till PB. Pb laddar då upp en torrent med nyckel och allt, exklusivt för din Ip, medan ett antal servrar på ägande bolag står för seeding. Eller att alla som handlar spelet får en torrent hemskickad, och en personlig nyckel, när betalning har gjorts? Sedan sparas köpet hos bolaget, och du kan när som helst vid exempelvis total diskrensning, komma tillbaka och hämta ditt spel och nyckel? Eller är jag för naiv?

Det du säger makes sense och är inte alls dumt. Problemet är bara att folk som laddar ner olagligt gör ju det just för att det är gratis, GRATIS.

Det finns inga andra argument till varför man väljer piratvägen

nu tycker jag du är lite trångsynt.
folk vill att betala, men bara just inte på dom vilkoren som finns nu.

Tvivlar jag på, väljer man att ladda ner ett album är det väl just för att man slipper betala och att det går snabbt och smidigt?

Men du kanske har en poäng, kanske vill folk betala "innerst inne"...


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Exeron jag tycker du är lite naiv av dig nu.

Det finns många människor som har dålig ekonomi och inte har råd att slänga ut 700:-(Xbox360) på ett spel varje månad eller så. Visst, kommer man till PC har man sjunkit liiiiite i pris. Då ligger det oftast på 499+ beroende på vart du köper spelet.

Ska man sedan köpa ett nytt spel rätt så ofta blir det ofantlig summa pengar tillslut. Varför ska även de som inte bryr sig ett dugg om manualer och spelboxar behöva betala för nånting de inte ens vill ha? Ge oss istället legala tjänster på internet där man kan köpa spelet med en fin rabatt för att sedan tanka hem det.

Jag vet att jag skulle köpt väldans mycket fler spel om de var billigare. Men i dagsläget slänger jag inte ut en krona på ett spel om det verkligen inte är riktigt jäkla BRA!

Sedan är bara kolla hur få spel som faktist kommer med ett demo innan släppet av själva spelet. Varför? Jag vill inte slänga ut ett halvt studiebidrag(om jag nu gick i skolan tex) på ett skitspel bara för att jag inte kunnat testa det.

Nej lösning till problemet är inte kopieringsskydd eller storebrorslagar. Ge oss riktiga e-tjänster istället med BRA priser! Dra av halva priest på ett spel som kostar 500:- och du får garanterat fler köpare. Bara att kolla upp hur det blev för Valve när de satte rabbat på Left 4 Dead. De sålde över 300% över vanligt. Det säger en hel del tycker jag.

Skriv svar