Förklara för mig varför jag skall rösta på Mona?

Medlem
Skrivet av Stealther:

Ostmjuk hamster: Inga assistenter, ingen bibliotikarie, ingen fritidsledare, ingen fältare, INGENTING. All onödvändig personal på domnarvetsskola inklusive 50 lärare i borlänge ska sparkas.
Vi slår ihop klasser så vi blir över 35 pers i en klass, på EN lärare. Ibland har vi hela årskurser på s.k Hel-pass(Handlett eget arbete), alltså 80 elever på 2 lärare. Dagarna blir 1-2timmar längra p.g.a att vi sprider ut lektionerna mer så att alla elever får lektioner. Det innebär att man får minst 2 håltimmar mitt på dagen, vilket är oerhört frustrerande då vi inte får lämna skolområdet.

[http://www.dt.se/nyheter/borlange/article408727.ece]

Btw, iceman, Om man har varit vegetarian från barnsben så kan man inte äta kött. Du skulle antingen spy eller få massa konstigheter med magen. Det skulle säkert GÅ att vänja sig, men ytterst långsamt. Gluten och laktosfria maträtter däremot går inte att avskaffa, då människor kan få allvarliga problem av vanlig mat p.g.a allergi.

Förresten, de flesta i min skola är oerhört stökiga, och eleverna från den skolan som stängde ner är ännu värre, så det kommer inte gå bra..

När jag läser kommentarerna så ser jag att ett nytt stadshus byggs och att ni har allt för många rektorer (säkert sossar också som håller varandra om ryggen...) och gott om högavlönade tjänster i kommunalhuset (Fler sossar?).
Red ut det. Någonstans försvinner era pengar.

Varför är din skola så stökig?
Vilka åldersgrupper talar vi om när klassen har 35 elever?
2 håltimmar varje dag?

Medlem
Skrivet av ZUJ:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Som sagt, tror ni att någon annan politiker sköter sig bättre och inte fifflar så är ni otroligt blåögda. Reinfeldt utnyttjade ju sin barnflicka och betalade henne svältlön, bättre att åka med en bil med körförbud än att utnyttja utstta människor. Men det är ju min högst personliga åsikt.

Nja, man undrar ju vad folk tycker när dom möter en bil med körförbud, det är ju en anledning till att den har körförbud, typ bromsarna är kass,

det är väl sådär att anlita svart arbetskraft, men vem har inte gjort det ?
Min egen åsikt är iaf att det är värre att köra runt med körförbudsbil som kanske har kassa bromsar och man kanske kör ihjäl nån,
det hade vart vackert det om Mona kört på nån med sin bil, fast iofs hon blev ju inte straffad när hon fifflade med statens kontokort och kastade alla sina parkeringsböter,

så kör mona på nån med en körförbudsbil då blir det ju med sossarnas bestraffningssätt nog så att mona inte bara behåller partiledarskapet, hon får väl löneförhöjning och doktorshatt också.

Håller med Drunken_monkey_boxer att det är betydligt värre att anlita svart arbetskraft med svältlön än att köra med körförbud för vem har inte gjort det?

Bilprovningen kan ge underkänt på helt sjuka saker i, år fick jag underkänt på att jag hade för dåliga avgasvärden. Förra året fick jag underkänt pga. Har ett löstagbart drag på bilen men den gick inte att ta lös så då fick jag underkänt. Det där med bilprovningen är helt sjukt, vissa personer kan ha hur mycket fel på bilen som helst medans vissa får underkänt för ingenting.

Själv har jag kört med körförbud i år medans jag väntade på att min katalysator skulle komma från Tyskland. Så det är inte hela världen att man kör med körförbud men det är ju lite värre när en politiker gör det, dom ska ju föregå med gott exempel.

Skrivet av IceMan:

om man är veg sedan barnsben så blame the föräldrar som hittat på den tokigheten :>

Word.

Medlem
Skrivet av IceMan:

om man är veg sedan barnsben så blame the föräldrar som hittat på den tokigheten :>

Tokighet att respektera allt levande? Nja...

Jag är själv inte vegetarian, men jag förstår vegetarianer. Kanske kommer jag bli en så småningom eftersom jag förespråkar respekt för både människovärde och värde för allt levande.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av IceMan:

om man är veg sedan barnsben så blame the föräldrar som hittat på den tokigheten :>

Tokighet att respektera allt levande? Nja...

Jag är själv inte vegetarian, men jag förstår vegetarianer. Kanske kommer jag bli en så småningom eftersom jag förespråkar respekt för både människovärde och värde för allt levande.

Jaha. Och varför kan inte växten räknas som levande? Den kan dö lika mycket som ett djur om man fråntar den det som är livsnödvändigt för att den skall kunna leva vidare.
Just detta tycker jag är så fånigt vegetarianers argument (och ditt). Man uppskattar faktiskt inte allt liv men låtsas om att man gör det.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av IceMan:

om man är veg sedan barnsben så blame the föräldrar som hittat på den tokigheten :>

Tokighet att respektera allt levande? Nja...

Jag är själv inte vegetarian, men jag förstår vegetarianer. Kanske kommer jag bli en så småningom eftersom jag förespråkar respekt för både människovärde och värde för allt levande.

Jaha. Och varför kan inte växten räknas som levande? Den kan dö lika mycket som ett djur om man fråntar den det som är livsnödvändigt för att den skall kunna leva vidare.
Just detta tycker jag är så fånigt vegetarianers argument (och ditt). Man uppskattar faktiskt inte allt liv men låtsas om att man gör det.

Allt liv som har medvetande om smärta, liv och död, givetvis.

Medlem

Baksidan av att vara en "smart" varelse är ju att ha begrepp som liv och död. Betyder det att vi är värda mer eller kanske bara att vi värdesätter livet mer än andra varelser?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av IceMan:

om man är veg sedan barnsben så blame the föräldrar som hittat på den tokigheten :>

Tokighet att respektera allt levande? Nja...

Jag är själv inte vegetarian, men jag förstår vegetarianer. Kanske kommer jag bli en så småningom eftersom jag förespråkar respekt för både människovärde och värde för allt levande.

Jaha. Och varför kan inte växten räknas som levande? Den kan dö lika mycket som ett djur om man fråntar den det som är livsnödvändigt för att den skall kunna leva vidare.
Just detta tycker jag är så fånigt vegetarianers argument (och ditt). Man uppskattar faktiskt inte allt liv men låtsas om att man gör det.

Allt liv som har medvetande om smärta, liv och död, givetvis.

Så om man kunde bevisa att växter hade metvetande om smärta och död så skulle det vara annorlunda? Tror dom bevisade något liknande för ett tag sen.. Är dock för lat för att leta upp det.

Medlem

man har ju visat att växter "känner" när man tex bryter av en gren eller vad det heter på en grön sak som växer.

snart finns det inget som en vegan kan äta :>


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

man har ju visat att växter "känner" när man tex bryter av en gren eller vad det heter på en grön sak som växer.

snart finns det inget som en vegan kan äta :>

Möjligen sand...

Medlem

tänk på att bland sand gömmer de sig massor av bakterier, och dom är ju oxså liv, fast mindre än tex, häst, ko, kanin +andra söta djur.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av MikaelH:

Allt liv som har medvetande om smärta, liv och död, givetvis.

Tror du verkligen att ett foster har medvetande om dessa tingest också?

Vegeterianer brukar väl bli just vegeterianer för att visa sin avsky för hur faktiskt djuren behandlas, det är ju knappast så att dom får leva i lyxiga sviter om man säger så.

En video, kanske inte för dom med svagt hjärta eller är unga.
Ganska lång dokumentär som tar upp det här med hur djuren behandlas.

Även om jag sett videon så är jag dock fortfarande en "köttis", för även om jag vill bry mig så inser jag hur hycklande det vore att skrika om hur dåligt djuren har det men fortsätta med min diet.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Ett foster är en människa efter befruktningen. Exakt när vi får medvetande vet vi inte, men det spelar ingen roll. För en människa är en varelse med medvetande.

Medlem

Nej, ett fåtal celler har inget medvetande. Håll det till din blogg.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Ostmjuk hamster: Du har helt rätt angående stadshuset, rektorerna etc. Samma med rondellerna. Allt dras av från kommunens pengar.

Jag går i sjuan, så de jag snackar om är 13-14år. Det kommer givetvis att påverka alla andra också, men det märks mest i högstadiet. De flesta skiter fullständigt i skolan, slåss, skriker och är allmänt stökiga. Håltimme är en lång rast, minst en timme lång. De är väldigt dryga då man måste stanna i skolan då och ha tråkigt.

Som sagt, våran kommun är helt körd i botten. Den här veckan startades Föräldraupproret, i Gylleskolan. Kanske det finns hopp ändå.


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem
Skrivet av Stealther:

Ostmjuk hamster: Du har helt rätt angående stadshuset, rektorerna etc. Samma med rondellerna. Allt dras av från kommunens pengar.

Jag går i sjuan, så de jag snackar om är 13-14år. Det kommer givetvis att påverka alla andra också, men det märks mest i högstadiet. De flesta skiter fullständigt i skolan, slåss, skriker och är allmänt stökiga. Håltimme är en lång rast, minst en timme lång. De är väldigt dryga då man måste stanna i skolan då och ha tråkigt.

Som sagt, våran kommun är helt körd i botten. Den här veckan startades Föräldraupproret, i Gylleskolan. Kanske det finns hopp ändå.

Gjorde likadant när jag var i den åldern. Vet inte riktigt varför. Jag brydde mig inte, förstod inte varför jag behövde läsa det jag gjorde. Några år senare var det som någon tryckte på en knapp och fann det mesta intressant istället. Idag tycker jag det är kul att lära mig, jag tycker om att "kunna".

Det är nog viktigt att få skolorna att binda kurserna till folks intressen och ge bättre exempel på praktisk nytta. t.ex. Matte->Fysik->Programmering->Spelutveckling->Jippie!


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

man lär sig inte mycket i skolan som man har nytta av.
Om man nu inte vill bli proffesor eller liknande saker
säg helt ärligt, vem tusan minns vad man lärde sig i skolan?
ta tex kemi, alla timmar man satt där å glodde, vem tusan minns idag vad man pratade om? :S


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

man lär sig inte mycket i skolan som man har nytta av.
Om man nu inte vill bli proffesor eller liknande saker
säg helt ärligt, vem tusan minns vad man lärde sig i skolan?
ta tex kemi, alla timmar man satt där å glodde, vem tusan minns idag vad man pratade om? :S

Kunskaper etsar sig inte fast i ditt minne för evigt, du måste ständigt uppdatera dig för att minnas.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det är ju rätt viktigt att hålla fokus i skolan, framtiden grundas ju på det:P Även fast jag också stökar rätt mycket så håller jag mig 100% koncentrerad på lektionerna. Har mycket nytta av vad jag lär mig=)


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem
Skrivet av IceMan:

man lär sig inte mycket i skolan som man har nytta av.
Om man nu inte vill bli proffesor eller liknande saker
säg helt ärligt, vem tusan minns vad man lärde sig i skolan?
ta tex kemi, alla timmar man satt där å glodde, vem tusan minns idag vad man pratade om? :S

Läsa, skriva, räkna, Sveriges geografi. Världens geografi. Att vatten blir till moln som regnar till bäckar, åar, floden, sjöar och hamnar till slut i havet för att...
Eller att när ett djur dör så hamnar det till slut i jorden för att ge näring och växter som ger näring åt djur för att...
Eller att i Sverige så har vi ingen president som man har i USA utan kungen är statschef, vi har istället en regering, regeringens arbete är att...

Man lär sej oerhörda mängder av saker i skolan som man har nytta men som man inte tänker på/uppskattar.
Hade man inte gått i skolan så hade man varit en korkad analfabet som inte kunnat fungera i detta samhälle.


signatur

yolo

Medlem

Finns ett enkelt sätt att få vettiga och någorlunda ärliga politiker. Sänk lönerna, på så vis blir det eldsjälar som verkligen vill förändra eller leda.

så länge det går att göra karriär blir det samma personer som gubbarna på verken tror att dom motverkar som sitter vid rodret.


signatur

//mvh

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Stealther:

Älskade Göran persson! Han betalade över 50% av Sveriges skulder, fixade bra arbetsmiljö för de arbetande och framförallt, bra skolmiljö! Så fort moderaterna tog över spaken så har det bara blivit kaos! De gör absolut INGENTING bra vad gäller ekonomikrisen. De drar bara ner på skolorna! Skolmaten har det dragits ner massor på, även fast fångarna får lyxmat så dras det inte ner något där, nejnej. 15 lärare ska avskedas i Borlänge grundskolorna, varav 5 av dom jobbar på min skola. Vi ska få 15-30 mer elever ovanpå det. Hur tror ni det kommer bli för oss elever? KAOS... Jag gillar inte Mona Sahlin, hon har ingen aning om vad hon håller på med, men jag stöder då absolut inte moderaterna.

Ursäkta men du har ju ingen INGEN aning om vad du pratar om.

Kan du förresten förklara för mig varför lärarna avskedas? Vad är anledningen?

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1597290&B...

1. Färre elever
2. Dålig ekonomi (inte sagt att det är den nya regeringens politik som är felet)

http://www.sr.se/cgi-bin/dalarna/nyheter/artikel.asp?Artikel=...

Annan intressant sak:
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2048483

Apropå skolmaten i borlänge
http://www.borlange.se/templates/BlgNewsPage____23939.aspx

http://www.borlange.se/templates/BlgPage____375.aspx

Ordförande i Lärarnas Riksförbund kommenterar varsel.
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2690398

Borlänge:
Politik & ekonomi
Socialdemokraterna
Socialdemokraterna har 28 mandat i kommunfullmäktige.

Steather bor i Borlänge alltså?!

Då ska vi se...
Tada!
http://frianyheter.wordpress.com/2008/12/20/kommunfakta-borla...

Ja det står ju fan i hans inlägg att han bor i Borlänge, läste lite slarvigt.
Hur som helst, de som är lite äldre får snart hem deklarationspapper, ni yngre kan ju kolla i era föräldrars. Brukar vara en sida i den allmänna foldern om vad statens pengar går till. Kan säga att den största posten är "transfereringar" (överföringar, omflyttningar) av olika slag.

Skrivet av IceMan:

man lär sig inte mycket i skolan som man har nytta av.
Om man nu inte vill bli proffesor eller liknande saker
säg helt ärligt, vem tusan minns vad man lärde sig i skolan?
ta tex kemi, alla timmar man satt där å glodde, vem tusan minns idag vad man pratade om? :S

Tja jag lärde mig göra hembränt på kemin och de kunskaperna sitter la i fortfarande. 8)

Till alla er vegetarianer:
Sluta äta grönsaker om ni är rädda för att skada levande ting för de har också känslor.

Det är t.ex. bevisat att vissa plantor trivs bäst och lever längre om de får höra lugn musik ur högtalare, såsom Enigma etc.

Skulle bli kul och få höra vad ni ska leva på då? Luft kanske?


signatur
Medlem

dofilusåkaffe: Du bränner alltså egen starksprit?
Sen har du nog missuppfattat hela vegetarian-grejen, men det är väl inte så ovanligt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skrivet av bjosarn:

dofilusåkaffe: Du bränner alltså egen starksprit?
Sen har du nog missuppfattat hela vegetarian-grejen, men det är väl inte så ovanligt.

Det sade jag väl inte?! Jag sade att jag lärde mig det i Kemin.:(


signatur
Medlem

lol tråden har gott ruskigt offtopic.

Inaktiv

Politik är ett spel för gallerierna. Politiker är ej heller problemlösare och det är därför de stiftar lagar istället för att ta bort problemen. S är ju dessutom mycket moderat sedan i alla fall 90-talet. Bor du i kåk, för att ta ett enda exempel, vill du inte att S ska styra, eftersom du då måste betala en massa skatt för att du bor i din egen kåk som du köpt för dina redan skattade slantar.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av IceMan:

man lär sig inte mycket i skolan som man har nytta av.
Om man nu inte vill bli proffesor eller liknande saker
säg helt ärligt, vem tusan minns vad man lärde sig i skolan?
ta tex kemi, alla timmar man satt där å glodde, vem tusan minns idag vad man pratade om? :S

Tja jag lärde mig göra hembränt på kemin och de kunskaperna sitter la i fortfarande. 8)

Till alla er vegetarianer:
Sluta äta grönsaker om ni är rädda för att skada levande ting för de har också känslor.

Det är t.ex. bevisat att vissa plantor trivs bäst och lever längre om de får höra lugn musik ur högtalare, såsom Enigma etc.

Skulle bli kul och få höra vad ni ska leva på då? Luft kanske?

Dofilus...är du helt allvarlig?

Skrivet av Niethrel:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av IceMan:

man lär sig inte mycket i skolan som man har nytta av.
Om man nu inte vill bli proffesor eller liknande saker
säg helt ärligt, vem tusan minns vad man lärde sig i skolan?
ta tex kemi, alla timmar man satt där å glodde, vem tusan minns idag vad man pratade om? :S

Tja jag lärde mig göra hembränt på kemin och de kunskaperna sitter la i fortfarande. 8)

Till alla er vegetarianer:
Sluta äta grönsaker om ni är rädda för att skada levande ting för de har också känslor.

Det är t.ex. bevisat att vissa plantor trivs bäst och lever längre om de får höra lugn musik ur högtalare, såsom Enigma etc.

Skulle bli kul och få höra vad ni ska leva på då? Luft kanske?

Dofilus...är du helt allvarlig?

Vadå vad menar du?:P


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Niethrel:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av IceMan:

man lär sig inte mycket i skolan som man har nytta av.
Om man nu inte vill bli proffesor eller liknande saker
säg helt ärligt, vem tusan minns vad man lärde sig i skolan?
ta tex kemi, alla timmar man satt där å glodde, vem tusan minns idag vad man pratade om? :S

Tja jag lärde mig göra hembränt på kemin och de kunskaperna sitter la i fortfarande. 8)

Till alla er vegetarianer:
Sluta äta grönsaker om ni är rädda för att skada levande ting för de har också känslor.

Det är t.ex. bevisat att vissa plantor trivs bäst och lever längre om de får höra lugn musik ur högtalare, såsom Enigma etc.

Skulle bli kul och få höra vad ni ska leva på då? Luft kanske?

Dofilus...är du helt allvarlig?

Vadå vad menar du?:P

Allt du skrev typ, ligger det nån seriös förankring i det eller skojade du bara?

Skrivet av Niethrel:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Niethrel:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av IceMan:

man lär sig inte mycket i skolan som man har nytta av.
Om man nu inte vill bli proffesor eller liknande saker
säg helt ärligt, vem tusan minns vad man lärde sig i skolan?
ta tex kemi, alla timmar man satt där å glodde, vem tusan minns idag vad man pratade om? :S

Tja jag lärde mig göra hembränt på kemin och de kunskaperna sitter la i fortfarande. 8)

Till alla er vegetarianer:
Sluta äta grönsaker om ni är rädda för att skada levande ting för de har också känslor.

Det är t.ex. bevisat att vissa plantor trivs bäst och lever längre om de får höra lugn musik ur högtalare, såsom Enigma etc.

Skulle bli kul och få höra vad ni ska leva på då? Luft kanske?

Dofilus...är du helt allvarlig?

Vadå vad menar du?:P

Allt du skrev typ, ligger det nån seriös förankring i det eller skojade du bara?

Vadå det är ju sanning växter är levande varelser liksom en kossa. Om veganer nu inte vill skada djur varför då skada en växt?


signatur
Skriv svar