Religion, bluff eller sanning ?

Medlem
Skrivet av ZUJ:

Såna här trådar är väldigt allmänbildande
Hur är det med djävulen då tro, är det bara dom som tror på gud/jesus som också funderar på om det finns en buse med horn under marken, eller har alla religoner en hemsk figur som tar en om man är dum.

Finns det ingen proper religionsundervisning i Sverige?

Medlem

Djävulsnacket fick mig att tänka på en video

Men filmen i sin helhet är väl mer "lite djävul, mer paradis"

Medlem

Gah, att religion ens existerar fortfarande. Vid det här laget borde ju varje människa på jorden kolla bakåt och skratta åt det. "Hur fan kunde vi tro på att det satt nån snubbe uppe i himlen? och vi trodde allvarligt på det.haha!"

Shit, det är för mig helt otroligt hur man kan tro på sån skit.
Väx upp! läs böcker, och läs ännu mer böcker på grejjer som faktiskt är bevisat istället för att tro på massa tomtar och troll.

Visst, vissa mår piss och vill ha svar på "vad är meningen med livet?" men att dedikera sitt liv till en tomte är ju ett skämt!.

Nåja, enligt mig är religion bara en stor mass-psykos. Och det som skrämmer mig lite är att så många tror på det?

Tack

Medlem

Man kan iaf förstå att folk tror på gud ändå, det ger ju en viss tröst att tro att någon lyssnar på en.

Själv så ber jag till gud varje gång jag är magsjuk eller mår illa, för det är det värsta jag vet att kräkas, så man ber att få slippa göra det när man hukar sig ner över toaletten...

Medlem
Skrivet av pelson:

Gah, att religion ens existerar fortfarande. Vid det här laget borde ju varje människa på jorden kolla bakåt och skratta åt det. "Hur fan kunde vi tro på att det satt nån snubbe uppe i himlen? och vi trodde allvarligt på det.haha!"

Shit, det är för mig helt otroligt hur man kan tro på sån skit.
Väx upp! läs böcker, och läs ännu mer böcker på grejjer som faktiskt är bevisat istället för att tro på massa tomtar och troll.

Visst, vissa mår piss och vill ha svar på "vad är meningen med livet?" men att dedikera sitt liv till en tomte är ju ett skämt!.

Nåja, enligt mig är religion bara en stor mass-psykos. Och det som skrämmer mig lite är att så många tror på det?

Tack

Word i kvadrat!


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av ZUJ:

Själv så ber jag till gud varje gång jag är magsjuk eller mår illa, för det är det värsta jag vet att kräkas, så man ber att få slippa göra det när man hukar sig ner över toaletten...

Är inte det ganska respektlöst?
Här har gud skapat dig och alla du känner, du har blivit välsignad med att få föddas och bo i lugna vackra Sverige, fri från både krig, svält och naturkatastrofer. Och vad är tacken? Du tar upp hans heliga tid med att be böner om att slippa behöva kräkas så fort du får lite magont eller mår illa!?

(Jajemän, jag är semi-ironisk)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av pelson:

Gah, att religion ens existerar fortfarande. Vid det här laget borde ju varje människa på jorden kolla bakåt och skratta åt det. "Hur fan kunde vi tro på att det satt nån snubbe uppe i himlen? och vi trodde allvarligt på det.haha!"

Shit, det är för mig helt otroligt hur man kan tro på sån skit.
Väx upp! läs böcker, och läs ännu mer böcker på grejjer som faktiskt är bevisat istället för att tro på massa tomtar och troll.

Visst, vissa mår piss och vill ha svar på "vad är meningen med livet?" men att dedikera sitt liv till en tomte är ju ett skämt!.

Nåja, enligt mig är religion bara en stor mass-psykos. Och det som skrämmer mig lite är att så många tror på det?

Tack

Fast nu kan du inte bevisa att gud inte finns. Eller hur?

Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av pelson:

Gah, att religion ens existerar fortfarande. Vid det här laget borde ju varje människa på jorden kolla bakåt och skratta åt det. "Hur fan kunde vi tro på att det satt nån snubbe uppe i himlen? och vi trodde allvarligt på det.haha!"

Shit, det är för mig helt otroligt hur man kan tro på sån skit.
Väx upp! läs böcker, och läs ännu mer böcker på grejjer som faktiskt är bevisat istället för att tro på massa tomtar och troll.

Visst, vissa mår piss och vill ha svar på "vad är meningen med livet?" men att dedikera sitt liv till en tomte är ju ett skämt!.

Nåja, enligt mig är religion bara en stor mass-psykos. Och det som skrämmer mig lite är att så många tror på det?

Tack

Fast nu kan du inte bevisa att gud inte finns. Eller hur?

Exakt!

Det är precis det jag menar, jag tror inte på nått som ej är bevisat. Det tycker jag varje människa med en fungerande hjärna borde göra? allt annat är väl rent av vansinne? Fan ska man tro på massa saker som ej är bevisade för? Det är bara vara och inse verkligheten och acceptera att vi är här och vi vet varken in eller ut, och skippa tomtesagor. Om folk mår så jävla dåligt av att inte "hitta meningen" eller dylikt så finns det psykiatri.

Visst funderar man ibland "Undra hur har allt kom till" men att tro på en saga skriven i en bok, och på allvar TRO stenhårt på det, ja det är ju helt sinnes.

Medlem

http://www.dn.se/nyheter/varlden/hard-kritik-mot-pavens-syn-p...

Hipp Hipp Hurra, klart det är bättre att folk drabbas, lider och dör av Aids än att använda kondom... Kyrkans logik är fan värre än tjejers


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av pelson:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av pelson:

Gah, att religion ens existerar fortfarande. Vid det här laget borde ju varje människa på jorden kolla bakåt och skratta åt det. "Hur fan kunde vi tro på att det satt nån snubbe uppe i himlen? och vi trodde allvarligt på det.haha!"

Shit, det är för mig helt otroligt hur man kan tro på sån skit.
Väx upp! läs böcker, och läs ännu mer böcker på grejjer som faktiskt är bevisat istället för att tro på massa tomtar och troll.

Visst, vissa mår piss och vill ha svar på "vad är meningen med livet?" men att dedikera sitt liv till en tomte är ju ett skämt!.

Nåja, enligt mig är religion bara en stor mass-psykos. Och det som skrämmer mig lite är att så många tror på det?

Tack

Fast nu kan du inte bevisa att gud inte finns. Eller hur?

Exakt!

Det är precis det jag menar, jag tror inte på nått som ej är bevisat. Det tycker jag varje människa med en fungerande hjärna borde göra? allt annat är väl rent av vansinne? Fan ska man tro på massa saker som ej är bevisade för? Det är bara vara och inse verkligheten och acceptera att vi är här och vi vet varken in eller ut, och skippa tomtesagor. Om folk mår så jävla dåligt av att inte "hitta meningen" eller dylikt så finns det psykiatri.

Visst funderar man ibland "Undra hur har allt kom till" men att tro på en saga skriven i en bok, och på allvar TRO stenhårt på det, ja det är ju helt sinnes.

Ja när du säger så så förstår jag det bättre. Annars skulle du hamna på den motsatta sidan som lika övertygat säger att gud inte finns. Någon kan i.o.f.s. faktiskt veta detta helt säkert men hur skiljer vi dessa från alla hjärntvättade människor eller mentalt sjuka? Deras ord är ju fortfarande inte ett tillräckligt bevis. Vad vi kan säga är att gud är sparsam med bevis och gör det svårt för oss alla att nå honom då det finns så många olika gudar/profeter/sci-fi karaktärer att tillbedja. Inte nog med det. Tolkningarna inom varje religion om hur man skall leva och vad som är rätt och fel brukar går isär.
Att hitta rätt gud och levnadssätt är lika lätt och lyckat som att försöka köra rysk roulett med full trumma.

Medlem

Det är väldigt tråkigt att folk inte verkar kunna inse att religion i sig inte är en viss tro, och därav alltså inte kan definieras efter någon specifik tro. Detta omvänder alltså frågan till att vara något i stil med; "De fasta religonernas texter, sanning eller bluff?".

Svar som jag ser det: Bluff

Medlem
Skrivet av SidPao:

Det är väldigt tråkigt att folk inte verkar kunna inse att religion i sig inte är en viss tro, och därav alltså inte kan definieras efter någon specifik tro. Detta omvänder alltså frågan till att vara något i stil med; "De fasta religonernas texter, sanning eller bluff?".

Svar som jag ser det: Bluff

Nu vet man vart du hamnar när du dör iaf.

Medlem

heresy!


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av ZUJ:
Skrivet av SidPao:

Det är väldigt tråkigt att folk inte verkar kunna inse att religion i sig inte är en viss tro, och därav alltså inte kan definieras efter någon specifik tro. Detta omvänder alltså frågan till att vara något i stil med; "De fasta religonernas texter, sanning eller bluff?".

Svar som jag ser det: Bluff

Nu vet man vart du hamnar när du dör iaf.

Verkligen? Var då?

I marken där jag långsamt löses upp av bakterier, mikrober och mask?

Eller tänkte du att jag kanske hamnar i lite mer eldhärdade områden?

Medlem

Jo, du lär kunna grilla korv dygnet runt liksom.

Medlem

Sweet, låter som en a-class resort.

Medlem

Hur kommer det sig att helvetet förknippas med eld och lågor? Skärselden naturligtvis? Jag är hellre på ett varmt ställe än på ett riktigt kallt ställe:) Helvetet borde ha varit av is istället, typ.

Medlem

+att eld anses "renande"


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av pelson:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av pelson:

Gah, att religion ens existerar fortfarande. Vid det här laget borde ju varje människa på jorden kolla bakåt och skratta åt det. "Hur fan kunde vi tro på att det satt nån snubbe uppe i himlen? och vi trodde allvarligt på det.haha!"

Shit, det är för mig helt otroligt hur man kan tro på sån skit.
Väx upp! läs böcker, och läs ännu mer böcker på grejjer som faktiskt är bevisat istället för att tro på massa tomtar och troll.

Visst, vissa mår piss och vill ha svar på "vad är meningen med livet?" men att dedikera sitt liv till en tomte är ju ett skämt!.

Nåja, enligt mig är religion bara en stor mass-psykos. Och det som skrämmer mig lite är att så många tror på det?

Tack

Fast nu kan du inte bevisa att gud inte finns. Eller hur?

Exakt!

Det är precis det jag menar, jag tror inte på nått som ej är bevisat. Det tycker jag varje människa med en fungerande hjärna borde göra? allt annat är väl rent av vansinne? Fan ska man tro på massa saker som ej är bevisade för? Det är bara vara och inse verkligheten och acceptera att vi är här och vi vet varken in eller ut, och skippa tomtesagor. Om folk mår så jävla dåligt av att inte "hitta meningen" eller dylikt så finns det psykiatri.

Visst funderar man ibland "Undra hur har allt kom till" men att tro på en saga skriven i en bok, och på allvar TRO stenhårt på det, ja det är ju helt sinnes.

Om folk slutade tro på grejer så skulle dom inte försöka bevisa dessa saker vilket gör att vi skulle stå still i utvecklingen vilket jag tror att du också tycker verkar lite puckat.. men för att återgå lite till tråden. =P..

Har hört någonstans att Bilbeln är en samling med vandringssägner om flertalet olika personer (jesus, henke, bertil mfl) som runt 300 ekr slängs ihop till en bok som kyrkan då på senare tid får alldeles för mkt makt.. men jag kasnke kommer ihåg fel, jag är sån =P


signatur

I have spoken..

Medlem

Bibeln är säkert samma smörja som en sagan om ringen bok,
och nåt händer så att vår civilisation går åt pipan, då hittar säkert nån överlevande en sagan om ringen bok, och så blir gandalf vår näste gud.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Hur kommer det sig att helvetet förknippas med eld och lågor? Skärselden naturligtvis? Jag är hellre på ett varmt ställe än på ett riktigt kallt ställe:) Helvetet borde ha varit av is istället, typ.

Inom nordisk mytologi så härskar gudinnan Hel över ett rike av is i 'Nifelheim' dit personer som inte dött en hjälte död hamnar.

Beroende på vilken källa man använder så kan man kanske kalla det ett helvete av is


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av 73mpl4R:

Hur kommer det sig att helvetet förknippas med eld och lågor? Skärselden naturligtvis? Jag är hellre på ett varmt ställe än på ett riktigt kallt ställe:) Helvetet borde ha varit av is istället, typ.

Inom nordisk mytologi så härskar gudinnan Hel över ett rike av is i 'Nifelheim' dit personer som inte dött en hjälte död hamnar.

Beroende på vilken källa man använder så kan man kanske kalla det ett helvete av is

Om jag inte missminner mig helt så har ju även det kristna helvetet frysit till is efter att Lordi vann melodifestivalen...


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Haha! Såklart.

Skriv svar