EA ska bli helt digitalt inom en snar framtid

Robot
EA ska bli helt digitalt inom en snar framtid

"Vi kommer att vara ett 100 procent digitalt företag, punkt. Det kommer att bli så. Det är oundvikligt", säger Frank Gibeau, varumärkeschef på Electronic Arts, i en intervju.

#electronic-arts


Medlem
EA ska bli helt digitalt inom en snar framtid

Rör inte ens fysiska skivor med tång. Digitalt är framtiden. Och folk klagar på EA, amatörer...

Medlem
Skrivet av Typhor:

Rör inte ens fysiska skivor med tång. Digitalt är framtiden. Och folk klagar på EA, amatörer...

Tveksam till att det är därför dom klagar på EA.

Inaktiv
Skrivet av Typhor:

Rör inte ens fysiska skivor med tång. Digitalt är framtiden. Och folk klagar på EA, amatörer...

EA debatten handlar ju inte i första hand om hur dom distribuerar sina spel, utan hur dom förändrar och anpassar spelen. Men visst är digital distribution framtiden, synd (eller bra?) att dom tog så förbannat lång tid på sig att fixa egen digital distribution. Dom är ju sent ute för att vara så stora.
Dessutom gör dom lite klantiga uttalanden, som att rea på spel underminerar spelets egenvärde för att ca en vecka senare ha en egen rea.

Medlem

100% digitalt och massor av reor som kommer förstöra spelens värde...

Medlem

Finns så många spel att förlusta sej med att det skulle inte svida så värst om jag skippade EA i framtiden=)

Medlem

samlingsutgåva är något som de kommer att förlora på, fans vill säkerligen ha något extra, tex en lermodell

Inaktiv
Skrivet av kenneth92:

samlingsutgåva är något som de kommer att förlora på, fans vill säkerligen ha något extra, tex en lermodell

Finns ju inget roligare än "Digital LIMITED Editions".

Medlem

På Pc kan jag förstå det, där gillar ju folk att ladda hem sina spel istället för att köpa skivor (legal nerladdning så klarT) men på konsol är games on demand fortfarande långt efter.
Ska bli kul att se om EA "vågar" släppa storspel på konsol också, med samma pris som i butik och tillgänglighet redan på release.
Det är trots allt på konsol som den fysiska marknaden är störst, något jag tror spelare såväl som utgivare gärna ändrar på.

Detta kommer antagligen inte att fungera med dagens konsoler, ledsen.

Medlem
Skrivet av Typhor:

Rör inte ens fysiska skivor med tång. Digitalt är framtiden. Och folk klagar på EA, amatörer...

Personligen älskar jag idén med digitalt. Jag däremot AVSKYR det faktum att digitala köp kostar i dagens läge lika mycket eller (allt för ofta) MER än en köpt skiva.
Personligen tror jag att detta är ett sätt för EA att totalt eradikera begagnatmarknaden och på samma gång kontrollera prissättning av deras spel dvs hålla upp priserna och i deras förvridna hjärnor på så sätt öka vinsten.

Tomtar...

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Typhor:

Rör inte ens fysiska skivor med tång. Digitalt är framtiden. Och folk klagar på EA, amatörer...

EA debatten handlar ju inte i första hand om hur dom distribuerar sina spel, utan hur dom förändrar och anpassar spelen. Men visst är digital distribution framtiden, synd (eller bra?) att dom tog så förbannat lång tid på sig att fixa egen digital distribution. Dom är ju sent ute för att vara så stora.
Dessutom gör dom lite klantiga uttalanden, som att rea på spel underminerar spelets egenvärde för att ca en vecka senare ha en egen rea.

vem påstod att folk klagade på EA för sina distributions metoder? folk klagar på EA för allt, men även någon som ständigt får skit kan göra något bra ibland. butthurt people ftw

Medlem

Jag har, teoretiskt, inga problem med att branschen blir 100% digital. Det jag oroar mig över är att man inte kommer se över prisläget. Det skulle onekligen ta emot att pynta 6-700 spänn för ett nytt spel i digital form.

Sen vore det lite trist om dom inte hade trevliga samlarboxar med en massa extragodis i.


signatur
Inaktiv

Precis som många andra här så känner jag ochså en viss oro inför priset på digitala kopior.

Jag köper inte EA's produkter efter de vägrar fixa deras gamla spel som jag köpte på release.

Sen blir sur på att det känns som man får "mer" av en fysisk kopia, då man får en tryckt manual, fodral ect.
Känns som man får mycket mer än något på Steam/Origin, som ochså brukar kostar mer.

Medlem

Jag har aldrig köpt en digital nedladdning av ett spel (förutom småspel på Xbox Live arcade och liknande) och jag kommer att undvika det så länge det går. EA kommer nog därför inte att få några mer pengar av mig.

Medlem

Nu när allt börjar bli digitalt tycker jag nog att det är dags att det kommer några bestämmelser/lagar/regler om vad vi som konsumenter kan förvänta oss av digitalt inhandlad media från butikerna. Det är ju inte direkt så att man köper särskilt många titlar digitalt nuförtiden, det är knappt att man hyr dem på nåder. Enda titlar jag känner att jag köpt när jag handlat digitalt på senast är indie-spel där jag laddat ner en installations-fil.

Just nu är det rena vilda västern tycker jag.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag köper bara spel på skiva om det är billigare än någon digitalt, har inte köpt något fysiska spel på 1 år, eller jo köpte 2 spel men de va bara för dem va rea på dem, 19 kr st

Jag själv klarar mig mer än väl digitalt, speciellt steam. More love to steam! <3

Medlem

Idioti, inte nog med att de släpper halvklara spel, har urusel support och släpper DLC innan spelet är färdigt och nu vill du även ta bort fysiska kopior av spelen?! Man får väl vara glad att man har slutat köpa "deras" produkter efter sneköpet Battlefield 3 och Origin tramset. Om det ska vara något digitalt ska det vara via Steam, punkt.

Medlem
Skrivet av Gortie:

Jag har, teoretiskt, inga problem med att branschen blir 100% digital. Det jag oroar mig över är att man inte kommer se över prisläget. Det skulle onekligen ta emot att pynta 6-700 spänn för ett nytt spel i digital form.

Sen vore det lite trist om dom inte hade trevliga samlarboxar med en massa extragodis i.

Varför i helvete skulle det bli dyrare i "digital form" aka nedladdning? Om du inte visste det så sätts priset efter supply and demand, om de skulle tjäna mest på att sätta priset till 700 kr idag så skulle priset vara det!

Medlem

Måste lägga till en sak här, alla spelen är väl för i helvete alla digitala?! För de är knappast analoga!

Medlem
Skrivet av anon_19389:
Skrivet av kenneth92:

samlingsutgåva är något som de kommer att förlora på, fans vill säkerligen ha något extra, tex en lermodell

Finns ju inget roligare än "Digital LIMITED Editions".

Digitala CEs...


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

"Om spelaren vill ha spelet genom en digital nedladdning och känner att det är det bästa sättet att få spelet, så ska vi erbjuda det."

Om spelaren känner att han/hon vill ha en fysisk produkt, erbjuder dom det då? Att det här är för kundens skull, det är bara bs.

Inaktiv
Skrivet av Yoda:
Skrivet av Gortie:

Jag har, teoretiskt, inga problem med att branschen blir 100% digital. Det jag oroar mig över är att man inte kommer se över prisläget. Det skulle onekligen ta emot att pynta 6-700 spänn för ett nytt spel i digital form.

Sen vore det lite trist om dom inte hade trevliga samlarboxar med en massa extragodis i.

Varför i helvete skulle det bli dyrare i "digital form" aka nedladdning? Om du inte visste det så sätts priset efter supply and demand, om de skulle tjäna mest på att sätta priset till 700 kr idag så skulle priset vara det!

Spel är ju i många fall redan dyrare digitalt, kolla Steams priser på nya titlar vs ja en svensk sida som Webhallen eller knalla in i närmaste Game butik så ser du att Steam är mycket dyrare (pc spel)
Ett annat exempel är Crysis 3 Hunter Edition, 449SEK från Webhallen (boxad version) mot 549SEK för digital via Origin.

Det är ju helt snett ur konsumentens synvinkel att ta mer betalt för en nedladdning.

Inaktiv
Skrivet av Redstar:

"Om spelaren vill ha spelet genom en digital nedladdning och känner att det är det bästa sättet att få spelet, så ska vi erbjuda det."

Om spelaren känner att han/hon vill ha en fysisk produkt, erbjuder dom det då? Att det här är första kundens skull, det är bara bs.

Yes precis, ganska lite kundfokus i hans snack utan mer "skippar vi kartonger/dvd/mellanhänder så sparar vi cash och det blir mer över till oss". Snacka istället om hur spelen kan förändras och förbättras eller hur priserna kan sänkas för sina kunder.

Medlem

Jag har inget emot digitalt förutom att det oftast kostar mer att köpa den icke-fysiska versionen av ett nytt spel. Och det gäller både Steam och Origin, i vissa fall så mycket som 50% mer. Girigheten vet inga gränser...

Medlem
Skrivet av Typhor:

Rör inte ens fysiska skivor med tång. Digitalt är framtiden. Och folk klagar på EA, amatörer...

Finns säkerligen andra som redan svarat dig på detta men det är inte anledningen till att allt fler börjar ogilla EA. Det folk ogillar med EA handlar om hur de behandlar sina kunder, hur de valt att ta ner servrar för spel som knappt funnits ute i mer än ett år (speciellt sportspel) för att dessa titlar inte sålt lika bra som väntat eller tappat i försäljning. Hur de valt att dela upp sina spel i DLC istället för att släppa ett komplett paket (dock är EA verkligen inte ensamma men det finns exempel på raka motsatsen och detta bolag heter CD Project). De har kritiserat Steam för att de använder sig av reor och senare inte långt därefter haft reor på sina egna titlar. De verkar inte lyssna till sina kunder (en av de främsta anledningarna till att Steam är där de är idag). De har "tvingat" folk att använda deras Origin tjänst då de inte haft något annat val. Origin verkar vara ett s.k drakoniskt DRM till skillnad mot Steam.

Medlem
Skrivet av Yoda:

Varför i helvete skulle det bli dyrare i "digital form" aka nedladdning? Om du inte visste det så sätts priset efter supply and demand, om de skulle tjäna mest på att sätta priset till 700 kr idag så skulle priset vara det!

Lugn å fin...


signatur
Medlem

Som lite halvsamlare är det ju tråkigt om allt blir 100% digitalt, men det är nog oundvikligt.

Medlem

tänker aldrig köpa ett digitalt spel. Jag vill ha ett fysiskt exemplar att ställa i spelhyllan punkt slut. Vilket betyder att jag aldrig mer tänker handla från EA

Inaktiv

"Electronic Arts digitala försäljning ökar i mycket snabb takt. " - Beror väl lite på BF3 och Origin på senaste tiden?

Annars så tycker jag att alla bör satsa på digitalt och via internet idag. Köper inte skivor och Collectors editiion som innehåller nån plastgubbe som kostar 5 kr att tillverka i Taiwan.

12
Skriv svar