Blizzard erkänner: "För lite end-game-material i Diablo 3"

Medlem
Skrivet av Preed:

Det är antagligen på grund av femtioelva sådana här anledningar som PvP dröjjer. Dom kommer ju behöva omdesigna varenda klass i PvP typ för att det skall vara balanserat.

De har ju dock sagt att de inte kommer lägga överdrivet mycket energi på att balansera PvP i D3.

Tycker deras uttalande är lite märkligt dock. Spelet är ju mer eller mindre tillverkat för att spelas igenom en gång per svårighetsgrad, fyra gånger, och sedan är det ju "slut". När man väl har gjort det är det väl egentligen bara att spela en annan klass kvar att göra. Skulle vilja påstå att klara inferno är det enda "end game" som finns. Det är ju mer eller mindre samma i D2 men där fanns det lite fler möjligheter i form av att levla sin karaktär till 99 (ladder om man ville), leta nya uniques, runor, utrustning med rätt antal sockets osv. Inga stora grejjer men kanske ändå något mer än bara jaga upp ens DPS ett par procent.

Inte svårt att förstå att de vill att folk ska fortsätta spela dock. Har bara svårt för att förstå hur de tror att majoriteten av spelarna skulle få för sig att nöta timme ut och timme in utan ens en strimma av hopp att hitta en uppgradering.

Jag tror många har sitt roliga när de spelar igenom spelet en gång eller ett par och sedan mer eller mindre lägger det på is för att spela det lite då och då. I väntan på den oundvikliga expansionen.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Gillade inte att allt/mycket var random på items. I dessa typer av spel älskar jag att försöka grinda mig den "perfekta armorn", när item hunten går ut på att 1) Rätt item droppar 2) Den får rätt typ av stats 3) Den får max i all dessa stats.. Ja, då inser man att chansen är ungefär 0% hitta en perfekt armordel själv, och sedan att göra det för varje slot...

Nä tack, jag gillar itemhunta men sitta grinda för nåt som är 0% chans är bara tråkigt. Dessutom tyckte jag det var lite tråkigt levelsystem, sen lvl30 typ reagerade jag inte ens på att jag gick upp i level.

Inaktiv

De kunde ju haft PVP med.
Hardcore arena skulle varit kul att se på och det skulle finnas möjlighet att vara spectator på arenan.


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Medlem

Nöter fortfarande, inte softcore då så mkt. Påbörjat på HC. 35 wiz och 32 munk so far. Mer spänning.

Medlem

Mitt största bekymmer är att spelet är så kort. Har för mig iaf att Diablo 2 + LoD tog typ 10 timmar att köra igenom (ingen rush) och var riktigt stort. Stora områden alltså. Diablo 3 kör man igenom på max 5 timmar ungefär (inte heller någon rush).

Större områden tack!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Jag har inte klarat spelet än men det jag klagar på är att dina medhjälpare nämner samma saker om och om igen, om man har kört med enchantress i några timmar så är man enormt trött på hennes babblande.

Sen att spelet är i stort sett ospelbart på grund av instabilt internet gör inte saken bättre.

Medlem

Jag tyckte spelet var nice när man väl inte visste vad som vänta =). Kanske blir till o testa tourchligt 2 hmm.. Nej blir inte D3 för min del på ett tag nu.

Tror det blev lite för mycket mmo tänk över D3 omedvetet för blizzard och pang på pannkakan så blev de helt fel XD. Aja, tur det finns folk som gillar spelet =).

Medlem

Det var kul så länge det varade, får se om man kör igenom med en annan klass, tyvärr så var ju den lövtunna storyn lika för alla klasser. PVP kan ju bli kul.

Medlem

Jag förstår inte detta end-game snacket för ett icke MMO? Inte tusan sitter folk och gnäller över att Crysis 2 har för lite end-game? Om man kikar på hur många timmar jag ändå fått ut av spelet tycker jag det är väldigt prisvärt, säg ~500:- och sen har jag personligen lirar lite över 100h. Nämn gärna ett annat spel som närmar sig de siffrorna? Diablo 2 är väl det ända jag kan komma på för min del..

Medlem

Folk for gärna varna för spoilers innan de skriver...^^


signatur

what we do in life echoes in eternity

Medlem
Skrivet av twomas:

Folk for gärna varna för spoilers innan de skriver...^^

Finns inte mycket att spoila på story delen så att säga.

Medlem

Som ett Blizzard-spel år 2012 så är D3 en besvikelse. De hade kunnat göra så otroligt mycket mer intressant spelmekanik och interaktion, dynamiska miljöer osv. Nu är det samma gamla stela milt randomiserade banor som man springer runt i och klickar. Som om det vore 2002.

Men visst, sett till speltid per krona så har de allra flesta fått valuta för pengarna. Hur många spel har man inte köpt för 400 kr och spelat i 20-25 timmar? Många är ju uppe i runt 100h med D3.

Medlem

Att PVP-patchen fortfarande är långt borta tycker jag är helt löjligt. Snart har spelet varit ute i 2 månader och jag trodde helt ärligt att dem kommit längre med PVP-patchen.

Sjukt dåligt, riktigt pinsamt för Blizzard som redan fått slänga ut X antal hotfixar och patcher på saker som skulle vara fixat från första början.

Det finns ju så himla mycket problem, t.ex. i början när dem ändrade skills utan att ändra textbeskrivningen på skillsen. Hur fan tänker man då? Visst, det kanske hade krävts en patch för textändringen, men då fixar man väl det?

Att vissa items hade stats som inte funkade (t.ex. IAS på Boj Anglers) var ju också helt löjligt. Kul att köpt det itemet på AH och vara superglad för boots med både IAS och movement speed, och så fungerar inte IAS. Värdelöst.

Jag vet inte hur många gånger jag gått till US-sajten för att få mer info eftersom att Blizzard är riktigt dåliga på att kommunicera på EU-sajten.. Någon gång kom det ut en hotfix som var ute i ett par dagar och sedan kom hotfix notes upp på EU-sajten. Finns massor av andra problem. Usch.

Medlem

Så går det när man försöker designa ett RPG på samma sätt som ett MMO.

Vems korkade idé var det t.ex. med ett levelcap som går att nå upp till på några dagars spelande?
Diablo 2 var roligt att spela även på högre nivåer efter hundratals timmar på samma karaktär eftersom man alltid hade nästa level att se fram emot.

Tyvärr är det ingen simpel sak att ändra, men det tycker man att de borde kunnat räkna ut i rätt tidigt skede.

Medlem
Skrivet av Zerp:

Så går det när man försöker designa ett RPG på samma sätt som ett MMO.

Vems korkade idé var det t.ex. med ett levelcap som går att nå upp till på några dagars spelande?
Diablo 2 var roligt att spela även på högre nivåer efter hundratals timmar på samma karaktär eftersom man alltid hade nästa level att se fram emot.

Tyvärr är det ingen simpel sak att ändra, men det tycker man att de borde kunnat räkna ut i rätt tidigt skede.

Tyckte spelet var ok. men håller med dig . Tar för kort tid att nå max lvl. ta som i d2 där man nötat hur mycket som helst (Känns det som) och har fortfarande aldrig kommit till 99 ,
Det tog sjukt lång tid . En annan sak är väl att man inte gör runs hlr. det var iaf det jag gjorde mycket i d2 . Letade reda på en server som hade en låt oss säga baalrun , kopiera texten och sedan körde den från 001 tills 025 lr något .

Sedan saknar jag att man kunde mfa som i 2an , typ memphisto run med en sorc , Mata teleport tills man kom dit (ganska snabbt) om man hade tur med mappen . För att sedan döda han och se att inget spec droppa för att sedan snabbt göra en n y server och köra samma grej om och om igen .
Tror en stor sak beror på att man inte kan skapa "servar" som folk kan leta reda på .

Nu trycker man på public game och act sedan hoppas man på att man kommer in i en som är fler än en spelare (som ofta är afk) .


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem

Hur många är det egentligen som klarat av slutbossen på inferno med alla karaktärer på HC?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Synd bara att de flesta användare på FZ tar spelindustrin i försvarsställning genom att reagera negativt på de kritiska kommentarerna.

Det finns skäl till att vara kritisk till Diablo 3. Inte för att det är det är si och så mycket sämre än Diablo 2, eller för att det kunde ha blivit så mycket bättre ifall de gjorde det; det vill säga 90% av klagomålen. Främsta skälet till att vara kritisk ligger i att det ett steg i den negativa och oroande utvecklingen av spelbranchen där spelglädje och underhållning (vilket gagnar både köpare och tillverkare) inte längre är det främsta sättet att få in vinst på från spelen. Istället hamnar spelglädjen och underhållningen i andra hand till förmån för att skapa en speldesign som uppmuntrar repetitiva och beroendeframkallande beteenden, där riktiga pengar hela tiden måste spenderas (RMAH, och tänk andra mindre välfungerande 'F2P'-spel) för lätta på frustrationen som kommer när man kör fast/det börjar gå trögt i spelet.

Detta leder till att Blizzard försöker finna en balans mellan vad som är kul och vad som leder till en större omsättning i RMAH när det patchar och vidarutvecklar spelet, istället för att enbart fokusera på att fixa det spelare vill ha fixat och göra spelet så kul som möjligt. Det är så lätt och uppenbart att se hur spelet är designat utefter RMAH, inte efter vad som är roligast.

Inaktiv

Speler är ju spännande tills man klarat inferno. Efter det finns inget vettigt att göra, i d2 kunde man ju försöka farma set items eller levla sin char eller lira pvp.

BLizzard borde sluta försöka göra storys och kampanjer i sina spel. Först sc2 failen och nu d3 uberfailen. När man tänker på de fantastiska kanpanjerna i alla deras tidigare spel, så blir man ledsen

Medlem
Skrivet av cybo:

Är jag casual gamer om jag spelar 4h/ dag?

Köttar genom Act III Inferno atm och det lär ta en månad minst innan jag tar ner Diablo pga att jag har för dålig gear.

Har spelat spelet i 150h som kostade mig 499:- och det tar dubbla tiden säkert innan jag klarar av det.

Tänk på saken....
Slå inte på trumman och gotta er i att Blizzard säger en sanning om hardcore gamers har tröttnat.

Skrivet av Sheep:

Men det är inget fel på detta om man ser det som ett "vanligt" story-baserat spel; Det är ingen månadsavgift, så jag antar att det är okej att inte släppa så mycket mer content i form av gratis-patcher, såvida det inte är bugfixes och features som skulle funnits med från början (PvP-patchen?).

Två kommentarer som faktiskt är värt att tänka på - OM det inte hade varit så att hela storyn i princip är som D2, vilket gör att vi som spelat (D1+) D2 inte har något nytt att hämta då det tillsammans med gearfinding samt andra brister bara är D2 med bättre grafik. (Inte så jäkla mycket bättre graffe heller med tanke på den långa tiden det gått mellan spelen.)

Men det är klart, om man är casual och inte spelat D2, så ger säkert D3 en helt Ok singlespelarupplevelse och valuta för pengarna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hur mycket klagar folk ang endgame när det gäller vilket annat spel som helst? (Förutom MMO's dvs)

Medlem

Håller med att dagens spel är repetetiva och designade att göra en beroende. Till och med EVE onlines combat är repetetivt där man pumpar hotkeys i följd om och om igen. Eller jumpar eller minar om och om igen. Det enda spel jag kört på senare tid som inte kännt repetetivt är Skyrim, även om det kanske är det så känns det inte det tack vare dess combat system och open world.

Diablo 3 är oerhört repetitivt, men spelglädjen finner jag i de oerhört vackra miljöerna, de fantastiskt underhållande monstrerna och combaten som är ett visuellt fyrverkeri. Så visst Diablo3 är nog ett väldigt casual underhållande ögongodis som funkar att spela igenom några gånger innan man tröttnar, men jag antar att jag också kommer få ut 100h innan jag ledsnar vilket ändå gör de 500 kr väl värt spelet. Men ärligt talat letar man ju fortfarande efter det där "speciella episka spelet" man kan köra i år efter år, någon gång kommer det förhoppningsvis

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Pettson87:

Förstår inte varför dom gått ifrån det som gjorde D2 så trevligt.
Har 0 vänner online när jag väl loggar in för att slå ihjäl lite tid. Synd bara att man spyr på spelet så man lider igenom tiden man är inloggad och njuter så fort man tryckt EXIT GAME.

Visst första genomspelningen var ganska bra förutom storyn. Men sen gick det utför. Men det kanske är mig det är fel på. Har spelat för mycket Diablo 2 och tänkte att det skulle vara likt 2an. Kanske därför jag blivit så besviken.

Det enda som förstör spelet för mig är att det är linjärt. Nu är nästan alla dessa spel såhär men just det som är så synd, jag trodde Diablo 3 skulle vara något banbrytande, men spelet gör allting alldeles för "safe" för min del.

Taggar verkligen "Grim Dawn" på grund av det, långt ifrån lika linjärt som detta spelet.

Man tackar för tipset om Grim Dawn.
Ser riktigt riktigt lovande ut. Förstår inte att jag har missat detta spel, ska helt klart hålla ögonen öppna för det!

OT: D3 har för mig varit väldigt kul hittils, mestadels är det väl att man mest spelat co-op med polare och med många olika karaktärer. Jag har inte kommit så långt även om jag lagt ned många timmar på spelet, är som högst med två karaktärer i act2 hell. Men det funkar för mig! :).
Så fort man kommer till Gear grind inför inferno så får jag väl se hur jag tycker då, dock så är jag en sån som väntar på drops istället för att köper allt på AH - det känns för mig mer som en "reward" man får när saker droppar som är kul/användbar. Självklart säljer jag lite saker på AH, men inte köpt nått annat än något gem då och då.

Medlem

Det är ett spel utan månadskostnad. För den summa man betalar får man oändligt många speltimmar, om man inte sitter i mammas källare utan jobb och spelar hela dagen och natten dvs.

Medlem
Skrivet av Kharif:
Skrivet av Manqs:

Inte för att vara elak, men har herrn spelat Diablo 2? Spelet var alldeles för lätt, linjärt och "svårigheten" var inte att fienden var smartare. Svårigheten låg i att ditt gear hade för dåliga resists.

Ska du klaga på Diablo 3 och påstå att 2an var bättre så klaga på rätt saker i alla fall...

Och end-game?! Det är ett Diablo för bövelen? Har inte haft maffigt end-game någonsin. Varken 1an eller 2an...
Som sagt, ska folk klaga så kan de väl klaga på sånt som inte är rena dumheter i alla fall? Att jämföra med WoW är som att jämföra kiselbaserade livsformer med en luftrenare. Helt korkat.

Själv tycker jag Diablo 1 var skitbra. Tvåan var sämre och 3an ytterligare lite sämre. Tror det hela beror på att jag med åldern helt enkelt för högre och högre krav på spelen jag spelar. Men alla tre spelen är Diablo-spel, så sluta förvänta er annat...

Och sist till er som påstår att Diablo är ett singleplayer-spel. Ni har till 50% fel. Man har kunnat spela Diablo i grupp sen första spelet. Och det är så många har avnjutit spelen. Så sluta gärna pissa på oss andra som gillar det.

Ser att jag får mitt eget mynt på mig :).

Diablo 2 kan väl inte räknas linjärt då du kan skicka nästan alla quest för att komma till slutet på spelet? Eller är min definition på linjärt fel? Du kan ju springa rakt mot Andariel om du vill i akt 1, Diablo 3 måste du gå runt o göra massor av små quest som känns mest jobbigt om jag får uttrycka mig så.

Spelade WoW i 4 år tyvärr och jag kan se flera likheter, dock så är det svårt att säga vilken som är bäst då personlig åsikt ect, du föredrar 1an jag föredrar 2an.

Men hur kan Herrn tycka jämnförelsen med WoW är dåligt? Tycker det har mer likheter med WoW än D2.

Jag kallar Diablo 2 linjärt för att du följer samma raka spår i alla akter. Gå till slutet. Döda bossen... Visst du kan skippa side quests men det gör ju speler mer linjärt snarare än mindre. I och för sig har du kanske en poäng i att det ger en viss valfrihet. Men det är ganska dåliga val om det ger dig mindre content. Det enda olinjära med 2an är att områdena ändrar på sig i lite mer än i de andra titlarna skulle jag säga.

Och det var inte din jämförelse med WoW jag klankade ner på även om det givetvis uppfattades så eftersom du skrev att det liknar WoW. Jag menade istället end-game tjafset. Diablo är inget WoW och inte heller något mmo. Men folk verkar förvänta sig samma saker av det ändå. Du får helt klart ha WoW-känningar i Diablo 3. Jag kan faktiskt nästan hålla med om det i vissa saker.

Kul att du tog det hela med en klackspark. Det är en bra attityd tycker jag. Att kunna skratta åt sig själv och åt andra är alltid bra.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Men detta är inget MMO, vrf skulle det finnas endgame? Vet inget annat RPG som har "Endgame"

Lustigt med tanke på at Jay Wilson själv hävdade att Diablo 3 är ett MMO. Han förklara det med att man hela tiden måste vara online och att man har miljontals andra att spela med som spelar samtidigt = MMO.

http://www.gamespot.com/diablo-iii/videos/perfectly-executed-...

Medlem

Ja som många andra, två veckors spelande blev det för min del.

Medlem

Slutade spela för veckor sedan. Men jag tycker inte detta är konstigt, både Diablo 1 och 2 tröttnade jag på efter en månad eller två. Spelen är ju för tusan gjorda för kort hack n slash underhållning som består av 90% farmande efter att du klarat en svårighetsgrad. Du får ju inget nytt precis som gör spelet nytt efter det, bara en ny svårighetsgrad och mega farmande. Ibland känns det som ett koreanskt mmorpg med allt farmande i Inferno

Detta är ju dock Diablo's charm, att farma och klara sista svårighetsgraden. Samt storyn, vilken jag tyckte var helt ok, även om den hade sina brister men vilket spel har inte det i sin story.


signatur

Steam: xtreme_venom | PSN: Betrayed | League of Legends: Hand of Wrath (EUW) | Battlenet: Betrayed#2655

Medlem

HAHA
Quote

"Ärligt talat är Diablo 3 inte World of Warcraft. Vi kan inte pumpa ut massor av nytt gameplay och innehåll varannan månad"

Yeah right, man får vänta MINST 6 månader på en ny raid som man sedan klarar ut på 1-2 veckor. Sen väntar man 6 månader igen, sen väntar man 12 månader på nästa expansion.

Derp

Medlem

Synd att att Path of Exile har release för öppna betan satt till efter semesterns slut.

Medlem
Skriv svar