The Secret World

Medlem
Skrivet av Frankthetank:

Jag har redan förklarat varför. Det finns andra begränsnigar. Något du inte tycks förstå. Det fördummar och gör det tråkigare för du ges i stort sett inga alternativ i en fight. Detta är MYCKET MYCKET mer begränsande än att ha klassiska klasser. Att ge dig färre alternativ än andra spel i samma genre är knappast att föra utvecklingen framåt. Funcom basunerar dessutom stolt "vi har inga klasser", "bygg din unika karaktär som du vill", att dem sedan låser dina möjligheter att göra / vara det du vill med en skillbar på endast 7 slots. Det säger dem aldrig något om. Tyvärr ett mycket dåligt designval.

Okej vi fattar att du gillar fler knappar. Knappspammande är tydligen viktigt för vissa.

Ibland är mindre mer och ibland är "begränsningar" ett sätt att ge spelaren andra vägar. Något du inte tycks förstå.

I detta fallet är begränsningarna som du kallar dem en del av hur du gör dina builds. 500 abilities delat på 7 knappar ger cirka 71 builds. Sen har du också 7 passiva på det. 71 upphöjt till 7 är 9095120158391. Så det är hur många "klasser" du har. Och det är om du inte blandar några av de 500...
Nu är detta inte exakt på något sätt för jag vet inte hur många som är passiva och hur många som är aktiva. Men det ger en idé om vad jag menar och hur de tänkt.

Att ha möjligheten att bygga och mixa så mycket är knappast fördummande. Möjligen förminskande av knappspammande, vilket inte är en skill som bör uppmuntras. För det är inte kul...
Om vi jämför med vilket vanligt mmo som helst så fattar man ganska fort att detta kräver lite mer tankeförmåga än att bara välja klass A eller B.
Så sluta påstå att det är fördummande när det är raka motsatsen.
Du slipper dessutom spela upp en ny klass för att kunna variera dig.
Och det går faktiskt att tänka innan en fight... Men jag antar att det är för svårt för vissa och att de behöver 40+ knappar för att klara sig ur en fight...

Medlem
Skrivet av Ahris:

Har faktiskt inte stött på en enda spelare med samma skillsetup (Eller utseende) som jag varken i någon av betorna eller sen det öppnades för preorderspelare, det är helt unikt för ett MMO.

Att du skulle veta skillsetupen hos alla du stött på är omöjligt.

Skrivet av Ahris:

Stridssystemet har varit kristallklart och välkänt från början för alla som har följt spelets utveckling, det är inte alls så att Funcom skulle hålla tyst om några begränsningar. Såvitt jag vet gillar de flesta spelare systemet.

Jag menar inte att dem medvetet försökt dölja det jag menar att det knappast är någon pr slogan. I följande trailer http://www.mmorpg-center.com/the-secret-world-pre-order-trail...
står t.ex. ”no classes no levels”, det finns enligt mig en anledning till att det inte står ”only 7 skills to bother with in a fight”
Om du läser fler av mina inlägg så förstår du förhoppningsvis att jag har spelat spelet och faktiskt gillar det överlag. Om jag inte gillade spelet skulle jag aldrig orka bry mig om att kritisera det.
Handen på hjärtat, har du verkligen frågat någon om detta? När jag tog upp det i betan fick jag medhåll av ungefär lika många som tyckte att 7 var det perfekta antalet skills. 50/50

Skrivet av Ahris:

Det låter lite som att du bara har räknat antalet slots utan att kolla hur abilities funkar under huven, 14 slots är mer än tillräckligt, skulle faktiskt klara mig bra med bara 4 eller 5 aktiva eftersom mekaniken i kombination med de passiva är så mångsidig.

Här tycker vi helt enkelt olika. Jag vill ha en utmaning och variation i striderna. För mig är 4-5 aktiva skills för lite. MEN även om quickbaren har plats för många fler skills så kan du fortfarande ha 4-5 skills. Med nuvarande design är dock alla begränsade till max 7. Passiva skills är trevligt men det är inte dem som gör en strid rolig och intressant. Det är de aktiva skillsen, det är själva interaktionen som ska vara en utmaning. Annars kan du lika gärna trycka på en enda knapp eller kasta en tärning för att se vem som går vinnande ur en strid. (oldschool )

Skrivet av Ahris:

Dessutom kan man ju spara en mängd olika setups och byta både vapen, skills och gear on the fly med hotkeys om man vill. Sen finns en drös med andra attacker och buffs i form av klickbara items som inte kräver några slots.

Det är inte möjligt att byta skills on the fly som du säger. I en strid är du alltid begränsad till de 7 skills du valt innan striden, vilket är en begränsning som för mig gör en strid betydligt tråkigare än vad den behöver vara. Du har ETT alternativt vapen i en strid som du kan byta till, men detta vapen ger dig tyvärr inte en ny quickbar med 7 nya skills utan skillsen från bägge vapnen måste samsas på den enda quickbaren med 7 skills. Bara att låta varje vapen ha var sin quickbar med 7 egna slots skulle ge striderna i detta spelet ett riktigt lyft.

Mellan striderna kan du givetvis byta ut dina skills i quickbaren.

De allra flesta har en solo build som ser ut ungefär så här:
1 st build, 1 st finnisher, 1 mt build, 1 mt finnisher, 1 buff, 1 heal/shield , det lämnar en enda skill slot att ha något alternativt på. Givetvis varierar dessa skills beroende på vilka vapen du valt att använda.
En strid ser ut som följer:
1 – buff
2 - Upp till 5 x någon av build knapparna
3 – matchande finnish
4 –repetera 2-3
Använda heal vid behov och försöka knö in den alternativa skillen när möjlighet ges. Mer spännande än så blir det tyvärr inte för tillfället. 3-5 olika knappar per strid.

Medlem
Skrivet av Manqs”:

Okej vi fattar att du gillar fler knappar. Knappspammande är tydligen viktigt för vissa.

Fler knappar innebär mindre spam, och mer alternativ. För tillfället är det verkligen bara spam. Spam är upprepningar (eller konserverad skinka ), spam spam spam. Inte alternativ.

Skrivet av ”Manqs”:

Ibland är mindre mer och ibland är "begränsningar" ett sätt att ge spelaren andra vägar. Något du inte tycks förstå.

I en kakofonisk symfoni möjigen. Nu pratar vi dock alternativ och där är mindre aldrig mer. Du kan fortfarande ha 7 skills på en quickbar som har många fler slots, men du kan inte ha mer än 7 slots på en quickbar som bara har 7 slots. Däremot behöver du nödvändigtvis inte bli effektivare med fler alternativ, men nog hade det varit roligare om du kunnat använda lite fler skills i en strid? Kom igen nu, ett par skills till hade du allt velat ha?

Skrivet av ”Manqs”:

I detta fallet är begränsningarna som du kallar dem en del av hur du gör dina builds. 500 abilities delat på 7 knappar ger cirka 71 builds. Sen har du också 7 passiva på det. 71 upphöjt till 7 är 9095120158391. Så det är hur många "klasser" du har. Och det är om du inte blandar några av de 500...
Nu är detta inte exakt på något sätt för jag vet inte hur många som är passiva och hur många som är aktiva. Men det ger en idé om vad jag menar och hur de tänkt.

Det enda du har rätt i här är att det inte är exakt på något sätt. Du behöver nog läsa på din kombinatorik lite grand. Ett litet tips. Välja vapen kan du t.ex göra på 36 (9x8/2x1) sätt. Jag skulle dock aldrig påstå att det finns 36 klasser. Vapnen är uppdelade i 3 klasser och alla vapen i varje klass är snarlika varandra. I varje någorlunda väl sammansatt grupp återfinns snarare de fyra traditionella klasserna. 1Tank, 1heal, resten närstridsdps och avståndsdps.

Skrivet av ”Manqs”:

Att ha möjligheten att bygga och mixa så mycket är knappast fördummande. Möjligen förminskande av knappspammande, vilket inte är en skill som bör uppmuntras. För det är inte kul...

Ändå är det garanterat spammande du håller på med om du spelar spelet för tillfället. Du trycker upp till 5 gånger på en knapp för att sedan trycka på en annan o sen repeterar du. Se posten innan. Det du kallar bygga och mixa är den möjlighet jag vill ha i realtid i en strid. Det ger mig en större utmaning, och gör spelet lite roligare.

Skrivet av ”Manqs”:

Om vi jämför med vilket vanligt mmo som helst så fattar man ganska fort att detta kräver lite mer tankeförmåga än att bara välja klass A eller B.

Jag pratar om en begränsning av antalet skills du kan använda i strid. På något sätt försöker du här jämföra det med att välja en klass? Jag antar att jämförelsen skulle fungera om den gjordes med ett spel där varje klass bara har 7 skills.

Skrivet av ”Manqs”:

Så sluta påstå att det är fördummande när det är raka motsatsen.

Jag kan hålla med om att fördummande inte är ett bra ordval, det är dock inte motsatsen till fördummande för du blir garanterat inte smartare av att ha färre alternativ. Det gör däremot striden betydligt tråkigare när du har färre alternativ.

Skrivet av ”Manqs”:

Du slipper dessutom spela upp en ny klass för att kunna variera dig.

Sant. Jag undrar dock hur konversationerna kommer se ut i grupper där någon needar på precis all loot som droppar med motivationen ”Jag kan använda den också, jag kan använda allt!”

Skrivet av ”Manqs”:

Och det går faktiskt att tänka innan en fight... Men jag antar att det är för svårt för vissa och att de behöver 40+ knappar för att klara sig ur en fight...

[/quote]
Ja visst går det tänka innan en fight, men personligen vill jag ha användning för hjärnan när jag befinner mig i strid också.

Medlem

Jag hade tråkigt. Dåligt väder.

Medlem

Testade betan. Kändes som single player Call of Cthulu wannabe som du måste betala en månatlig kostnad för. Potential? Ja. Men det hade SWTOR också.


signatur

I drank what?

Medlem

Om det finns någon som sitter på en buddykey så tar jag den gärna. Vill hinna testa det snabbt då jag inte var hemma under betorna innan jag troligtvis köper det, samt veta om det flyter okej även på min bärbara.

Medlem

Låter som ett intressant spel. Skulle gärna prova en trial om det finns, eller kanske jag köper det nån månad efter släpp. Gillar företag som vågar skaka lite i marknaden oavsett om spelet sen håller eller inte.

Och det där om SWTOR: spelet är värd boxkostnaden, och jag skulle satt samma betyg som dig Petter. I längden blev det lite segt, men jag ångrar inte mitt köp. Kommer nog att kika in nu om det blir free-to-play.

Medlem
Skrivet av Frankthetank:
Skrivet av Manqs”:

Okej vi fattar att du gillar fler knappar. Knappspammande är tydligen viktigt för vissa.

Fler knappar innebär mindre spam, och mer alternativ. För tillfället är det verkligen bara spam. Spam är upprepningar (eller konserverad skinka ), spam spam spam. Inte alternativ.

Skrivet av ”Manqs”:

Ibland är mindre mer och ibland är "begränsningar" ett sätt att ge spelaren andra vägar. Något du inte tycks förstå.

I en kakofonisk symfoni möjigen. Nu pratar vi dock alternativ och där är mindre aldrig mer. Du kan fortfarande ha 7 skills på en quickbar som har många fler slots, men du kan inte ha mer än 7 slots på en quickbar som bara har 7 slots. Däremot behöver du nödvändigtvis inte bli effektivare med fler alternativ, men nog hade det varit roligare om du kunnat använda lite fler skills i en strid? Kom igen nu, ett par skills till hade du allt velat ha?

hur skulle det se ut om man kan fylla upp med alla skills ifrån 2 olika vapen som du kan växla emellan tror du?,, hur många heals kommer du kunna ha?,,, hur kommer det påverka pvp när alla har flertalet heals att tillgå med en knapptryckning,samtidigt som dom har sina burst dps skills... jag tycker det om ngt faktiskt är att förenkla det väldigt och göra det easymode.. hitta en bra rototation,, spara den, lägg sen upp alla healsen du har tillgång till och spara., nu kör vi godmode.,,

jag skulle dock gärna vilja ha ngra slots där jag kan lägga upp potions osv från mitt inventory

Medlem
Skrivet av roftg:

hur skulle det se ut om man kan fylla upp med alla skills ifrån 2 olika vapen som du kan växla emellan tror du?,, hur många heals kommer du kunna ha?,,, hur kommer det påverka pvp när alla har flertalet heals att tillgå med en knapptryckning,samtidigt som dom har sina burst dps skills... jag tycker det om ngt faktiskt är att förenkla det väldigt och göra det easymode.. hitta en bra rototation,, spara den, lägg sen upp alla healsen du har tillgång till och spara., nu kör vi godmode.,,

jag skulle dock gärna vilja ha ngra slots där jag kan lägga upp potions osv från mitt inventory

Jag har redan förklarat att tid är den begränsande faktorn för hur många och vilka skills du kan använda. Många skills är självklart snarlika varandra, du har ett visst antal build o finnishing skills att välja på men du kan givetvis inte använda alla samtidigt. Men att ha plats för en alternativ build och en alternativ finnish knap för singel target respektive multitarget i en strid är inte för mycket begärt tycker jag. Något du inte kan få plats med idag. Jag föreslog i något svar att man skulle ha åtminstonde en 7-slots bar dedikerad för varje vapen, det hade räckt för att göra det hela mer intressant. Totalt 14 slots att tillgå i en strid mao. Ungefär som när du byter vapen i GW2.

Vad det gäller drycker så kan du ju iaf. dela upp och skapa ett relativt litet inventory fönster att ha drycker i som du kan ha öppet hela tiden. Går visserligen inte binda några knappar men bättre än inget.

Medlem

jag vet mycket väl att tid är den begränsande faktorn,, att ha en weaponswitch ala guild wars 2 är inget fel så länge den har en längre cooldown,då kan ingen vara healer och dps samtidigt.

Medlem

Intressant läsning om ett bra spel!
vissa inlägg här inne är dock sjukt barnsliga och jag antar att de bara är sura för att deras mamma och pappa beslutade att familjen inte skulle åka till lådbilslandet i sommar pga vädret.


signatur

Det var inte jag...

Medlem

det finns en switch, Gear Managment- heter den.
klicka C och titta där!


signatur

Det var inte jag...

Medlem

det finns även så du kan låsa väskan.
gör fem slots, lås, lägg potions eller vad du nu vill ha däri och klicka när det krisar.


signatur

Det var inte jag...

123
Skriv svar