Microsoft patenterar skalbar konsol

Medlem

Detta kan bli riktigt intressant om det görs bra. Dvs att det inte kommer finnas 20 olika uppgraderingar varje månad utan ett fåtal varje 1-2 år typ.

Värt att poängtera är att Epic sagt att deras UE4 motor är extremt skalbar vilket skulle innebära att alla med "720 basmodell" utan problem kunna lira en nerskalad version av typ Gears 5 om X antal år.

Medlem
Skrivet av conthox:

En anledning till de höga begagnatpriserna just de höga nypriserna.

Och jag vet inte hur mycket man spar på att köpa ett spel för 600 och sälja det för 400 (konsol) gentemot att köpa ett spel för 400 och sälja det för 200 (PC). Det blir en värdeminskning på 200 kr ändå.

Sedan så är det lite ironiskt att du man enligt dig kan få så mycket för ett begangnat spel, men att du samtidigt skriver att man kan få ett nytt spel för halva priset om man väntar ett par månader.

Jag menar: Om man köper ett spel vid release så köper man ju uteslutande ett nytt spel och om man köper ett spel ett par månader efter release - varför köpa ett begagnat spel om man kan få samma spel helt nytt för samma pris?

Sedan så är det långt ifrån alla som säljer sina spel. Visst, det fungerar om man spelar ett spel, tröttnar på det och sedan säljer det hyffsat snabbt.

Det beror också på omspelbarheten - kan man spela om ett spel flera gånger eller är det bara en, två gånger och sedan upp på hyllan/sälja?

På PC är omspelbarheten tack vare t ex moddar mycket större. Man kan därmed spela samma spel om igen och få en annan upplevelse.

Men det är trevligt att diskutera med en vänlig och seriös person som du

Kan inte annat än hålla med, mycket trevlig konversation/debatt/samtal måste jag säga
Tycker de övriga du skrev lät riktigt bra och det är väl bara den här biten jag känner är öppen för debatt ännu, eller den enda där det känns som om jag direkt kan tillägga något konstruktivt och vettigt utan att slå någon död häst ^^

För det första så är väl möjligheten att sälja begagnade spel ytterst dålig på PC, DRM oavsett om de heter Steam, Origins eller något annat brukar göra det svårt, snudd på omöjligt att sälja ett enskilt spel numera. På konsol säljer du bara spelet som det är, via nätet eller i butik, helt utan att göra annat än stoppa skivan i fodralet igen och ta en promenad/lägga upp en auktion, simpelt.

Visst kan man få mycket för begagnade spel och samtidigt köpa nya billigt, ironiskt är det i högsta grad men också en effekt av vårt kapitalistiska samhälle kombinerat med folks okunskap/lättja/förkärlek för bonuskort (pun intended).
Jag kan köpa ett spel nytt till konsol för under 400kr, valfritt spel, på release (zavvi som exempel). Detta spel får jag minst 400kr för om jag går till game, kan få ännu mer om jag säljer det på nätet. Detta beror på att folk inte vågar/vet att man kan importera spel, att game/spelbutiker brukar ha bra inbytesdeals på nya spel, och att unga/deras föräldrar tror att game/gamestop är det enda ställe man ska köpa spel. Jag tjänar på det, game tjänar, föräldrar och ungdomar får bonuspoäng men betalar dyrt för dem i slutänden.

Många tror att begagnat per definition ska vara billigare än nytt, och kjämför man med priserna i games butik kan det vara sant, om än ett nytt spel på nätet skulel kosta hälften av ett "beggat" på game, men så funkar det.
Sen kan man tillägga att många konsolspelare byter in sina spel för att finansiera nya spel, om man byter in fort får man högt andrahandsvärde och dessutom möjlighet att köpa nya titlar, visst är fokus även här på ungdomar/casuals, men det fungerar bevisligen. När DLC släpps, expansion eller innan ev. uppföljare, kommer samma personer tillbaka och köper tillbaka samma spel igen, dyrt, begagnat, då de minsn att det var bra/vill spela igen. Tyvärr, men jag har sett det själv många gånger, polare byter in spel för 100-200kr, köper tillbaka dem en må¨nad eller två senare för 350-499kr. :/

Moddar i all ära, de kan göra underverk för spel och hålla dem vid liv länge, mitt Freelancer spelar jag ännu tack vare just moddarna. Samtidigt ska sägas att jag fortfarande har lika kul när jag lirar Secret of Mana till SNES, helt utan moddar, samma kan sägas för Link to the Past, Super Mario World etc.
Även bland spel som har moddar är frågan hur många som verkligen tillför till spelbarheten, några få av tiotals, hundratals moddar gör att du plöjer ner ett tiotal timmar i spelet igen, de flesta är bara kul ett kort tag tyvärr. Sen är stödet för moddar nu för tiden uselt även på PC, moderna AAA spel har som regell inte stöd för moddar, det hittar du bara bland mindra indie games eller äldre titlar tyvärr.

Själv byter jag sällan in spel, och köper sällan spel på release. Release = högt pris, tonvis med buggar, fulla servrar, usel balans.
Jag väntar gärna en månad eller tre, kanske mer, kanske mindre, köper dem på zavvi under en "monday sale" och får dem för 75-150kr och har minst lika kul som jag hade haft om jag köpt på release. Byter jag in dem/säljer dem, får jag som minst 50kr, och mellanskillnaden blir marginell även i sämsta fall.
Men oftast gör jag inet det heller, de spel jag köper är de som jag tycker är bra, jag kollar recensioner, gameplay, buggar, uppdateringar och DLC planer innan köp. De spel jag skaffat är som regel sådana jag kan lira om och om igen och ha kul, trots att de är gamla och trots att jag lirat dem förut. Vanquish, Shadows of the Damned, Red Faction Guerilla, Mercenaries, Dark Souls spel där jag lirat ren SP, utan DLC, och haft grymt kul, och har även vid 7e genomspelningen (kvalité). Moddar tillför, men oftast till de spel som behöver dem, spel som är dugliga men långt från perfekta eller där MP behöver finjusteras. De spelen behöver och mår bra av moddar, men de ovan är spelglädje även i originalform och håller många, många timmar, är troligen aktiva/kul längre än BF/Halo/CoD just då de har sin egen story/gameplay, inte behöver online, prestige/rank/unlocks för att vara kul.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

För det första så är väl möjligheten att sälja begagnade spel ytterst dålig på PC, DRM oavsett om de heter Steam, Origins eller något annat brukar göra det svårt, snudd på omöjligt att sälja ett enskilt spel numera. På konsol säljer du bara spelet som det är, via nätet eller i butik, helt utan att göra annat än stoppa skivan i fodralet igen och ta en promenad/lägga upp en auktion, simpelt.

Det är sant, det kommer mer och mer PC-spel med olika sorters skydd som minskar möjligheten att sälja vidare. Väldigt trist, men det kanske kommer att ändras om det går att ge bort spelen mellan kontona. Typ som gift codes.

Annars kanske folk kan börja med att skapa ett nytt konto för varje spel dom köper, bara för att kunna sälja spelet med kontot och alltihopa.

Skrivet av Grumbledock:

Visst kan man få mycket för begagnade spel och samtidigt köpa nya billigt, ironiskt är det i högsta grad men också en effekt av vårt kapitalistiska samhälle kombinerat med folks okunskap/lättja/förkärlek för bonuskort.

Ja, folks lathet och/eller okunskap är en guldgruva. Se bara på alla medlemskort till t ex mataffärer. Istället för att handla billig mat med en gång, så betalar folk ett par procent extra på prislappen bara för att sedan få tillbaka en del av det i form av bonuspoäng som dom sedan kan byta mot rabbattkuponger...

Frågan är bara hur många spelare som tjänar eller sparar på detta. Som du säger så är det långt ifrån alla som har den kunskapen och de flesta köper kanske t ex begagnade spel dyrare än vad dom skulle ha kunnat.

Så att man kan tjäna en slant, eller i alla fall spara, kanske stämmer in på dig och dina polare som vet vad ni pysslar med. Men för "den vanlige spelaren" så blir det dyrare och det var väl spelare generellt som vi pratade om?

Skrivet av Grumbledock:

Sen kan man tillägga att många konsolspelare byter in sina spel för att finansiera nya spel, om man byter in fort får man högt andrahandsvärde och dessutom möjlighet att köpa nya titlar, visst är fokus även här på ungdomar/casuals, men det fungerar bevisligen.

Men frågan är då, om spelen hade varit billigare, hade dom då behövt att byta in sina gamla spel för att finanisera nya?

Sedan verkar det lite trist att hela tiden behövs göra sig av med sina andra spel för att köpa nya, spelsamlingen består ju på så sätt aldrig av mer ett par spel åt gången.

Skrivet av Grumbledock:

När DLC släpps, expansion eller innan ev. uppföljare, kommer samma personer tillbaka och köper tillbaka samma spel igen, dyrt, begagnat, då de minns att det var bra/vill spela igen. Tyvärr, men jag har sett det själv många gånger, polare byter in spel för 100-200kr, köper tillbaka dem en månad eller två senare för 350-499kr. :/

Det känns väldigt.... ekonomiskt...

Skrivet av Grumbledock:

Moddar i all ära, de kan göra underverk för spel och hålla dem vid liv länge, mitt Freelancer spelar jag ännu tack vare just moddarna. Samtidigt ska sägas att jag fortfarande har lika kul när jag lirar Secret of Mana till SNES, helt utan moddar, samma kan sägas för Link to the Past, Super Mario World etc.

Jo precis, det beror självklart på spelet i sig med. En del spel är riktigt bra även utan mods, detta gäller alla plattformar. Tyvärr så är dom guldkornen inte lika många som förr.

Men sedan så är det fortfarande så att om plattformen i sig gör det möjligt att modda spelen så ökar det chansen för att spelen håller längre, jämfört med att om plattformen inte ger den möjligheten.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det är sant, det kommer mer och mer PC-spel med olika sorters skydd som minskar möjligheten att sälja vidare. Väldigt trist, men det kanske kommer att ändras om det går att ge bort spelen mellan kontona. Typ som gift codes.

Annars kanske folk kan börja med att skapa ett nytt konto för varje spel dom köper, bara för att kunna sälja spelet med kontot och alltihopa.

Känns fortfarande ruskigt osmidigt att behöva göra ett separat konto för varje spel, och regga ett nytt så fort man ska lira något. Nog vore det väl föredömligt att återgå till en simpel CD key du skriver in, kan lira fritt, och vill du sälja spelet skickar du bara med nyckeln, eller ännu bättre ingen nyckel alls säkerheten fixar OSet som på konsol. Får hoppas det ändras iaf, om inte annat så för att man bör ha rätten att sälja såväl mjukvara som hårdvara, även på PC.

Skrivet av conthox:

Så att man kan tjäna en slant, eller i alla fall spara, kanske stämmer in på dig och dina polare som vet vad ni pysslar med. Men för "den vanlige spelaren" så blir det dyrare och det var väl spelare generellt som vi pratade om?

Japp, men den "vanliga" spelaren på PC köper samma spel för drygt 100kr mindre på game, byter aldrig in det och har alltså gjort en större förlust än en vanlig konsolspelare, som iaf får tillbaka lite pengar på sina inköp, speciellt om de är desperata att ha "det senaste" och köper allt på release bara för att sälja det en vecka senare. ^^

Skrivet av conthox:

Men frågan är då, om spelen hade varit billigare, hade dom då behövt att byta in sina gamla spel för att finanisera nya?
Sedan verkar det lite trist att hela tiden behövs göra sig av med sina andra spel för att köpa nya, spelsamlingen består ju på så sätt aldrig av mer ett par spel åt gången.

Håller väl helt med i sak, men det är väl dagens ungdomar/samhället som är indoktrinerat i "slit och släng" mentaliteten, spel ska varvas snabbt och man ska nå högsta rang om möjligt, sen byta in dem så fort något nytt/coolt släpps. Spel ska köpas för att de är kända, stora namn och/eller hypade och mycket reklam, innehåll eller kvalité spelar ingen roll...
Sen är väl spelsamlingen i sig inte så mycket värd om man ska se på det hur som helst, den är ju högst privat och så även det nöje den ger, vissa tycks ju anse att de får ut bäst valuta för pengarna genom att spela spel i en vecka eller tre sen byta in dem, medan andra gärna behåller sina spel i åratal och spelar dem många gånger. Smaksak, och så även poängen med en spelsamling, för vissa är den värd guld, för andra värdelös.

Skrivet av conthox:

Jo precis, det beror självklart på spelet i sig med. En del spel är riktigt bra även utan mods, detta gäller alla plattformar. Tyvärr så är dom guldkornen inte lika många som förr.

Men sedan så är det fortfarande så att om plattformen i sig gör det möjligt att modda spelen så ökar det chansen för att spelen håller längre, jämfört med att om plattformen inte ger den möjligheten.

Absolut, möjligheten till att modda spel är bra och nu ska vi väl ändå erkänna att det finns möjlighet på konsol, om än löjligt små (Tropico 3 på 360, UT3 på Ps3). Sen kan man väl i samma veva räkna upp spel med mapeditor/möjligheten att skapa eget unikt material, som LBP, Forge i Halo, Trials Evolution etc. då ser det bättre ut, om än det fortfarande är långt kvar tills man är framme vid vad PC kunde/kan erbjuda.
Å andra sidan ska man minnas att när denna generation började så kunde man inte göra något med sina spel på konsol, inga förändringar alls, och jämför man det med LBP eller nya Forge från Halo 4, eller Map Editorn i Far Cry 2, så är det imponerande framsteg. Jag hoppas utvecklingen fortsätter framåt, att såväl Pc som konsol kan få ta del av moddar och att moddar ska bli vanliga igen. Det är bara en fråga om att utvecklarna ska tycka det är värt, att de ska se en avkastning på risken/"investeringen" som moddar medför.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Känns fortfarande ruskigt osmidigt att behöva göra ett separat konto för varje spel, och regga ett nytt så fort man ska lira något.

Nu var det inte så allvarligt menat, därav smileyn i slutet. Så nej, det är väl egentligen inte ett seriöst alternativ, även om det rent teoretiskt skulle fungera.

Skrivet av Grumbledock:

Japp, men den "vanliga" spelaren på PC köper samma spel för drygt 100kr mindre på game, byter aldrig in det och har alltså gjort en större förlust än en vanlig konsolspelare, som iaf får tillbaka lite pengar på sina inköp

Men så har ju PC-spelaren kvar sitt gamla spel om han inte byter in det. Så även om han "går miste om inbytespengen", så har han ju inte förlorat något på det i och med att han har sitt gamla spel kvar.

(Hur stora är Game på PC-spel föressten?)

Skrivet av Grumbledock:

det är väl dagens ungdomar/samhället som är indoktrinerat i "slit och släng" mentaliteten, spel ska varvas snabbt och man ska nå högsta rang om möjligt, sen byta in dem så fort något nytt/coolt släpps.

Jo, det ligger något i det. Det är kanske därför så många gnäller över att spelen är för korta - dom spelar igenom det så snabbt som möjligt och sedan är spelet "varvat" och det är dags för nästa.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Nu var det inte så allvarligt menat, därav smileyn i slutet. Så nej, det är väl egentligen inte ett seriöst alternativ, även om det rent teoretiskt skulle fungera.

Det värsta är väl att jag funderade på att göra det ett tag, innan jag insåg att jag kunde klara mig utan Steam och spela 360 + Pc spel från GoG istället
Men jag hoppas på en förändring/utveckling iaf ^^

Skrivet av conthox:

Men så har ju PC-spelaren kvar sitt gamla spel om han inte byter in det. Så även om han "går miste om inbytespengen", så har han ju inte förlorat något på det i och med att han har sitt gamla spel kvar.

(Hur stora är Game på PC-spel föressten?)

Detsamma gäller ju även en konsolspelare, men han har fortfarande möjligheten att om han så önskar byta in det, eller för den delen sälja det och sen köpa tillbaka spelet billigare vid ett senare tillfälle, på samma sätt som en Pc gamer kan köpa en rysk CD nyckel och klara sig bra om han är HaXXoR
Dock så var det inte just den målgruppen vi talade om nu, de som är smarta nog att gå över ån för att hämta källvatten, utan nu var det svenssons som gärna hinkar upp dy bara för att den var nära och billig. ^^
Även om man i "worst case scenario" säger att en konsolspelare köper alla spel nya på game, behåller dem för alltid, så gör han fortfarande bara en snittförlust på 100kr/spel, vilket gör att han måste köpa många spel innan han når upp i kostnaden för en PC. Vet dock inte o det var just vad vi skulle tala om nu, känns inte som en relevant del av skalbara konsoler diskussionen imo ^^

Skrivet av conthox:

Jo, det ligger något i det. Det är kanske därför så många gnäller över att spelen är för korta - dom spelar igenom det så snabbt som möjligt och sedan är spelet "varvat" och det är dags för nästa.

Jag tror nog det, om man sen lägger till möjligheten att skaffa spel "gratis" till PC, eller till och med riktigt billigt om man köper nycklar, så är det lätt så att värdet på spelen minskar. När man var liten och fick 1-3 spel/år, då nötte man de man hade, men när man kan få hundratals när man så önskar, så är det lätt att gå vidare för att testa nästa, och nästa, plöja igenom dom bara för att man kan, för att skryta med att ha spelat dem.
Så var det iaf och först när jag började lira på konsol och inte kunde "Skaffa billiga spel" så vart det skillnad, då började jag återigen ha kul. Ett mindre spelutbud och minskad möjlighet att köpa alla nya spel direkt, gjorde att jag hade mer kul med de spel jag skaffade, samt att jag började köpa "bättre" spel, inte bara de som var populära (CoD, BF, Diablo) utan de jag skulle uppskatta (Homefront, Sacred). "FReedoms just another word for nothing left to loose", ganska sant faktiskt ^^

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av conthox:

Men så har ju PC-spelaren kvar sitt gamla spel om han inte byter in det. Så även om han "går miste om inbytespengen", så har han ju inte förlorat något på det i och med att han har sitt gamla spel kvar.

Detsamma gäller ju även en konsolspelare, men han har fortfarande möjligheten att om han så önskar byta in det, eller för den delen sälja det och sen köpa tillbaka spelet billigare vid ett senare tillfälle

Skrivet av Grumbledock:

Dock så var det inte just den målgruppen vi talade om nu, de som är smarta nog att gå över ån för att hämta källvatten, utan nu var det svenssons som gärna hinkar upp dy bara för att den var nära och billig. ^^

Du besvarade just din egen fråga min vän, förutom att det som ligger nära inte är billigt

Skrivet av Grumbledock:

om man sen lägger till möjligheten att skaffa spel "gratis" till PC, eller till och med riktigt billigt om man köper nycklar, så är det lätt så att värdet på spelen minskar. När man var liten och fick 1-3 spel/år, då nötte man de man hade, men när man kan få hundratals när man så önskar, så är det lätt att gå vidare för att testa nästa, och nästa, plöja igenom dom bara för att man kan, för att skryta med att ha spelat dem.

Instämmer. Lite som du skrev tidigare: köp o släng.

En som "förbrukar" ett spel per vecka kan vanligtsvis inte betala för spelen, utan då laddas dom ned istället. Men i och med att dom är "gratis", så bryr dom sig inte heller om att lägga ned speciellt mycket tid på spelet. Utan de spelar spelet när det är som mest kul och när dom börjar tröttna (vilket många av dagens barn och ungdomar gör fort) så byter dom till nästa.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Instämmer. Lite som du skrev tidigare: köp o släng.

En som "förbrukar" ett spel per vecka kan vanligtsvis inte betala för spelen, utan då laddas dom ned istället. Men i och med att dom är "gratis", så bryr dom sig inte heller om att lägga ned speciellt mycket tid på spelet. Utan de spelar spelet när det är som mest kul och när dom börjar tröttna (vilket många av dagens barn och ungdomar gör fort) så byter dom till nästa.

Precis, konsumtionssamhället har nått kultur/underhållningssfären också tyvärr.

Tror nog inte jag har något mer att tillägga just nu, blir onekligen intressant att se hur/om MS går vidare med detta nästa generation och hur det då påverkar. Hoppas att stöta på dig framöver här på FZ och måste ge mina hjärtligaste tack för en intelligent och givande debatt

MVH
Grumbledock

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

blir onekligen intressant att se hur/om MS går vidare med detta nästa generation och hur det då påverkar.

Jupp. En fördel med teknik och att ha teknik som intresse är att det oftast görs intressanta framteg på relativt kort tid, det skall bli kul att se var vi är om ett par år

Skrivet av Grumbledock:

Hoppas att stöta på dig framöver här på FZ och måste ge mina hjärtligaste tack för en intelligent och givande debatt

Detsamma!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

123
Skriv svar