"Låst Windows 8 väldigt dåligt för indiespel"

Medlem

Nä jag tror microsoft är ute efter ett slutnare sytem. Tror det kommer bli lite mer xbox över det med tiden. Tänk själv med Metro apparna, blir så du t.ex inte kan gå in o rota lätt i grejer, inte nu kanske men med tiden, skyndar sakta. Det ska vara "enkelt" och "säkert" och det kostar ju också då såklart. Systemet får du billigt men sen kostar det i annat

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av bob:
Skrivet av Rasmus117:

Kan någon förklara vad AAA titlar är för mig?

Stortitlar á Call of Duty, Uncharted eller The Elder Scrolls serien för att nämna några.

Haha, CoD AAA.. återvunnet spel sedan CoD4

Ja det är vad man kallar ett AAA spel, som någon redan skrivit så handlar det uteslutande om budget och även om många anser att CoD inte förnyat sig sedan CoD 4 så har det nog kostat en hel del att utveckla.

Medlem

Att Notch tror att han något inflytande i branchen är ju ganska roligt.

Medlem
Skrivet av Valpnos:

Att Notch tror att han något inflytande i branchen är ju ganska roligt.

Rutinerad spelutvecklare med 50.6% semester om året.

Medlem

Av vad jag läst så ska mycket i Win8 sätta stor fokus på att sälja tjänster och produkter till användaren. Bl.a. via den inbyggda onlinebutiken. Jag tycker inte att ett operativsystem ska erbjuda mig saker till salu ö.h.t. Om jag vill ha sådant vill jag installera såna tjänster själv.

Ta Xboxens dashboard till exempel. Fokus har flyttats från de spel jag äger till de saker jag skulle kunna köpa. Den största och centrala rutan rullar på med reklam för nya spel och tjänster. "Play game on disc" känns nästan undanskymd i en liten ruta till vänster.

Jag gissar på att Microsoft försöker göra något liknande med Win8, därför kommer de inte få mina pengar.

Jag ser Win8 som en tråkig utveckling i överlag, och då inte bara på grund av det ovannämnda problemet.

Medlem
Skrivet av ladd:

Av vad jag läst så ska mycket i Win8 sätta stor fokus på att sälja tjänster och produkter till användaren. Bl.a. via den inbyggda onlinebutiken. Jag tycker inte att ett operativsystem ska erbjuda mig saker till salu ö.h.t. Om jag vill ha sådant vill jag installera såna tjänster själv.

Ta Xboxens dashboard till exempel. Fokus har flyttats från de spel jag äger till de saker jag skulle kunna köpa. Den största och centrala rutan rullar på med reklam för nya spel och tjänster. "Play game on disc" känns nästan undanskymd i en liten ruta till vänster.

Jag gissar på att Microsoft försöker göra något liknande med Win8, därför kommer de inte få mina pengar.

Jag ser Win8 som en tråkig utveckling i överlag, och då inte bara på grund av det ovannämnda problemet.

Håller med, det är därför jag hoppas på att Windows 8 blir en flopp som får Microsoft att ändra sitt beteende.

Medlem
Medlem

Håller helt med överstående och jag kör på W7 så länge jag kan. W8 känns inte rätt och jag går helt enkelt den väg där jag kan spela dem flesta spelen och där utvecklarna är. Jag vill kunna göra som jag vill, vill jag använda W7 så gör jag det. Det är dock jobbigt att bli intvingad till andra OS för att support faller och spel sluta funka på det man sitter på. Microsoft får gärna göra nya OS, men gör då OS som folk vill använda och som spelutvecklare vill göra spel till !!

Medlem

Så nu får man minus för att man håller med vad personer tycker och säger?

Suck...

Medlem

Skulle windows 8 bli ett slutet system så har jag en stark känsla av att ett företag som Valve eller Google hade gått ut med eget OS. Av dem skulle jag chansa på Valve eftersom deras verksamhet hade blivit påverkat mest.

Avskyr slutna system

Medlem

WINDOWS 8 = Windows 7.5 Touch Edition.

Älskar windows 7, men om vi ska vara helt ärliga så är inte skillnaden mellan Vista och 7 jättestor, och redan då tyckte jag att det var pinsamt att folk fick betala fullt pris för en Windows7 som egentligen var det Operativ System som Vista skulle/borde ha varit. Nu samma sak, Windows 8 är inte speciellt mycket annorlunda än Windows 7 förutom små förändringar utseende mässigt, idiotiska Metro, och många andra saker som faktiskt är sämre än det som man redan har i Win7, och så vill dom ha betalt för det IGEN. Win7 är bäst, kommer inte röra Windows 8, inte förrän MS erkänner sitt misstag och ger mig t.ex startmenyn tillbaka med Windows 8 SP1 (vilket jag tror kommer hända till slut ändå)? Helst kan dom skrota metro helt o hållet...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av Atlas Redscale:

Så nu får man minus för att man håller med vad personer tycker och säger?

Suck...

Du fick tummen upp av mig så det jämna ut sig

Medlem
Skrivet av Skjuludde1:

Skulle windows 8 bli ett slutet system så har jag en stark känsla av att ett företag som Valve eller Google hade gått ut med eget OS. Av dem skulle jag chansa på Valve eftersom deras verksamhet hade blivit påverkat mest.

Avskyr slutna system

Tror inte Windows 8 blir så otroligt slutet men det är början. Tror de kommer känna på oss konsumenter och se hur vi reagerar och om allt är snack nu eller tumma ord med att vi inte ska ha det, så sitter vi där alla med Windows 8 och sen ännu ett steg med "windows 9".

Hur många går frivilligt över till andra system och köper nya program, ska lära sig allt osv osv. Kolla bara OSX eller Linux. Ingen chans mot Gamle trofasta Windows. "tyvärr" Men fragmentering vill vi inte ha.

Medlem

Är inte 100% säker på att följande är sant, men det är detta som jag sett personer klaga över runtom på Internet på W8.

Om du vill att ditt program/spel skall köras under METRO-"läget" kommer din app enbart få säljas genom Microsofts app-store för Metro, annars får du skapa och köra det under gamla desktop läget.

Förkortad/förenklad beskrivning av några saker som det klagats på on W8, vilket pga det är förkortad/förenklad som jag sa kanske inte är 100% som det är helt korrekt.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Inaktiv
Skrivet av Mithos-SWE:

Är inte 100% säker på att följande är sant, men det är detta som jag sett personer klaga över runtom på Internet på W8.

Om du vill att ditt program/spel skall köras under METRO-"läget" kommer din app enbart få säljas genom Microsofts app-store för Metro, annars får du skapa och köra det under gamla desktop läget.

Förkortad/förenklad beskrivning av några saker som det klagats på on W8, vilket pga det är förkortad/förenklad som jag sa kanske inte är 100% som det är helt korrekt.

Detta stämmer, förutom för Windows 8 business, där du kan "side-load" metro-appar. Det är fritt fram att släppa gratis-appar till metro, men tar man betalt så ska MS ha en del av kakan. Alla är välkomna att lägga upp appar i metro, men MS virusskannar allting innan det läggs upp i "Store". Men som du sa, skrivbordet är lika öppet som det är i 7:an.

Mer än så vet jag inte.

Inaktiv

Det låter lite negativt kanske, men är den här fjanten någon guru i datorvärlden? Hans åsikter verkar ju vara det absolut tyngsta som går att skriva om?

Medlem
Skrivet av Segas:

Det låter lite negativt kanske, men är den här fjanten någon guru i datorvärlden? Hans åsikter verkar ju vara det absolut tyngsta som går att skriva om?

Inte det tyngsta - men han har enligt mig åtminstone lite att lyssna på. Han har en hel del bra tankar han delar med sig.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Segas:

Det låter lite negativt kanske, men är den här fjanten någon guru i datorvärlden? Hans åsikter verkar ju vara det absolut tyngsta som går att skriva om?

Inte det tyngsta - men han har enligt mig åtminstone lite att lyssna på. Han har en hel del bra tankar han delar med sig.

Jasså? Jag tycker mest det är en massa tomt prat från hans sida. Det ska doneras pengar dit, skapa en massa projekt eller så är allting fel förrutom det han själv gör och säger.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Segas:

Det låter lite negativt kanske, men är den här fjanten någon guru i datorvärlden? Hans åsikter verkar ju vara det absolut tyngsta som går att skriva om?

Inte det tyngsta - men han har enligt mig åtminstone lite att lyssna på. Han har en hel del bra tankar han delar med sig.

Jasså? Jag tycker mest det är en massa tomt prat från hans sida. Det ska doneras pengar dit, skapa en massa projekt eller så är allting fel förrutom det han själv gör och säger.

Tja, så är det kanske. Vad vet jag?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Vem bryr sig om tjockisen i hatten

Medlem
Skrivet av Atlas Redscale:

Så nu får man minus för att man håller med vad personer tycker och säger?

Suck...

Din kommentar tillförde inte något till konversationen. Därför fick du minus.

Medlem

Metro är väl precis som Firefox OS i pirncip bara appar gjorda i html5 + javascript? Det lär väl knappast vara något för lite tyngre och bättre spel... Kanske att det går att göra något kul med WebGL på sin höjd, om det nu finns stöd för det, microsoft var väl lite emot WebGL pga potentiella säkerhetshål/läckor i drivrutiner för gfxkort etc...

Edit:
Okej läste på lite, det finns tydligen möjlighet att skapa metro apps med native kod, c++/directx och lite annat, då är det något värre än jag trodde, segmentering for the loose...
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/br211386...

Medlem
Skrivet av Skjuludde1:

Skulle windows 8 bli ett slutet system så har jag en stark känsla av att ett företag som Valve eller Google hade gått ut med eget OS. Av dem skulle jag chansa på Valve eftersom deras verksamhet hade blivit påverkat mest.

Avskyr slutna system

Du tror inte att om Valve skulle ha gjort ett eget system, så skulle det bli ett slutet system? Eller skulle dom göra så att alla kunde använda det och sälja sina spel via det?

// Edit

Skrivet av m0rfin:
Skrivet av Atlas Redscale:

Så nu får man minus för att man håller med vad personer tycker och säger?

Suck...

Din kommentar tillförde inte något till konversationen. Därför fick du minus.

Efter det inlägget så känns det ironiskt att följande inlägg har fått ett plus:

Skrivet av Yabba:

Vem bryr sig om tjockisen i hatten


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Notch som statsminister!

Medlem

Ser fortfarande inte problemet för dom som släpper spel på det gamla vanliga viset, a steam , origin, separat nedladnning etc.

Känns som att kritiken egentligen handlar om plattor med w8 även om man gärna bara säger windows 8 rakt över.

Att microsoft skulle ta betalt av steam för att det ska få installeras på windows 8 tror jag på den dagen någon visar ett avtal som säger så,
Förutsatt att dom inte bygger om appen för metro eller nått sånt. utan den är byggt på det gamla vanliga viset.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av Idono:
Skrivet av MrMadMan:

Vad är det egentligen som kan bli "låst"? Vad menar man egentligen?

Är det distribuering i onlinebutiken man pratar om? För Win7 har ju som bekant ingen sådan (i samma bemärkelse), så "sämre" blir det ju knappast.

Man kommer kunna köra Steam precis som innan vad jag förstår, vid sidan av Microsofts egna lösning.

Utan att ha läst på så låter det som att de är rädda för konkurrens. Att de är rädda att "glömmas bort" om folk börja använda Microsofts butik.

Har jag missat något?

Det är mer i stil av licensavtal för utvecklare. Är inte helt säker på ifall det gäller enbart butiken eller om det gäller hela Windows 8. Om det är för hela windows kan det medfölja att Microsoft vill ha en andel av digitala försäljningar via 3d parts program så som steam och origin. Det är väldigt dåligt.

Sen kan det också leda till att indie spel utvecklade av 1-2 personer som inte har så mycket pengar kanske har det svårt att lansera sitt spel på Windows 8 ifall det krävs en licens.

Tänk dig Xbox 360 fast Windows. Sjukt mycket kontroll behov av MS and otroligt stora mängder pengar för att lansera sitt spel.

Jag har OTROLIGT svårt att tro att det gäller hela OS:et. Och gäller det Windows egna marknadsplats så tror jag inte folk kommer "glömma bort" Steam och liknande för det.

Det är därför jag skrev att jag inte är helt säker. Med MS kan man aldrig vara helt säker heller. Dom vill ju låsa OSen så mycket som möjligt nu för tiden.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

vad hindrar tillverkarna från att kringgå ms webbutik? Eller planerar de även göra windows 8 slutet så det inte går att installera sånt som man laddar ner från nätet/har på skiva? Det vore i så fall en dödsstöt för microsoft


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

vad hindrar tillverkarna från att kringgå ms webbutik? Eller planerar de även göra windows 8 slutet så det inte går att installera sånt som man laddar ner från nätet/har på skiva? Det vore i så fall en dödsstöt för microsoft

Finns inte en chans dom kommer göra windows 8 helt slutet , inte ens på macosx är det så.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av huxflux:

vad hindrar tillverkarna från att kringgå ms webbutik? Eller planerar de även göra windows 8 slutet så det inte går att installera sånt som man laddar ner från nätet/har på skiva? Det vore i så fall en dödsstöt för microsoft

Finns inte en chans dom kommer göra windows 8 helt slutet , inte ens på macosx är det så.

Precis min poäng... Men visst. Börjar det dyka upp många spel på windows-marknaden så kanske casual-gamern lätt glömmer bort att tjänster som steam finns.

Medlem

Tror jag inte,spel uvecklarna kommer fortfarande att säga var och hur man ladda ner spelet.

Blir som det är nu vid ex förköp att på steam får du ex en typ av reward och på ms store får du en annan och på origin en tredje.

Kan givetvis bli att vissa tittlar blir exlusiva för det ena eller det andra och det är det även idag.

Så om inte ms gör nått radikalt så kommer situationen blir som den är idag bara det att det är en ytterligare spelare med i spelet om spel konsumenter.

Det enda negativa är just att det är olika tjänster man måste starta upp när man vill köra/spela ett specifikt spel.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar