Diablo III – tolv bortkastade år?

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av Morkrah:

Var får ni 12 år ifrån? Blizzard började knappast jobba på spelet år 2000. Blizzard började med det D3 vi har nu efter Blizzard Norths version av D3 skrotades i mitten av 2000-talet.

År 2500?

Gå och lägg dig under din sten igen, tack.

Skribent

Mina största problem med D3:
- Grafiken, tecknat gulligull och alldeles för ljust.
- Quest, spelet är inte superstort, det räcker med att en quest ska vara "hämta det gyllene svärdet ute på stora åkern". Det behöver inte vara "Gå ner och prata med Cain" sen nästa delquest som är "Gå ut ur staden ur norra porten" sen nästa delquest "följ den stora gula pilen till huset mitt i vildmarken" sen nästa delquest "Plocka upp det gyllene svärdet" osv.
- Avsaknad känsla av utforskning, varför varför varför kan man inte välja bort waypoints?
- RMAH, omöjligt att hitta prylar
- Allt handlar om stasen på gearen, har bara spelat munk själv (sjukt att man kan equippa massor med vapen som munk) men det är väl så att en magiker kan springa runt med svärd och hans spells gör skada beroende på hur bra svärd/annat vapen han har?

Skribent
Skrivet av shiko:
Skrivet av Quid:
Skrivet av shiko:

...Så varför klaga på ett nytt spel som ändå var jättekul i 100+ timmar!?

För att Blizzard utlovade så mycket mer...

Fast har man inte snöat in sig lite i en dröm då?
För mig är det något exceptionellt när jag spelar ett single-player spel i mer än 100 timmar. Då anser jag att jag har fått mer än valuta för pengarna.
Jag har köpt, spelat och klarat spel som tex Ratchet & Clank på ps2 då ägnade jag ca 30 timmar åt det och var supernöjd.

Ja men Blizzard utlovade ju så enormt mycket mer, klart man blir besviken om produkten inte håller vad den lovar, gäller väl i allting i samhället. Om du köpt Ratchet & Clank och fått utlovat att det varit ett spel som skulle hålla i 120h, hade du inte då varit besviken att det var slut redan efter 30h?

Skrivet av cybo:

Så mycket gnäll, så sorgligt att se denna generation av ADHD ungdomar som kräver att ett singelplayer spel ska hålla mer än 20h.

Ni betalar jo 100:- för att se Er jädra Transformers/Twilight smörja som pågår i knappt 2h....

Finns nog väldigt många som är nöjda med många spel som räcker i ca: 20h. Assasins Creed, Super Mario Galaxy, Max Payne, Portal, Uncharted osv. För det är spel som inte utlovar så mycket mer än 15-30h speltid.

Blizzard målade upp D3 som något mellanting mellan single player och MMORPG. Det var ett spel som skulle hålla väldigt länge och finnas hur mycket som helst att göra och flera hundra timmars speltid minst. Då kan jag förstå att man blir besviken när man inser att man har sett allt spelet har att erbjuda efter 40h även om 40h speltid för 500:- kan räknas som helt ok, fast det är en helt annan diskussion.

Medlem

Är väl klart att det blir mkt gnäll, är sällan de som är nöjda med en produkt som gör sin röst hörd. Tråkigt förstås, men ganska naturligt. Många anser säkert att D3 är världens bästa spel också.

Tycker mest att man känner sig korkad som gick på deras skitsnack... Hoppas man är mer på alerten nästa gång.

Medlem

Tycker att skribenten försöker skönmåla ett rötet spel med sedvanlig bullshit. Spelet erbjuder verkligen inte mer variation än tidigare titlar. Ingen möjlighet att lägga ut skillpoints, runor är idiotiskt och bör hittas istället som i d2, inte fås automagiskt. Spelet är alldeles för enkelt och nerdummat. Finns inga som helst konekvenser att oroa sig för. Pay to win actionhouse, ingen pvp (än), helt idiotisk levelcap på 60 för att mjölka folk på dlc pengar. Varför tror varenda skribent att folk är intresserade av story och cutscenes? Ge oss ett spel att kötta igenom som håller par år som det var förr. D3 kommer förbli en kasst oavsett patchar.

Medlem

En del av problemet är väl att de verkligen riktat sin PR-avdelning helt fel, eftersom folk förusätter att spelet ska gå ut på mer än renodlad itemgrind. Det kan inte ha varit förvånande för någon som spelade de tidigare spelen att det är just så spelet är, medan massorna som lockats av annual pass osv i wow verkar ha förväntat sig ett RPG.

Jag har testat d3 precis lika mycket som d2 vid launch, dvs jag spelade igenom det ett par gånger och sedan får det vara bra - inget för mig att nöta, däremot är det kul att hoppa in nu och då typ ett par gånger per år i dessa spel

Lustigt nog så tror jag att spelet utvecklades så litet rent designmässigt just på grund av att d2 fortfarande spelas. Det blev något slags hopkok av d2 med en liten vilja att bjuda in nya spelare - tycker inte man lyckades med den blandningen, men vill man ha ett item-grindspel där det är relativt skoj att avreagera sig på monster så tycker jag inte det är något större fel på det.

Medlem
Skrivet av cybo:

Så mycket gnäll, så sorgligt att se denna generation av ADHD ungdomar som kräver att ett singelplayer spel ska hålla mer än 20h.

Kräver och och kräver, det är ju vad Blizzard har lovat oss...

Skrivet av shiko:
Skrivet av Quid:
Skrivet av shiko:

...Så varför klaga på ett nytt spel som ändå var jättekul i 100+ timmar!?

För att Blizzard utlovade så mycket mer...

Fast har man inte snöat in sig lite i en dröm då?
För mig är det något exceptionellt när jag spelar ett single-player spel i mer än 100 timmar. Då anser jag att jag har fått mer än valuta för pengarna.

Visst har man fått valuta för sina pengarna och visst hade jag roligt till en början. Problemet är ju bara att förväntande mig mer, när jag trodde det "riktiga" spelet skulle börja på Inferno så blev det istället tvärtom. Jag såg en lång resa framför mig, Blizzard hade ju lovat att det skulle vara skitsvårt! Istället blev det en väldigt kort resa, helt utan belöning och utveckling, med halvdan gear från AH spelade jag igenom hela Inferno...

Sen om det är att snöa in sig i en dröm så får det väl vara det, jag litade på bara på att Blizzard skulle kunna leverera det dom gjort förr. Jag tror ju inte heller deras plan var att folk skulle spela 100-200 timmar sen lägga ner det, även dom hoppades nog på en längre resa, så någonstans gick det fel...


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Tja, de är ju iaf världens sämsta spel i hela världshistorien så.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

"Glöm inte att Diablo III inte är ett massivt onlinerollspel "

Var det inte just ett mmo som Blizz hävdade att man skulle jämföra det med, för att avfärda alla möjliga sorters kritik.

Exakt. Det har inga av dom positiva delarna från ett MMO, t,ex, saker att göra osv. Däremot har det alla dom negativa sidorna av ett MMO. Massiv server downtime och annat strul.

Medlem
Skrivet av Tpiom:

Skaffade lyckligtvis nog inte spelet på grund av den konstanta internetuppkopplingen... det kravet driver mig ifrån Starcraft II, som jag har knappt spelat, också

du behöver bara internet för multiplayer i sc2... så om du är sugen på singleplayer där är det bara att haffa och köra offline mode.

edit: sedan ang diablo 3. spelet saknar en anledning till att skaffa loot. varför ska jag nöta x timmar för att döda diablo igen på inferno? jag får ingen snygg titel som i d2 ändå. vad ska jag med gear från diablo inferno till när det inte finns pvp? det finns helt enkelt ingen anledning att spela vidare och när man väl köpt saker på AH så förstör man den svårighetsgrad som fanns.

Medlem

"Ja, jag har tröttnat på Diablo III. Men nej, jag tycker inte att det är ett dåligt spel."

+1

Medlem

Diablo 1-2 är väldigt repetitiva och hade nog inte varit ett spel jag fått ut speciellt mycket från om de inte samtidigt hade gett mig någon form av belöning för att döda x-antal fiender. För det är just detta som gjorde Diablo 1 och 2 intressanta, att se vad nästa sak man hittade skulle erbjuda en. Diablo 2 förbättrade även ens färdigheter och gjorde detta på ett bättre sätt än vad ettan gjorde (vill jag minnas).

Med Diablo 3 verkar Blizzard gått ifrån det som gjorde de första spelen intressanta. När folk började spela så var det tydligen inte speciellt svårt att få tag på rätt så unika vapen men sedan ändrade Blizzard detta i en patch och detta innebar istället motsatsen. Den balans som Blizzard är så kända för verkar inte finnas i Diablo 3 och jag tror mycket av detta beror på att de valt att slumpa fram saker via deras server samt även att de satsat alltför mycket på AH-systemet.

Medlem

Spelet vart dåligt när dom ändrade på ALLT..
Det verkade som att Spelutvecklarna inte hade suttit och nött Diablo1-2 så dom sket i allt som gjorde dom spelen bra när man satt och nötte dom dag ut och dag in .. Diablo3 är ett spel som man klarar ut och sedan har man gjort allt man kan göra i spelet.

Spelet är för story baserat och storyn är helt ointressant när man har spelat igenom spelet eller bara vill slakta monster ..

six
Medlem

Diablo 3 var väl värt pengarna men i nuläget håller det inte måttet som en uppföljare till 2an, men framför allt så duger det inte som ett blizzard spel. "When it is done" är vad som gjort blizzard till gudar i spelvärlden men den synen verkar de nu vara för giriga för att bry sig om.

Till skillnad från så många anndra så hatade jag trading i d1/d2 och älskar ah/rmah i d3, finns dock en hel del förbättringar som kan göras där. Problemet är som sagt looten och chansen att få ett bra item på egen hand. Farma en timme för att få 5-10 ilvl 63 items och sen veta att det är runt en chans på tusen att föremålet skulle vara värt mer än materialet man kan utvinna från det är inte motiverande.

Medlem

334MF, fler act 1 rundor än jag vill erkänna - allt till vendor...

Medlem

Det var bättre i D2:LOD där man hittade unikt skit hela tiden från bossar och med unikt klarade man sig bra, Sen så kunde man göra runewords och Hitta/Trada gula super items om man ville vara lite hardcore

Medlem

ALLA borde titta på dessa filmer från youtube..

Part 1 http://www.youtube.com/watch?v=u8CBbeSAjVo&hd=1
Part 2 http://www.youtube.com/watch?v=hI4peeO3yzY&hd=1
Part 3 http://www.youtube.com/watch?v=8G4lX-MKrgI&hd=1

Killen har precis rätt på alla punkter.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Hanga:

Blizzard har ljugit om hela utvecklingsprocessen av Diablo 3. Enligt dem har det tagit tolv år att utveckla ett spel som har mindre (genomtänkt) content, färre wep affixes, färre typer av gear (Charms, Gems...) än Diablo 2.

Det finns väl inget som pekar på att de faktiskt suttit heltid och jobbat med det i 12 år, verkar ju inte så troligt.

Iden har nog funnits (så klart) sedan D2 blev en succe, men dom har knappat jobbat på spelet sedan dess. Från vad de flesta rykten pekar på (dvs, inte fakta) så snickrade Blizzard North (som utvecklade D2) ihop en uppföljare som inte verkade hålla måttet, och därför skrotades helt. I samma veva (under 2005) så lämnade de flesta av grundarna i Blizzard North Blizzard, och resten följde antingen grundarna, efter eller mergades in i andra delar av företaget.

Planer på att släppa ett D3 har säkert funnits sedan dess, men jag misstänkter personligen att det tagis sin tid att får fram både folk och story till projektet. Kan tänka mig att de började arbeta seriöst med D3 mellan 06-08 någonting, men det är ju bara vad jag tror.

Fast det är klart, vill man bara spy galla så låter det ju fyndigt att säga att dom arbetat på det i 12 år, och att det suger trots det.

Medlem

06-2008 hade de iaf 20min gameplay att visa upp från ett redan då ganska putsat spel.
Så jag skulle nog tro att de har lätt arbetat hårt i 3-4 år innan det på spelet.
Så visst, 12 år är att ta i, men 8 är ingen överdrift.. och det är långt nog.

Medlem

Är jag den enda här som faktiskt tyckte Diablo 3 bar bra? =(

Medlem

Är jag den enda som faktiskt tyckte Diablo 3 var bra? =(

Medlem

Tack för en bra artikel btw. Känns som att de flesta som spelat D2 glömt, eller väljer att inte tänka på, detta. Blir lite trött på allt hat mot alla som vågar ta betalt för ett spel idag. Den generella attityden verkar vara att varje spel skall vara gratis, skräddarsytt till minsta tänkbara målgrupp och helst inte släppas av ett företag med fler än 20 anställda, annars jävlar blir det stryk med giriga/casual-käppen!.

Jag hade också hoppats på lite mer utav D3, även om jag är generellt nöjd med resultatet. De förändrigar som jag själv skulle vilja se är bättre loot och droprate. Håller med de som anser att införandet av AH påverkat spelet negativt då rädslan för att få en översvämmad marknad av gear fått dem att sänka raten på legendaiska drop till det obefintliga.

Har spelat i en lugnare takt än många andra, och har nu en sådär 160 timmar med en barbar och wizard som letar grejer i Inferno. Skrapade snabbt ihop lite MF gear (runt 285% med NV buff) på min barbar och började farma Butcher i act 1 i förhoppningen om någon slags orange regn, vilket naturligtvis uteblev. Var på gränsen att avinstallera spelet just pga bristen på en morot att fortsätta när 3 legendarys droppar inom loppet på 2 timmar. Var naturligtvis bara skräp som borde droppat 20 level under mig för att kunna haft en gnutta nytta, men det får mig iallafall att vilja spela några timmar till, tills de släpper 1.04.

Fixar dom det så tror jag det kommer bli rätt OK. AH skall vara ett alternativ till att få tag på gear, inte det enda vettiga alternativet till att få nödvändigt gear över huvudtaget. Och varför folk grinar över RMAH förstår jag inte alls. Finns tillräckligt med gear att köpa på GAH för att döda Diablo med alla klasser, för en stor men inte oöverkommlig summa, om man nu inte orkar leta reda på det själv. Spelar det någon roll om någon hittar en sak som ni inte kan få tag på utan att betala riktiga pengar? I mina öron låter mest allt gnäll på RMAH bara som barnsligt...gnäll.

Har fortfarande förtroende för Blizzard, missarna till trots. Läser man runt lite inser man snabbt att dom lyssnar på folks åsikter och fakiskt gör förändringar. Klart man kunde önskat att det skulle varit perfekt från början men men.
Ser också fram emot Torchlight2, då de tidigare Blizzard North utveklarna förhoppningsvis lärt sig både från ettan och D3. Ettan var lite roligt ett tag, men tappade snabbt magin, mest pga en sluten spelarvärld, samt att banorna kändes så enformiga i mitt tycke.
Path of Exile visar även det en stor potential, och jag kommer defenitivt att testa det med, speciellt ifall det kommer bli F2P i början.

Tills det kommer bättre alternativ så fortsätter jag nog dock med D3 ett tag till. Ska bli intressant att se vad 1.04 gör för spelet.

Medlem

Det är roligt att se att det blir en så laddad diskussion, även om det är lite sorgligt att diskussioner gällande Diablo III blir så sanslöst infekterade av ultrasubjektivt dravel.

Sen finns det många sakliga inlägg med tankar om vad som skulle kunnat göras för att få till ett bättre spel, eller bättre upplevelse. Tack för dem, skoj att läsa!

Visst kan det ses som ett fiasko, men då i princip enbart utifrån var individ som säger det. Detta kanske dock kan lära folk att det som en gång var inte är nu, samt att bygger man upp en närmast funktionshindrat vinklad bild av att det är en Spelens Heliga Graal man har att vänta, ja då är det nog svårt att undgå att bli besviken.

Inse att världen förändras, och det är faktiskt inte hela världen. Inga liv (förmodligen?) går under för att spelet inte blev vad vissa personligen drömde om.

Gällande fiasko-tanken är detta dock värt att begrunda: Ett spel som säljer i tio miljoner upplagor varav många faktiskt uppskattar det... Jag har svårt att bedöma det som ett fiasko själv. Men, en del gillar att vinkla saker som fan läser bibeln. Eller har helt enkelt inte lärt sig något annat sätt att hantera världen på.

Med det sagt behöver man inte gilla titeln. Det finns flera "erkända titlar" som jag själv inte skulle spela nu, men det innebär ofta att jag själv inte spelade dem när de var nya, hypade eller helt enkelt inte föll för vad de erbjöd.

Hata Diablo 3 om du vill. Älska det om du vill. Spela det ett tag, sluta spela, spela för evigt eller låt bli att prova det. Helt och hållet upp till dig. Däremot är din bild av världen bara en sanning av många.

För mig var/är det tristaste med spelet att loothanteringen upplevdes undermålig. Jag uppskattade inte att AH var det överlägset lättaste och bästa sättet att få tag i bra mycket bättre prylar än man själv hittade, och det för en spottstyver. Kanske var det medvetet av Blizzard, för att pumpa in fokus på AH, men förhoppningsvis leder de kommande uppdateringarna till roligare prylar och en reell möjlighet att hitta något själv.

Ska bli spännande att se hur länge det här påverkar allt som har med Blizzard att göra. Misstänker att det blir flera infekterade nyhetsartiklar närmsta halvåret åtminstone.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av cybo:

Så mycket gnäll, så sorgligt att se denna generation av ADHD ungdomar som kräver att ett singelplayer spel ska hålla mer än 20h.

Ni betalar jo 100:- för att se Er jädra Transformers/Twilight smörja som pågår i knappt 2h....

Du kan inte tänka så bra va?

ADHD gör att man tappar koncentrationen snabbt, vill byta och inte vill göra något en längre tid.

Att vilja fördjupa sig i ett spel i mer än 20 timmar är precis motsatsen till det.

Snarare är dagens generation ute efter kvalité som de/vi kan spela länge, seriöst och djupt.

De som inte vill ha något av det spelar COD's single player campaign en gång och sedan får det räcka.

Alla spel som inte har en potential på minst 200 timmar är bortkastad tid. Därför spelar jag t.ex. EVE Online eller väldigt moddbara spel som t.ex. Portal 2 där man hela tiden kan fördjupa sig i spelet genom all ny content(olika banor, kartor etc).

Personligen vet jag inte dock varför alla gnäller på D3. Att spelet skulle bli tråkigt var väl uppenbart från början?

Ett single player spel i grunden där allt går ut på vem som har bäst loot. Finns det en tråkigare spelidé än det?

Spela EVE istället gott folk.

Medlem

Hej, låt mig hata Blizzard lite här så ni kan tumma ner mig! Först och främst, allt snack om att Blizzard vill tjäna pengar, buhu, de är onda, orka det!!!!!!

Anyhow, en jättebra artikel, här kommer dock en liten kontring.

Diablo gick från att vara skräckhacknslashen Diablo och "hur blir den här världen mer trovärdig och episk i vår uppföljare - Diablo 2 Lord of Destruction", kommer nu Diablo 3, the cartoon mini-series:

"alla vill ha kul, att svettas är inget skoj, vill någon ha glass? hur vore det om skurkarna var mjuka och kramgoa ? XD - för att visa hur mycket respekt vi har för de gamla spelen, och de andra snubbarna som gjorde dem och sen stack ifrån oss, så kan vi ju använda oss av till exempel King Leoric och The Butcher som redan är dödade av hjältarna i första spelet!! okej, nu brainstormar vi... King Leoric flyttar till Tristram... han bygger en herrgård med tre våningar tortyrkammare, like any king worthy his name should, och SEN blir han galen och elak... aight? aight!! ska vi ha någon skön comic relief också? Alla NPC? Visst, de är inte viktiga för att skapa en bra stämning i spelet. Va sa du? Magda? Vi får henne att låta trög så man inte känner sig underlägsen och faktiskt undrar hur det ska gå... Bara hon inte får en bra röstskådis, och på tal om det så borde vi tillsätta någon som kan kolla över karaktärerna i spelet. Vi behöver bara ha en bra skådis till Male Barbarian, han kommer alla spela med. Ska vi göra ett practical joke och verkligen förstöra spelet för den som väljer Male Wizard? Han få ha vaktmästaren som röstskådis!!!! HAHAHAHA... Awesome... Mmm... Ja just det ja, vi får ju inte sy ihop säcken, då kanske inte ALLA fattar att vi vill göra expansions och sälja mer... hmmm... Men alltså, eftersom allt kommer vara så mycket barnsligare och löjligare borde vi kanske inte bara ändra hur alla items och själva världen ser ut, utan också döpa alla items och affix till lite mer värdelösa substitut så att man inte påminns ALLS om de tidigare spelen, kom ihåg att vi faktiskt inte vill framstå som sköna. Förresten, vem hade koll på huruvida spelet kommer bli trasigt av att man inte får hitta för mycket bra grejer så att AH skjuter iväg? Ingen? Äter de glass? Ahja, alla vill ha kul, att svettas är inget skoj... ska vi läsa communityns feedback? Oh, glass =)"

Jaa, såhär höll det alltså på till och från när ingen gjorde någonting för att ge oss ett Diablo med ens ett ärligt sikte på att utge sig för att vara en värdig uppföljare i serien, och det var även i samma veva som man gjorde ett fruktansvärt skojigt spel med namnet Diablo 3 som är lite fånigt men får en att vilja spela mer och mer ändå ... Om det ändå hade sett ut som det låter, och gett en känsla som matchar flödet i gameplay... Hatar att hata vad det här spelet blev kontra "Diablo - min källare blev just läskig ännu en gång" och "Diablo 2, Lord of Destruction - tänk om jag hittar en jah runa idag... oh, min källare blev just läskig ännu en gång", men Blizzard idag är inte North som gjorde de äldre, sannolikheten att en värdig uppföljare sjösätts någon gång i framtiden är så liten att jag önskar någon kunde ta emot mina pengar för ett kickstartat projekt av den gamla truppen... kanske hade uppsåtet åtminstone varit att försöka göra en uppföljare.


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Om man spelar över 50 timmar så gör man det för att man tycker det är kul. Att sen hävda att det är ett skittråkigt spel är bara löjligt. Och 10 Miljoner exemplar såldes. Är inte det märkligt isåfall? Eller vill miljontals erkänna att de köper spel på hype? Shame on vem isåfall?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Muu http://www.youtube.com/watch?v=qSlGQpvl_IA

Jamaican me crazy, Usain Bolt vann precis 100m (inte helt oväntat) http://www.youtube.com/watch?v=nrIznXEH7pU&playnext=1&list=PL...

Mina personliga favoriter:
http://www.youtube.com/watch?v=6wkc4uCaLpw

Ska spelindustrin gå samma väg som hollywood? Ska spelen sluta ha humor och ha glimten i ögat precis som Bond-filmerna. Actionkomedierna lyser ju med sin frånvaro.
Med humor kan man komma undan med mycket. Att tro att man är cool och ofelbar är bara löjligt.

En liten eloge till Hampus att erkänna att man kan bli påverkad av stora spelbolagens pr-kampanjer. Kan kanske vara svårt att undvika ibland, men det är även upp till läsaren att också ha detta i åtanke, att vara skeptisk och kritisk.

Personligen var jag väldigt sugen på Diablo 3, då jag var ett stort fan av Diablo 2. Men efter att ha testat både Diablo 3 och Path of Exile i beta så betsämde jag mig, trots att väldigtmånga av mina kompisar skaffade Diablo 3, från att avstå från det.

Path of Exile är helt enkelt ett mycket bättre spel. Jag bestämde mig därför för att hellre spendera pengar på Path of Exile även om det är gratis än att ge pengar till Blizzard för ett spel jag direkt kände inte kunde leverera det jag var ute efter.

Vill bara förtydliga att anledningen att Path of Exile är bättre beror inte på att det har mer humor, vilket man kanske kan tro efter det jag skrivit här, utan på att det helt enkelt levererar det man förväntar sig av en uppföljare till Diablo 2. Så om du gillade Diablo 2 och var missnöjd med Diablo 3 så kan jag inte nog rekomendera Path of Exile. Det kommer som sagt inte kosta dig något heller så finns ingen anledning att inte åtminstonde testa det.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Om man spelar över 50 timmar så gör man det för att man tycker det är kul. Att sen hävda att det är ett skittråkigt spel är bara löjligt. Och 10 Miljoner exemplar såldes. Är inte det märkligt isåfall? Eller vill miljontals erkänna att de köper spel på hype? Shame on vem isåfall?

Nja tror snarare att många köpt det tack vare Blizzard, mer intressant är att se hur en eventuell uppföljare säljer, det om något kommer visa om merparten av köparna ansåg det vara ett lika bra spel som föregångarna.

Medlem

Spännande artikel, men ärligt sagt så förstår jag inte vad som är poängen med den?
Dess enda syfte tycks vara att påpeka att Diablo 3 är bra, att det ska spelas och att det är spelarna som växt ifrån det/klagar för mycket, eller saknar tålamod. Inte spelet som är dåligt..?

Nog hade jag kunnat tänka mig att en Fanboy skulle publicera dylikt i sin blogg men som seriös artikel på FZ känns det lite väl magstarkt. Ska inte snacka om mutor, fanboys eller nostalgi, då det drar ner det hela på en låg (om än förståelig) nivå.
Dock så är jag fortfarande tveksam till syftet, och innehållet minst sagt. Diablo 3 kunde ha blivit så mycket, blev det inte, hur besviken man blev varierar men inte ens de mest inbitna fanboys kommer nöta det lika länge som ex. D2, det är inte ens en gissning. Ska vi se liknande försvarstal för alla hypade spel som inte levererar?
Vart är artikeln om att Duke Nukem Forever visst är ett grymt spel, men att det också uppdaterats och fått expansioner som värmer våra gamerhjärtan?
Att det inte heller är ett MMO, men att samla vapen och skjuta Aliens också är kul?
Att vi som gamers förändrats och därför inte ser briljansen i detta spel?
(obvious sarcasm, pun intended)

Medlem

Hade lite gameplay problem fixats, och det varit 100 kapitel där svårighets graden ökat i takt med kapitlen. Samt att endgame content var tvunget att vara fullt 4 personer för att klara av,(+uber gear). Då tror jag vi hade snackat ett riktigt bra spel. Samt att när man är på gear grind hade haft lite fler valmöjligheter att försöka få drops som fungerat som uppgradering, som tex områden/instancer som specifikt har större chans att droppa något särskillt. Tex ett övergivet fort där man kommer åt ett armor cache när man klarat sista bossen där kommer åt den, där det bör finnas fler grejer för tex barb/munk. Eller nån voodoo by för gear till witch-doctor, etc. Basen av spelet är ju hyfast bra tech-demo vis. Sorgligt men dem kanske licenserar ut det och låter någon annan skapa en clone som är legendariskt långt och svårt.


signatur

------------------------------
youtube.com/rhozac

Skriv svar