Spelare tjänar över 67000 kronor på Diablo III

Medlem

Jag tjänade även jag en del pengar på RMAH under en kort period i slutet av juni (efter att jag tröttnat och gett upp på spelet):
1822,01 EUR på 11 dagar genom totalt 113 sales. Genom ett snabbt överslag är det strax under en fjärdedel av vad han har dragit in men på långt mycket kortare tidsperiod.

Jag kan även svara på en del intressanta frågor som - vad blizzard gör och inte gör mot botting, varför de inte kan förhindra fusk mm.

Inaktiv
Skrivet av magix:

Jag tjänade även jag en del pengar på RMAH under en kort period i slutet av juni (efter att jag tröttnat och gett upp på spelet):
1822,01 EUR på 11 dagar genom totalt 113 sales. Genom ett snabbt överslag är det strax under en fjärdedel av vad han har dragit in men på långt mycket kortare tidsperiod.

Jag kan även svara på en del intressanta frågor som - vad blizzard gör och inte gör mot botting, varför de inte kan förhindra fusk mm.

Låter intressant... Så dom tillåter bottning till en viss grad?


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av magix:

Jag tjänade även jag en del pengar på RMAH under en kort period i slutet av juni (efter att jag tröttnat och gett upp på spelet):
1822,01 EUR på 11 dagar genom totalt 113 sales. Genom ett snabbt överslag är det strax under en fjärdedel av vad han har dragit in men på långt mycket kortare tidsperiod.

Jag kan även svara på en del intressanta frågor som - vad blizzard gör och inte gör mot botting, varför de inte kan förhindra fusk mm.

Låter intressant... Så dom tillåter bottning till en viss grad?

Blizzard tillåter inte botting men i praktiken är deras jakt inte särskillt kraftfull.

Diablo 3 skyddas precis som WoW huvudsakligen av Warden. Warden fungerar genom att söka efter ändringar på ett antal platser i spelets minne och genom kod som skickas ut från Blizzards servrar och i princip kan göra vad som helst.

Jag har personligen fått två konton bannade. Ett som jag aktivt bottade AH på ett ett konto som använde för testning vid utveckling av min bot.

Blizzard sköter bans i waves som kan gå med olika mellanrum men oftast ca en vecka. Ditt konto kan bli flaggat för suspicious activity när som helst och blir då undersökt men bans sker alltid i waves. Ban waves är ofta även specifika för en viss typ av botting (AH/gold) eller specifik botting-mjukvara. Allt som allt innebär detta att bottare kan tidsestimera när de kommer bli bannade och räkna ut potentiell vinst och risk på ett konto.

När du blir bannad blir du direkt utloggad och kan läsa på din battle.net account sida att du är bannad varpå du inom ett par timmar får ett mail som kortfattat beskriver orsaken. I princip öppnar Blizzard aldrig ett bannat konto men alla dina RMAH auctions fortsätter att sälja och alla pengar som ligger i processing för godkännande trillar in på ditt paypal inom ett par dagar.

Du kan direkt logga in på ditt Battle.net konto och köpa ett nytt Diablo 3 exemplar eller registrera en till nyckel som då ersätter ditt gamla Diablo 3 konto. Du får använda samma email, paypal och mobilnummer för verifiering och kan sedan direkt vara igång med ditt bottande igen.

En person som är insatt i Diablo 3 marknaden har inget större problem att tjäna ihop €60 för ett nytt exemplar och jag föredrog det sättet framför andra som t.ex. att ”tjuvlyssna” och avsluta processen när det kommer nya packets som är okända vad de gör eller att begränsa tiden per dag som botten är aktiv och att få den att likna en människa i aktivitet.

Blizzard gör väldigt sällan några kopplingar mellan dina accounts när du blir bannad så du kan med stor säkerhet enkelt föra över pengar från ett konto till ett annat när det börjar bli dags för en ban wave. Många som bottar Diablo 3 för att tjäna mycket pengar kommer fram till att det helt enkelt inte är värt tiden att tjäna guld på AH och köper därmed guld från goldfarmers för att finansiera sina inköp som sedan går ut på RMAH. Det är istället denna väg som är den farligaste då blizzard lägger mycket mer energi på att jaga bottare som kringgår deras RMAH och sedan tar upp strid med paypal varpå dina konton snabbt fryses som misstänkta då du har transaktioner med dessa farmers.

eXp
Medlem

Har för mig att dom sa att macros var helt okay

Gå in i ownedcore.com forum och titta på alla scripts och bottar

Medlem
Skrivet av eXp:

Har för mig att dom sa att macros var helt okay

Gå in i ownedcore.com forum och titta på alla scripts och bottar

Macros är endast okej så länge de triggar samma antal virtuella actions som fysiska actions vilket sällan är verkligheten.

Du är dock i praktiken helt säker så länge dina macron inte är för snabba eller långdragna då det enda Blizzard håller reda på är en input limit och det är för kostsamt att hålla reda på något annat.

Medlem
Skrivet av warh0g:

Hur många har Xfire då? Det bevisar ingenting annat än att dom som har Xfire spelar mindre.

Y-axeln defineras ju inte men jag antar att det är antal timmar. Det är en mindre nogräknad (lämpad) person som sammanställt den där statistiken men om det nu är så att de hade ett snitt (?) på 15 930 spelare att göra den på och att antal timmar stadigt sjunkit så är det inte alls ointressant med tanke på att standardavvikelsen börjar blir vackert klockformad vid ett sample på 30. Och dom hade nästan 16 000.

Förutsatt att det inte fulats med input betyder att man gott kan anta att det ser ut så här över hela spelarbasen. Över alla 10 miljoner alltså. Inklusive dig och dina homies


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Polaren tjänade väl ca 15k på RMAH innan bottarna tog över, sen la han ner skiten.

Själv har jag undvikit de båda Auction houses bara för att det endast förstör gameplay, föredrar att hitta min egna gear, old school style.

Medlem
Skrivet av Hannu:

Polaren tjänade väl ca 15k på RMAH innan bottarna tog över, sen la han ner skiten.

Själv har jag undvikit de båda Auction houses bara för att det endast förstör gameplay, föredrar att hitta min egna gear, old school style.

Kan hålla med om att det var roligare i tidigare spel utan AH men känner inte att man skulle kunna spela Diablo 3 utan AH och komma någonstans. Jag har aldrig själv hittat utrustning motsvarande vad jag flippade på AH.

Bottandet höll jag på separata konton från det jag spelade på eftersom fusk snabbt förstör spelglädjen. Anledningen till att jag börja botta var att jag insåg att det roligaste som fanns att göra i spelet, efter att oundvikligen ha kört fast i inferno, var att spela AH. Därmed insåg jag även att det fanns mer pengar att tjäna i den marknaden än man kunde ana.

Själva utvecklingen av botten och att dag efter dag slå de mål jag satte upp var det som höll mitt intresse vid liv. Att jag slutade berodde på marknaden tog en stor törn efter 1.0.3 och det blev som ett extrajobb på kvällarna att sälja av allt skit. Ett extrajobb som dessutom var svårt att motivera avbrott från då en dag kunde inbringa över €250 om du utnyttja dina 10 auktions-slots till fullo. För den som endast är intresserad av att tjäna pengar finns det färdiga bottar att tillgå men i dagsläget är ingångströskeln ganska hög medan jag själv byggde upp min verksamhet från 200k guld.

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av Arvid:
Skrivet av Kimpur:

Det där är ju en skitsumma om man jämför med ett riktigt arbete. Jag jobbar hellre ute och träffar folk än att sitta framför en skärm hela dagarna för att tjäna pengar.

67000 på två månader är ändå inte fy skam, en nätt månadslön på 33500kr rakt ner i fickan, för den summan skulle jag mer än gärna sitta och gamea åtta timmar om dagen.

Det står inget om hur länge han spelat, men jag antog att det var från släppdatum.

Citat:

Wishdog uppger att speltiden första två månaderna snittade runt åtta timmar per dag, med vissa "arbetsdagar" på uppemot fjorton timmar.

Så stod det alla fall nästan längst ner i artikeln. Personligen skulle jag då hellre spela åtta timmar om dagen och få betalt för det än att slita på det skitiga bruket som jag gör nu.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Låter som en dålig marknadsföringskampanj "Olle vann 10 Miljoner på WoWpoker", "Spela D3, bli miljonär utan ansträngning". Som med alla pyramidspel är det bara de i toppen som tjänar på det, Blizzard och regerande Kinesiska farmare.
Vanliga svenssons plöjer ner hundratals timmar i jakt på profit och i bästa fall kan de tjäna lite pengar, men på samma tid kunde de ha dragit in flera tusen på ett extrajobb istället. Finns inga genvägar till rikedom, förutom att utnyttja andras girighet.

Är ju då värt att poängtera att Blizzard bara tjänar pengar på genomförda auktioner. Hade det här varit någon slags RMAH reklam som sluga skurkarna Blizzard legat bakom hade dom antagligen lyft fram fördelarna med att KÖPA saker på RMAH. Ingen tjänar någonting alls ifall ingen köper grejerna som läggs ut på AH. Att dessutom påstå att Blizzard skulle sitta i toppen av något slags pyramidspelssystem får mig att skratta högt, säljaren av ett föremål på RMAH betalar 1€ för köpet, och 15% av beloppet för överföringen till PayPal. Säljer jag en sak för 100 kr så går ca 9 kr till Blizzard och (antar jag) 15% av det resterande beloppet till Blizzard/PayPal, vilket ger dig runt 77 kr. säljer du något för 1000 kr är ditt belopp ca 842 kr. Den som tjänar mest är naturligtvis säljaren.

Sen finner jag det ganska roande hur du jämför geargrindande med någon slags slavarbete. Om jag hittar massa bra gear när jag springer runt och spelar (något som iaf jag gör för nöjes skull) så förstår jag inte hur det skulle vara ett problem för någon ifall jag säljer det till någon annan, som är villig att betala riktiga pengar för det. I D2 grindade jag geara i ett år utan att tjäna en krona på det, bara för att jag tyckte det var kul. Jag, som medel Svensson, plöjer ner hundratals timmar på att ha roligt, och kan jag dessutom tjäna på det så lovar jag att jag inte ska hänga läpp. Om jag säljer något så vinner alla på det, men mest jag.

Medlem
Skrivet av magix:
Skrivet av Hannu:

Polaren tjänade väl ca 15k på RMAH innan bottarna tog över, sen la han ner skiten.

Själv har jag undvikit de båda Auction houses bara för att det endast förstör gameplay, föredrar att hitta min egna gear, old school style.

Kan hålla med om att det var roligare i tidigare spel utan AH men känner inte att man skulle kunna spela Diablo 3 utan AH och komma någonstans. Jag har aldrig själv hittat utrustning motsvarande vad jag flippade på AH.

Bottandet höll jag på separata konton från det jag spelade på eftersom fusk snabbt förstör spelglädjen. Anledningen till att jag börja botta var att jag insåg att det roligaste som fanns att göra i spelet, efter att oundvikligen ha kört fast i inferno, var att spela AH. Därmed insåg jag även att det fanns mer pengar att tjäna i den marknaden än man kunde ana.

Själva utvecklingen av botten och att dag efter dag slå de mål jag satte upp var det som höll mitt intresse vid liv. Att jag slutade berodde på marknaden tog en stor törn efter 1.0.3 och det blev som ett extrajobb på kvällarna att sälja av allt skit. Ett extrajobb som dessutom var svårt att motivera avbrott från då en dag kunde inbringa över €250 om du utnyttja dina 10 auktions-slots till fullo. För den som endast är intresserad av att tjäna pengar finns det färdiga bottar att tillgå men i dagsläget är ingångströskeln ganska hög medan jag själv byggde upp min verksamhet från 200k guld.

Fuskt och botting...enda sättet du skulle kunna hamna lägre i mina ögon skulle väl vara ifall du spammade goldseller ads i /General.

Medlem
Skrivet av Arvid:
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av Arvid:
Skrivet av Kimpur:

Det där är ju en skitsumma om man jämför med ett riktigt arbete. Jag jobbar hellre ute och träffar folk än att sitta framför en skärm hela dagarna för att tjäna pengar.

67000 på två månader är ändå inte fy skam, en nätt månadslön på 33500kr rakt ner i fickan, för den summan skulle jag mer än gärna sitta och gamea åtta timmar om dagen.

Det står inget om hur länge han spelat, men jag antog att det var från släppdatum.

Citat:

Wishdog uppger att speltiden första två månaderna snittade runt åtta timmar per dag, med vissa "arbetsdagar" på uppemot fjorton timmar.

Så stod det alla fall nästan längst ner i artikeln. Personligen skulle jag då hellre spela åtta timmar om dagen och få betalt för det än att slita på det skitiga bruket som jag gör nu.

Jag jobbar hellre på bruket för det sociala Tur alla e olika


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av magix:
Skrivet av Hannu:

Polaren tjänade väl ca 15k på RMAH innan bottarna tog över, sen la han ner skiten.

Själv har jag undvikit de båda Auction houses bara för att det endast förstör gameplay, föredrar att hitta min egna gear, old school style.

Kan hålla med om att det var roligare i tidigare spel utan AH men känner inte att man skulle kunna spela Diablo 3 utan AH och komma någonstans. Jag har aldrig själv hittat utrustning motsvarande vad jag flippade på AH.

Bottandet höll jag på separata konton från det jag spelade på eftersom fusk snabbt förstör spelglädjen. Anledningen till att jag börja botta var att jag insåg att det roligaste som fanns att göra i spelet, efter att oundvikligen ha kört fast i inferno, var att spela AH. Därmed insåg jag även att det fanns mer pengar att tjäna i den marknaden än man kunde ana.

Själva utvecklingen av botten och att dag efter dag slå de mål jag satte upp var det som höll mitt intresse vid liv. Att jag slutade berodde på marknaden tog en stor törn efter 1.0.3 och det blev som ett extrajobb på kvällarna att sälja av allt skit. Ett extrajobb som dessutom var svårt att motivera avbrott från då en dag kunde inbringa över €250 om du utnyttja dina 10 auktions-slots till fullo. För den som endast är intresserad av att tjäna pengar finns det färdiga bottar att tillgå men i dagsläget är ingångströskeln ganska hög medan jag själv byggde upp min verksamhet från 200k guld.

Fuskt och botting...enda sättet du skulle kunna hamna lägre i mina ögon skulle väl vara ifall du spammade goldseller ads i /General.

Känner inte att jag har något intressant att tillföra men din åsikt är noterad och jag är fullt införstådd med att fusk och botting är tråkigt.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Grumbledock:

Låter som en dålig marknadsföringskampanj "Olle vann 10 Miljoner på WoWpoker", "Spela D3, bli miljonär utan ansträngning". Som med alla pyramidspel är det bara de i toppen som tjänar på det, Blizzard och regerande Kinesiska farmare.
Vanliga svenssons plöjer ner hundratals timmar i jakt på profit och i bästa fall kan de tjäna lite pengar, men på samma tid kunde de ha dragit in flera tusen på ett extrajobb istället. Finns inga genvägar till rikedom, förutom att utnyttja andras girighet.

Är ju då värt att poängtera att Blizzard bara tjänar pengar på genomförda auktioner. Hade det här varit någon slags RMAH reklam som sluga skurkarna Blizzard legat bakom hade dom antagligen lyft fram fördelarna med att KÖPA saker på RMAH. Ingen tjänar någonting alls ifall ingen köper grejerna som läggs ut på AH. Att dessutom påstå att Blizzard skulle sitta i toppen av något slags pyramidspelssystem får mig att skratta högt, säljaren av ett föremål på RMAH betalar 1€ för köpet, och 15% av beloppet för överföringen till PayPal. Säljer jag en sak för 100 kr så går ca 9 kr till Blizzard och (antar jag) 15% av det resterande beloppet till Blizzard/PayPal, vilket ger dig runt 77 kr. säljer du något för 1000 kr är ditt belopp ca 842 kr. Den som tjänar mest är naturligtvis säljaren.

Sen finner jag det ganska roande hur du jämför geargrindande med någon slags slavarbete. Om jag hittar massa bra gear när jag springer runt och spelar (något som iaf jag gör för nöjes skull) så förstår jag inte hur det skulle vara ett problem för någon ifall jag säljer det till någon annan, som är villig att betala riktiga pengar för det. I D2 grindade jag geara i ett år utan att tjäna en krona på det, bara för att jag tyckte det var kul. Jag, som medel Svensson, plöjer ner hundratals timmar på att ha roligt, och kan jag dessutom tjäna på det så lovar jag att jag inte ska hänga läpp. Om jag säljer något så vinner alla på det, men mest jag.

Känns som om du inte har en aning om företagsekonomi, eller ekonomi allmänt så låt mig ge dig en liten men ack så sann lektion på ämnet. Blizzard tjänar pengar när du köper spelet, en rejäl vinst, sen tjänar de ytterligare en summa varje gång du köper Gear, vilket är mer eller mindre nödvändigt för att spela på hög nivå. Den Gear du inte vill ha säljer du, vilket blizzard tjänar på. Om de skulle tjäna endast 9kr per sålt item, och varje spelare endast köper/säljer ett föremål, så har de fortfarande dragit in många miljoner. Men vi vet båda att det inte räcker, du klarar dig inte med ett föremål och säljer inte bara en sak, du köper mycket och säljer mycket, tusentals auktioner dagligen.
Vissa ger vinster på flera tusen, andra ger bara småpengar, men det blir rejäla summor i slutänden som Blizzard får helt utan ansträngning, "många bäckar små", och det kan med lätthet liknas vid DLC 2.0.

Nästa stycke visar bara att du redan är lurad av deras scam, att du faktiskt tror dig kunna tjäna på det. Räkna på kostnaden för D3, en dator och elförbrukning, lägg till att du om du arbetat med ett vanligt jobb kunnat få in många tusen per månad. Även som student kan man jobba extra kväll/helg, eller om man är tekniskt kunnig kan man ex. designa hemsidor på sin fritid och få bra betalt.
Så nej, det enda du gör är göda Blizzard, du slösar pengar på gear så du kan börja tjäna (tror du), men innan du når en nivå där du går runt måste du ha många kunder under dig som handlar av dig, precis som ett pyramidspel. De enda som tjänar på det är Blizzard som har grundprodukten, och de första/största på marknaden som får monopol på de bästa föremålen (se kinesiska guldfarmare). Random gamers som du är de som får betala, för de tror de ska bli rika snabbt utan ansträning. Testa nätpoker istället, där har du iaf en hederlig chans att vinna...

Sen ska man inte jämföra D3 och D2 då spelen är markant olika, i D2 har du goda förutsättningar att hitta bra loot då spelet bara anpassar dropchansen efter din karaktär, vilket också gör att man kan spela länge då bättre loot alltid är tillgängligt. I D3 däremot balanseras allt mot alla spelare, och chansen för bra loot minskar därför markant. Lägg till att allt handlar om statistik igen, och att tusentals kinesiska farmare dagligen sänker chansen att du någonsin ska få bra loot.
Sist men inte minst, i D2 kunde du spela "hela spelet" med den loot du hittade utan problem, medan D3 är designat så att du ska bli låst på vissa nivåer för att du ska köpa saker i AH för att komma vidare. Du kan inte vinna helt enkelt, du kanske har kul i ditt grindande i några veckor, nån månad, men snart inser du att det är poänglöst, du gör den sämsta delen av MMO/A-RPG, grindande, och det med imponerande dålig utdelning.

Medlem
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Roudolf:
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av Jarhead:

Skulle det kunna vara så att blizzard har lyft fram en individ? hjälpt honom att göra bra affärer utan att han själv vet om det? En nyhet som den här lär ju öka handeln på auktion house rejält! Om jag inte minns fel så tar blizzard en viss procent andel av alla penning handel på D3? För mig ser detta ut som ett desperat försök att öka handeln på D3, detta värdelösa spel som förmodligen är skapat för just syftet att generera pengar på ingenting..... Skriker bluff så jag spyr!

Ah, den Svenska avundsjukan strikes again!

Hehe nope, jag bara tänker på att en sådan nyhet ökar intresset för handel på auktion house? Ökad handel på AH = ökad vinst för blizzard, skulle man lyckas skapa en marknad som innebar oavbrutet köp/säljande likt day-trading skulle man verkligen lyckas med att tjäna pengar på ingenting. Det har inget med avundsjuka att göra. // P.S Är svenskar mer avundsjuka än övriga människor på vår jord?

Du har många bra punkter där men vetefan om det stämmer. Blizzard har tydligen bannat folk som använt D3 AH som en investeringsplatform. Bryter tydligen mot deras EULA.

Ok, har du lust att länka någon information som pekar på att folk verkligen blivit bannade för att köpa och sälja på ah? // ska kolla på deras EULA

Var nån kille som gjorde en forumpost om att han blivigt bannad pga av det för ett tag sen, kan dock inte hitta den. Han fick en bluepost som linkade deras till AH TOU. Det står där :
11. RESTRICTIONS AND CONDITIONS OF USE.
B. You will not:
(iii) use the Auction Houses as an investment vehicle;

http://us.blizzard.com/en-us/company/legal/d3rmah_tou.html

Antar att dom inte vill att man ska lägga in massvis med pengar och köpa upp stora mängder gear.

Medlem
Skrivet av six:
Skrivet av Droppz:

1. Köp guld from keke farmers eftersom det är mer än ½ billigare. 2. Sälj guldet på RMAH. 3. Profit.

Sjukt nog så fungerar det bra trots att blizz tar 15% och sen tar PP ytterligare 15%! Dock förståss en liten risk att blizzard skulle sätta dit en för det så imo inte värt det för de summor du kan tjäna. Måste som sagt hitta köpare för blizzards dyra guld också så sälja miljarder guld kommer inte vara lätt eller garanterat.

Sant

Har inte tjänat ett öre själv eller använt mig av tekniken. Efter jag blev less på spelet så farmade jag act 1 inferno om hopp att hitta nått bra att sälja, men ingen lycka där inte.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Grumbledock:

Låter som en dålig marknadsföringskampanj "Olle vann 10 Miljoner på WoWpoker", "Spela D3, bli miljonär utan ansträngning". Som med alla pyramidspel är det bara de i toppen som tjänar på det, Blizzard och regerande Kinesiska farmare.
Vanliga svenssons plöjer ner hundratals timmar i jakt på profit och i bästa fall kan de tjäna lite pengar, men på samma tid kunde de ha dragit in flera tusen på ett extrajobb istället. Finns inga genvägar till rikedom, förutom att utnyttja andras girighet.

Är ju då värt att poängtera att Blizzard bara tjänar pengar på genomförda auktioner. Hade det här varit någon slags RMAH reklam som sluga skurkarna Blizzard legat bakom hade dom antagligen lyft fram fördelarna med att KÖPA saker på RMAH. Ingen tjänar någonting alls ifall ingen köper grejerna som läggs ut på AH. Att dessutom påstå att Blizzard skulle sitta i toppen av något slags pyramidspelssystem får mig att skratta högt, säljaren av ett föremål på RMAH betalar 1€ för köpet, och 15% av beloppet för överföringen till PayPal. Säljer jag en sak för 100 kr så går ca 9 kr till Blizzard och (antar jag) 15% av det resterande beloppet till Blizzard/PayPal, vilket ger dig runt 77 kr. säljer du något för 1000 kr är ditt belopp ca 842 kr. Den som tjänar mest är naturligtvis säljaren.

Sen finner jag det ganska roande hur du jämför geargrindande med någon slags slavarbete. Om jag hittar massa bra gear när jag springer runt och spelar (något som iaf jag gör för nöjes skull) så förstår jag inte hur det skulle vara ett problem för någon ifall jag säljer det till någon annan, som är villig att betala riktiga pengar för det. I D2 grindade jag geara i ett år utan att tjäna en krona på det, bara för att jag tyckte det var kul. Jag, som medel Svensson, plöjer ner hundratals timmar på att ha roligt, och kan jag dessutom tjäna på det så lovar jag att jag inte ska hänga läpp. Om jag säljer något så vinner alla på det, men mest jag.

Känns som om du inte har en aning om företagsekonomi, eller ekonomi allmänt så låt mig ge dig en liten men ack så sann lektion på ämnet. Blizzard tjänar pengar när du köper spelet, en rejäl vinst, sen tjänar de ytterligare en summa varje gång du köper Gear, vilket är mer eller mindre nödvändigt för att spela på hög nivå. Den Gear du inte vill ha säljer du, vilket blizzard tjänar på. Om de skulle tjäna endast 9kr per sålt item, och varje spelare endast köper/säljer ett föremål, så har de fortfarande dragit in många miljoner. Men vi vet båda att det inte räcker, du klarar dig inte med ett föremål och säljer inte bara en sak, du köper mycket och säljer mycket, tusentals auktioner dagligen.
Vissa ger vinster på flera tusen, andra ger bara småpengar, men det blir rejäla summor i slutänden som Blizzard får helt utan ansträngning, "många bäckar små", och det kan med lätthet liknas vid DLC 2.0.

Tack för..ehm, lektionen. Då jag redan hade ett visst hum och både marknadsekonomi och ekonomi generellt så kanske jag borde förklara för dig, igen, att de enbart tjänar pengar på folk som säljer saker på RMAH, och då bara en bråkdel av vad säljaren själv tjänar. Du kanske känner igen principen, då alla företag med anställd personal använder den. MIG tjänar dom ingenting på, då jag tydligen klarat mig aldelles utmärkt på att bara sälja saker på GAH.
Och vad menar du med "utan ansträngning?" Har någon lurat i dig att Blizzard inte arbetar med Diabli 3 längre?

Skrivet av Grumbledock:

Nästa stycke visar bara att du redan är lurad av deras scam, att du faktiskt tror dig kunna tjäna på det. Räkna på kostnaden för D3, en dator och elförbrukning, lägg till att du om du arbetat med ett vanligt jobb kunnat få in många tusen per månad. Även som student kan man jobba extra kväll/helg, eller om man är tekniskt kunnig kan man ex. designa hemsidor på sin fritid och få bra betalt.
Så nej, det enda du gör är göda Blizzard, du slösar pengar på gear så du kan börja tjäna (tror du), men innan du når en nivå där du går runt måste du ha många kunder under dig som handlar av dig, precis som ett pyramidspel. De enda som tjänar på det är Blizzard som har grundprodukten, och de första/största på marknaden som får monopol på de bästa föremålen (se kinesiska guldfarmare). Random gamers som du är de som får betala, för de tror de ska bli rika snabbt utan ansträning. Testa nätpoker istället, där har du iaf en hederlig chans att vinna...

Jag måste uttryckt mig oklart, jag har än så länge inte sålt något på RMAH, men ser inget hinder för att göra det ifall jag känner för det. Inte heller spelar jag för ekonomisk vinnings skull, och skulle aldrig få för mig att göra det heller. D3 är bara ett kul tidsfördriv för mig och även om jag redan börjar tröttna på det i dess nuvarande skick så anser jag mig ha fått valuta för pengarna redan. Skulle jag då få för mig att sälja något för riktiga pengar så skiter väl jag i ifall Blizzard tar en spottstyver emellan då det trots allt sker i deras spel. Får jag ens 10 kr så anser jag att det är en vinst för mig.
Jag tror de flesta utom du förstår att det här är en helt vanlig nyhet om en kille som tjänat en rejäl hacka på spelet medans han spelat det. Det är väl ingen som skulle få för sig att avsluta studier eller säga upp sig från jobbet för att satsa på geargrinding i D3? Om han tycker grindandet för gear känns som ett yrke får stå för honom, men jag satt som sagt med samma grindande i 1-2 år i D2 helt gratis, för att jag tyckte det var kul.
Hilarious att du avslutar med en referens till nätpoker, som går på samma principer som du verkar ha så svårt för, där de som skapat tjänsten är de som kammar hem pengar riskfritt, medans MAJORITETEN av spelarna har en "hederlig" chans att förlora

Skrivet av Grumbledock:

Sen ska man inte jämföra D3 och D2 då spelen är markant olika, i D2 har du goda förutsättningar att hitta bra loot då spelet bara anpassar dropchansen efter din karaktär, vilket också gör att man kan spela länge då bättre loot alltid är tillgängligt. I D3 däremot balanseras allt mot alla spelare, och chansen för bra loot minskar därför markant. Lägg till att allt handlar om statistik igen, och att tusentals kinesiska farmare dagligen sänker chansen att du någonsin ska få bra loot.
Sist men inte minst, i D2 kunde du spela "hela spelet" med den loot du hittade utan problem, medan D3 är designat så att du ska bli låst på vissa nivåer för att du ska köpa saker i AH för att komma vidare. Du kan inte vinna helt enkelt, du kanske har kul i ditt grindande i några veckor, nån månad, men snart inser du att det är poänglöst, du gör den sämsta delen av MMO/A-RPG, grindande, och det med imponerande dålig utdelning.

I D3 kan du också spela "hela spelet", dvs Normal till Hell. Du, och många andra verkar bortse från det faktum att inferno skulle vara det där "lilla extra", för de som vill he en riktig utmaning, vilket naturligtvis resulterar i all vilken sopa som helst börjar grina för att han inte kommer längre där än Act1. Det var aldrig meningen (som jag förstått det) att vem som helst skulle kunna svepa igenom det som man gjorde i Hell på D2.
En enda sak är vi överense om dock, och det är att deras idiotiska loot/droprate system gör Diablo 3 till ett väldigt kortlivat spel, för mig iallafall. Återstå att se ifall dom kommer göra något åt det eller ifall majoriteten av spelarna gillar det.

Medlem
Skrivet av Ender:

Tack för..ehm, lektionen. Då jag redan hade ett visst hum och både marknadsekonomi och ekonomi generellt så kanske jag borde förklara för dig, igen, att de enbart tjänar pengar på folk som säljer saker på RMAH, och då bara en bråkdel av vad säljaren själv tjänar. Du kanske känner igen principen, då alla företag med anställd personal använder den. MIG tjänar dom ingenting på, då jag tydligen klarat mig aldelles utmärkt på att bara sälja saker på GAH.
Och vad menar du med "utan ansträngning?" Har någon lurat i dig att Blizzard inte arbetar med Diabli 3 längre?

Varsågod, det var väl inte för inte som man läste lite Företagsekonomi, och fick höra dåliga skämt om frisörer som färgade håret "svart"
Klart de tjänar pengar på dig, du köpte ju spelet? Du spelar och bidrar på så sätt att hålla populationen uppe? Du lootar vilket minskar sannolikheten för att andra ska få loot vilket leder till ökad försäljning? Slutligen, för att kunna farma/spela endgame kommer du nog tillslut köpa något eller ge upp, du kan ju alltid låta bli men då är frågan om investerad tid motsvarar vad det skulle kosta att handla.

Skrivet av Ender:

Jag måste uttryckt mig oklart, jag har än så länge inte sålt något på RMAH, men ser inget hinder för att göra det ifall jag känner för det. Inte heller spelar jag för ekonomisk vinnings skull, och skulle aldrig få för mig att göra det heller. D3 är bara ett kul tidsfördriv för mig och även om jag redan börjar tröttna på det i dess nuvarande skick så anser jag mig ha fått valuta för pengarna redan. Skulle jag då få för mig att sälja något för riktiga pengar så skiter väl jag i ifall Blizzard tar en spottstyver emellan då det trots allt sker i deras spel. Får jag ens 10 kr så anser jag att det är en vinst för mig.
Jag tror de flesta utom du förstår att det här är en helt vanlig nyhet om en kille som tjänat en rejäl hacka på spelet medans han spelat det. Det är väl ingen som skulle få för sig att avsluta studier eller säga upp sig från jobbet för att satsa på geargrinding i D3? Om han tycker grindandet för gear känns som ett yrke får stå för honom, men jag satt som sagt med samma grindande i 1-2 år i D2 helt gratis, för att jag tyckte det var kul.
Hilarious att du avslutar med en referens till nätpoker, som går på samma principer som du verkar ha så svårt för, där de som skapat tjänsten är de som kammar hem pengar riskfritt, medans MAJORITETEN av spelarna har en "hederlig" chans att förlora

Precis, D3 kan vara ett kul tidsfördriv och bortsett från investeringen att köpa det så kan du spela det mesta gratis. Att få ut hela spelet, endgame däremot, blir svårt. Betänk också hur mycket längre du hade kul i D2, hur länge du kunde grinda med vänner där, som uppföljare borde ju D3 erbjuda mer? Eller iaf minst lika mycket?
Eller kanske det är så att just fokusen på prylar, saker, istället för karaktärer gjorde spelet tråkigt. De minst sagt usla chaanserna för bra loot, som ska leda dig in på AH?
Man kan ju fråga sig varför vi inte hittar liknande artiklar om folk som tjänar tusentals kronor på att sälja boostade accounts i CoD/Halo/BF?
Vaför vi inte får veta när en random MMO spelare farmat ihop till en ny båt?
Eller är dte återigen bara för att det handlar om D3, ytterligare en artikel som ska påpeka att även om D3 inte var kul, så kan man tjäna snabba/lätta pengar på det. Perfekt för att lura målgruppen unga tonårskillar som vill bli rika fort att slösa både tid och pengar på D3 i hopp om att lyckas. I nätpoker har du en garanterad möjlighet att vinna, lär du dig spelet så ökar den, men även på freerolls kan du helt utan investering göra stor vinst.
På D3 däremot har du bara garanterad förlust, då du måste köpa spelet. Sen spelar skicklighet ingen roll då det bara är investerad tid som avgör sannolikheten för att lyckas. Säga vad man vill, men på nätpoker har du iaf en chans att bli rik, på D3 är det snarast direkt osannolikt att du någonsin går plus. Därför känns denna artikel som ett lockbete, på samma sätt som alla andra sensationella "bli rik utan ansträngning" saker. Vad kommer härnäst, vi ska se hur "olle 42 blev miljonär via herbalife medan han spelade pong?"
Ser fram emot att se fler artiklar där FZ berättar exakt hur mycket olika personer tjänat på att farma/spela vissa spel, miljonärer i second life vore kul att få läsa om. Men nu verkar det ju visst bara vara Blizzard senaste som står i fokus, som ska föras fram, av något skäl...
PS. Jag har inget emot D3/blizzard i sig, men artikeln här känns som något med tveksamt journalistiskt värde, mer som reklam.

Skrivet av Ender:

I D3 kan du också spela "hela spelet", dvs Normal till Hell. Du, och många andra verkar bortse från det faktum att inferno skulle vara det där "lilla extra", för de som vill he en riktig utmaning, vilket naturligtvis resulterar i all vilken sopa som helst börjar grina för att han inte kommer längre där än Act1. Det var aldrig meningen (som jag förstått det) att vem som helst skulle kunna svepa igenom det som man gjorde i Hell på D2.
En enda sak är vi överense om dock, och det är att deras idiotiska loot/droprate system gör Diablo 3 till ett väldigt kortlivat spel, för mig iallafall. Återstå att se ifall dom kommer göra något åt det eller ifall majoriteten av spelarna gillar det.

(drypande sarkasm)
Åhå, men du där hade jag missat något. DLC version 2, spela de första 3 nivåerna vilket är "hela spelet". Låser du upp nästa kallas det "expansion", eller?
Tänk om Ascaron hade tänk på det när de gjorde Sacred 2, du kunde spela igenom kampanjen 5 grr, nå 200 levlar, det helt utan nämnvärt grind, "väggar" eller köpbehov. Deras spel byggde visst på att man i stil med sådana här gamla, unkna A-RPG som Diablo 2 skulle göra en "unik karaktär" där man fick "lägga ut stats/skills" och sedan testa den builden i spelet. Visst får man rejält återspelningsvärde men seriöst, 2012 ska sådant vara automariserat tack. Ilal nog att man ska behöva flytta sig gubbe själv under striderna

Inferno är och förblir en del av det normala spelet, simple as that. Det är på intet sätt annorlunda än Niob i Sacred 2, bortsett från att D3 har klart mindre innehåll i jämförelse. Du ska inte kunna "svepa" igenom högsta nivån i ett spel, dock ska alla om de så önskar, med en bra build och rimlig tid kunna ta sig igenom den. Det ska vara svårt, visst, men inget som inte ett par levlar ska kunna lösa, ingen s.k. "wall".
Det i sin tur kan man enkelt och helt utan cynicism förklara med att D3 är en annan genre än Sacred 1-2/Diablo 1-2. Medan de föregående är A-RPG så är D3 snarast Actionspel med RPG-inslag (som bäst), mer gemensamt med Borderlands än D2. Hade de inte satsat på auktionshus så hade Inferno inte behövt ha "walls". Deras enda syfte är att tvinga dig att spela direkt annorlunda för ett tag, vilket i sin tur tvingar dig att skaffa annan gear. Allt för att öka "köplusten". Att D3 sen helst saknar endgame beror på samma sak, farmande i Borderlands, S2 eller D2 är kul, det är "belönande", medan i D3 är det lika kul/belönande som att pappersdeklarera. D3 är för A-RPG genren vad CoD är för FPS, simplifierat och begränsat ner på den nivå att det svider att se, speciellt då föregående spel var så bra, väldigt synd helt enkelt. Får hoppas Sacred 3 kan leverera istället, och bli spelet D3 inte kunde vara...

Medlem

Jag har faktistk sålt en grej på RMAH och fick 124:- vilket nästan betalade hela close quarters till BF3

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Ender:

Tack för..ehm, lektionen. Då jag redan hade ett visst hum och både marknadsekonomi och ekonomi generellt så kanske jag borde förklara för dig, igen, att de enbart tjänar pengar på folk som säljer saker på RMAH, och då bara en bråkdel av vad säljaren själv tjänar. Du kanske känner igen principen, då alla företag med anställd personal använder den. MIG tjänar dom ingenting på, då jag tydligen klarat mig aldelles utmärkt på att bara sälja saker på GAH.
Och vad menar du med "utan ansträngning?" Har någon lurat i dig att Blizzard inte arbetar med Diabli 3 längre?

Varsågod, det var väl inte för inte som man läste lite Företagsekonomi, och fick höra dåliga skämt om frisörer som färgade håret "svart"
Klart de tjänar pengar på dig, du köpte ju spelet? Du spelar och bidrar på så sätt att hålla populationen uppe? Du lootar vilket minskar sannolikheten för att andra ska få loot vilket leder till ökad försäljning? Slutligen, för att kunna farma/spela endgame kommer du nog tillslut köpa något eller ge upp, du kan ju alltid låta bli men då är frågan om investerad tid motsvarar vad det skulle kosta att handla.

Skrivet av Ender:

Jag måste uttryckt mig oklart, jag har än så länge inte sålt något på RMAH, men ser inget hinder för att göra det ifall jag känner för det. Inte heller spelar jag för ekonomisk vinnings skull, och skulle aldrig få för mig att göra det heller. D3 är bara ett kul tidsfördriv för mig och även om jag redan börjar tröttna på det i dess nuvarande skick så anser jag mig ha fått valuta för pengarna redan. Skulle jag då få för mig att sälja något för riktiga pengar så skiter väl jag i ifall Blizzard tar en spottstyver emellan då det trots allt sker i deras spel. Får jag ens 10 kr så anser jag att det är en vinst för mig.
Jag tror de flesta utom du förstår att det här är en helt vanlig nyhet om en kille som tjänat en rejäl hacka på spelet medans han spelat det. Det är väl ingen som skulle få för sig att avsluta studier eller säga upp sig från jobbet för att satsa på geargrinding i D3? Om han tycker grindandet för gear känns som ett yrke får stå för honom, men jag satt som sagt med samma grindande i 1-2 år i D2 helt gratis, för att jag tyckte det var kul.
Hilarious att du avslutar med en referens till nätpoker, som går på samma principer som du verkar ha så svårt för, där de som skapat tjänsten är de som kammar hem pengar riskfritt, medans MAJORITETEN av spelarna har en "hederlig" chans att förlora

Precis, D3 kan vara ett kul tidsfördriv och bortsett från investeringen att köpa det så kan du spela det mesta gratis. Att få ut hela spelet, endgame däremot, blir svårt. Betänk också hur mycket längre du hade kul i D2, hur länge du kunde grinda med vänner där, som uppföljare borde ju D3 erbjuda mer? Eller iaf minst lika mycket?
Eller kanske det är så att just fokusen på prylar, saker, istället för karaktärer gjorde spelet tråkigt. De minst sagt usla chaanserna för bra loot, som ska leda dig in på AH?
Man kan ju fråga sig varför vi inte hittar liknande artiklar om folk som tjänar tusentals kronor på att sälja boostade accounts i CoD/Halo/BF?
Vaför vi inte får veta när en random MMO spelare farmat ihop till en ny båt?
Eller är dte återigen bara för att det handlar om D3, ytterligare en artikel som ska påpeka att även om D3 inte var kul, så kan man tjäna snabba/lätta pengar på det. Perfekt för att lura målgruppen unga tonårskillar som vill bli rika fort att slösa både tid och pengar på D3 i hopp om att lyckas. I nätpoker har du en garanterad möjlighet att vinna, lär du dig spelet så ökar den, men även på freerolls kan du helt utan investering göra stor vinst.
På D3 däremot har du bara garanterad förlust, då du måste köpa spelet. Sen spelar skicklighet ingen roll då det bara är investerad tid som avgör sannolikheten för att lyckas. Säga vad man vill, men på nätpoker har du iaf en chans att bli rik, på D3 är det snarast direkt osannolikt att du någonsin går plus. Därför känns denna artikel som ett lockbete, på samma sätt som alla andra sensationella "bli rik utan ansträngning" saker. Vad kommer härnäst, vi ska se hur "olle 42 blev miljonär via herbalife medan han spelade pong?"
Ser fram emot att se fler artiklar där FZ berättar exakt hur mycket olika personer tjänat på att farma/spela vissa spel, miljonärer i second life vore kul att få läsa om. Men nu verkar det ju visst bara vara Blizzard senaste som står i fokus, som ska föras fram, av något skäl...
PS. Jag har inget emot D3/blizzard i sig, men artikeln här känns som något med tveksamt journalistiskt värde, mer som reklam.

Skrivet av Ender:

I D3 kan du också spela "hela spelet", dvs Normal till Hell. Du, och många andra verkar bortse från det faktum att inferno skulle vara det där "lilla extra", för de som vill he en riktig utmaning, vilket naturligtvis resulterar i all vilken sopa som helst börjar grina för att han inte kommer längre där än Act1. Det var aldrig meningen (som jag förstått det) att vem som helst skulle kunna svepa igenom det som man gjorde i Hell på D2.
En enda sak är vi överense om dock, och det är att deras idiotiska loot/droprate system gör Diablo 3 till ett väldigt kortlivat spel, för mig iallafall. Återstå att se ifall dom kommer göra något åt det eller ifall majoriteten av spelarna gillar det.

(drypande sarkasm)
Åhå, men du där hade jag missat något. DLC version 2, spela de första 3 nivåerna vilket är "hela spelet". Låser du upp nästa kallas det "expansion", eller?
Tänk om Ascaron hade tänk på det när de gjorde Sacred 2, du kunde spela igenom kampanjen 5 grr, nå 200 levlar, det helt utan nämnvärt grind, "väggar" eller köpbehov. Deras spel byggde visst på att man i stil med sådana här gamla, unkna A-RPG som Diablo 2 skulle göra en "unik karaktär" där man fick "lägga ut stats/skills" och sedan testa den builden i spelet. Visst får man rejält återspelningsvärde men seriöst, 2012 ska sådant vara automariserat tack. Ilal nog att man ska behöva flytta sig gubbe själv under striderna

Inferno är och förblir en del av det normala spelet, simple as that. Det är på intet sätt annorlunda än Niob i Sacred 2, bortsett från att D3 har klart mindre innehåll i jämförelse. Du ska inte kunna "svepa" igenom högsta nivån i ett spel, dock ska alla om de så önskar, med en bra build och rimlig tid kunna ta sig igenom den. Det ska vara svårt, visst, men inget som inte ett par levlar ska kunna lösa, ingen s.k. "wall".
Det i sin tur kan man enkelt och helt utan cynicism förklara med att D3 är en annan genre än Sacred 1-2/Diablo 1-2. Medan de föregående är A-RPG så är D3 snarast Actionspel med RPG-inslag (som bäst), mer gemensamt med Borderlands än D2. Hade de inte satsat på auktionshus så hade Inferno inte behövt ha "walls". Deras enda syfte är att tvinga dig att spela direkt annorlunda för ett tag, vilket i sin tur tvingar dig att skaffa annan gear. Allt för att öka "köplusten". Att D3 sen helst saknar endgame beror på samma sak, farmande i Borderlands, S2 eller D2 är kul, det är "belönande", medan i D3 är det lika kul/belönande som att pappersdeklarera. D3 är för A-RPG genren vad CoD är för FPS, simplifierat och begränsat ner på den nivå att det svider att se, speciellt då föregående spel var så bra, väldigt synd helt enkelt. Får hoppas Sacred 3 kan leverera istället, och bli spelet D3 inte kunde vara...

1. Jag har inte förlorat någonting, jag har konsumerat, och som sagt, redan fått valuta för pengarna. Jag förstår poängen du vill göra, men jag tycker att D3 är ett tillräckligt bra spel för att det inte ska kännas som jag kastat pengarna i sjön. Jag kommer däremot aldrig köpa ett enda föremål eller guld på RMAH. Helt OK att det finns där för de som vill använda det, men det finns inget intresse för mig.

2. Hade dropraten varit som den var i D2 så hade jag nog sett en minst lika lång livslängd och underhållningsvärde, då jag personligen anser att spelet i sig är en värdig uppföljare. Som jag sagt i andra poster så är det mitt största problem med spelet.
Utöver det så håller jag varken med dig om att artikeln skulle vara obefogas, eller att nätpoker skulle vara ett bättre alternativ. Att jobba hade varit ett bättre alternativ, om man nu måste ha något att ersätta med. I nätpoker så har du en oerhört reell chans att förlora pengar på riktigt, vilket knappast är en överraskning. Pengarna du eventuellt vinner hamnar i din ficka för att någon annan förlorat dom.
Jag kanske missförstått dig, men ifall du har sådana problem med Blizzard, hur kan då då ha ett enda gott ord att säga om nätpoker? Artikeln i sig är en rätt cool "nyhet" i mina ögon. Hade någon farmat ihop till eb båt i något annat spel så hade det också varit en cool nyhet. En anledning till att vi inte läst om det kan ju förstås vara att det aldrig hänt. Du kanske HAR läst någon nyhet om att folk betalat löjliga summor för ingame material i olika spel dock? D3 är dessutom ett högaktuellt spel, vilket antalet läsare och postare i detta forum visar, så naturligtvis är den motiverad. Eller ja, det är iallafall vad jag anser, och ifall du tycker något annat efter det vi sagt till varandra så har du full frihet att göra så.

3. Som sagt, Blizzard sa från början att Inferno skulle vara för de Bättre spelarna, ungeför som Heroic instances skulle vara i WoW. Håller ju med om att iden till ett slags svårare endgame inte var så bra dock, då alla utgår i från att Inferno är en ytterligare nivå som alla ska klara, och därför blir frustrerande när dom inte lyckas. Dessa "walls" känns mera som en obalans (iaf idag) som random stats på elitpacks skapar. Detta är ju också något som Blizzard uppenbarligen arbetar på att reda ut och fixa till. Oavsett och det är en direkt respons till folks upprörda reaktioner eller inte spelar liten roll i mina ögon, då dom iaf har en vilja att göra/hålla sina kunder nöjda. Det tragiska nu är såklart att det redan börjar whinas om att Blizzard nerfar speler och gör det för "casual". Lycka till med att täppa till käften på ALLA gnällspikar säger jag bara

Sedan känns det också som att du utelämnar en sak, och det är Gold AH. Även om den idiotiska droppraten kraftigt pressar som som vill börja grinda gear där de bra prylarna droppar att köpa items så går det alldeles utmärkt att göra för ihopgrindat guld. Du behöver således inte spendera en krona för att slå ihjäl Diablo på Inferno, men du lär ju få arbeta för det då det kräver både tid och skicklighet. Ifall man nu inte tycker det är roligare att göra så än att gå upp till jobbet på mornarna så tycker jag definitivt att man ska sluta spela. Jag är inte riktigt där än själv, men innan dom fixat dropraten så är jag inte jätteintresserad av att pressa vidare i inferno faktiskt.

Medlem
Skrivet av Ender:

1. Jag har inte förlorat någonting, jag har konsumerat, och som sagt, redan fått valuta för pengarna. Jag förstår poängen du vill göra, men jag tycker att D3 är ett tillräckligt bra spel för att det inte ska kännas som jag kastat pengarna i sjön. Jag kommer däremot aldrig köpa ett enda föremål eller guld på RMAH. Helt OK att det finns där för de som vill använda det, men det finns inget intresse för mig.

Absolut, för dig kan D3 i sig vara motiverat kostnaden i tid och pengar. Men samma kan säger nog de som lirar nätpoker, de betalar lite för att ha kul, de som säljer saker i pyramider får ju "produkter" med ett värde som de får bruka, och får på så sätt också något för besväret.
Det kanske är att dra det lite väl långt, och D3 är trots allt ett spel som bara kan spelas för nöjes skull, men om man tror sig börja tjäna på det, ska man betänka att det faktiskt kostar. Du börjar inte på 0 och går med vinst, du börja på minus ett par hundra och jobbar dig uppåt. Samma gäller för alla pyramidspel och bli rik snabbt metoder, enda undantaget är väl nätpoker där du faktiskt kan börja på noll (freerolls) och bli rik, om än det är osannolikt

Skrivet av Ender:

2. Hade dropraten varit som den var i D2 så hade jag nog sett en minst lika lång livslängd och underhållningsvärde, då jag personligen anser att spelet i sig är en värdig uppföljare. Som jag sagt i andra poster så är det mitt största problem med spelet.
Utöver det så håller jag varken med dig om att artikeln skulle vara obefogas, eller att nätpoker skulle vara ett bättre alternativ. Att jobba hade varit ett bättre alternativ, om man nu måste ha något att ersätta med. I nätpoker så har du en oerhört reell chans att förlora pengar på riktigt, vilket knappast är en överraskning. Pengarna du eventuellt vinner hamnar i din ficka för att någon annan förlorat dom.
Jag kanske missförstått dig, men ifall du har sådana problem med Blizzard, hur kan då då ha ett enda gott ord att säga om nätpoker? Artikeln i sig är en rätt cool "nyhet" i mina ögon. Hade någon farmat ihop till eb båt i något annat spel så hade det också varit en cool nyhet. En anledning till att vi inte läst om det kan ju förstås vara att det aldrig hänt. Du kanske HAR läst någon nyhet om att folk betalat löjliga summor för ingame material i olika spel dock? D3 är dessutom ett högaktuellt spel, vilket antalet läsare och postare i detta forum visar, så naturligtvis är den motiverad. Eller ja, det är iallafall vad jag anser, och ifall du tycker något annat efter det vi sagt till varandra så har du full frihet att göra så.

Artikeln kanske inte är obefogad men den är poänglös, dess enda syfte är att sprida god Pr om just D3/Blizzard för att få folk att börja/fortsätta spela och glömma problemen. Inse att spelet kanske är drygt och segt, men locka dem med ljuva löften om snabba pengar...
Säger dock inte att FZ gör det för att de får betalt, de refererar de flesta spelnyheter fritt, men innehållet i sig är nog väl planerat av Blizzard. Annars är det ju konstigt att vi inte dagligen ser artiklar hur spelare sålde virtuella föremål i samtliga MMO och tjänade massor?
Eller hur en kinesisk guldfarmare just hade råd att köpa ett nytt hus, var är de artiklarna?
Nej just de, de medför inte samma positiva publicitet och skulle därför inte tjäna sitt (pr) syfte, då handel med föremål (pay 2 win) i de flesta spel inte uppskattas av spelarna, speciellt inte om de vet att grind är enda vägen till föremålet.

Pengarna du tjänar i D3 kommer från någon annans ficka, någon som betalat, ingen som helst skillnad mot nätpoker. I nätpoker har du en reel chans att vinna pengar, om än liten, i D3 har du en mariginell chans att hitta ett bra föremål som du om du har tur kan sälja med vinst, men sannolikheten är klart lägre då det finns fler föremål och mer grindande behövs, i nätpoker behöver du bara ha tur/lira ett visst antal rundor för att statistiskt sett ha fått en nog bra hand för att vinna ett stick eller två och dra hem en liten vinst.
Jag hoppas du känner till ordet MMO, och då vet vad det betyder. Jag hoppas också att du har hört talas om de auktioner och transaktioner som dagligen äger rum?
Folk som blivit/förlorat miljoner i Second World, de som sålt föremål/guld i WoW och kunnat casha in stort, kolla bara på blocket så ser du gott om WoW karaktärer som folk säljer med fin vinst. Under hela Halo 3s livstid såldes många gamertags med boostade stats för 100-150kr styck eller mer. Folk mördar varandra över försäljningen av loot i MMOn, löjligt men sant, då de har ett reelt värde i just den spelvärlden.
Men, som sagt, dessa artiklar saknar Pr värde då de inte är intressanta, D3 är hyfsat nytt men dras med många/stora problem och svikande spelare. Att promota det som "grind är bra" eller "grinda och bli rik" är ett enkelt och billigt sätt att få tillbaka spelare. Att snacka om guldfarmare i woW ger dock en negativ klang, och detsamma kan sägas för många spel. Du behöver en "vanlig svensson" som "mystiskt blev rik", svårt för Blizzard att "hitta" en sådan spelare?
Nej, han kan heta B. Lizzardson utan att någon bryr sig, fokus ligger på att random spelare snabbt blev rik. Inte ett ord om han grindad 24/7 med en bott, var med i en grupp eller till och med köpt gear för flera tusen innan. Nope, bara det possitiva omnämns, ren Pr kupp. Precis som när reklamen på sidan i webbläsaren vill berätta om Olle, 32, som vann miljoner på "kulspel.se". Same shit, different games, och btw. jag är inget fan av nätpoker, men jag vill visa på att skillnaderna är minimala i praktiken. Spel, grind, löften om snabba cash, till synes liten risk/investering...

Skrivet av Ender:

3. Som sagt, Blizzard sa från början att Inferno skulle vara för de Bättre spelarna, ungeför som Heroic instances skulle vara i WoW. Håller ju med om att iden till ett slags svårare endgame inte var så bra dock, då alla utgår i från att Inferno är en ytterligare nivå som alla ska klara, och därför blir frustrerande när dom inte lyckas. Dessa "walls" känns mera som en obalans (iaf idag) som random stats på elitpacks skapar. Detta är ju också något som Blizzard uppenbarligen arbetar på att reda ut och fixa till. Oavsett och det är en direkt respons till folks upprörda reaktioner eller inte spelar liten roll i mina ögon, då dom iaf har en vilja att göra/hålla sina kunder nöjda. Det tragiska nu är såklart att det redan börjar whinas om att Blizzard nerfar speler och gör det för "casual". Lycka till med att täppa till käften på ALLA gnällspikar säger jag bara

Sedan känns det också som att du utelämnar en sak, och det är Gold AH. Även om den idiotiska droppraten kraftigt pressar som som vill börja grinda gear där de bra prylarna droppar att köpa items så går det alldeles utmärkt att göra för ihopgrindat guld. Du behöver således inte spendera en krona för att slå ihjäl Diablo på Inferno, men du lär ju få arbeta för det då det kräver både tid och skicklighet. Ifall man nu inte tycker det är roligare att göra så än att gå upp till jobbet på mornarna så tycker jag definitivt att man ska sluta spela. Jag är inte riktigt där än själv, men innan dom fixat dropraten så är jag inte jätteintresserad av att pressa vidare i inferno faktiskt.

Japp, Blizzard skapar medvetet en "elit mentalitet" om att "bara de bästa" ska nå Inferno, psykologi 101, det blir ett rött skynke som hetsar folk, de vill ha bekräftelse om att de är bäst. Samma anledning att folk köpte Hs 50 acc i Halo 3, de vill verka bra, de ville ha virtuell bekräftelse och bragging rights. Bristande självförtroende eller bristande egen skill, eller bara vardagens om känns dålig, av någon anledning söker folk desperat efter denna falska bekräftelse och kan betala sjuka summor för att få den.
Självklart whinar andra om att svårghetsgraden inte får sänkas, de som lever på att sälja Gear får mindre kunder, de som farmar får mer konkurrens och de som köpt sin väg till himlen (pun intended) förlorar såväl skrytmöjligheten som känslan av att det var värt investeringen. Å andra sidan behöver Blizzard bara göra marginella förändringar för att den stora massan ska tro det är lättare och vara nöjda. "Blizzard lyssnade ju, de fixade inte hela problemet men de försökte iaf" kommer att räcka långt.

Visst finns Gold AH, jag har utelämnat det då det inte varit särskilt relevant men när du tar upp det ska jag självklart spy galla över det också
Möjligtvis ska jag göra ett försök att cyniskt påpeka hur det också bara är en del av Blizzards onda plan för att få spelare att spendera så mycket som möjligt (närmare sanningen). ^^
Gold AH finns som motbalans till RMOH, ett hederligt "grind to win" för att konkurrera med "Pay 2 win" och ett sätt för folk att kunna göra affärer och avancera på det "hederliga sättet", om det inte fanns skulle långt fler klaga på RMAH och anklaga blizzard för att´"tvinga" spelare att betala för att kunna spela. Men nu finns ju gamla goda GAH, ett lysande försvar som visar att man visst inte behöver betala, bara farma ihop lite guld så löser sig allt. Att du sen ska farma till döddagar för att få råd med det som behövs för Inferno, är bara en fråga om "balans"
Det är absolut inte så att du efter att ha farmat i några hundra timmar ska bli less, ge upp och bara köpa ett litet billigt föremål i RMAH så du kan ta dig framåt, se ett ljus i slutet av tunneln. Det behöver inte vara dyrt eller stort, bara lite lite, och så är vanan inne. Ett bloss på cigen gör dig inte till rökare och en klunk vin gör dig inte till alkoholist, ett köp på RMAH gör dig inte till "gambler", men lät du bli skulle du å andra sidan aldrig kunnat fastna.
Sen behöver vi ju inte ens nämna den lukrativa andrahansmarknaden för guldförsäljning och guldbottande i D3, precis som i WoW. Blizzard kan ju låta Kineser styra den marknaden, eller styra den själv via ombud/bulvaner, alla bäckar små. Utan RMAH så hade GAH varit en helt okej sak som kunnat tillföra mycket till D3, men tack vare RMAH blir den bara en falsk profet, ett hån, ett bristfälligt bevis på att "det är teoretiskt möjligt att lyckas". Snart ser vi nog en nyhet om någon som besegrade Diablo utan RMAH, bara genom grind och guld, men inte förrän populationen dalat ännu lite. Det kommer nog tysta protesterna ett tag till...

Ja, jag kanske är överdrivet "realistisk" men ett företags enda syfte är att gå med vinst, Blizzard kanske en gång brydde sig om bra spel, det gjorde Bungie med, men med namnet Activision kommer också girigheten. Pengar till varje pris, och visst kan allt handla om en bisarr slump, att mina "mörka konspiratoriska idéer" helt stämmer överens med hur D3 hanteras/utvecklades, och med hur ett företag kan maximera vinsten utan risk. Visst, det är möjligt, precis som du kan få en epic Gear värd 100 000 första gången du möter en mob i D3, men om det är sannolikt eller ej kan ju diskuteras... ^^

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Ender:

1. Jag har inte förlorat någonting, jag har konsumerat, och som sagt, redan fått valuta för pengarna. Jag förstår poängen du vill göra, men jag tycker att D3 är ett tillräckligt bra spel för att det inte ska kännas som jag kastat pengarna i sjön. Jag kommer däremot aldrig köpa ett enda föremål eller guld på RMAH. Helt OK att det finns där för de som vill använda det, men det finns inget intresse för mig.

Absolut, för dig kan D3 i sig vara motiverat kostnaden i tid och pengar. Men samma kan säger nog de som lirar nätpoker, de betalar lite för att ha kul, de som säljer saker i pyramider får ju "produkter" med ett värde som de får bruka, och får på så sätt också något för besväret.
Det kanske är att dra det lite väl långt, och D3 är trots allt ett spel som bara kan spelas för nöjes skull, men om man tror sig börja tjäna på det, ska man betänka att det faktiskt kostar. Du börjar inte på 0 och går med vinst, du börja på minus ett par hundra och jobbar dig uppåt. Samma gäller för alla pyramidspel och bli rik snabbt metoder, enda undantaget är väl nätpoker där du faktiskt kan börja på noll (freerolls) och bli rik, om än det är osannolikt

Skrivet av Ender:

2. Hade dropraten varit som den var i D2 så hade jag nog sett en minst lika lång livslängd och underhållningsvärde, då jag personligen anser att spelet i sig är en värdig uppföljare. Som jag sagt i andra poster så är det mitt största problem med spelet.
Utöver det så håller jag varken med dig om att artikeln skulle vara obefogas, eller att nätpoker skulle vara ett bättre alternativ. Att jobba hade varit ett bättre alternativ, om man nu måste ha något att ersätta med. I nätpoker så har du en oerhört reell chans att förlora pengar på riktigt, vilket knappast är en överraskning. Pengarna du eventuellt vinner hamnar i din ficka för att någon annan förlorat dom.
Jag kanske missförstått dig, men ifall du har sådana problem med Blizzard, hur kan då då ha ett enda gott ord att säga om nätpoker? Artikeln i sig är en rätt cool "nyhet" i mina ögon. Hade någon farmat ihop till eb båt i något annat spel så hade det också varit en cool nyhet. En anledning till att vi inte läst om det kan ju förstås vara att det aldrig hänt. Du kanske HAR läst någon nyhet om att folk betalat löjliga summor för ingame material i olika spel dock? D3 är dessutom ett högaktuellt spel, vilket antalet läsare och postare i detta forum visar, så naturligtvis är den motiverad. Eller ja, det är iallafall vad jag anser, och ifall du tycker något annat efter det vi sagt till varandra så har du full frihet att göra så.

Artikeln kanske inte är obefogad men den är poänglös, dess enda syfte är att sprida god Pr om just D3/Blizzard för att få folk att börja/fortsätta spela och glömma problemen. Inse att spelet kanske är drygt och segt, men locka dem med ljuva löften om snabba pengar...
Säger dock inte att FZ gör det för att de får betalt, de refererar de flesta spelnyheter fritt, men innehållet i sig är nog väl planerat av Blizzard. Annars är det ju konstigt att vi inte dagligen ser artiklar hur spelare sålde virtuella föremål i samtliga MMO och tjänade massor?
Eller hur en kinesisk guldfarmare just hade råd att köpa ett nytt hus, var är de artiklarna?
Nej just de, de medför inte samma positiva publicitet och skulle därför inte tjäna sitt (pr) syfte, då handel med föremål (pay 2 win) i de flesta spel inte uppskattas av spelarna, speciellt inte om de vet att grind är enda vägen till föremålet.

Pengarna du tjänar i D3 kommer från någon annans ficka, någon som betalat, ingen som helst skillnad mot nätpoker. I nätpoker har du en reel chans att vinna pengar, om än liten, i D3 har du en mariginell chans att hitta ett bra föremål som du om du har tur kan sälja med vinst, men sannolikheten är klart lägre då det finns fler föremål och mer grindande behövs, i nätpoker behöver du bara ha tur/lira ett visst antal rundor för att statistiskt sett ha fått en nog bra hand för att vinna ett stick eller två och dra hem en liten vinst.
Jag hoppas du känner till ordet MMO, och då vet vad det betyder. Jag hoppas också att du har hört talas om de auktioner och transaktioner som dagligen äger rum?
Folk som blivit/förlorat miljoner i Second World, de som sålt föremål/guld i WoW och kunnat casha in stort, kolla bara på blocket så ser du gott om WoW karaktärer som folk säljer med fin vinst. Under hela Halo 3s livstid såldes många gamertags med boostade stats för 100-150kr styck eller mer. Folk mördar varandra över försäljningen av loot i MMOn, löjligt men sant, då de har ett reelt värde i just den spelvärlden.
Men, som sagt, dessa artiklar saknar Pr värde då de inte är intressanta, D3 är hyfsat nytt men dras med många/stora problem och svikande spelare. Att promota det som "grind är bra" eller "grinda och bli rik" är ett enkelt och billigt sätt att få tillbaka spelare. Att snacka om guldfarmare i woW ger dock en negativ klang, och detsamma kan sägas för många spel. Du behöver en "vanlig svensson" som "mystiskt blev rik", svårt för Blizzard att "hitta" en sådan spelare?
Nej, han kan heta B. Lizzardson utan att någon bryr sig, fokus ligger på att random spelare snabbt blev rik. Inte ett ord om han grindad 24/7 med en bott, var med i en grupp eller till och med köpt gear för flera tusen innan. Nope, bara det possitiva omnämns, ren Pr kupp. Precis som när reklamen på sidan i webbläsaren vill berätta om Olle, 32, som vann miljoner på "kulspel.se". Same shit, different games, och btw. jag är inget fan av nätpoker, men jag vill visa på att skillnaderna är minimala i praktiken. Spel, grind, löften om snabba cash, till synes liten risk/investering...

Skrivet av Ender:

3. Som sagt, Blizzard sa från början att Inferno skulle vara för de Bättre spelarna, ungeför som Heroic instances skulle vara i WoW. Håller ju med om att iden till ett slags svårare endgame inte var så bra dock, då alla utgår i från att Inferno är en ytterligare nivå som alla ska klara, och därför blir frustrerande när dom inte lyckas. Dessa "walls" känns mera som en obalans (iaf idag) som random stats på elitpacks skapar. Detta är ju också något som Blizzard uppenbarligen arbetar på att reda ut och fixa till. Oavsett och det är en direkt respons till folks upprörda reaktioner eller inte spelar liten roll i mina ögon, då dom iaf har en vilja att göra/hålla sina kunder nöjda. Det tragiska nu är såklart att det redan börjar whinas om att Blizzard nerfar speler och gör det för "casual". Lycka till med att täppa till käften på ALLA gnällspikar säger jag bara

Sedan känns det också som att du utelämnar en sak, och det är Gold AH. Även om den idiotiska droppraten kraftigt pressar som som vill börja grinda gear där de bra prylarna droppar att köpa items så går det alldeles utmärkt att göra för ihopgrindat guld. Du behöver således inte spendera en krona för att slå ihjäl Diablo på Inferno, men du lär ju få arbeta för det då det kräver både tid och skicklighet. Ifall man nu inte tycker det är roligare att göra så än att gå upp till jobbet på mornarna så tycker jag definitivt att man ska sluta spela. Jag är inte riktigt där än själv, men innan dom fixat dropraten så är jag inte jätteintresserad av att pressa vidare i inferno faktiskt.

Japp, Blizzard skapar medvetet en "elit mentalitet" om att "bara de bästa" ska nå Inferno, psykologi 101, det blir ett rött skynke som hetsar folk, de vill ha bekräftelse om att de är bäst. Samma anledning att folk köpte Hs 50 acc i Halo 3, de vill verka bra, de ville ha virtuell bekräftelse och bragging rights. Bristande självförtroende eller bristande egen skill, eller bara vardagens om känns dålig, av någon anledning söker folk desperat efter denna falska bekräftelse och kan betala sjuka summor för att få den.
Självklart whinar andra om att svårghetsgraden inte får sänkas, de som lever på att sälja Gear får mindre kunder, de som farmar får mer konkurrens och de som köpt sin väg till himlen (pun intended) förlorar såväl skrytmöjligheten som känslan av att det var värt investeringen. Å andra sidan behöver Blizzard bara göra marginella förändringar för att den stora massan ska tro det är lättare och vara nöjda. "Blizzard lyssnade ju, de fixade inte hela problemet men de försökte iaf" kommer att räcka långt.

Visst finns Gold AH, jag har utelämnat det då det inte varit särskilt relevant men när du tar upp det ska jag självklart spy galla över det också
Möjligtvis ska jag göra ett försök att cyniskt påpeka hur det också bara är en del av Blizzards onda plan för att få spelare att spendera så mycket som möjligt (närmare sanningen). ^^
Gold AH finns som motbalans till RMOH, ett hederligt "grind to win" för att konkurrera med "Pay 2 win" och ett sätt för folk att kunna göra affärer och avancera på det "hederliga sättet", om det inte fanns skulle långt fler klaga på RMAH och anklaga blizzard för att´"tvinga" spelare att betala för att kunna spela. Men nu finns ju gamla goda GAH, ett lysande försvar som visar att man visst inte behöver betala, bara farma ihop lite guld så löser sig allt. Att du sen ska farma till döddagar för att få råd med det som behövs för Inferno, är bara en fråga om "balans"
Det är absolut inte så att du efter att ha farmat i några hundra timmar ska bli less, ge upp och bara köpa ett litet billigt föremål i RMAH så du kan ta dig framåt, se ett ljus i slutet av tunneln. Det behöver inte vara dyrt eller stort, bara lite lite, och så är vanan inne. Ett bloss på cigen gör dig inte till rökare och en klunk vin gör dig inte till alkoholist, ett köp på RMAH gör dig inte till "gambler", men lät du bli skulle du å andra sidan aldrig kunnat fastna.
Sen behöver vi ju inte ens nämna den lukrativa andrahansmarknaden för guldförsäljning och guldbottande i D3, precis som i WoW. Blizzard kan ju låta Kineser styra den marknaden, eller styra den själv via ombud/bulvaner, alla bäckar små. Utan RMAH så hade GAH varit en helt okej sak som kunnat tillföra mycket till D3, men tack vare RMAH blir den bara en falsk profet, ett hån, ett bristfälligt bevis på att "det är teoretiskt möjligt att lyckas". Snart ser vi nog en nyhet om någon som besegrade Diablo utan RMAH, bara genom grind och guld, men inte förrän populationen dalat ännu lite. Det kommer nog tysta protesterna ett tag till...

Ja, jag kanske är överdrivet "realistisk" men ett företags enda syfte är att gå med vinst, Blizzard kanske en gång brydde sig om bra spel, det gjorde Bungie med, men med namnet Activision kommer också girigheten. Pengar till varje pris, och visst kan allt handla om en bisarr slump, att mina "mörka konspiratoriska idéer" helt stämmer överens med hur D3 hanteras/utvecklades, och med hur ett företag kan maximera vinsten utan risk. Visst, det är möjligt, precis som du kan få en epic Gear värd 100 000 första gången du möter en mob i D3, men om det är sannolikt eller ej kan ju diskuteras... ^^

Yay, kom just hem från en 13 timmars arbetsdag och möts av den väggen. Väl skrivet och formulerat dock, och jag kan nog hålla med om mycket mer om vad du nu skriver än innan.Skulle möjligen vilja utveckla ett par saker bara, och det är till att börja med jämförelsen med nätpoker och pyramidspel. I både nätpoker och pyramidspel löper du en oerhört stor risk att förlora pengar; i poker för att du satsar (med undantag för freerolls då) med dina egna pengar för att vinna andra; i pyramidspel (som suger långt mer än poker), där du investerar pengar själv "för att gå med", och där enda chansen att gå med vinning är att röka så många kompisar som möjligt.
Att säga att man gått med förlust redan när man köpt ett spel känns inte rättvist mot något spel, då du faktiskt betalar för något som du vill ha (och borde veta tillräckligt mycke om för att inte bli alltför besviken imo).

Sedan är jag inte det minsta förvånad att en nyhet som den här dyker upp på FZ då Diablo 3 som sagt ÄR väldigt aktuellt, tråkigt nog mestadels i negativa ordalag, men likväl "hett" som nyhetsvärde. Jag själv är inte det minsta förvånad över att man faktiskt kan göra pengar på RMAH, men jag är intelligent nog att förstå allt bara någon som fortfarande får veckopeng eller bidrag kan sitta och spela länge nog att göra sådana summor.
Jag har läst gott om artiktlar lite överallt om spelare som nått olika statusmål i spelet sen release, utan att för den sakens skull känna att jag måste pressa på mer. Jag har spelat i min egen takt och haft tillräckligt roligt under tiden. Men visst har du en poäng med att det skulle kunna locka andra spelare med att nöta på mer, få saker förvånar mig vad företag är beredda att göra för ekonomisk vinning. Ändå upplever jag det en smula långsökt att Blizzard (eller snarare Actvision isåfall) skulle fabrisera ihop något sådant, mest för att jag själv inte känner någon speciell lust att sälja prylar bara för att andra kanske lyckats med det. Men visst, jag är näst intill immun mot reklam ändå, och som sagt jag har väl hört värre saker, jag bara inte riktigt bryr mig

Jag kommer som sagt aldrig att köpa något för riktiga pengar på RMAH, så bra är helt enkelt inte ens spelet för att jag skulle ha lusten. När jag går in i en "vägg" jag inte kan ta mig förbi utan att antingen grinda ihop 40 miljoner för gear, eller spendera på RMAH, då lägger jag ner. JAg menar, hur mycket skulle man vilja spendera på att döda Diablo "bara en gång till"? Tid, fine, så länge det är kul, men jag tröttnade rätt snabbt på banorna i sig. Vackra, välgjorda, men för lite variation för att det ska kännas roligt efter man tagit 3 karaktärer till NM och 2 till Inferno.
Det enda som egentligen intresserar mig nu, som i D2, är att hitta roligt loot, något som Blizzard av någon (antagligen som du säger) ekonomisk anledning fumlat bort.
Jag gillar vanliga AH, och tycker det är en rätt rolig sak, men att dra ner på drops för att dom vill skapa en "ekonomi" gör att jag snart kommer byta till något annat spel.

Ska bli intressant att se vad patch 1.04 tillför.

Medlem
Skrivet av Ender:

Yay, kom just hem från en 13 timmars arbetsdag och möts av den väggen. Väl skrivet och formulerat dock, och jag kan nog hålla med om mycket mer om vad du nu skriver än innan.Skulle möjligen vilja utveckla ett par saker bara, och det är till att börja med jämförelsen med nätpoker och pyramidspel. I både nätpoker och pyramidspel löper du en oerhört stor risk att förlora pengar; i poker för att du satsar (med undantag för freerolls då) med dina egna pengar för att vinna andra; i pyramidspel (som suger långt mer än poker), där du investerar pengar själv "för att gå med", och där enda chansen att gå med vinning är att röka så många kompisar som möjligt.
Att säga att man gått med förlust redan när man köpt ett spel känns inte rättvist mot något spel, då du faktiskt betalar för något som du vill ha (och borde veta tillräckligt mycke om för att inte bli alltför besviken imo).

Sedan är jag inte det minsta förvånad att en nyhet som den här dyker upp på FZ då Diablo 3 som sagt ÄR väldigt aktuellt, tråkigt nog mestadels i negativa ordalag, men likväl "hett" som nyhetsvärde. Jag själv är inte det minsta förvånad över att man faktiskt kan göra pengar på RMAH, men jag är intelligent nog att förstå allt bara någon som fortfarande får veckopeng eller bidrag kan sitta och spela länge nog att göra sådana summor.
Jag har läst gott om artiktlar lite överallt om spelare som nått olika statusmål i spelet sen release, utan att för den sakens skull känna att jag måste pressa på mer. Jag har spelat i min egen takt och haft tillräckligt roligt under tiden. Men visst har du en poäng med att det skulle kunna locka andra spelare med att nöta på mer, få saker förvånar mig vad företag är beredda att göra för ekonomisk vinning. Ändå upplever jag det en smula långsökt att Blizzard (eller snarare Actvision isåfall) skulle fabrisera ihop något sådant, mest för att jag själv inte känner någon speciell lust att sälja prylar bara för att andra kanske lyckats med det. Men visst, jag är näst intill immun mot reklam ändå, och som sagt jag har väl hört värre saker, jag bara inte riktigt bryr mig

Jag kommer som sagt aldrig att köpa något för riktiga pengar på RMAH, så bra är helt enkelt inte ens spelet för att jag skulle ha lusten. När jag går in i en "vägg" jag inte kan ta mig förbi utan att antingen grinda ihop 40 miljoner för gear, eller spendera på RMAH, då lägger jag ner. JAg menar, hur mycket skulle man vilja spendera på att döda Diablo "bara en gång till"? Tid, fine, så länge det är kul, men jag tröttnade rätt snabbt på banorna i sig. Vackra, välgjorda, men för lite variation för att det ska kännas roligt efter man tagit 3 karaktärer till NM och 2 till Inferno.
Det enda som egentligen intresserar mig nu, som i D2, är att hitta roligt loot, något som Blizzard av någon (antagligen som du säger) ekonomisk anledning fumlat bort.
Jag gillar vanliga AH, och tycker det är en rätt rolig sak, men att dra ner på drops för att dom vill skapa en "ekonomi" gör att jag snart kommer byta till något annat spel.

Ska bli intressant att se vad patch 1.04 tillför.

Jag som tyckte mina 10h nattjobb kunde vara pressande, 13h låter riktigt drygt minst sagt. Ska försöka hålla nere längden denna gång
Som en liten passus ska jag väl också påpeka att jag gärna skriver, när jag skulle svara på frågan "vad händer om Master Chief dör i Halo 4" så slutade det med att jag skrev en kort novell som svar, fan fiction, och det har hänt mer än en gång. Nå, det blev helt ok historier iaf, men hoppas kunna stopp amig själv innan jag drar iväg här ^^

Visst riskerar man att förlora pengar på nätpoker, spel allmänt, men man bör vara medveten om att Diablo 3, eller valfritt annat "MMO" också har en grundinvestering som folk ofta glömmer. Köper du D3 och säljer en pryl för 120kr har du inte gjort en vinst på 120kr, det är inte "gratis" som många tycks tro/inbilla sig, precis som med ett pyramidspel så krävs grundinvestering för en potential men långt från trolig avkastning. Visst kan man sälja saker i D3 och få pengar tillbaka, har du tur kanske du får tillbaka kostnaden för spelet (grymt), men samtidigt investerar du såväl pengar som tid längst med vägen, vilket är viktigt att komma ihåg. Speciellt om du ska grinda gear, det är inte så kul att göra i längden vilket gör det mer till "jobb" än "nöje".

Tja min mening (konspirationsteori) var inte att de hittat på spelaren, utan snarast att de skulle kunnat ge en viss spelare bättre gear mot reklamen, på samma sätt som gamla CS proffs fick musmattor och annat. Tror det finns gott om folk som sålt saker på D3, säker många som gjort stor vinst, men att den första som uppmärksammas INTE är med i någon "liga", inte har ett lag farmare bakom sig etc utan en "vanlig hederlig kille precis som du", känns lite för väl planerat i rent PR syfte.
Visst, det är möjligt, absolut, men sannolikheten är minimal. Av alla som spelar D3, hur många känner du/jag personligen som tjänat stort. Det högsta jag sett var 120kr, vilket inte var dumt men långt från 10 000$. Som sagt, inte omöjligt men det kändes bara lite för perfekt, en bra och gratis PR kupp som kan locka (tillbaka) spelare. Nu tänkte jag inte främst vuxna gamers utan lättpåverkade ungdomar som verkligen tror sig kunna tjäna stor på det, samma som lätt fastnar i pyramidspel och "snabba pengar".

Håller helt med i sista stycket, ett spel som D3 bygger främst på loot och som god tvåa på att skapa en unik/rolig karaktär enligt ens egna önskemål. Nu är tyvärr båda de sakerna ytterst begränsade, skulle vilja säga att D3 är något av en "railshooter" bland A-RPG, belönande och kul men saknar djup som gör det kul länge, påminner mer om CoD än BF, och skulle tveklöst kunna "mjölkas" med en expansion inom ett år och Diablo 5 nästa år, smida medan järnet är varmt, men det återstår att se.
Kanske är det bara jag som är besviken på Blizzard, som verligen saknat ett grymt A-RPG med livslängs. Sacred 2 var kul och bra, men då utvecklarna gick i KK försvann väldigt mycket när det gäller support/patchar och multiplayer. D3 kunde ha blivit så mycket mer, men vart förenklat i överkant och fokus ligger på snabba pengar/AH istället för bra spel med livslängd. En så enkel sak som att ha "normal" droprate för SP/lan/co-op med vänner, sen ha ett "onlineläge" med låga droprates, RMAH etc skulle ha gjort underverk. Men det skulle också ha minskat vinsten, och i kampen mellan vinst och nöjda kunder, går vinsten först (oftast). Hoppas framtida patchar gör det till mindre "jobb" och mer "nöje" att söka gear, spöa Diablo eller bara lira med polare
Skulle det misslyckas, får jag väl hoppas på Sacred 3 istället ^^

PS. Sorry för ytterligare ett långt inlägg, men håller med dig om mycket och tack för en god debatt/diskussion

Skriv svar