Valve börjar sälja annan mjukvara via Steam

Skrivet av Horniak:
Skrivet av LoyalCrystalean:

För privata är det gratis, alltså är det gratis för oss.

För företag är det kostnad, alltså kostar det för DEM, inte för oss privata människor.

Varför upprepar du det jag skriver?

Därför att du inte fatta vafan jag mena med att det är gratis för oss? -.-

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det här var ett av de mest nedlåtande inläggen jag läst på FZ. Bara för att vi inte håller med dig på alla punkter så betyder det inte att vi inte kan tänka själva. Sen så har du så fel på flertalet punkter att det nästan gör ont.

T.ex.

1: "jag kunde fritt uttrycka mina åsikter på alla spelforum utan att riskera reprimander"

Det kan du fortfarande, eller har du eller någon annan blivit bannad från att spela dina spel pga detta? Tror knappast det.

2: "och skulel jag eller någon annan missbruka mitt konto så förlorar jag inte hela min spelasmling, bara det spel/konto som misskött sig"

Det är inte så anti-fusk systemet på steam fungerar. Fuskar du i ett GoldSrc spel så blar du bara bannad i Valves GoldSrc spel. Samma sak med Source motorn. Efter det är det per game basis. Fuskar du i MW1 så kan du fortfarande lira MW2.

3: "Jag är emot den massövervakning som sker i London, där en vanlig londonbo i snitt filmas 300ggr under en dag."

Wat?

Sen finns det ju punkter jag håller med dig om, det hade varit najs att kunna byta ut spel, och steams offline-läge suger. Men men, klagar man tillräckligt länge så åtgärdar dom det.

Tja, om det mest gillade inlägget på tråden är ett direkt hån mot en så tror jag nog du också skulle reagera, och om du hänger kvar på FZ och sprider vingarna lite så kommer du snart att inse att klart hemskare inlägg skickats. Men så är det väl alltid, vinnarna skriver historien och majoriteten vet bäst. ^^
Trevligt att se folk som tänker själva, frågan är dock hur mycket tanke som egentligen utförs och hur mycket som bara är acceptans inför vardagen?
Direkt det kommer en nyhet om ex. att gruppåtal avtalas bort blir reaktionen "spelar ingen roll för mig", väldigt smidigt. Håller man fast vid den attityden kan man nog glida genom livet utan problem, så länge det inte direkt påverkar mig nu, behöver jag inte bry mig, löjligt. Att kräva att folk skulle bry sig om sina rättigheter är för mycket i dagens samhälle, men att med lätthet ge bort dem känns väldigt korkat.

1. Tja, det hände då på EA och av väl valda skäl har jaginte längre diskusskuterar Steam på Valves forum, det är så otroligt smidigt att banna de som säger emot, de som inte accepterar. Även här på FZ blir benämningen troll bland p12 som tror de är coola, direkt man levererar en sanning som inte gillas.
Nu känns det som ett slöseri med pengar, men nog skulle jag kunna gå in på Valves forum, framföra saklig och välgrundad kritik mot deras DRM och deras borttagande av mina rättigheter så går det nog fort att få kontot bannat.

2. Synd då att det gäller spelsamling, på ett LAN var det några som drog hem en aimbot till min polare som lirade TF men sov, när han vaknar är hans konto bannat och samtliga spel borta. Mysigt, kan säga att han tänkte sig för innan nästa lan, jag rådde honom att börja med konsol istället för att slippa skiten. Visst var det bara CS, TF2 och liknande spel som försvann, men då han nyligen köpt dem var det ju lite surt...
Om man fuskar ska man bli bestraffad för det i spelet man spelar, men det är ju bättre för Valve om du måste köpa alla spel igen, girigt och fint.

3. En nyhet jag läste där de disskuterade kameraövervakningen i just london, skrämmande statistik. Men är det så mycket bättre i Sverige med FRA och IPRED kan man ju fråga sig, att öppna och läsa någon annans post ger straff, till och med utvisning om man söker asyl, men att kolla vartenda mail/liknande som skickas är ok, så länge man är politiker för då står man över lagen.
Underbart samhälle, gott om tänkande människor ser jag som verkligen inte röstar på samma parti som alltid utan faktiskt bryr sig, och som vågar/orkar protestera, oavsett om det gäller bensinpris, IPRED eller något annat.

Jo, att klaga går ju bra men att få Valve att lyssna går ej. Att påpeka sådant som att deras DRM medför problem, att Steam kanske är lite väl stort/bloatat, inte ett måste för att man ska kunna spela. Att det kanske vore trevligt att ha rätten till sina köpta spel, att det är trevligt att få sälja dem, att det är kul att man fortfarande har juridiska rättigheter gentemot dem.
Men som sagt, det är ungefär lika smart/lönsamt som att försöka övertala King Jong Un att införa demokrati och sluta leva på sitt folk. De har tusentals användare som inte fattar eller bryr sig, de måste ha Steam och de har vant sig vid Steam, sen får Valve göra vad de vill. Vanans makt är stor, när var senaste gången du ifrågasatte något? ett företag? våga kritisera?
Tänkte väl det, en arg post på FZ eller en tumme upp/ner räcker. Att gå över på officiella forumet är redan där att korsa gränsen, och än värre om man är engagerad. Men var lugn, det är inte er Random Steam fans jag bryr mig om, det är inte för er skull jag protesterar mot Valves övergrepp. Jag försöker bara visa att även om de flesta är snälla får som går lydigt till slakt så finns de som vågar vara annars, vågar tänka och säga nej, även om fåren bräker ut sin okunskap och fruktan mot det okända, friheten. Man ska slåss för sina rättigheter, inte lättvindigt ge bort dem, det är kort sagt inte smart.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Satheus:

Hur lång tid kommer det ta tror ni innan Steam blir operativ system? Någon?

Kodat på linux, och gratis?

Ärligt tror du verkligen det blir gratis!
Tycker folk ska sluta fantisera att bara för att de tänker använda linux så blir det gratis. Steam gör knappast något gratis.

Undrar om de kan tänkas sälja win 8 där

Hur tänkte du nu? Linux är licensierad under GNUs GPL, vilket förvisso inte betyder att det är gratis, men licensen säger att källkod måste skeppas med den kompilerade binärfilen.
Att ta betalt för program med GNUs GPL fungerar inte så bra utanför konsult- och programmeringsuppdrag, där företag anlitar programmerare för att utveckla mjukvara för användning in-house.

Dessutom, Steam-klienten är ju gratis, så varför skulle inte ett ev. operativsystem utvecklat av Valve vara det (som förmodligen skulle baseras på Linux och ev. GNU)?

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av LoyalCrystalean:

För privata är det gratis, alltså är det gratis för oss.

För företag är det kostnad, alltså kostar det för DEM, inte för oss privata människor.

Varför upprepar du det jag skriver?

Därför att du inte fatta vafan jag mena med att det är gratis för oss? -.-

OK gratis på din egna dator/konsol. Men ska tex steam använda det så lär du få betala deras kostnader. Så svaret är fritt ja och nej.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

123
Skriv svar