Boktips: Vi måste prata om Kevin

Flakmonkey
Boktips: Vi måste prata om Kevin

Sedan Turkiet-resan har jag varit inne i ett riktigt bokstim och förhoppningsvis ska det hålla i sig den här gången. Det är ju så förbannat trevligt att läsa på vägen till och från jobbet eller andra tilfällen då man vill döda tid. Visst skulle man kunna fylla det med annat som surfande på mobil eller platta men det är trots allt något speciellt med att läsa en bok, speciellt när det är en sån bok som Vi måste prata om Kevin.

Kanske har ni hört talas om dem då den är är några år gammal, är prisbelönt och också filmatiserad till kritikers jubel. Då vet ni att det inte är någon solskenshistoria direkt utan en ärlig studie i att livet som förälder och en familj inte alltid är någon dans på rosor hur man än gör. Vissa är inte bra föräldrar även om de vet hur man "ska" göra och somliga barn blir dåliga vuxna även om de på ytan har allt och mer därtill.

Huvudpersonen är Eva som överger sitt liv som framgångsrik affärskvinna i New York för att skaffa barn med sin man och flytta till en mer idyllsik tillvaro i en småstad. Redan från början känner hon att något är fel med sin son Kevin som tycks göra allt för att göra henne olycklig från första sekunden. Samtidigt är hennes man totalt oförstående till detta (medvetet?) och Kevin spelar glatt med i sin fars överdrivna entusiasm i jakten på den perfekta familjen.

Allt detta resulterar slutligen i att Kevin genomför en skolmassaker några dagar inna han kan prövas som vuxen. Detta sliter inte bara isär offrens familjer utan även Evas då hon anklagas för att vara orsaken till dådet. Det måste ju vara dålig uppfostran som ligger bakom och då är det alltid mammans fel. Boken berättas i brevform som Eva skriver till sin föredetta man några år efter "torsdagen" där hon försöker ge sin förklaring till hur det kunde bli som det blev samtidgt som hon försöker skapa sig ett nytt liv.

Otroligt sorglig och gripande bok som jag kan rekommendera å det varmaste. Den fick i varje fall mig att känna hela spektrat av känslor från äckel till värme och den fick mig även att fundera på det här med föräldraskap och att allt kanske inte blir bra oavsett om hjärtat är på rätt plats.... Läs läs läs!

#blogg

Boktips: Vi måste prata om Kevin

Jag ska precis se filmen, så jag läser inte ditt inlägg... än


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Såg filmen med min storebror och hans flickvän.
Vi var traumatiserade alla tre efteråt, hemsk historia

1
Skriv svar