EA förklarar "10-dollars-projektet"

Medlem
EA förklarar "10-dollars-projektet"

EA's strategi suger, Själv skulle jag inte köpa PC spel som har CD nyckel.
Varför tjäna så himla mycket pengar när ni redan har så mycket?

Medlem
Skrivet av Neoxus299:

EA's strategi suger, Själv skulle jag inte köpa PC spel som har CD nyckel.
Varför tjäna så himla mycket pengar när ni redan har så mycket?

HÅller med dig till 120% Det suger hästballe, för när jag hade konsol så köpte jag beg å nytt, men jag har aldrig köpt beg pc spel, tror inga säljer beg pc spel i dag,

Medlem

meh så stor är ju inte begagnat marknaden
Orka att dem ska försöka bekämpa den överhuvudtaget.

Medlem

tror nog de bara utökar antalet skepp på de piratiska haven iom denna strategi, men det kanske är en långsiktig målsättning för att kunna "bli av" med kunder som inte vill betala för sig


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Dom bekämpar ju piratkopiering, då kan dom ju lika gärna kämpa mot beg. marknaden med. Den "stjäl" ju pengar från dom med.

Inaktiv

är helt för detta, OM nu tillverkarna också ser till så att vi kan få tillbaks pengar för spel som vi köpt men som av någon anledning inte fungerar, buggar ur, inte är färdiga vid release osv.

Medlem

Verkar väl ganska vettigt. I nuläget (t.ex. Mass Effect 2) är det lite för krångligt för mig som konsument, att behöva skapa konton hit och dit på deras hemsida och liknande. Men det borde gå att lösa smidigare, och i så fall tycker jag att det är helt okej!

Medlem

Bekämpa piratkopiering?

Eller hur, dem kommer ju jävligt långt med det, framförallt när dem har folk i eget läger som läcker alla spel.

Bra jobbat, inte.

Och deras sk 10 dollar strategi är en skämt.

vem fan går och köper ett spel för nästan 1000 kr i sk samlarutgåva, ta bara nu senast AvP, en simpel nyckelring och metall box, 899kr.

Eh kyss mig där solen inte skiner.

Folk hade synpunkter på att nintendo kasseterna var så dyra eller NEO GEO, men fan dem höll iaf.

Inte som en värdelös dvd eller bluray vilka räcker att repa lite så är dem obrukbara.

Och nu har man till och med skivförsäkringar på olika spelföretag utifall att skivorna skulle gå sönder under en viss tidsram.

Nej ta tillbaka cartridgen och tryck i 32 -64 gb och gör spel som dem var tänkta.

Det bli inte i närheten så mkt kopierade spel, dem kan ta bra betalt och slutkonsumenten får förhoppningsvis det hon eller han vill ha.

Alla glada


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Tycker det är ett bra system. Det man får tänka med när det gäller begagnade spel är att om du köper ett begagnat spel från gamestop så får inte tillverkaren några pengar whatsoever (Har jag fel så rätta mig gärna) vilket jag tycker är fel. Klart att rätt folk ska få betalt.


signatur

Videomupp

Medlem

Skit system!!! Det fina med begagnade spel är ju att säljaren slipper spelet och köparen får spelet billigt, en underbar värld som nu skall förstöras!


signatur

Min negativa KDR är din positiva KDR!

Medlem

WildThing: Utan begagnade spel så existerar inte GameStop.
Dom butikerna är ju till 80% fyllda med begagnade saker och spel som är nya är även svindyra.
Dock tycker jag det är jäkligt fult system, vad skulle folk säga om det gällde TV, bilar eller annat?
Nä, du får inte sälja din mobil på blocket, visst den går ju fortfarande att använda o kosta dig 3000kr. Och nån skulle gärna lägga 2000kr på den, men nej, i såna fall måste dom betala 1000kr för att den ska fungera med deras sim-kort.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Tycker det är ett bra system. Det man får tänka med när det gäller begagnade spel är att om du köper ett begagnat spel från gamestop så får inte tillverkaren några pengar whatsoever (Har jag fel så rätta mig gärna) vilket jag tycker är fel. Klart att rätt folk ska få betalt.

Varför det egentligen? Någon har ju köpt spelet ursprungligen och blivit less på det. När jag köpte min begagnade SAAB så fick inte SAAB några pengar för det, borde jag ha gett dem en procentandel tycker du?

/ LordDaimos

Medlem

Jävligt kasst system, som andra sagt, hur skulle det se ut om det var så här på mobiler, bilar eller på konsoler kanske?

Sen det man fick med Dragon Age, questen för att få Shale, nästan helt säker på att det var tänkt att finnas med i spelet från början endå. Dom bara tar bort content och gör så man får använda kod eller köpa det.

Jävligt kasst, rena Joakim Von Anka fasoner!!

Medlem
Skrivet av Neoxus299:

EA's strategi suger, Själv skulle jag inte köpa PC spel som har CD nyckel.
Varför tjäna så himla mycket pengar när ni redan har så mycket?

Vet du vad ett företag är?

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6retag

Inaktiv

Så nu ska dom ha betalt dubbelt för exakt samma produkt ifall den säljs begagnat senare?

Tror det här kommer ha en sidoeffekt att döda "klassiska" spel om säg 10 år. Om sånna här saker hade existerat 1999-2001 så hade nog aldrig äldre spel från den tiden fortfarande spelats för att dom varit utan support o vem vet om piratskyddet eller alla konton man behöver för att fixa content hade funkat ännu?

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av WildThing:

Tycker det är ett bra system. Det man får tänka med när det gäller begagnade spel är att om du köper ett begagnat spel från gamestop så får inte tillverkaren några pengar whatsoever (Har jag fel så rätta mig gärna) vilket jag tycker är fel. Klart att rätt folk ska få betalt.

Varför det egentligen? Någon har ju köpt spelet ursprungligen och blivit less på det. När jag köpte min begagnade SAAB så fick inte SAAB några pengar för det, borde jag ha gett dem en procentandel tycker du?

/ LordDaimos

+1 Man har ju betalat en gång redan, sen vad jag gör med mitt spel ska andra skita i

Medlem

Verkligen ett effektivt sätt att alienera sina kunder. Men men... vem har beklagat företag för att tänka längre än nästan räcker. Liknande idioti förekommer i musikbranschen bland alla stora labels, så det är väl kanske inte direkt oväntat att man ser dumheter komma från exempelvis EA.

Tråkigt att utvecklingen ska gå åt det här hållet dock.

Medlem

Ser inget problem med det här. Istället för att "stoppa" begagnathandeln med något jobbigt drm som pajar för konsumenterna ger dom en liten belöning till dom som köper ett nytt exemplar.

Trevligt att EA har förstått att morot är bättre än ris.

Medlem

Så vad händer om man nån gång vill installera om spelet?

Är denna kod en engångsgrej så borde det ju vara kört då.

Grattis EA.

Medlem

Känns som en okej marknadsföringsmetod. Hellre låta de som promt vill ha DLC lägga ut lite än att helt slå ihjäl begagnatmarknaden.

Medlem

Spelbutiken tar 100% av förtjänsten, vilken är ungefär dubbelt så hög som vid nyförsäljning. Det gör att de vill sälja beg spel hellre än nya om de finns inne. Det gör att utvecklarna inte får några pengar från sina spel och det är även dessa pengar som finansierar nästa spel från dem.

I och med att utvecklarna får mindre pengar försvinner många mindre utvecklare (KK) och jättarna blir kvar. De gör spel som de vet säljer och sedan sitter vi alla och sjunger karaoke och spelar plastgitarr.

Det är framför allt butikerna som ställer till problemet. Inte när privatpersoner säljer dem. Spelbutikerna byter in beg och säljer beg, så pengarna kommer aldrig i närheten av utvecklarna/utgivare. De är också de som ser till att vi får spel, och därför behöver de självklart få stålar.

Många hävdar att beg-försäljningen är värre än piratkopieringen, det för att de som piratkopierar aldrig köper spel iaf. De som köper spel beg i butik skulle köpa dem nya om de inte fanns beg.

Att addera innehåll som gör nyköpet bättre är väl knappast fel. Alla får iaf samma spel, oavsett koden eller inte, men de som verkligen vill ha alternativa kostymer och annat betalar för det. Man skulle kunna säga att det är lite som en "Limitied Edition Light" av spelet. Jag har själv spelat Mass Effect 2 utan att slå in koden då det är en kompis som äger spelet. Jag har inte fått någon dålig uppfattning om spelet och vet inte vad jag saknar heller. Jag tycker det är bra att det spelbolagen slänger in en morot för att köpa spelet nytt.

Saab-killen: Nej, det har du helt rätt i. Men när du köper begagnad bil får du inte välja utrustning osv heller. Det hade du fått göra om du köpte den ny (plus att Saab kanske inte gått så jävla kasst heller). Så din liknelse är förträfflig iom att hade du köpt nytt hade du fått välja utrustning/färg (dvs koden + Saab hade mått bättre som ftg) och beg så får du inte göra det (kod använd). Biltillverkarna har dock en fördel kontra spelutvecklare, bilen måste servas, den kanske krockar mm - alla dessa saker ger ökad försäljning av reservdelar och service.


signatur
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Så vad händer om man nån gång vill installera om spelet?

Är denna kod en engångsgrej så borde det ju vara kört då.

Grattis EA.

Skulle tro att det binds till konton via email på ett eller annat sätt, så att en kund kan använda DLC obegränsat antal gånger när han köpt det.

Medlem

Detta suger ju ganska stort, då de kanske finns folk som bara vill spela igenom singleplayer på ett spel en gång å sen e dom klara med det.
Då e de väll ändå bättre å sälja de vidare iställe för att låta de stå å damma i bokhyllan om de verkligen inte vill ha kvar de å spela någon annan gång.

dock om de är rätt för butiker att göra det istället för privatpersoner mellan varandra kan diskuteras mer.

Medlem

Jag har inget alls emot detta.

Det e ju mot Gamestop och andra slamsugande parasitkedjor som har som affärsmodell att våldta konsumenten ekonomiskt som dom infört dessa åtgärder. (du får kanske 150:- för ett sprojtans nytt populärt spel som dom sedan ställer ut i hyllan beggat för ett pris som ändå ligger över det dom tar för ett nytt ex i online butikerna.)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

EA är ju som bekant jävulen. Jag kommer istället inte använda koderna alls och på så sätt få ett ännu mer attraktivt begagnatpris.

Medlem

Helt rätt av EA. De omöjliggör ju inte begagnatförsäljning eftersom man trots allt fortfarande kan sälja sitt gamla spel utan upplåsningsskoder.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Gunner:

Saab-killen: Nej, det har du helt rätt i. Men när du köper begagnad bil får du inte välja utrustning osv heller. Det hade du fått göra om du köpte den ny (plus att Saab kanske inte gått så jävla kasst heller). Så din liknelse är förträfflig iom att hade du köpt nytt hade du fått välja utrustning/färg (dvs koden + Saab hade mått bättre som ftg) och beg så får du inte göra det (kod använd). Biltillverkarna har dock en fördel kontra spelutvecklare, bilen måste servas, den kanske krockar mm - alla dessa saker ger ökad försäljning av reservdelar och service.

Visst, men att serva bilen kan jag göra på Nisses Verkstad runt hörnet och jag behöver inte köra originaldelar heller så i många fall blir det inte många kronor till tillverkaren ändå.

/ LordDaimos

Medlem

Ett bra system tycker jag. Om dom nu bara kan köra helt på denna strategi istället för DRM så blir det ännu bättre.

Sen om man sedan tröttnar på spelet så går det ju fortfarande bra att sälja det. Det är ingen som hindrar dig. Det är bara det att den som köper spelet begagnat som måste betala en slant extra om personen vill det för att komma åt denna DLC. Men det är ingen som tvingar en att göra det då spelen funkar bra utan detta DLC.


signatur

Mucha shaka paka

Medlem
Skrivet av Neoxus299:

Varför tjäna så himla mycket pengar när ni redan har så mycket?

Någon dag kanske du också växer upp till verkligheten och måste skaffa ett jobb och tjäna egna pengar. Hoppas du tänker tillbaks till den där kommentaren då.

Skrivet av Håkan:

WildThing: Utan begagnade spel så existerar inte GameStop.
Dom butikerna är ju till 80% fyllda med begagnade saker och spel som är nya är även svindyra.
Dock tycker jag det är jäkligt fult system, vad skulle folk säga om det gällde TV, bilar eller annat?
Nä, du får inte sälja din mobil på blocket, visst den går ju fortfarande att använda o kosta dig 3000kr. Och nån skulle gärna lägga 2000kr på den, men nej, i såna fall måste dom betala 1000kr för att den ska fungera med deras sim-kort.

Ja de etablerade butiksförsäljarna gör enorma vinster på begagnade spel, på utvecklarnas bekostnad. De betalar inte moms för begagnade spel heller för den delen...
Tv, mobil, bilar och annat är ingen bra jämförelse. Du spelar kanske igenom ett spel på 15 timmar sedan vill du inte ha med det att göra längre, trots att det kostat 100 mille och 2 år för utvecklarna. Hade du tröttnat på din nya bil efter 15 timmar och bytt ut den lika ofta som du skaffar spel så hade argumentet fungerat.
Det svaret gäller till LordDaimos också.

Skrivet av robineng:

Så nu ska dom ha betalt dubbelt för exakt samma produkt ifall den säljs begagnat senare?

Nej, de får ju fortfarande inte betalt ifall du väljer att sälja ME2 eller Dragon Age begagnat. Däremot så minskar systemet chansen att någon faktiskt skulle vilja köpa en begagnad kopia av dessa spel. Läs om, läs rätt.

Skriv svar